Hönstråden 2012

Sv: Hönstråden 2012

Här har hönsen fått gå ut en stund 2 dagar på raken. Jag har kunnat släppa ut dem ett par timmar före skymningen så jag sluppit jaga in de små liven när jag vill åka hem. De kastar sig verkligen ut med kraschlandningar som följd och springer sedan som tokar till gödselstacken :d
Den konstanta tuppkatastrofen måste få en lösning nu i helgen. Jag har 8 tuppar för mycket och måste få bort minst 2 helst 4 före nästa vecka. Det är lika surt som vanligt att ta tag i det. Jag ska spara en av ungtupparna och den jag helst vill spara är inget jag anser vara vettigt att avla på inom genbanken :(. I somras hade jag riktig otur. Av de 9 kycklingar som kläcktes och överlevde de första veckorna (förlorade bara 2 varav 1 pga benbrott) så var det 8 tuppar och 1 höna :crazy:.
 
Sv: Hönstråden 2012

Inte kul när det blir så mycket tuppar! Första kläckningen 3 av 4 ägg kläcktes så var det två hönor och en tupp. Nu har jag en liten kvar som jag tror kan vara en höna från den sista kullen som bara blev två kycklingar men en försvann under mystiska omständigheter antagligen hök.
 
Sv: Hönstråden 2012

Nä håller med angående tupparna, stackarna de är ju liksom dömda från början. Vad gör ni med dem? ge bort, sälja eller stoppa i grytan?

Har just nu 3 tuppar o 3 hönor, 2 av tupparna kommer ryka snart.

Är så glad över mina silkeshönor, de är så duktiga, 2 ägg idag igen och inte någon som käkar ägg längre sen jag gjorde om hos dem och lade in porslinsägg. Hamburghönan verkar lite piggare så jag väntar nog med att göra av med henne, vill ju gärna att hon o tuppen ska få småttingar.

Just nu frostar vi av frysen och det blev en hel del över till hönsen. Jag lade allt i en gryta och kokade upp, så det blir gryta till dem sedan, känner på mig att de kommer gilla det. I somras köpte jag några pajer med Dijonsmak på extrapris, ush döäckliga tyckte jag men hönsen uppskattar dem.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Ok hönsvänner, det nya året är här och därför startar jag en ny hönstråd. Hoppas det är ok? I slutet av sommaren bytte jag bort mina...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
55 610
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp