Bukefalos 28 år!

Hönstråden 2012

Sv: Hönstråden 2012

Väldigt fint hönshus, så fint har inte jag.

Vi ger våra havre o vete. Lite värp, veg, men bara lite.Havre krossar jag också o där häller jag i allt flytande från hushållet, såsslattar, ursköljda ketchupflaskor o kattmatsburkar osv.Det blir mumma. Annars slängs allt på gödselplattan och de tar det de vill ha-ratar lök ex.

Till hönsen när de får smått fodras med krosse och start, sedan matar hönan med det hon hittar utifrån.
Sedan matas de privat sas med bröd, ris o potatis främst.

Tack :bow: :)

OK. Jag fick rådet att ge värpfoder till mina men kanske är det bättre att ha det som tillägg? Låter som en riktig kalasmåltid! ;)
Ja, lök verkar inte vara någon höjdare, däremot potatis, tomat, bröd och pasta blir mina riktigt glada över :) Har gjort så att jag lagt det (spritt ut lite) i ett hörn, det de ratar har jag sen krattat bort.

Tack för hjälpen :bow:
 
Sv: Hönstråden 2012

Jag gillar mina appenzellers mycket! De är friska och tåliga, nyfikna, Livliga och framåt. bra fodersökare ute, och fodersnåla därtill. Värper bra, och tupparna är verkliga gentlemän med sina hönor. Även när jag haft nästan lika många tuppar som hönor, så har det aldrig legat en fjäder fel på hönorna. ;)

Bra befruktning på äggen och bra kläck. Kycklingarna brukar vara tåliga och blir förhållandevis tidigt befjädrade.

Till deras nackdel kan man säga att de är sena att visa vad de har för kön... men det är ju något i alla fall jag kan leva med. :D
%C3%B6maj+2012+031.jpg


Titta så fina de är :love:

Då är det som jag läst mig till, roligt att höra någon med egen erfarenhet! Vill så gärna ha men hittar inga... Var kan man titta för att hitta uppfödare? Vet inte riktigt om jag törs mig på att kläcka fram själv än annars kunde man kanske hitta ägg någonstans.

Tusen tack för beskrivningen :)
 
Sv: Hönstråden 2012

Tack :bow: :)

OK. Jag fick rådet att ge värpfoder till mina men kanske är det bättre att ha det som tillägg?

Jag har aldrig gett mina särskilt mkt värpfoder utan mer säd, jag har däremot flera bekanta som förut gett enbart värp o deras har varit dåliga i magen-men det kan såklart vara en slump-att mina är fina i magen kan ju även bero på att hagen de har är så stor(0,8 ha) så de får i sig lite mer naturlig a nyttigheter än mina bekantas som har mindre utegård som är kal, jag vet inte:confused:.
 
Sv: Hönstråden 2012

Kan nog stämma, tycker mina kan vara något kassa i kistan till och från! Ska ge mig in mer på ditt foderförslag och se om det hjälper :idea:
 
Sv: Hönstråden 2012

Eftersom jag har genbankshöns får jag ju inte ge färdigt värpfoder utan här är det rena sädeslag som jag gör en blandning av. Vete, Korn, Havre samt så köper jag ibland vetekli som jag blandar upp.
 
Sv: Hönstråden 2012

*Kl

Vilken trevlig tråd. Vi har ett gammalt hönshus i ladugåden som vi ska fixa till nu i veckan, samt bygga en inhägnad åt dem. Vi tänker oss en 5 st hönor, men vet absolut ingenting om raser. Har ni några råd? Vi vill ha dem främst för äggens skull, men roligt om de är något sånär sociala och gärna fina att se på.
 
Sv: Hönstråden 2012

Aha :idea:

Blandar du då detta, ca lika delar eller? Havre och korn får jag ju tag på hos bonden, så det är nog mer ekonomiskt också.
 
Sv: Hönstråden 2012

Jag blandar ungefär lika delar. Sen försöker jag även se till att det blir grönsaker och andra saker.
 
Sv: Hönstråden 2012

Okej! Då ska jag göra lite inköp idag och ändra på det :) Då bör jag kunna ge det värpfoder jag har i en mindre mängd som ett tillskott. Grönsaker och övriga rester, bröd osv får de nästan dagligen samt det de pickar i sig från gården :)

Lite nyfiken också, varför får man inte ge färdiga foder till genbankshöns?

Sen ytterligare en fråga (känner mig ibland otroligt opåläst :D ): en av mina hönor har tappat en del fjädrar, som under vingarna, så när hon lyfter dem är hon nästintill kal mot bröstet ner mot benen till. Har suttit och tittat och studerat och vaktat på dem men kan inte se att någon skulle vara dum på henne så att det handlar om att de pickas av henne. Då är det snarare hon som är lite "bossig", det har hon varit från början.
Är det normalt eller något jag ska oroa mig för?
 
Sv: Hönstråden 2012

*Kl

Vilken trevlig tråd. Vi har ett gammalt hönshus i ladugåden som vi ska fixa till nu i veckan, samt bygga en inhägnad åt dem. Vi tänker oss en 5 st hönor, men vet absolut ingenting om raser. Har ni några råd? Vi vill ha dem främst för äggens skull, men roligt om de är något sånär sociala och gärna fina att se på.

Jag valde min ras för att jag ville ha både ägg + möjlighet till kött och så ville jag förstås ha vackra fåglar :)

Det blev stor Wyandotte, en underbar ras. Stora, men mycket sociala och supertrevliga. Inte helt lätt att få vara ifred när man är i hönshuset eller hönsgården, de vill gärna vara nära och prata, smaka på skorna, sitta på en osv... :)

I morse fick jag dessutom våra första tillskott i flocken :love:

kyckling1.jpg


Jag har just nu bara svart/guldbandade, men i kläckaren ligger ägg från silver/vitbandad också.
 
Sv: Hönstråden 2012

Förresten... angående foder. Mina är ganska dyra i drift om man bara ger färdigfoder. En säck på 25 kg är slut på en månad till en flock på 8 :o

Jag köper visserligen värpfoder, men blandar ut med lika mycket krossat korn, hel havre, vetekli, solrosfrön (godis!!) matrester, grönsaker, någon majskolv då och då, hö, gräs, osv. Jag har tre stora fodertunnor för häst stående i hnshuset. Värpfoder i den ena, havre och korn i den andra och blandade frön, säd, kross, osv som jag hittar billigt eller får efter utgångsdatum på lanthandeln i den tredje.
 
Sv: Hönstråden 2012

Jo man får ge färdiga foder, men man skall undvika färdigt värpfoder eftersom det ofta är starkt drivande foder dvs. hög proteinhalt. Många av de värpfoder som säljs är stark drivande för att hönsen ska lägga så mycket ägg som möjligt. Inom genbanken ska allt vara så naturligt som möjligt, det skall inte drivas på extra...
 
Sv: Hönstråden 2012

Visst är de :love:

Sju stycken är kläckta nu, hoppas hinna fota dem innan de adopteras ut till väntade hönsmamma ute i hönshuset... hoppas hon blir glad över att det kommer kycklingar ur red-ägget i plast som hon har legat troget på i tre veckor nu haha.
 
Sv: Hönstråden 2012

Ja, vi har varit inne på svenska lantraser men dina ser verkligen fina ut. Min sambo vill gärna ha höns som är något att äta också. Var har du köpt dina?
 
Sv: Hönstråden 2012

kl*

Har själv inga höns men vill ha i framtiden!
Läste dock på andra sidan (tror jag) om någon som skulle kläcka ägg från ica. Men det går väl inte dom är väl obefruktade?
 
Sv: Hönstråden 2012

Ja, vi har varit inne på svenska lantraser men dina ser verkligen fina ut. Min sambo vill gärna ha höns som är något att äta också. Var har du köpt dina?

Jag hade sån tur att det fanns en uppfödare i närheten som sålde sin avelsgrupp. Nu var gruppen redan såld men hon hann kläcka ett gäng kycklingar till mig och det är de jag har nu :) De är alltså snart ett år gamla och har hunnit med att få egna kycklingar. På bilderna här är det dock några "köpe-ägg" från Svart/silver-bandad Wyandotte också.

Det är inte helt lätt att hitta rasrena, speciellt stora, men har man tur och bor på rätt ställe så... :) Det finns ju även en del hönsbytardagar ch lantbruksmarknader runt om i landet där man kan hitta. Hör av dig om du vill ha länk till ett ställe där du kan leta.

Jag köpte alltså avelsägg den här gången och kläckte fram kycklingar själv. Äggen skickas med posten :)

familj.jpg


mat.jpg


lc3b6sningen.jpg


Mycket bra mammor och goda ruvare minst sagt, dessa två + två till har ruvat i tre veckor nu och nu kommer alltså kycklingarna :) (Om än med lite hjälp - jag har kläckt några i kläckare inne och adopterar ut dem till de hönor som legat och ruvat i tomt rede)

Silvervarianten ser ut så här:
silver-laced-wyndott2.jpg

index.php
 
Sv: Hönstråden 2012

kl*

Har själv inga höns men vill ha i framtiden!
Läste dock på andra sidan (tror jag) om någon som skulle kläcka ägg från ica. Men det går väl inte dom är väl obefruktade?

Nä inte ens höns har jungfrufödsel :p
Som sagt så går ekologiska höns med tupp - så köper man färska ekologiska ägg kan man ha tur och få kycklingar ur dem.. :) De har ju dock sällan någon vidare ruvlust eftersom de är värphöns, så vill man ha egna kycklingar sedan så får man vara beredd på att ha äggkläckare.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Ok hönsvänner, det nya året är här och därför startar jag en ny hönstråd. Hoppas det är ok? I slutet av sommaren bytte jag bort mina...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
55 738
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp