Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har ju som sagt tänkt att om amningen fungerar så kör vi på med det. Men jag kan tycka att det är lite fuskigt, även om det säkert är supermysigt att vara hemma första tiden som jag då kommer vara så är det kanske lite "roligare" att vara hemma när barnet är några månader gammalt? Alltså att sambon får ut mer av umgänget med barnet för att det är lite äldre när han går hem. Förstår ni hur jag menar? Eller tänker jag bara så för att det är första barnet och jag inte har en blekaste aning om hur det kommer bli? :D @Blueberry @Imogen Vad säger ni som har barn sedan tidigare?

Edit: Det jag menar är att det i det fallet är en fördel med flaskmatning just för att det inte spelar någon roll vem som är hemma när.


Det är klart du ska amma om det fungerar!
Det är ju ändå så kroppen är skapt att fungera.
Jag hade gärna ammat om jag kunnat men eftersom jag får cellgifter så är det ett big no no.
Det kan jag känna lite sorg för. Känns som att det borde vara mest praktiskt med amning, färdigblandat och rätt temperatur, ingen disk och mindre kostnad etc.

Om det är bäst att vara hemma i början eller slutet beror nog mycket på hur man är själv och vilket sorts barn man får.
Vara hemma med ett kolikbarn är väl sådär lagom kul...
Men andra älskar början...
Bara hålla tummarna att man får en nöjd och glad bebis :)
 
Det är klart du ska amma om det fungerar!
Det är ju ändå så kroppen är skapt att fungera.
Jag hade gärna ammat om jag kunnat men eftersom jag får cellgifter så är det ett big no no.
Det kan jag känna lite sorg för. Känns som att det borde vara mest praktiskt med amning, färdigblandat och rätt temperatur, ingen disk och mindre kostnad etc.

Om det är bäst att vara hemma i början eller slutet beror nog mycket på hur man är själv och vilket sorts barn man får.
Vara hemma med ett kolikbarn är väl sådär lagom kul...
Men andra älskar början...
Bara hålla tummarna att man får en nöjd och glad bebis :)

Säkert helt klart mest praktiskt att amma. Jag känner dock inget jättebehov av det egentligen och skulle nog inte bli superbesviken om det inte fungerade. Men ambitionen är i alla fall att göra det :)

Förstår att det är värre när man inte har något val, men man får väl försöka se det positiva oavsett om man ammar eller inte. Det verkar ju inte helt enkelt eller smärtfritt att amma :eek:

Jag ser framför mig att jag och hunden får gå långa promenader, återstår att se om det blir så eller ej :angel::laugh:
 
I vårt fall blir det jag som blir hemma mest iaf till en början - vi vill att han ska ammas (om det funkar). Däremot är planen att jag sedan ska kunna jobba något pass/v när sambon ändå är ledig (han jobbar dygn, så bara 1-2pass i veckan) och på så vi både dryga ut kassan, spara föräldradagar och - för mig - få lite normal "vuxenvardag". :up:Det är otroligt vad man saknar att jobba när man inte kan det... man tänker liksom att det ska vara skönt att vara sjukskriven och gå hemma och chilla. Men att chilla får min hjärna att ruttna alltså! :rage: Det är tur att jag iaf vissa dagar klarar av att sitta vid symaskinen och sy till bebis, annars hade jag nog gått under.. :wtf:
 
Det är roligt att jag skrev lite dagbok (eller iaf lite anteckningar) under förra graviditeten för oj vad det är lika nu som då. Förra gången kände jag sparkar från utsidan första gången i 19+4. Den här gången var det i 19+5. Förra gången gick det att klämma ut råmjölk ur brösten i vecka 20, gissa vad som händer nu :p Fast det senare är lite jobbigt eftersom jag fick börja använda amningsinlägg i typ vecka 23 sist..
 
Det är roligt att jag skrev lite dagbok (eller iaf lite anteckningar) under förra graviditeten för oj vad det är lika nu som då. Förra gången kände jag sparkar från utsidan första gången i 19+4. Den här gången var det i 19+5. Förra gången gick det att klämma ut råmjölk ur brösten i vecka 20, gissa vad som händer nu :p Fast det senare är lite jobbigt eftersom jag fick börja använda amningsinlägg i typ vecka 23 sist..
Jag önskar hela tiden att jag ska orka skriva någon form av dagbok/notiser iaf. Men det blir aldrig av :cautious: Är alldeles för trött hela tiden och svårt vissa dagar att urskilja vad som är symtom nu när det liksom är vardag med konstigheter i kroppen :p
 
@turbofling Spännande att höra hur det är i andra länder :) Spelar det ingen roll vad man har för jobb angående 8 v innan och efter? Jag har ett sånt jobb som gör att jag får gå hem 8 v innan bf men hade jag haft ett annat, mindre ansträngande och "riskfyllt" jobb hade jag ju fått jobba betydligt närmare inpå bf.

Det är för alla oavsett vilket jobb man har och hur manga/fa timmar man jobbar, 8 v före, 8 v efter är det arbetsförbud. Det ställde till det en hel del för en kompis som är egenföretagare (skoaffär) och bade kunde och ville jobba men fick inte. Man far full lön (tror tom att man far lite mer) under dessa veckor.
 
Går in i vecka 28 idag, känns som att tiden går båda fort och långsamt!:nailbiting:

Har fortfarande bara gått upp 2 kg sen startvikt och jag börjar fundera på om det är väldigt dåligt? Jag kämpar på med att äta men det är svårt när jag aldrig är sugen eller hungrig och när jag väl äter så får jag dålig smak i munnen som gör mig ännu mindre sugen... Dricker mest en massa vatten (och is:love:) typ.

Jag som älskar mat och gotte i vanliga fall!:arghh: När kommer alla cravings jag hört talas om??:cautious:

Men de flesta kanske går upp det mesta i slutet och så det kanske är normalt att inte ha så stor viktökning ännu (även om magen känns gigantisk)?
 
@Emtherlia Tror inte man ska tänka så mycket på hur många kilo man går upp eller inte, det är nog högst individuellt :) Jag vägde mig för ett par veckor sedan och hade då gått upp 4 kg (går in i v 24 idag) och jag tycker att jag äter som vanligt och rör mig som vanligt.
 
Går in i vecka 28 idag, känns som att tiden går båda fort och långsamt!:nailbiting:

Har fortfarande bara gått upp 2 kg sen startvikt och jag börjar fundera på om det är väldigt dåligt? Jag kämpar på med att äta men det är svårt när jag aldrig är sugen eller hungrig och när jag väl äter så får jag dålig smak i munnen som gör mig ännu mindre sugen... Dricker mest en massa vatten (och is:love:) typ.

Jag som älskar mat och gotte i vanliga fall!:arghh: När kommer alla cravings jag hört talas om??:cautious:

Men de flesta kanske går upp det mesta i slutet och så det kanske är normalt att inte ha så stor viktökning ännu (även om magen känns gigantisk)?

En del går knappt upp alls, sen beror det ju lite på hur mycket man väger från början. Är man jättesmal från början och knappt går upp något trots att magen växer och blir stor kanske man får fundera på ifall bebisen "tar" för mycket ifrån en. Men det här är ju en typisk fråga att ställa till barnmorskan :)

Förra gången gick jag upp väldigt lite förutom på slutet när det var vätska osv. Men jag är å andra sidan lite överviktig från början så det fanns att ta av så att säga :p
 
Jag köpte mig tre par gravidbyxor igår, vilken lättnad! Jag kommer aldrig att lämna dessa byxor! Så skönt det är! I´m in heaven! :banana:
Jag har också handlat byxor, visserligen inte gravid byxor, men sådana mjuka linne-aktiga som det finns gott om i affärerna nu. Även shorts i linne med resår i midjan, wunderbar!:love::love::love:
 
@Guldaskig @Imogen Tack för era svar, blir lite nojig över att bebisen inte får tillräckligt med energi/näring/allt det där men den tar väl det den behöver och låter mig svälta kanske? :D

Jag räknas som smal/normal och bör gå upp runt 14 kg enligt nån uträkning på nätet:cautious:

Åh, det är så svårt att veta vad som är ok, om man googlar är ju allt normalt när man är gravid...:meh:
 
Idag har vi haft avdelningsmöte och jag har berättat för alla på jobbet. Min chef har ju vetat sedan länge. Lite skönt att slippa vara hemlig om det samtidigt som jag har ju väntat med att berätta av en anledning (att jag inte riktigt gillar uppmärksamheten..)
 
Går in i vecka 28 idag, känns som att tiden går båda fort och långsamt!:nailbiting:

Har fortfarande bara gått upp 2 kg sen startvikt och jag börjar fundera på om det är väldigt dåligt? Jag kämpar på med att äta men det är svårt när jag aldrig är sugen eller hungrig och när jag väl äter så får jag dålig smak i munnen som gör mig ännu mindre sugen... Dricker mest en massa vatten (och is:love:) typ.

Jag som älskar mat och gotte i vanliga fall!:arghh: När kommer alla cravings jag hört talas om??:cautious:

Men de flesta kanske går upp det mesta i slutet och så det kanske är normalt att inte ha så stor viktökning ännu (även om magen känns gigantisk)?

Jag är i vecka 26 morgon, har gått upp 5 kilo. Mest pga ökad glasskonsumtion, skulle jag tro. :D Är ganska "mjuk", och hoppas verkligen att jag inte går upp mycket mer.

Förra graviditeten gick jag upp 16 kilo och vägde in på 97 kilo på förlossningen. Den här gången låg jag 5 kilo över förra utgångsvikten till att börja med och väger 89-90 nu. Jag känner mig inte så tung, tävlar fortfarande agility med hundarna och går över alltid 10 000 steg om dagen, äter ganska vettigt. Hoppas verkligen att jag inte vätskar upp så mycket mot slutet.
 
Börjat kika på det här med föräldrarledigheten:confused: Jag använde verktyget på försäkringskassans hemsida. Enligt det kan en av oss vara FL sju dagar per vecka, men en kan inte ta fem och den andra en dag? Är det så? Jag jobbar ju dag, kväll, natt och helg om det gör någon skillnad. Även sambon jobbar jourtid i perioder.
 
Börjat kika på det här med föräldrarledigheten:confused: Jag använde verktyget på försäkringskassans hemsida. Enligt det kan en av oss vara FL sju dagar per vecka, men en kan inte ta fem och den andra en dag? Är det så? Jag jobbar ju dag, kväll, natt och helg om det gör någon skillnad. Även sambon jobbar jourtid i perioder.

Oj det där fick mig att inse att detta med föräldrapenning blir ju ännu krångligare om man jobbar helger och sånt :p

Så länge man skulle ha jobbat den aktuella dagen borde man ju kunna ta ut föräldrapenning för den. Men jag har verkligen ingen aning..
 
Oj det där fick mig att inse att detta med föräldrapenning blir ju ännu krångligare om man jobbar helger och sånt :p

Så länge man skulle ha jobbat den aktuella dagen borde man ju kunna ta ut föräldrapenning för den. Men jag har verkligen ingen aning..

Nää? Jag jobbar helger/oregelbundet och jag tog bara ut lite dagar här och där. Satt typ med kalendern på försäkringskassans sida och typ ''å så tar vi en dag där, och en dag där, och 2 där, super!''. tog aldrig mån-fre eller de dagar jag vanligtvis jobbade. Jag frågade FK specifikt om det, ifall man endast kan ta ut på dagar man skulle jobbat och de sa nej, man får ta ut de hur man vill. Man får dock inte jobba samma dag som man har föräldrapenning men det förstår väl alla.
 
Nää? Jag jobbar helger/oregelbundet och jag tog bara ut lite dagar här och där. Satt typ med kalendern på försäkringskassans sida och typ ''å så tar vi en dag där, och en dag där, och 2 där, super!''. tog aldrig mån-fre eller de dagar jag vanligtvis jobbade. Jag frågade FK specifikt om det, ifall man endast kan ta ut på dagar man skulle jobbat och de sa nej, man får ta ut de hur man vill. Man får dock inte jobba samma dag som man har föräldrapenning men det förstår väl alla.

Ja alltså jag menade inte att man alltid ska ha jobbat den dag man är föräldraledig. Det vet jag att man inte behöver. Jag menade att det åtminstone borde vara så i det fallet som @Jordgubblime beskrev när två vill ta ut samma vecka.
 
Jag har börjat vakna mitt i natten av ingen orsak alls:cautious: Har skett varje natt i mer än en vecka nu! Vafaan, låt mig sova!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
527
Senast: Mineur
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 555
Senast: Shixle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 288
Senast: jemeni
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp