Hur beter sig folk egentligen?

Det är tråkigt att du råkade ut för det, men alla gånger jag har gjort det så har det resulterat i att bilen bakom ökat avståndet, och körningen har blivit säkrare.

Det lyckas aldrig jag med. Visst kanske dom backar av precis efter, men sen kryper dom tillbaka i alla fall. Kanske har dessa också lärt sig det på körskolan och därför förstår att det bara är lureri? Nu bryr jag mig inte jättemycket om bilar nära när jag kör buss, vill dom köra på mig så visst. Däremot när lastbilar och kollegor kör upp så nära att man nästan kan se vad de åt till frukost blir jag rädd. Och arg.
 
Det lyckas aldrig jag med. Visst kanske dom backar av precis efter, men sen kryper dom tillbaka i alla fall. Kanske har dessa också lärt sig det på körskolan och därför förstår att det bara är lureri? Nu bryr jag mig inte jättemycket om bilar nära när jag kör buss, vill dom köra på mig så visst. Däremot när lastbilar och kollegor kör upp så nära att man nästan kan se vad de åt till frukost blir jag rädd. Och arg.
I och för sig tycker jag det kvittar om det är lastbil, buss, personbil, mc, whatever som kör nära, det är lika illa för det oavsett fordon. De som kör illa när de kör buss/lastbils kör även illa när de sitter i en personbil osv. Beteendena försvinner inte helt bara för de byter fordon.

Ligger någon för nära mig försöker jag alltid ha avstånd till fordonet framför och väldigt god uppsikt ut på dikena osv för att försöka minska olycksrisken lite, det lilla som går.
 
I och för sig tycker jag det kvittar om det är lastbil, buss, personbil, mc, whatever som kör nära, det är lika illa för det oavsett fordon. De som kör illa när de kör buss/lastbils kör även illa när de sitter i en personbil osv. Beteendena försvinner inte helt bara för de byter fordon.

Ligger någon för nära mig försöker jag alltid ha avstånd till fordonet framför och väldigt god uppsikt ut på dikena osv för att försöka minska olycksrisken lite, det lilla som går.

Skillnaden är skaderisken på mig och mina resenärer, så därför bryr jag mig mindre. Jag tänker ofta annorlunda i buss vs bil och har helt olika körstilar beroende på vad jag kör. Men jag kan inte sitta 8 h om dagen i Stockholmstrafiken och oroa mig för att bilar ligger för nära bussen, då skulle jag inte vara en bra förare.
 
Skillnaden är skaderisken på mig och mina resenärer, så därför bryr jag mig mindre. Jag tänker ofta annorlunda i buss vs bil och har helt olika körstilar beroende på vad jag kör. Men jag kan inte sitta 8 h om dagen i Stockholmstrafiken och oroa mig för att bilar ligger för nära bussen, då skulle jag inte vara en bra förare.
Egentligen blir det fel tänk, tänk om lastbilschauffören tänker likadant när det gäller buss vs lastbil? Lastbilen är tyngre än bussen. Vem har skrivit något om att oroa sig för bilar som ligger för nära?
 
Egentligen blir det fel tänk, tänk om lastbilschauffören tänker likadant när det gäller buss vs lastbil? Lastbilen är tyngre än bussen. Vem har skrivit något om att oroa sig för bilar som ligger för nära?

Jag pratade om bilar som ligger för nära, gör inte du det? Har man minsta kunskap om fordon och tyngder, så vet man att det skiljer mycket mer i vikt mellan en bil och en buss än en buss och en lastbil. En buss kan vara 20-27 gånger tyngre än en bil, en lastbil kan aldrig vara 20-27 ggr tyngre än en buss. Snarare max dubbelt så tung. Baserat på stor buss. Så jämförelsen haltar.
 
Jag pratade om bilar som ligger för nära, gör inte du det? Har man minsta kunskap om fordon och tyngder, så vet man att det skiljer mycket mer i vikt mellan en bil och en buss än en buss och en lastbil. En buss kan vara 20-27 gånger tyngre än en bil, en lastbil kan aldrig vara 20-27 ggr tyngre än en buss. Snarare max dubbelt så tung. Baserat på stor buss. Så jämförelsen haltar.

Jag ljög visst lite om tyngden på en lastbil. Men ändå kan en lastbil inte bli 20-27 ggr tyngre än en vanlig linjebuss.
 
Det lyckas aldrig jag med. Visst kanske dom backar av precis efter, men sen kryper dom tillbaka i alla fall. Kanske har dessa också lärt sig det på körskolan och därför förstår att det bara är lureri?
Det vet de säkerligen att det är. Jag har sett det som att de backar av respekt för den framför.
 
Däremot kommer tekniken i dessa aldrig vara 100% fungerande hela tiden, vilket i sig kommer orsaka olyckor. Så att kunna vara helt avslappnad i en sån är nog utopi. Åtminstone närmaste 30 åren eller så.

Redan idag är nya självkörande bilar runt 10 ggr bättre på att undvika olyckor än mänskliga toppförare.

Men det finns aspekter att beakta. Vad händer när sensorerna blir äldre? Osv.

Ju fortare vi inför desto mer avslappnade kan vi vara. Aldrig 100% men mycket bättre än dessa människor i trafiken.
 
Däremot kommer tekniken i dessa aldrig vara 100% fungerande hela tiden, vilket i sig kommer orsaka olyckor. Så att kunna vara helt avslappnad i en sån är nog utopi. Åtminstone närmaste 30 åren eller så.
Varken teknik, programvara eller människa är perfekt. Den dagen teknik/programmering är bättre på att köra bilar säkert så kan vi slappna av mer än om en människa kör. Vi är definitivt inte där idag men med tanke på att vi har skarpa tester idag så lär det knappast dröja 30 år. snarare under 10 kanske kortare.
 
Jag pratade om bilar som ligger för nära, gör inte du det? Har man minsta kunskap om fordon och tyngder, så vet man att det skiljer mycket mer i vikt mellan en bil och en buss än en buss och en lastbil. En buss kan vara 20-27 gånger tyngre än en bil, en lastbil kan aldrig vara 20-27 ggr tyngre än en buss. Snarare max dubbelt så tung. Baserat på stor buss. Så jämförelsen haltar.
Jag har hela tiden skrivit om alla fordon som ligger för nära, använde bara lastbilen som ett exempel på ditt tänk när det gällde personbilar bakom bussen.
 
Varken teknik, programvara eller människa är perfekt. Den dagen teknik/programmering är bättre på att köra bilar säkert så kan vi slappna av mer än om en människa kör. Vi är definitivt inte där idag men med tanke på att vi har skarpa tester idag så lär det knappast dröja 30 år. snarare under 10 kanske kortare.

När det pratas om självkörande tunnelbana och även buss, pratas det alltid om att det måste finnas en "co-driver" som tar över om tekniken krånglar. Låter inte speciellt säkert i mina ögon, denna person ska alltså vara beredd på att ta över hela tiden. Vet inte om jag tycker det låter så avslappnande. Att det skulle rulla självkörande bilar på vanliga vägar och som inte kräver beredskap från en mänsklig förare inom mindre än 10 år tror jag faktiskt inte på. Möjligtvis på speciella vägar där man tagit bort så många riskmoment som möjligt. Tekniken är fortfarande för känslig. Vilken bussen i Kista är ett bra exempel på. Sen är det klart att det är säkrare för alla runt om.
 
Jag har hela tiden skrivit om alla fordon som ligger för nära, använde bara lastbilen som ett exempel på ditt tänk när det gällde personbilar bakom bussen.

Okej, det var du som frågade vem som skriver om oro för bilar som ligger för nära, vilket var precis det jag trodde vi skrev om. Så då förstår jag inte alls din fråga. För MIG är det enorm skillnad på bil bakom en buss mot en buss bakom en lastbil. För MIG är det ett sätt att sålla vad man ska fokusera på och inte när man är yrkesförare. Det är så vanligt att bilar ligger för nära att om jag ska sitta och tänka på det och känslorna brusa upp, så är det distraherande. Jag kan inte göra nått åt dessa bilister och eftersom de till 95% inte kommer skada mina resenärer eller mig vid en påkörning, så är det en sak jag sållar bort. Ska man sitta i 8 h, 5 dgr i veckan, 27 v om året och irritera sig på alla som gör fel så blir man galen.
 
Okej, det var du som frågade vem som skriver om oro för bilar som ligger för nära, vilket var precis det jag trodde vi skrev om. Så då förstår jag inte alls din fråga. För MIG är det enorm skillnad på bil bakom en buss mot en buss bakom en lastbil. För MIG är det ett sätt att sålla vad man ska fokusera på och inte när man är yrkesförare. Det är så vanligt att bilar ligger för nära att om jag ska sitta och tänka på det och känslorna brusa upp, så är det distraherande. Jag kan inte göra nått åt dessa bilister och eftersom de till 95% inte kommer skada mina resenärer eller mig vid en påkörning, så är det en sak jag sållar bort. Ska man sitta i 8 h, 5 dgr i veckan, 27 v om året och irritera sig på alla som gör fel så blir man galen.
Jag frågande angående oro för bilar då det var du som skrev det, vad du syftade på det vet jag ej därav frågan. Nu verkar det som du tar detta som ett personlig påhopp av något slag eftersom du går i försvar så. Är det för att jag själv kör lastbil och du tror att jag är likadan som de som kör för nära din buss?
 
Jag frågande angående oro för bilar då det var du som skrev det, vad du syftade på det vet jag ej därav frågan. Nu verkar det som du tar detta som ett personlig påhopp av något slag eftersom du går i försvar så. Är det för att jag själv kör lastbil och du tror att jag är likadan som de som kör för nära din buss?

Nej, jag åker inte runt och tror att alla lastbilsförare ligger för nära. Det har jag heller aldrig påstått. Och jag håller ytterst sällan en hel yrkeskår skyldig för enstaka utövares idioti, så den tanken/känslan kan du lägga bort. Du ifrågasatte mitt tänk, hur kan det inte vara personligt? Så ja, det vanliga är väl att om nån ifrågasätter ens sätt att tänka, så brukar man försvara sig. Men som sagt, du ser inte på tyngd, storlek och dens påverkan på samma sätt som mig uppenbarligen, så vi får vara ense om att vara oense.

Men jag måste fråga. Du ser inte risken för att du som förare drabbas hårdare av att en 20 ton tung buss kör på dig, än att en 2 ton tung bil gör det? Har du blivit påkörd av en bil nångång? Det har jag, fick en bil i sidan på min ledvagn en hal natt. Kan det gått i 40 kanske. Bussen flyttade sig inte en millimeter, medan bilen var skrot. Vissa av resenärerna märkte inget ens. Då förstod jag hur säker ett tungt fordon är.
 
På tal om tyngd @RedHyuuga och @MissFideli Har ett lysande exempel på tryck/vikt

Min vän blev påkörd av en lastbil när han körde sin lastgrävare. Den hastigheten han kom upp i då har den lastgrävaren aldrig varit uppe i. (blev påkörd under färd bakifrån trots varningsljus och mitt på blanka dan) Han vart ruggigt omskakad men inga personskador kom vare sig på någon av förarna som tur var.

Sambon blev också påkörd när han var ute på vägen i sin lilla lastmaskin. Inte lika stor och tung som den förra. Dock blev han träffad av en personbil bakifrån. Han märkte det enbart för han såg det i backspegeln. knuffen han fick av en personbil märktes inte i lastaren. Personbilsföraren klarade sig dock vart hen omskakad och personbilen vart helskrot.
 
När det pratas om självkörande tunnelbana och även buss, pratas det alltid om att det måste finnas en "co-driver" som tar över om tekniken krånglar. Låter inte speciellt säkert i mina ögon, denna person ska alltså vara beredd på att ta över hela tiden. Vet inte om jag tycker det låter så avslappnande. Att det skulle rulla självkörande bilar på vanliga vägar och som inte kräver beredskap från en mänsklig förare inom mindre än 10 år tror jag faktiskt inte på. Möjligtvis på speciella vägar där man tagit bort så många riskmoment som möjligt. Tekniken är fortfarande för känslig. Vilken bussen i Kista är ett bra exempel på. Sen är det klart att det är säkrare för alla runt om.
Människan (generellt) litar inte fullt ut på tekniken oavsett om den fungerar eller inte och givetvis finns/kommer det att bli mycket motstånd från de som ersätts.

Jag är dock övertygad om att det inte kommer att dröja många år förrän självkörande bilar är säkrare än ekipage med mänskliga förare, det kan dröja längre innan de verkligen få köra utan övervakning.

Maskiner kan gå sönder och vara felprogrammerade. Människan kan vara drogpåverkad, somna, drabbas av hastig sjukdom och ta felaktiga beslut.

Självklart så fungerar kistatestet intet perfekt från första stund, vi är inte framme än.
 
Nej, jag åker inte runt och tror att alla lastbilsförare ligger för nära. Det har jag heller aldrig påstått. Och jag håller ytterst sällan en hel yrkeskår skyldig för enstaka utövares idioti, så den tanken/känslan kan du lägga bort. Du ifrågasatte mitt tänk, hur kan det inte vara personligt? Så ja, det vanliga är väl att om nån ifrågasätter ens sätt att tänka, så brukar man försvara sig. Men som sagt, du ser inte på tyngd, storlek och dens påverkan på samma sätt som mig uppenbarligen, så vi får vara ense om att vara oense.

Men jag måste fråga. Du ser inte risken för att du som förare drabbas hårdare av att en 20 ton tung buss kör på dig, än att en 2 ton tung bil gör det? Har du blivit påkörd av en bil nångång? Det har jag, fick en bil i sidan på min ledvagn en hal natt. Kan det gått i 40 kanske. Bussen flyttade sig inte en millimeter, medan bilen var skrot. Vissa av resenärerna märkte inget ens. Då förstod jag hur säker ett tungt fordon är.
Ok nu ser jag vart missförståndet skett. Du trodde jag ifrågasatte dig när jag frågade varför det inte är samma tänk för alla fordon. Det jag var ute efter var en vanlig diskussion, inte att den ena parten ska gå i personligt försvar.

Jag tror vi tänker rätt lika, men någonstans har du missuppfattat mig. Jag känner inte att jag orkar reda ut missförståndet (det har en tendens att bli värre), men du behöver ej försvara dig då jag aldrig menade något personligt illa mot dig. Var mest nyfiken hur du tänkte, tråkigt att du tog det personligt. Det var inte alls min tanke. Ber om ursäkt i så fall.

Nu ska jag tuffa vidare i regnet. Hoppas du har en bättre dag än mig. :)
 
Människan (generellt) litar inte fullt ut på tekniken oavsett om den fungerar eller inte och givetvis finns/kommer det att bli mycket motstånd från de som ersätts.

Jag är dock övertygad om att det inte kommer att dröja många år förrän självkörande bilar är säkrare än ekipage med mänskliga förare, det kan dröja längre innan de verkligen få köra utan övervakning.

Maskiner kan gå sönder och vara felprogrammerade. Människan kan vara drogpåverkad, somna, drabbas av hastig sjukdom och ta felaktiga beslut.

Självklart så fungerar kistatestet intet perfekt från första stund, vi är inte framme än.

Människor får mer övervakning också för att täta problemen. Numer finns system för avståndshållning, gångtrafikantbroms, filbytesassistans, farthållning, ESP, antispinn, hill hold Control, alkotest, driver tired alert mfl för att övervaka att människan sköter sin körning. Gränserna mellan självkörande och människokörda bilar är inte svart eller vit.
 
Lastbilar är det absolut läskigaste jag vet! Där jag kör ligger majoriteten alldeles för nära, kör alldeles för fort och har dålig uppmärksamhet på andra trafikanter.

För en halvtimme sen blev jag ikappkörd av en lastbil när jag låg över 80, den hade släp men skulle ändå försöka köra om mig fast den avbröt omkörningen flera gånger. När jag skulle svänga höger låg den så nära att jag inte såg regskylten. Jag gav tecken och började bromsa, chauffören såg antagligen inte det, blev skogstokig och började blinka med helljus och tuta.. Jag har redan mailat firman h*n jobbar för och berättat om beteendet.
I förra veckan låg jag i ytterfil och körde om en lastbli med släp. När jag är precis bakom förarhytten ger den tecken om att den ska svänga vänster och jag ser att den börjar svänga. Jag slänger mig på tutan och slapp bli mosad mot mitträcket. Antar att jag inte syntes i döda vinkeln men man ska inte påbörja en omkörning innan man tittat ordentligt.

Jag brukar se till att köra om dem så fort som möjligt och om det går köra lite för fort för att bli av med dem om de kommer upp bakom mig.
 
Lastbilar är det absolut läskigaste jag vet! Där jag kör ligger majoriteten alldeles för nära, kör alldeles för fort och har dålig uppmärksamhet på andra trafikanter.

För en halvtimme sen blev jag ikappkörd av en lastbil när jag låg över 80, den hade släp men skulle ändå försöka köra om mig fast den avbröt omkörningen flera gånger. När jag skulle svänga höger låg den så nära att jag inte såg regskylten. Jag gav tecken och började bromsa, chauffören såg antagligen inte det, blev skogstokig och började blinka med helljus och tuta.. Jag har redan mailat firman h*n jobbar för och berättat om beteendet.
I förra veckan låg jag i ytterfil och körde om en lastbli med släp. När jag är precis bakom förarhytten ger den tecken om att den ska svänga vänster och jag ser att den börjar svänga. Jag slänger mig på tutan och slapp bli mosad mot mitträcket. Antar att jag inte syntes i döda vinkeln men man ska inte påbörja en omkörning innan man tittat ordentligt.

Jag brukar se till att köra om dem så fort som möjligt och om det går köra lite för fort för att bli av med dem om de kommer upp bakom mig.

Det markerade gör jag med. Plus att jag alltid ser till så att jag är ensam bilist bredvid när jag kör om. Tänk om nåt skulle hända och så sitter man fast mellan 2 bilar bredvid lastbilen :eek::eek::eek:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 942
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 053
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 132
Senast: Migo
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 630
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp