Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Emtherlia När vi har pratat om det har det varit samma upplägg som ni :up:

@Hogstorp Jag har också häst men har medryttare som hjälper till, även ekonomiskt. Kommer förmodligen ställa hästen på lösdrift för att slippa mockning och stalljourer.
 
Här i Österrike är föräldraledighetssystemet lite annorlunda sa med tidigare barn har vi helt enkelt inte haft rad att min man har varit hemma. Men nu har dom precis ändrat systemet sa den här gangen ska han ocksa vara hemma, vi maste bara sätta oss och planera exakt hur vi fördelar ledigheten. Han har ett välbetalt jobb men jag har inget jobb att fa tillvbaka till sen.

Helt säkert är att jag kommer vara hemma första 8 veckorna iaf, där har jag inget val för 8 veckor före bf och 8v efter förlossningen far mamman inte jobba här.
 
@turbofling Spännande att höra hur det är i andra länder :) Spelar det ingen roll vad man har för jobb angående 8 v innan och efter? Jag har ett sånt jobb som gör att jag får gå hem 8 v innan bf men hade jag haft ett annat, mindre ansträngande och "riskfyllt" jobb hade jag ju fått jobba betydligt närmare inpå bf.
 
Jag kommer att börja vara hemma 2017 ut på heltid. Sen är jag nog hemma måndag-torsdag fram till sommaren och karln är hemma fredagar. Dock är det bara han som kommer att ta ut föräldraledighetsdagar (fredag-söndag, alltså 3dagar/vecka). Efter det så får vi se hur vi gör mht hur det ser ut på jobbfronten för oss båda (han har ett drömprojekt på jobbet som pågår till ungefär nästa sommar som ingen av oss vill att han ska behöva missa avslutet på)

I slutändan kommer nog jag vara föräldraledig mer i praktiken men han kommer att ta ut alla möjliga dagar (dvs såklart inte de 90 som är reserverade mig då) på sjukpenningnivå så på pappret blir han hemma mest.
Är helt enkelt mest ekonomiskt och gör då att barnet får mest tid med någon av oss hemma.

Läste tråden på "Vuxen" angående föräldraledighet. Har ni bestämt hur ni ska göra? Jag är inte helt insatt i hur många dagar man får och hur många dagar man ska ta ut osv. Vi har väl tänkt att jag ska amma om det fungerar men inte i en oändlighet, det innebär ju dock att jag är hemma första tiden.
 
Vi har inte riktigt bestämt oss hur vi kommer att lägga upp det.

Från början hade vi tänkt att jag skulle börja jobba ganska tidigt då jag jobbar dygn och mycket helger då han ändå är ledig och jag är oftare ledig på vardagar när han jobbar kontorstider.
Eftersom vi kommer att ha ett flaskbarn så kommer inte amningen att bli ett problem.
Dock bråkar min hälsa rätt rejält så som det ser ut nu kommer jag att vara hemma mer.

Vi vill båda vara hemma så mycket som möjligt men förlora så lite som möjligt under tiden.
 
Vi har inte diskuterat exakt hur vi aka göra men jag tar för givet att det blir något liknande förra gången. Då var jag hemma 12 månader och maken 10 månader.
 
Vi har inte heller bestämt helt, men vi kommer vara hemma ungefär lika mycket och jag börjar eftersom jag/vi vill amma. Jag tänker att jag är hemma till semestern nästa år och så har vi semester tillsammans och så byter vi efter semestern typ, kanske, eller nåt liknande. :p
Vi tjänar i princip lika mycket och har helt gemensam/öppen ekonomi så för den sakens skull spelar det ingen roll.:)
 
@Lovise Vi kollade lite på det förut och då blev det också att jag i så fall är hemma till semestern nästa sommar och så försöker vi pussla med föräldradagar och semester så vi kan vara hemma så mycket som möjligt tillsammans under sommaren och sen tar sambon fram till vintern/våren 2019.

Vi räknade på föräldrakollen på försäkringskassans hemsida för att få lite hum om hur det kan se ut med dagar och ekonomi, väldigt bra verktyg!
 
@Lovise Vi kollade lite på det förut och då blev det också att jag i så fall är hemma till semestern nästa sommar och så försöker vi pussla med föräldradagar och semester så vi kan vara hemma så mycket som möjligt tillsammans under sommaren och sen tar sambon fram till vintern/våren 2019.

Vi räknade på föräldrakollen på försäkringskassans hemsida för att få lite hum om hur det kan se ut med dagar och ekonomi, väldigt bra verktyg!

Ja precis, det är så jag tänker också!
Åh, tack för tipset det ska jag kika på!
 
Vi har inte riktigt bestämt oss hur vi kommer att lägga upp det.

Från början hade vi tänkt att jag skulle börja jobba ganska tidigt då jag jobbar dygn och mycket helger då han ändå är ledig och jag är oftare ledig på vardagar när han jobbar kontorstider.
Eftersom vi kommer att ha ett flaskbarn så kommer inte amningen att bli ett problem.
Dock bråkar min hälsa rätt rejält så som det ser ut nu kommer jag att vara hemma mer.

Vi vill båda vara hemma så mycket som möjligt men förlora så lite som möjligt under tiden.

Vi har ju som sagt tänkt att om amningen fungerar så kör vi på med det. Men jag kan tycka att det är lite fuskigt, även om det säkert är supermysigt att vara hemma första tiden som jag då kommer vara så är det kanske lite "roligare" att vara hemma när barnet är några månader gammalt? Alltså att sambon får ut mer av umgänget med barnet för att det är lite äldre när han går hem. Förstår ni hur jag menar? Eller tänker jag bara så för att det är första barnet och jag inte har en blekaste aning om hur det kommer bli? :D @Blueberry @Imogen Vad säger ni som har barn sedan tidigare?

Edit: Det jag menar är att det i det fallet är en fördel med flaskmatning just för att det inte spelar någon roll vem som är hemma när.
 
Ja precis, det är så jag tänker också!
Åh, tack för tipset det ska jag kika på!

Det är ju en hel djungel verkligen. Någon berättade för oss att från det att barnet fyllt 1 år måste den som är hemma ta ut minst 5 dagar/v för annars "försvinner de". Men innan barnet är 1 år får man ta ut så få eller så många dagar man vill och kan.
 
Det är ju en hel djungel verkligen. Någon berättade för oss att från det att barnet fyllt 1 år måste den som är hemma ta ut minst 5 dagar/v för annars "försvinner de". Men innan barnet är 1 år får man ta ut så få eller så många dagar man vill och kan.

Dagarna försvinner inte, men för att skydda sgi måste du ta ut 5 dagar per vecka från ett års ålder.
 
Det är ju en hel djungel verkligen. Någon berättade för oss att från det att barnet fyllt 1 år måste den som är hemma ta ut minst 5 dagar/v för annars "försvinner de". Men innan barnet är 1 år får man ta ut så få eller så många dagar man vill och kan.
Nej så är det inte, men du bör efter barnets 1-årsdag ta ut lika många dagar föräldrapenning som du är föräldraledig. Annars sänks din SGI (påverkar främst sjukpenningen, föräldrapenningen är skyddad fram tills barnet fyller 2 om jag minns rätt).
 
Nej så är det inte, men du bör efter barnets 1-årsdag ta ut lika många dagar föräldrapenning som du är föräldraledig. Annars sänks din SGI (påverkar främst sjukpenningen, föräldrapenningen är skyddad fram tills barnet fyller 2 om jag minns rätt).

5 dagar per vecka efter ett år. En dag för varje dag man är föräldraledig efter 18 månader :)
 
Vi har ju som sagt tänkt att om amningen fungerar så kör vi på med det. Men jag kan tycka att det är lite fuskigt, även om det säkert är supermysigt att vara hemma första tiden som jag då kommer vara så är det kanske lite "roligare" att vara hemma när barnet är några månader gammalt? Alltså att sambon får ut mer av umgänget med barnet för att det är lite äldre när han går hem. Förstår ni hur jag menar? Eller tänker jag bara så för att det är första barnet och jag inte har en blekaste aning om hur det kommer bli? :D @Blueberry @Imogen Vad säger ni som har barn sedan tidigare?

Edit: Det jag menar är att det i det fallet är en fördel med flaskmatning just för att det inte spelar någon roll vem som är hemma när.

Visst kan man umgås på ett annat sätt ju äldre barnet blir. Det beror ju lite på när ni byter också, om man är hemma "bara" de 6 första månaderna kanske man upplever det lite så.
 
Vi har ju som sagt tänkt att om amningen fungerar så kör vi på med det. Men jag kan tycka att det är lite fuskigt, även om det säkert är supermysigt att vara hemma första tiden som jag då kommer vara så är det kanske lite "roligare" att vara hemma när barnet är några månader gammalt? Alltså att sambon får ut mer av umgänget med barnet för att det är lite äldre när han går hem. Förstår ni hur jag menar? Eller tänker jag bara så för att det är första barnet och jag inte har en blekaste aning om hur det kommer bli? :D @Blueberry @Imogen Vad säger ni som har barn sedan tidigare?

Edit: Det jag menar är att det i det fallet är en fördel med flaskmatning just för att det inte spelar någon roll vem som är hemma när.
Jag tar mig friheten att svara eftersom jag själv tänkt på samma sak :)
Jag trodde att jag skulle vantrivas med att vara föräldraledig men jag tyckte det var riktigt härligt. Och första tiden var var så mycket bättre än vad jag kunnat tänka mig, det händer ju så mycket! Och så är de där barnen som inte börjat röra på sig i 100 km/h ganska smidiga att ta med sig så vi var iväg på många äventyr.

MEN nu när han är närmare 1.5 år så tycker jag att detta är så mycket roligare! Men också så mycket mer utmattande eftersom man typ får punktmarkera honom när vi inte är på barnsäkrad mark :rofl:

Jag är helnöjd med vårat upplägg. Jag ammade och var hemma på heltid i 8 månader och sedan var mannen hemma på heltid i 7 månader. Nu delar vi lika på föräldraledigheten så att sonen inte börjar förskola förrän han blir 2 eller strax innan. Och i mitt tycke är detta det optimala. Båda får ensamtid hemma med barnet och båda får gå till jobbet.
Jag vill amma och tycker att det verkar riktigt meckigt med ersättning så det är ingenting jag skulle välja om amningen fungerar så detta blev mest rättvist och det bästa ur båda världar:)
 
5 dagar per vecka efter ett år. En dag för varje dag man är föräldraledig efter 18 månader :)
5 dagar per vecka efter ett år OM man är föräldraledig 5 dagar per vecka/heltid. Om man jobbar deltid måste man så klart inte ta ut 5 dagar FP. Och någon 18-månadersgräns finns mig veterligen inte kopplat till SGI. Det som händer vid 18 månader är att man inte har rätt att vara föräldraledig på heltid (men kan få vara det om arbetsgivaren godkänner).
 
Vi har ju som sagt tänkt att om amningen fungerar så kör vi på med det. Men jag kan tycka att det är lite fuskigt, även om det säkert är supermysigt att vara hemma första tiden som jag då kommer vara så är det kanske lite "roligare" att vara hemma när barnet är några månader gammalt? Alltså att sambon får ut mer av umgänget med barnet för att det är lite äldre när han går hem. Förstår ni hur jag menar? Eller tänker jag bara så för att det är första barnet och jag inte har en blekaste aning om hur det kommer bli? :D @Blueberry @Imogen Vad säger ni som har barn sedan tidigare?

Edit: Det jag menar är att det i det fallet är en fördel med flaskmatning just för att det inte spelar någon roll vem som är hemma när.

Alltså... första halvåret med bebis är cirka ASTRÅKIGT. :cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
527
Senast: Mineur
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 555
Senast: Shixle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 288
Senast: jemeni
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Vinterns och vårens bokbingo 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp