Hönstråden 2012

Sv: Hönstråden 2012

ohhh vilken lyx! mina honor ar instangda for vintern, vinter huset har ingen liten lucka och oppnar vi hela dorren forsvinner all varme :crazy: nasta vinter blir det ett annat hus (just nu anvander vi ett gammalt lastbils skap som vara grisar brukade bo men det ar nog sista sasongen innan det maste pa skroten tror jag)
 
Sv: Hönstråden 2012

Här blev det risgrynsgröt till frukost och brysselkål, vörtbröd och torkade nässlor till lunch. De får säkert något gott till middag också. :)
 
Sv: Hönstråden 2012

Vi ville också gärna ha hönor från start, men det var svårt att få tag på. Vi köpte ett gäng Kindahönskycklingar och fick då låna med en höna från försäljaren, vilket var mycket uppskatta. V hade henne någon månad, för att våra kycklingar skulle få lite support i sin nya bostad. dock har det gått förvånansvärt fort att få ägg från kycklingarna, och de växer ju upp till hönor fortare än kvickt. Våra är både tama och lättsamma att handskas med, och ett plus är att tupparna kommer väldigt bra överens.mkanske för att de vuxit upp tillsammans?
 
Sv: Hönstråden 2012

Mina höns hade också "julbord" igår. Kokt ris, majs och ärtor samt lite rester av sallad och annat. Värsta hålligånget blev det!
 
Sv: Hönstråden 2012

KL

vi hade tyvarr en dalig start pa det nya aret. Fick avliva en unghona igar efter en kloak prolaps :cry: antar att det var hon som hade lagt ett litet mini agg samma morgon. Jattefin helsvart hona som vi hade tankt behalla :(
 
Sv: Hönstråden 2012

Ush vad tråkigt.


Jag har kanske hittat ett hem åt i alla fall en av mina tuppar. Har snart tuppgård istället för hönsgård här hemma haha. Men än så länge så verkar de komma överens. Hamburgertuppen börjar bli väldigt fin, den som är äldst.
 
Sv: Hönstråden 2012

Jag har läst lusen av mina höns idag. De har börjat äta ägg :eek: Det är inte bara en utan flera nu. Blev så jäkla besviken. För när de började värpa ägg så har jag varit snabb som katten att plocka bort ägg...Fick knappt den två hönor från redet idag.
 
Sv: Hönstråden 2012

jag har isolerat tre av mina ungtuppar, det borjade bli lite mycket liv bland honsen och honorna var inte sa glada i dem! speciellt den dar isbar tuppen, for det forsta harig som fa sa fort han ser en manniska och totalt manisk med att hoppa pa honor :eek: sa jag bar in ett temporart hus vi gjorde i somras som har avskiljningar i sa nu far dem vara dar istallet. Verkar ga bra om nu efter ett par dagar har dem lugnat ner sig betydligt. Kochins tupparna ar kvar med resten av flocken, men dem borjar ocksa bli for javliga och verkar nastan jobba ihop :crazy: men det blir slakt i borjan av Februari nar dem ar sex manader sa forhoppningsvis kan kochinsen varar kvar i det stora utrymmet tills dess.

Dessutom varper min gronvarpare lite kosntiga agg! det ar liksom olika farger i det, som ordentligt gron och sedan halften typ gult! beror det pa brist pa nagonting? Idag hade hon legat sonder agget ocksa :( dem far korn/havre kross som vi koper av bonden och sedan full foder (inte granngardens, men kommer inte ihag market) + snack skal. Dem far ju rester nar helst det finns ocksa sa jag vet inte om det paverkar agg fargen ibland.
 
Sv: Hönstråden 2012

Ja det är hönorna som far illa med för många tuppar om dom inte har enorma ytor. Man ska egentligen skilja ifrån ungtupparna tidigt i en grupp för sig så bråkar dom inte sinsemmellan heller så farligt.
 
Sv: Hönstråden 2012

Mina ungtuppar har inte börjat bråka ännu. Så fort de gör det så åker de ur hönsgården. Jag orkar inte behålla dem ända tills det är lönt att slakta dem, jag nackar dem efter helgen om jag inte lyckas hitta nytt hem. Synd för de är väldigt fina! Men en tupp får räcka.

Mina två silkeshöns åt ju också ägg men jag har fått dem att sluta. Jag lade in två porslinsägg som de försökte med men jag tror de tröttnade. Flyttade dem till en bättre hönsgård och öste på med massor av annat gott att käka, massor av matrester, bröd, havre, snäckskal, värpfoder etc.

Hamburghönan värper inte längre, tycker hon inte verkar så pigg. Funderar på att göra av med henne också hon har varit lite hängig ett tag. Om jag gör det har jag bara kvar 2 silkeshönor och en hamburgtupp. Undrar hur deras kycklingar kommer se ut :angel:
 
Sv: Hönstråden 2012

jo, jag undrar om jag skulle stalla in lite kompost galler i ett horn sa kochinsarna blir avskilda ocksa. Den ena ska jag ju ha kvar, men han ska ju ga avskilt med egna honor i framtiden. Fast tupparna i sig sjalva har slutat stressa dem med, sa det maste nastan var skonare for dem ocksa! T.om. Isbar tuppen var lugnare nu i morse!

KL
Idag hade jag dorren oppen ett bra tag vid morgon matningen, dem kikade ut lite men intresset for att komma ut var litet. En liten kochins tupp hoppade ut i ungefar 10 sekunder, sen angrade han sig :D Haller det har vadret i sig sa slar jag nog upp en temporar honsgard utanfor sa kan dem fa ga ut lite om dagarna. Vill inte riktigt att dem gar helt losa dar nere eftersom man inte har nagon bra oversyn.
 
Sv: Hönstråden 2012

Det verkar ha varit en knackig start på det nya hönsåret! Här har min favorithöna varit lite hängig, blek om kammen, slö, blundat en del och inte varit så matglad. Jag har varit jätteorolig men efter att jag serverat hackad tomat, en av hennes favoriträtter, i olika kombinationer i några dagar så har hon piggnat till och nu ikväll var hon snabbt fram och tog för sig när jag serverade uppblött knäckebröd. Och kammen har fått färg igen! :laugh:

Jag ska hålla deras lucka stängd några dagar så att hon inte utsätts för något onödigt drag, det har ändå snöat på det jag skottade upp i hönsgården så jag tror inte att de är så pigga på att gå ut. Håll tummarna för att lilla Etta James håller sig frisk nu!
 
Sv: Hönstråden 2012

kl

Min fina dvärg barnevelder dog i dagarna, helt utan synlig anledning, hon mådde bra på morgonen och va död på kvällen. Trodde inte man kunde bli såhär ledsen över en höna :cry: nu har jag bara två blandisar kvar, och jag är så hemsk att jag önskar att det va en av dom inte min fina tama Hulken :(
 
Sv: Hönstråden 2012

Så tråkigt! :( Jag garanterar, om Etta James dör så skulle jag önska att det var någon annan höna, Peggy Lee kanske. Även om jag gillar alla så har de olika personligheter och Etta är min lilla knähöna.
 
Sv: Hönstråden 2012

Dom andra två kan jag inte se skillnad på och dom är ganska skygga, Hulken kom alltid fram och började prata såfort man kom in i stallet. Hade tänkt köpa en tupp till henne till våren men nu blir det nog nån annan ras
 
Sv: Hönstråden 2012

det ar inte hemskt alls! kanner likadant med Guinnes. Kanns jatte sorgligt att hon dog.

Men det later lite generellt som att det ar dalig start pa honsaret :crazy:
 
Sv: Hönstråden 2012

Så nu har två av tupparna fått nya hem! Skönt att man slapp nacka dem i alla fall :) bara två kvar.
 
Sv: Hönstråden 2012

KL

Mina fick ga ut nagra timmar idag eftersom det var ratt sa varmt. Uppskattat av honorna som krafsade runt lite, fast sno hogarna var inte sa populara. Dem rorde sig som allra hogst en meter fran oppningen :D
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Ok hönsvänner, det nya året är här och därför startar jag en ny hönstråd. Hoppas det är ok? I slutet av sommaren bytte jag bort mina...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
55 609
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hingstval 2024

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp