Bukefalos 28 år!

Hönstråden 2012

Sv: Hönstråden 2012

*KL*

maste saga att jag ar otroligt stolt over min ursnalla hedemora tupp Jussi, som idag har slagits med en Duvhok! och overlevt utan nagra skador (hittade han gomd under en ormbuske).

An sa lange saknas det tva honor och tva kycklingar, men Hoken hade inget i klorna nar han lyfte och den enda fjaderhogen jag hittade var fran tuppen och hoken (alla gra kycklingar med fjadrar i den storleken ar hittade). Vi har totalt 12 kycklingar mellan aldrarna 4-10veckor sa ar nagot glad att ingen ar tagen!
 
Sv: Hönstråden 2012

*KL*

maste saga att jag ar otroligt stolt over min ursnalla hedemora tupp Jussi, som idag har slagits med en Duvhok! och overlevt utan nagra skador (hittade han gomd under en ormbuske).

An sa lange saknas det tva honor och tva kycklingar, men Hoken hade inget i klorna nar han lyfte och den enda fjaderhogen jag hittade var fran tuppen och hoken (alla gra kycklingar med fjadrar i den storleken ar hittade). Vi har totalt 12 kycklingar mellan aldrarna 4-10veckor sa ar nagot glad att ingen ar tagen!

Skönt att Jussi klarat sig. Hoppas de andra kommer fram också.
 
Sv: Hönstråden 2012

Go Jussi!!! :bow::bow::bow:

En sådan insats är definitivt värd lite extra sallad! :D

IMG_4068.jpg


Här är vår mesta "badhöna", när hon hittat en pallkrage med sand i trädgården! Våra hyrhönor har flyttat tillbaka till sin riktiga ägare igen för vintern. Och det känns riktigt tomt efter dem... Ser verkligen fram emot att bli "hönsmamma" igen till våren! Då ska vi dessutom få "nya fräscha" istället för "utvärpta hönserihöns". Ägg från (bl a) våra hönor ska åka i äggkläckningsmaskinen i vinter, så kanske är någon av årets hönor mamma till nästa års.

DSC04352.JPG


När maken tar paus i trädgårdsarbetet är hönorna MKT hjälpsamma och tar hand om metmaskarna!
 
Sv: Hönstråden 2012

jo vi hittade alla, eller det saknades fortfarande en hona nar vi gick in, men nar jag gick for att lasa in dem hade hon hittat hem igen. Han hade nog fatt extra mat om han var intresserad men dem lag mest och tryckte i hons huset resten av eftermiddagen sa han far nagra gronsaksplattar imorgon istallet :)
 
Sv: Hönstråden 2012

kl

åh nu har ett utav äggen hålslag :banana:
och gissa villket! ägget som var skadat, som antagligen fått sig en rejäl omskakning innan jag la äggen i kläckaren :)

den har klarat sig och nu håller jag mina tummar att den klarar sig ut oxå.
kämpen!
 
Sv: Hönstråden 2012

Igårkväll saknades en kyckling vid insläppet :( De brukar ju rymma utanför hönsgården ibland, men igår hade väl antagligen en hök eller liknande märkt det och nappat kycklingen. Så tråkigt!
 
Sv: Hönstråden 2012

Kl

Hej, ny i hönsvärlden och det har blivit lite stökigt här. Ledsen om detta är dumma frågor, men nånstans måste man ju börja.

Hönshuset blev klart i somras och vi började lite försiktigt med 3 hönor för att se om det var så trevligt som vi inbillade oss. Rätt snabbt så kom vi fram till att det var jättemysigt med höns och funderade på hur vi skulle utöka. En av hönorna vart rätt mobbad av de andra två och en dag var hon borta. Vad som hänt vet jag inte, de går lösa på gården under dagarna. Tipset vi fick var att hönor håller bättre sams om det finns en tupp.

Så i nästa vända flyttade 2 hönor plus 1 tupp av varianten dvärg Welsumer in, kycklingar födda i våras så halvvuxna. Tuppen blev tagen av nånting efter bara nån vecka och småhönorna har hållt sig rätt mycket inne efter det. De har ändå hållt hyfsat sams med de två vuxna, om än på varsin kant i hönshuset.

Eftersom det börjar bli kallt och hönshuset inte är fullt så tänkte vi att vi behövde utöka ytterligare för att de dels ska hålla värmen bättre och så lösa tuppfrågan. Av en händelse skänktes 2 Maranhönor och en tupp, vuxna individer bara en bit härifrån, så det nappade vi på.

De nyinflyttade verkar dock jaga undan de gamla väldigt mycket. Igår ville inte den ena gå in, och i morse så satt en av dvärghönorna upptryckt mellan hönsnätet och vattenbyttan när jag öppnade.

Jag börjar förstå att hönor inte håller sams så snällt som jag trodde, kan jag göra nåt för att påverka? Hur lång tid brukar det ta innan de fått till en ny rangordning, lugnar det sig alls? Tror ni det i första hand är tuppen som är problemet, de gamla verkar mest rädd för honom. Om jag tar bort honom och fixar en helt ny tupp kan det ge ordning igen, eller blir det bara ännu värre med ytterligare en ny individ?
 
Sv: Hönstråden 2012

*kl*

Åh, jag hade ju glömt bort att det finns en hönstråd här på Buke (så dumt. ALLT finns på Buke! ^^)
Det är så att jag har en god vän härborta (skottland) som föder upp rasfjädrar och hon har just köpt en grupp Bohusläns-dals Svarthöna, och hon har bett mig hjälpa henne översätta en del info. Rasstandard (rasram) till exempel... men det är ruskigt svårt att hitta online har jag märkt.

Har skrivit ett meddelande till Svenska Rasfjäderfäförbundet, men tänkte att jag kan lika gott fråga här också. Kanske till och med finns någon som äger boken Genbanker och Rasramar och som har lust att skicka rasramen till mig via PM? *vissel*

Jag har fått den stora äran att passa hennes gård när de reser till en stor nationell utställning nästa helg dessutom! Kanske kan bjuda på lite fina kort om vädret tillåter. XD
 
Sv: Hönstråden 2012

Först - om det är "någonting" som tar dina hönor då och då så får du nog lov att tänka över om du inte behöver en hönsgård. Hönsen har också rätt till trygghet- jag började som du men efter något år insåg jag att jag var tvungen att ha dom inne bakom nät vissa perioder då räv och hök hälsade på.
Sen - nej hönor håller inte automatiskt sams och uttrycket Hackkyckling är inget konstigt - och olika sorter gillar inte varandra.
En dvärgtupp bryr sig oftast inte om stora brudar och stora tuppar tycker inte om de små hönorna.
Till det kommer att alla hönor inte gillar alla tuppar och en tupp som våldför sig på hönorna ska man byta ut. En bra tupp frågar om lov innan han kliver på - lägger sig inte hönan så ska han ge upp tex. Sen ska han fjäska med mat och alltid ha ett öga som vakar för rovdjur. En tupp som bara bråkar med hönsen kan inte vakta.
Annars är en grupp på 6 hönor och en tupp rätt så lagom - är de för få höns så kan tuppen slita lite för hårt på tjejerna.
 
Sv: Hönstråden 2012

Jo hackkyckling har man ju hört, men gör du något åt om en blir hackad?

Sen är det ju inte en utan alla 4 av de gamla som åker på däng, igår fick vi leta reda på 3 stycken innan vi kunde stänga. En är lite kaxigare och biter väl ifrån, även om hon inte är kompis med dem.

Jag har inte sett om det är specifikt tuppen som är stygg, de nya håller ihop och verkar göra allt tillsammans. De har bott här i snart 5 dagar, lugnar det sig eller ska jag prova att ta bort tuppen?
 
Sv: Hönstråden 2012

Jag skulle snarare prova att plocka bort de nya hönorna. I det fallet borde tuppen börja se de tidigare hönorna som sin flock. Nu ser nog den nya trion alla de gammla hönorna som inkräktare.
Höns är inte snälla mot varandra utan tvärt om ofta rejält elaka. De är rasister och de som inte är "vi" kan gå och dö. Stallansvarig blev av med 2 hönor tidigare i år som avvek utseendemässigt från övriga höns i hennes gård. Jag hade ett par hönor som blev sjuka och det var ett helvetes jobb att sätta tillbaka dem då de frisknat till och då var de ändå födda i flocken.
Ett varningens ord. Det kan vara riskabelt att plocka in nya djur sådär rakt av. Det finns ett antal mindre roliga sjukdommar man enkelt får in den vägen, tex ILT är ingen höjdare. Ett utbrott av ILt betyder att du får räkna med att alla dina höns dör.
 
Sv: Hönstråden 2012

Jag hr inte boken, men är medlem där. Tror dock det står något om rasen i en av alla medlemstidningar. Kan kolla och så fall pma dig infon som står :)
 
Sv: Hönstråden 2012

Det är så att jag har en god vän härborta (skottland) som föder upp rasfjädrar och hon har just köpt en grupp Bohusläns-dals Svarthöna, och hon har bett mig hjälpa henne översätta en del info. Rasstandard (rasram) till exempel... men det är ruskigt svårt att hitta online har jag märkt.

Har skrivit ett meddelande till Svenska Rasfjäderfäförbundet, men tänkte att jag kan lika gott fråga här också. Kanske till och med finns någon som äger boken Genbanker och Rasramar och som har lust att skicka rasramen till mig via PM? *vissel*
Men vad ska hom med "Genbanker och rasramar" till? Det måste väl vara standarden enligt rasfjäderfäförbundet som är aktuell? Genbanker och rasramar ges ut av Lanthönsklubben. Svarthönan finns i 2 "upplagor" en genbank i Lantrasklubben och en standardiserad för utställning inom Rasfjäderfäförbundet
 
Sv: Hönstråden 2012

Det är svårt med hackkycklingar. Antingen får man se till att stuva om i flocken som Shaggy föreslog eller så får man se till att det finns så stora ytor så dom kommer undan.
En "bra" tupp håller ordning på hönorna.
Tuppar kan bråka ganska länge innan dom bestämmer rang medans hönor kan hålla på för alltid...
 
Sv: Hönstråden 2012

Men vad ska hom med "Genbanker och rasramar" till? Det måste väl vara standarden enligt rasfjäderfäförbundet som är aktuell? Genbanker och rasramar ges ut av Lanthönsklubben. Svarthönan finns i 2 "upplagor" en genbank i Lantrasklubben och en standardiserad för utställning inom Rasfjäderfäförbundet

Åh, det hade jag ingen aning om! Är inte alls insatt, och hon tycker uppenbarligen att det är svårt att få info från svenska sidor så det är inte säkert att hon är medveten om att det finns två variationer/grupperingar/standards/ heller.
Jag har hur som helst inte lyckats hitta rasstandarden online hos rasfjäderfäförbundet heller (har skickat dem ett meddelande, men inte fått något svar ännu.)

Vet du mer vore det gött? ^^
 
Sv: Hönstråden 2012

*KL*

Alltså - en VARNING till alla som funderat på höns: var beredd på att de är GRAVT beroendeframkallande!!! :eek: Jag får fortfarande riktiga "il" av saknad efter sommarens hyrhönor...:crazy:

IMG_4139.jpg


När en kollega här om dagen frågade om jag saknar dem, svarade jag helt ärligt att det gör jag verkligen. Då sa en annan kollega, som alltid har något humoristiskt uttalande på lager: "Anna, nu gör du en höna av en fjäder igen!!!" :D

Hönorna vi hyrde i somras hade uthyraren räddat från ett hönseri med olagliga burar, så de var rejält "utslitna". En dog redan under sommaren och hon räknade inte med att alla de övriga skulle överleva denna vinter. Men till våren har vi blivit lovade "nya och fräscha" ungfröknar av samma ras (Lohman). Och då ska vi nog ägna sommaren åt att fixa ett hönshus där vi även kan ha dem vintertid - så att vi inte behöver lämna igen dem nästa höst.
 
Sv: Hönstråden 2012

Ja, fixa ett hönshus du så du slipper sådan hjärtesorg.;)

KL

Jag har precis fårr årets sista? liggehöna, hon har gömt sig o sparat lite ägg själv så jag vet inte antalet, men det kan bli en kull till i år nån vecka före jul.

Inte bra tidpunkt men jag har inte hjärta att ta bort henne från äggen.
 
Sv: Hönstråden 2012

*KL*

Mina hedemorahöns har blivit så fina, de ser riktigt vuxna ut och tuppen är både vacker och snäll. :love: Dock inga ägg än. De går inte ut nu när det kommit massor med snö men kylan verkar de inte ha några problem med. Det är minus 15 grader ute här men märkbart varmare när man kommer in i hönshuset och hönsen är pigga och glada.

Det enda kruxet är att vattnet fryser; man får byta ofta. Jag har fått låna en värmelampa men vill inte hänga upp den förrän jag har en riktigt säker lösning så att kontakten dras ur om den skulle ramla ner med tanke på brandrisken. Jag får fundera lite, så länge hönsen mår bra så känns det inte akut med någon extra värme.
 
Sv: Hönstråden 2012

Äggen kommer nog snart. Mina vårkycklingar började värpa igår. Jag har delat upp dem, en hög som ska säljas och en som inte ska säljas men de som ska säljas värpte 7 stycker olivfärgade ägg så försäljningen äro avbruten.:laugh:

Vill inte bli av med hönor som får sådan färg på äggen.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Ok hönsvänner, det nya året är här och därför startar jag en ny hönstråd. Hoppas det är ok? I slutet av sommaren bytte jag bort mina...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
55 739
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp