Höstföräldrar 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppar in från sommartråden med konstaterad graviditetsdiabetes.
Det låter i mina öron som fel resonemang att man ska försöka få till ett så lågt blodsocker som möjligt, känns värre att missa en graviditetsdiabetes än att få det i "onödan". Om du inte har det på riktigt lär det snabbt visa sig iaf när du mäter ditt blodsocker med jämna mellanrum. Enligt min läkare så kommer man oavsett inte upp i nivåer långt över normalen om man inte har diabetes, oavsett om man äter frukt och vitt bröd.
Här (i Danmark) är rekommendationerna att man ska äta som vanligt de sista tre dagarna innan testet. :)

Det var rekomendationerna förut, ät som vanligt. Här är det sa att far du en gang graviddiabetes "pa pappret" och det är dom snabba med att ge, sa blir du inte av med det även om värden sen visar sig vara bra. Det innebär att du blir igangsatt tidigare, maste ga pa kontoller flera ganger i veckan. All sjukvard här är privat sa sjukvarden är livrädda för att göra misstag och behandlar gärna i förebyggande syfte. I stora drag är jag väldigt nöjd, man far alltid hjälp men ibland överdrivs det.

Nu menade min barnmorska inte att man skulle äta helt annorlunda än vanligt men passa sig lite dagarna innan. En av hennes patienter hade tex en frukt-fastedag dagen innan testet och det var kanske inte sa lyckat. Eller om man äter godis en gang i veckan sa behöver man ju inte göra det just dagen innan testet. Hon menade ocksa att har man verkligen diabetes sa kommer det synas ända.
I en facebookgrupp jag är med i har flera fatt samma tips av sin gynekolog/barnmorska. Pa mandag har jag tid hos min gyn igen, far se vad hon säger.
 
Jag brukar nog säga så:angel:
Bara jag får ett barn som lever och är frisk. Och jag kommer såklart vilja ha ett barn som är sjukt oxå men min tanke är mer att jag vill ju såklart att mitt barn ska må bra och slippa operationer och mediciner. Jag vill inte behöva se mitt barn lida liksom... Men det har inget att göra med att jag inte skulle vara lycklig över barnet som så.:heart

Stör mig väl egentligen inte pa det, tycker mest bara att det är ett konstigt utryck. Men det är väl egentligen ngt man säger utan att egentligen fundera pa vad man egentligen säger.
 
Det var rekomendationerna förut, ät som vanligt. Här är det sa att far du en gang graviddiabetes "pa pappret" och det är dom snabba med att ge, sa blir du inte av med det även om värden sen visar sig vara bra. Det innebär att du blir igangsatt tidigare, maste ga pa kontoller flera ganger i veckan. All sjukvard här är privat sa sjukvarden är livrädda för att göra misstag och behandlar gärna i förebyggande syfte. I stora drag är jag väldigt nöjd, man far alltid hjälp men ibland överdrivs det.

Nu menade min barnmorska inte att man skulle äta helt annorlunda än vanligt men passa sig lite dagarna innan. En av hennes patienter hade tex en frukt-fastedag dagen innan testet och det var kanske inte sa lyckat. Eller om man äter godis en gang i veckan sa behöver man ju inte göra det just dagen innan testet. Hon menade ocksa att har man verkligen diabetes sa kommer det synas ända.
I en facebookgrupp jag är med i har flera fatt samma tips av sin gynekolog/barnmorska. Pa mandag har jag tid hos min gyn igen, far se vad hon säger.

Ok så förstår jag bättre, hos oss står det ät som vanligt dvs lite fett, socker och protein så de uppmuntrar såklart inte till fasta/ren frukt dag osv.. :) Här innebär det också en massa extra kontroller (dock inte flera gånger i veckan) men igångsättning sker primärt om fostret växer för mycket/är för stort samt när man når BF, även om det till viss del är diskuterbart.
Om det är så definitivt så förstår jag bättre dilemmat, tyckte bara det var lite farligt att "varna" mot något som potentielt kan få konsekvenser både för dig själv och bebis. :)
 
Stör mig väl egentligen inte pa det, tycker mest bara att det är ett konstigt utryck. Men det är väl egentligen ngt man säger utan att egentligen fundera pa vad man egentligen säger.

Jag tror också att man säger så just för att man för barnets (och sin egen) skull hoppas att det är friskt. Inget ont menat. Sen har man nog inte så mycket reflekterat över vad ett sånt uttalande kan innebära om barnet inte är friskt osv. Jag håller med dig om att det kan bli lite konstigt. Samtidigt är det ju inte så konstigt att hoppas att barnet är friskt :)
 
Nu har jag börjat berätta på jobbet, chefen visst sedan ett par veckor då jag kände att hon behövde veta varför jag sjukskrivit mig vissa dagar (har inte en enda sjukdag på jobbet innan). De flesta hade redan misstänkt det så blev väl ingen överraskning direkt. Men det känns skönt att kunna tala om varför jag inte är som vanlig, dvs typ grön i ansiktet, inte orkar som vanligt och inte är lika "med" som jag brukar :angel: Gör det lättare att undvika vissa arbetsuppgifter också som jag inte riktigt klara nu med illamåendet/tröttheten/segheten i hjärnan.
Var även i kontakt med BM igår och har fått Lergigan utskrivet. Hoppas det ska hjälpa de dagar det är som värst:yuck:
 
Nu har vi precis varit iväg och gjort RUL. Jag har ju nojat lite över att jag kände rörelser tidigare förra gången. Men på tunnelbanan påväg in så var det ingen tvekan om att det var något som rörde sig i magen!

Väl inne på ultraljudet visade det sig att jag har moderkakan i framvägg, plus att jag blev flyttad 5 dagar bakåt. Så det var ju inte alls konstigt att jag inte kännt lika mycket rörelser :)

Men allt såg iaf jättebra ut :) Den sprattlade och vinkade järnet :D Men de där fem extra dagarna hade jag ju kunnat vara utan :p I sista sekund bestämde vi oss för att inte ta reda på kön så nu blir det en överraskning :)
 
Fick leta långt bak men tror att det här var senaste listan! Tycker att det är väldigt få höstbebisar på gång!

September

1 - Emtherlia, första barnet
3 - Bedott, första barnet
14 - queeniida, andra barnet
14 - Blåbär, andra barnet
20 - Nixehen, första barnet
24 - Lakritsnapp, första barnet
29 - Guldaskig, första barnet
30 - Lovise, första barnet

Oktober

11 - Turbofling, fjärde barnet
17 - Imogen, andra barnet
17 - Ainon, första barnet

November

17 - Hogstorp, första barnet
26 - Jordgubblime, första barnet
 
Ungefär i vilken vecka har ni berättat på jobbet?
Jag har inte berättat än, vecka 12+6 idag, jag har inte velat berätta förrän det är mer säkert att vi får behålla barnet samt att jag inte är påverkad öht av graviditeten så jag tror absolut ingen misstänker något.
Nu börjar ju den tiden komma och jag är toknervös för att berätta! Jag gör säkert en alldeles för stor grej av det, men det känns ändå jobbigt. Jag vill egentligen berätta så fort som möjligt då det händer mycket på jobbet just nu och vi har länge redan haft personalbrist och har sökt efter förstärkning länge men hittar aldrig någon att anställa, plus att säljaren vill öka på vår arbetsbörda hela tiden... vi har en ny samordningsansvarig som börjar idag (!) som kanske får ordning på allt kaos, så jag känner att det hade varit schysst att berätta tidigt så att vi kanske inte tar in så många nya kunder som säljaren vill (jag arbetar som lönekonsult fast alltid på vårt kontor och aldrig ute hos kund).
 
Ungefär i vilken vecka har ni berättat på jobbet?
Jag har inte berättat än, vecka 12+6 idag, jag har inte velat berätta förrän det är mer säkert att vi får behålla barnet samt att jag inte är påverkad öht av graviditeten så jag tror absolut ingen misstänker något.
Nu börjar ju den tiden komma och jag är toknervös för att berätta! Jag gör säkert en alldeles för stor grej av det, men det känns ändå jobbigt. Jag vill egentligen berätta så fort som möjligt då det händer mycket på jobbet just nu och vi har länge redan haft personalbrist och har sökt efter förstärkning länge men hittar aldrig någon att anställa, plus att säljaren vill öka på vår arbetsbörda hela tiden... vi har en ny samordningsansvarig som börjar idag (!) som kanske får ordning på allt kaos, så jag känner att det hade varit schysst att berätta tidigt så att vi kanske inte tar in så många nya kunder som säljaren vill (jag arbetar som lönekonsult fast alltid på vårt kontor och aldrig ute hos kund).

Jag berättade för min chef i vecka 12, när vi gjort kub och sett att det faktiskt var någon där inne. Jag har en väldigt bra relation med min chef och jag visste att hon skulle bli glad. Hon har själv småbarn och var nyss föräldraledig. Vi arbetar i väldigt långa projekt och planering för vad som ska starta under hösten var redan igång så jag ville förvarna i så god tid som möjligt.

Resten av jobbet har jag ännu inte berättat för, är i vecka 18 nu. Mest för att jag inte alls trivs med uppmärksamheten det innebär så skjuter gärna på det så länge som möjligt :p Men ska berätta inom närmaste veckorna :)
 
Ungefär i vilken vecka har ni berättat på jobbet?
Jag har inte berättat än, vecka 12+6 idag, jag har inte velat berätta förrän det är mer säkert att vi får behålla barnet samt att jag inte är påverkad öht av graviditeten så jag tror absolut ingen misstänker något.
Nu börjar ju den tiden komma och jag är toknervös för att berätta! Jag gör säkert en alldeles för stor grej av det, men det känns ändå jobbigt. Jag vill egentligen berätta så fort som möjligt då det händer mycket på jobbet just nu och vi har länge redan haft personalbrist och har sökt efter förstärkning länge men hittar aldrig någon att anställa, plus att säljaren vill öka på vår arbetsbörda hela tiden... vi har en ny samordningsansvarig som börjar idag (!) som kanske får ordning på allt kaos, så jag känner att det hade varit schysst att berätta tidigt så att vi kanske inte tar in så många nya kunder som säljaren vill (jag arbetar som lönekonsult fast alltid på vårt kontor och aldrig ute hos kund).

Jag hade inte mycket val utan berättade i V 12, detta pga att jag då blev sjukskriven pga kraftigt illamående och yrsel. (Är fortfarande)
 
Ungefär i vilken vecka har ni berättat på jobbet?
Jag har inte berättat än, vecka 12+6 idag, jag har inte velat berätta förrän det är mer säkert att vi får behålla barnet samt att jag inte är påverkad öht av graviditeten så jag tror absolut ingen misstänker något.
Nu börjar ju den tiden komma och jag är toknervös för att berätta! Jag gör säkert en alldeles för stor grej av det, men det känns ändå jobbigt. Jag vill egentligen berätta så fort som möjligt då det händer mycket på jobbet just nu och vi har länge redan haft personalbrist och har sökt efter förstärkning länge men hittar aldrig någon att anställa, plus att säljaren vill öka på vår arbetsbörda hela tiden... vi har en ny samordningsansvarig som börjar idag (!) som kanske får ordning på allt kaos, så jag känner att det hade varit schysst att berätta tidigt så att vi kanske inte tar in så många nya kunder som säljaren vill (jag arbetar som lönekonsult fast alltid på vårt kontor och aldrig ute hos kund).

Jag berättade för chefen 1-2 veckor innan KUB då vi fick reda på att en annan med samma tjänst som mig också skulle sluta och vi stod inför en ganska stor ändring av vårt schema som de skulle vara tvungna att ändra lite igen på då jag ville försvinna mitt i ca. Hon höll det dock för sig själv fram till vi hade varit på KUB och jag var klar till att berätta det för alla andra.
Det blir inte lättare att berätta, jag tyckte också det var lite halvjobbigt även om jag visste att min chef alltid blir glad för ens skull men om du inte vill att alla ska veta så be chefen om att hålla tyst, men informera h*n så har du varit schysst iaf och de kan planera utifrån det. :)
 
Ungefär i vilken vecka har ni berättat på jobbet?
Jag har inte berättat än, vecka 12+6 idag, jag har inte velat berätta förrän det är mer säkert att vi får behålla barnet samt att jag inte är påverkad öht av graviditeten så jag tror absolut ingen misstänker något.
Nu börjar ju den tiden komma och jag är toknervös för att berätta! Jag gör säkert en alldeles för stor grej av det, men det känns ändå jobbigt. Jag vill egentligen berätta så fort som möjligt då det händer mycket på jobbet just nu och vi har länge redan haft personalbrist och har sökt efter förstärkning länge men hittar aldrig någon att anställa, plus att säljaren vill öka på vår arbetsbörda hela tiden... vi har en ny samordningsansvarig som börjar idag (!) som kanske får ordning på allt kaos, så jag känner att det hade varit schysst att berätta tidigt så att vi kanske inte tar in så många nya kunder som säljaren vill (jag arbetar som lönekonsult fast alltid på vårt kontor och aldrig ute hos kund).
Jag var också supernervös inför att berätta på jobbet! Chefen fick dock veta tidigt, redan i v 7 på grund av att jag sjukskrev mig några dagar då av illamåendet. Resten av kollegorna har jag berätttat för nu i v 11+ någonting. Även denna gången för att jag blev tvungen att sjukskriva mig två dagar. Det blev en bra ingång till att berätta:D "Hur är det med dig, magsjuka?" "Näää alltså grejen är den att jag är gravid..." :angel:
Jag jobbar inom vården och de flesta i min arbetsgrupp är rätt nära, vi jobbar dessutom nära varandra hela tiden vilket gör att det blir svårare att dölja när jag inte fungerar som vanligt.
 
Ungefär i vilken vecka har ni berättat på jobbet?

Jag berättade för mina chefer ganska tidigt, kanske runt vecka 8-9? för att jag mådde så pissdåligt. De märkte att något var fel och ville ha ett möte, jag skyllde på att hösten varit intensiv (superduper mkt på jobbet då) och helt enkelt var trött sen den perioden.

Sen funderade jag några timmar och bad om ett nytt möte där jag berättade hur det var och jag grät, haha! Jag gråter aldrig inför folk men fyfaan vad jag mådde dåligt den perioden. Det som komplicerade det lite är att vi är ett litet företag och en av mina chefer är min bror... som såklart tyckte det var skitjobbigt att inte få berätta det ens för sin fru!:rofl:

För resten berättade jag om det efter KUB.
 
tack för era "historier" :) Idag är tydligen chefen på kundbesök, så idag blir det inget berättat ändå...
Får försöka ta tag i detta imorgon kanske :)
 
tack för era "historier" :) Idag är tydligen chefen på kundbesök, så idag blir det inget berättat ändå...
Får försöka ta tag i detta imorgon kanske :)

Även om det är lätt att säga såklart så tror jag att man ofta är mer nervös än vad man behöver vara :) Om en chef som har personal i "barnskaffande" ålder inte har kalkylerat med att de kanske kommer att få barn så är det ju nästan märkligt :)
 
Jag berättade tidigt. Vecka 9 kanske? Både för chefen och enheten.
Förra gången berättade jag i vecka 11 eller 12.

(Närmaste kollegan får typ reda på det samma dag som jag. Haha. Tänker dock att han är viktig att berätta för eftersom vi jobbar tight. Uppenbarligen viktigare än mamma, hehehe)
 
Ungefär i vilken vecka har ni berättat på jobbet?
Jag har inte berättat än, vecka 12+6 idag, jag har inte velat berätta förrän det är mer säkert att vi får behålla barnet samt att jag inte är påverkad öht av graviditeten så jag tror absolut ingen misstänker något.
Nu börjar ju den tiden komma och jag är toknervös för att berätta! Jag gör säkert en alldeles för stor grej av det, men det känns ändå jobbigt. Jag vill egentligen berätta så fort som möjligt då det händer mycket på jobbet just nu och vi har länge redan haft personalbrist och har sökt efter förstärkning länge men hittar aldrig någon att anställa, plus att säljaren vill öka på vår arbetsbörda hela tiden... vi har en ny samordningsansvarig som börjar idag (!) som kanske får ordning på allt kaos, så jag känner att det hade varit schysst att berätta tidigt så att vi kanske inte tar in så många nya kunder som säljaren vill (jag arbetar som lönekonsult fast alltid på vårt kontor och aldrig ute hos kund).

Jag berättade tidigt. Jobbar på sjukhus och ska inte handha vissa patienter pga graviditeten så då får man vackert berätta :)
 
Berättade i v6 eftersom det är massa uppgifter (bla röntgen)på jobbet man ej ska göra som gravid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
509
Senast: Mineur
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 417
Senast: Shixle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp