Bukefalos 28 år!

Hönstråden 2012

Sv: Hönstråden 2012

En del säger om det är inavel kan det öka antalet tuppar, men samtidigt skall höns inte vara särskilt känsliga mot inavel. Jag fick 8 tuppar av totalt 11 kycklingar förra året. Det är som lite av ett lotteri. Enda gången jag lyckats riktigt bra när jag maskinkläckte vithättor. 12 ägg varav 10 var hönor och 2 var tuppar. Då körde vi efter modellen att stoppa i så rundade ägg som möjligt.
 
Sv: Hönstråden 2012

Slakta och ge bort.:)

Eller slakta o koka till någon katt eller hund eller ge bort till katt eller hund.:d

Näää...vi är alldeles för blödiga för att göra sånt...det är därför vi är vegetarianer :p Annars vore det ju gott för katterna :d men varken jag eller mannen skulle klara det. Ger hellre bort dom levande.
 
Sv: Hönstråden 2012

004.JPG


Bodil med sina två kycklingar...
 
Sv: Hönstråden 2012

Blev det två?:)

Jag har bara tre kvar av mina fyra, en dog.

Jag ska också skaffa mig några sådana hönor som du har, för visst är det Orpington? -har missat om du skrivit om det tidigare-
 
Sv: Hönstråden 2012

Mina hönor ska ju få kycklingar nu som bör kläckas på söndag så idag har jag förberett för dem inne i häststallet, tycker det är lite för ruggigt för dem ute nu. I alla fall den ena kullen ska få vara inne jag får se om jag kanske ordnar en bur till de andra också. Har ett utrymme under mitt hönshus som är lagom till en höna med kycklingar.

Får väl se om det blir några kycklingar först :)
 
Sv: Hönstråden 2012

Det blev bara två :) De andra äggen var inte befruktade för det var bara gulor i dem. Nej, det är faktiskt Hedemora som jag har.
 
Sv: Hönstråden 2012

Näää...vi är alldeles för blödiga för att göra sånt...det är därför vi är vegetarianer :p Annars vore det ju gott för katterna :d men varken jag eller mannen skulle klara det. Ger hellre bort dom levande.

Det är den tråkiga sidan av att ha höns och låta dem ruva fram kycklingar - det blir en massa tuppar som måste ta vägen någonstans. Att ge bort dem kan man tyvärr inte räkna med. Om man inte klarar av att ta bort dem själv så måste man nog antingen acceptera att ha en jäkla massa tuppar - och dela av flocken om de inte håller sams - eller att anlita någon som slaktar åt en.

Jag har haft en jäkla tur med mina kycklingar - bara sex tuppar på totalt 25 kycklingar i år. Fem tuppar ska slaktas, det är inte roligt men det måste göras och jag gör det själv eftersom sambon inte riktigt kan med det. Problemet är att jag inte kan ta alla på en dag eftersom mina leder är trasiga, men det går bra att ta en då och då.
 
Sv: Hönstråden 2012

Om man inte klarar av att ta bort dem själv så måste man nog antingen acceptera att ha en jäkla massa tuppar - och dela av flocken om de inte håller sams - eller att anlita någon som slaktar åt en.

Vi har accepterat att ha kvar dom.
dom här tupparna är lugna och snälla, annars hade det ju inte gått...vi har delat upp dom i två flockar som får turas om att gå lösa medan det andra gänget är i hönsgården.
Två av tupparna verkar ha ett förhållande med varandra, dom ligger alltid tätt tillsammans i ett rede på morgnarna när man kommer, och umgås annars också :)

Lars-Erik och Putte:
320935_10150331279917655_1672871431_n.jpg


Fast sen har vi faktiskt blivit av med några tuppar till liv, tre stycken förra året och nu ser det ut som vi får ge bort tre till :bump: då gäller det att passa på!
 
Sv: Hönstråden 2012

Hur går man tillväga när man slaktar en tupp? vad krävs för att få göra det egentligen?

bara nyfiken då jag kanske har någon jag måste göra av med längre fram..
 
Sv: Hönstråden 2012

Hur går man tillväga när man slaktar en tupp? vad krävs för att få göra det egentligen?

bara nyfiken då jag kanske har någon jag måste göra av med längre fram..

Här finns lite tips: http://honsitrunsby.webs.com/slakt.htm

----------------
Första kläckningen i sommar fick jag sju kycklingar, varav sex tuppar.... :angel:

Andra kläckningen fick jag fyra kycklingar, och jag var sååå övertygad om att det var tre tuppar och en höna. Men det visade sig vara tre hönor och bara en tupp. Phu. Ägg-återväxten är säkrad inför gammeldamernas ruggning i höst :p
 
Sv: Hönstråden 2012

Tack det var en bra länk, väldigt utförlig.

Har ett lämpligt objekt får se om jag vågar ta itu med den. Skulle frågat farmor och farfar när de levde. Skulle nästan behöva ett recept med, har mest varit Stinas kyckling :angel:
 
Sv: Hönstråden 2012


Jag håller inte med inlägget.

Om att man först ska ha en döing?

Jag tar ett smalt väl anpassat vedträ och kickar lätt i bakhuvudet på tuppen, så lätt att de inte dör o tillräckligt hårt för att de ska tuppa :rofl: av.

Om ajg uppfattade din länk rätt o hon ville ha dem döda?

Dödar man dem med ett slag så sprattlar de och då blir det klurigare att sätta rätt med yxan.

Nåväl, efter det så skållar vi våra, alltså spar skinnet på.
 
Sv: Hönstråden 2012

Vi har accepterat att ha kvar dom.
dom här tupparna är lugna och snälla, annars hade det ju inte gått...vi har delat upp dom i två flockar som får turas om att gå lösa medan det andra gänget är i hönsgården.

Jag delar på mina rätt kvickt, så jag har tupparna i egen hage och det går bra.Men skulle de gå kvar bland hönorna blir de gruppettriga, våldtar o håller på, har sett det en gång för länge sedan när en bunt fick gå för länge.

Däremot plockar jag inte in nya(det blir ju ojämn växt då kullarna föds lite närsomhelst)-utan det gör jag när första omgången slaktas.

Ex om jag har 60 tuppar i tuppboxen o egen hage och slaktar bort 20, först då plockar jag in nya och då inte för små såklart, de behöver vara lite mer än halvstora.

Och jag går emot alla andra, jag är glad när mina åker till frysboxen, gillar mina gamla tuppar skarpt och de går tills de självdör, men mina yngre är mest jobbiga.
 
Sv: Hönstråden 2012

Jag håller inte med inlägget.

Om att man först ska ha en döing?

Jag tar ett smalt väl anpassat vedträ och kickar lätt i bakhuvudet på tuppen, så lätt att de inte dör o tillräckligt hårt för att de ska tuppa :rofl: av.

Om ajg uppfattade din länk rätt o hon ville ha dem döda?

Dödar man dem med ett slag så sprattlar de och då blir det klurigare att sätta rätt med yxan.

Nåväl, efter det så skållar vi våra, alltså spar skinnet på.

Jag tror länken i första hand handlar om hur man tar tillvara kroppen (flår/avfjädrar/styckar) och det är därför hon skriver att man "först måste ha en döing". Och sen skriver hon om hur hon gör för att avliva fjäderfäet, innan hon går in på flå/stycka.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Ok hönsvänner, det nya året är här och därför startar jag en ny hönstråd. Hoppas det är ok? I slutet av sommaren bytte jag bort mina...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
55 900
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp