Hönstråden 2012

Sv: Hönstråden 2012

Har ni något bra recept annars på både höna o tupp? Jag är värdelös på att laga mat så det måste vara så enkelt som möjligt.
 
Sv: Hönstråden 2012

*KL*

Har en fundering som hönsexperterna här säkert kan svara på! De ägg som jag köper från en lokal leverantör (i väntan på att åter bli med sommarhöns) har ofta dubbla gulor. Började därför fundera på om det händer att det blir två kycklingar ur ett ägg? Känns ju spontant som att det inte skulle rymmas...eller?
 
Sv: Hönstråden 2012

Det brukar börja utvecklas två kycklingar, men i en absolut majoritet av fallen så dör de/avstannar i tillväxt innan kläckdatum.
 
Sv: Hönstråden 2012

Haha nu har jag minsann letat upp de gamla porslinsäggen som vi barn hittade i ett gammalt hönshus när vi flyttade hit 1983 :devil:

Lade in dem hos hönsen och tror ni inte alla tre var framme och pickade på dem! Jag gjorde ett bättre värprede och lade äggen där, får se vad som händer. Har fyllt på med snäckskal och köpt bättre foder till dem, kanske var det något som saknades iom att de började med det här. Jag har fodrat ganska mycket med hästhavre på sista tiden och det är väl helt enkelt inte det bästa för hönor.
 
Sv: Hönstråden 2012

KL

den enda isbar kycklingen som klacktes ur avelsaggen jag kopte, har nu deffinitivt visat sig vara en tupp :( han ar valdigt mycket mesigare an dem andra och totalt livradd for manniskor sa han aker definitivt i grytan nar han ar 6 manader. Kanner inte riktigt att det ar nagot avelsmaterial. Far prova att skaffa nagra nya kycklingar i var!

Mohawk tupparna aker nog i dem med (dem ar korsning mellan vithatta och hedemora, blev en höna i allafal, hon ar helball :D men skaffar nog hellre en renrasig vithatta om jag vill avla pa frana huvudplymer). Tva dvarg kochins tuppar behover jag inte heller :crazy: far gora en mini soppa? :o men den andra har en fran helt gra (eller kallas det bla pa dem?) gök farg, sa han tankte jag skaffa en höna eller tva till :)

kycklingarna fran vara egna agg verkar bli höns allihopa! fyra stycken gra, ser precis likadan ut allihop!

Jag antar att det inte ar nagra storre problem att bli av med höns som redan varper pa nagon bytardag i var? eller vill folk helst ha kycklingar? (borjar bli lite mycket höns, sa inforskaffar jag nagra nya rashönor sa vill jag nog bli av med nagra gamla)

borjade med 5 hönor i Juni. Nu ar dem 18 totalt :o:D
 
Sv: Hönstråden 2012

Lade in dem hos hönsen och tror ni inte alla tre var framme och pickade på dem! Jag gjorde ett bättre värprede och lade äggen där, får se vad som händer. Har fyllt på med snäckskal och köpt bättre foder till dem, kanske var det något som saknades iom att de började med det här.

Jag tror att det är "slumpen" som gör att de börjar, alltså ett ägg går sönder de städar, ofta ihop med vinterväder och då lite rastlöshet och som du skriver, mindre möjlighet att få i sig egenvalmat utifrån.

Snäckskalen blir nog bra.

Jag brukar ta ett sånt där ägg o kasta på golvet för o kolla hur intresset är.
 
Sv: Hönstråden 2012

Jag tror du har rätt, det var nog slumpen. Typiskt med, jag som tyckte jag var nöjd med mina hönor.

Och ungtupparna har börjat fightas med varandra, hm än så länge bara på lek men när åldern är inne blir det hönsgryta här.. Om jag inte blir av med beteendet att äta ägg så kanske jag måste göra mig av med hela flocken. Inte för att de är så många men ändå.. har 3 hönor, 1 tupp och 5 kycklingar.

Funderar på om man skulle testa en annan ras i så fall? Men min silverfläckiga hamburgertupp börjar bli så vacker, en riktig skönhet !
 
Sv: Hönstråden 2012

Ett tips vad gäller redet.

Om det går se till att det är så mörkt som möjligt- många av mina värper i andhyddor fast lite större och där hänger jag över en matta så då ser de inte äggen så bra.
 
Sv: Hönstråden 2012

Förresten om du bara har 3 hönor så är det nog ganska lätt att bli av med beteendet.

Ofta värper de på speciella tider, ta bort riktiga ägg så fort du kan o låt de andra vara kvar.
 
Sv: Hönstråden 2012

Idag hade de faktiskt låtit ett ägg vara orört jämte porslinsäggen så kanske det kommer att fungera! Jag kollar så fort jag är i stallet och plockar ut direkt.
 
Sv: Hönstråden 2012

*KL*

Idag har jag julstädat åt mina höns. Jag gick till en granne som har hästar och bytte till mig en påse hö mot ett par färska ägg, så nu är det extra skönt att ligga i redena. :laugh: Dessutom har jag lagt ut granris i hönsgården eftersom mina fjäderfän inte vill kliva i snön. Nu går de ut en stund och njuter av det lilla dagsljus som är. Ska se till att de får något riktigt gott att äta på julafton också!

Jag ångrar verkligen att jag inte torkade mer nässlor i somras! Det blev bara ett par papperspåsar men hönsen ÄLSKAR det. De krafsar runt och pickar i sig alla blad så fort jag lägger in en näve och snart är nässlorna slut. :(
 
Sv: Hönstråden 2012

Woppiii- mina nya brahmor har börjat värpa så smått. Kommer enstaka ägg lite då och då.

Hoppas att de kommer igång lite mer regelbundet SNART!!!!:D
 
Sv: Hönstråden 2012

Jag antar att det inte ar nagra storre problem att bli av med höns som redan varper pa nagon bytardag i var? eller vill folk helst ha kycklingar?
Nu väntar jag ju fortfarande på att få köpa "mitt" torp så det blir inga hönor här på ett tag, men jag har kollat massor på hönor under mina år av väntan och jag måste säga att det finns enormt få att få tag på.

Jag vill ha vettiga, tama, hönor som är tillräckligt gamla för att värpa. Någon får gärna vara gammal och jättesnäll också så att det känns lite som husdjur. ;)

Men eftersom jag vill ha tama och snälla hönor så säger alla till mig att jag ska skaffa kycklingar istället. Jag hade jättegärna köpt lite mer färdiga hönor än kycklingar, men jag är lite petig och vill gärna ha genbankshönor.
 
Sv: Hönstråden 2012

* Dessutom har jag lagt ut granris i hönsgården eftersom mina fjäderfän inte vill kliva i snön. Nu går de ut en stund och njuter av det lilla dagsljus som är. Ska se till att de får något riktigt gott att äta på julafton också!


Jag har kört ut skräpet i vedboden.:D

Alltså skottat först och sedan ja, bark o andra smulor. Annars där bebisar bor har jag tak utanför ihop med gödselstad, så där kommer de ut och kan bala sig o sprätta lite.
 
Sv: Hönstråden 2012

dem "gamla" ar ju bara precis ett ar, och dem gra yngre har val precis blivit fyra manader sa dem har ju nagra ar kvar :D

dem verkar tycka om att ligga pa agg ocksa, tama vet jag inte om jag skulle kalla dem :D dem kommer fram till en nar man ar ute och har med sig "godis", men latta att fa tag pa skulle jag inte kallat dem nar dem var losa i somras. Lattast att fa tag pa nar dem hade nattat sig eller man lyckats stanga in dem i honsgarden. Forsoker tama till dem allihopa nu nar dem ar instangda for vintern och lattare att plocka upp. Fast den som verkar vara mest livradd for manniskor ar isbar tuppen sa han aker i grytan i februari. Lite val extremt och kanner inte riktigt att det ar nagot bra avels psyke direkt.

Generellt ar honorna jag fick tag pa helmysiga :love: inga aggressioner eller extrem radsla for manniskor! (kopte dem fran nagon som har agg produktion pa hobby skala (runt en 80 hons) dem ar riktiga blandisar helt enkelt :D). Hoppas pa att jag kan bli av med iaf 2-3 av unghonorna och kanske en eller tav av dem aldre till varen :) det later pa annat folk som att det inte ar nagot storre problem nar dem redan lagger.
 
Sv: Hönstråden 2012

KL

Nu har jag gett mina honor julfrukost! :love: dem fick en stor kastrull full med ris, branda pepparkakor, lussebullar och annat som blev over igar. Dem slangde sig over det och sket i den vanliga maten :angel: dem fick ocksa en stor kaka med kokosfett med solrosfron i. Och sa skruvade pappa fast deras sittpinnar igen (skruvarna har gatt av :crazy: bastanta skruvar sa vet inte riktigt vad man kan skruva fast med annars), far hoppas det haller den har gangen.

Honsen aro glada i alla fall :love:
 
Sv: Hönstråden 2012

Har ni något bra recept annars på både höna o tupp? Jag är värdelös på att laga mat så det måste vara så enkelt som möjligt.

Jag tycker det är svårt.

Jag kan ugnsbaka en tupp i lergryta med kryddor.

Fräsa purjo, morot, lite ingefära göra en buljong med b-tärning, hälla i tuppen som är i småbitar, släng i ris, koka tills riset är klart o krydda med curry.

Kanske inte sådär super men männen i huset som äter gillar den.;)

Så jag tar också tacksamt emot bättre förslag.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Ok hönsvänner, det nya året är här och därför startar jag en ny hönstråd. Hoppas det är ok? I slutet av sommaren bytte jag bort mina...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
55 610
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp