Hur beter sig folk egentligen?

Okej, nu har jag fått höra att jag inte skall ha körkort och att jag är värst i trafiken. Men nä jag tycker inte det. Dom som sitter i mobil, målar ögonfransarna eller inte kan vanlig enkel höger regel är fan så mycket värre. Jag sitter oftast på hoj, ni riskerar mitt liv som oskyddad trafikant! Kommer fortsätta tuta, peka finger och köra efter bussar som trycker ner mig i diket (väst trafik gav den chauffören en skriftlig varning). Sticker ut hakan lite till och säger att kärringar faktiskt är värst bakom ratten. Yngre killar som kör fort vet oftast vad dom gör iallafall.
B den stora trafikfaran
Fast det är väl ingen tävling om vem som beter sig sämst?
Bara för att andra pratar i mobil så behöver väl inte du bete dig på ett sätt som kan orsaka fara.
 
Okej, nu har jag fått höra att jag inte skall ha körkort och att jag är värst i trafiken. Men nä jag tycker inte det. Dom som sitter i mobil, målar ögonfransarna eller inte kan vanlig enkel höger regel är fan så mycket värre. Jag sitter oftast på hoj, ni riskerar mitt liv som oskyddad trafikant! Kommer fortsätta tuta, peka finger och köra efter bussar som trycker ner mig i diket (väst trafik gav den chauffören en skriftlig varning). Sticker ut hakan lite till och säger att kärringar faktiskt är värst bakom ratten. Yngre killar som kör fort vet oftast vad dom gör iallafall.
B den stora trafikfaran

Varför?
 
Okej, nu har jag fått höra att jag inte skall ha körkort och att jag är värst i trafiken. Men nä jag tycker inte det. Dom som sitter i mobil, målar ögonfransarna eller inte kan vanlig enkel höger regel är fan så mycket värre. Jag sitter oftast på hoj, ni riskerar mitt liv som oskyddad trafikant! Kommer fortsätta tuta, peka finger och köra efter bussar som trycker ner mig i diket (väst trafik gav den chauffören en skriftlig varning). Sticker ut hakan lite till och säger att kärringar faktiskt är värst bakom ratten. Yngre killar som kör fort vet oftast vad dom gör iallafall.
B den stora trafikfaran
Så du går på det att om någon utsätter dig för fara så har du rätt att utsätta andra för fara? Någon slags tävling om vem som är värst i trafiken? Du ser någon göra bort sig och måste vara snäppet värre? Är det så du beter dig utan att vara bakom ratten också? Pekar finger åt folk i affärer osv som kanske knuffar till dig eller tränger sig osv? Eller är det på något sätt mer okej att bete sig så när man sitter i trafiken och faktiskt även då riskerar andras liv?

Farten har väl för övrigt inte med saken att göra, man kan köra illa oavsett hastighet.
 
Senast ändrad:
Men varför peka finger och tuta?????
De som gör fel vet oftast om det, och INGET blir bättre av att rabiata trafikpoliser tutar och har sig?
Och.. handen på hjärtat.... VEM av oss gör alltid rätt? Jag är helt säker på att vi alla missar, en del av att vistas i trafiken hänger på samspel, och att vara smidig och förlåtande.
Jag tycker ärligt synd om de som tutar, och eldar upp sig. De kan inte var nyttigt, varken för trafikrytmen eller deras hjärthälsa. Förmodligen är de inte säkrare trafikanter, utan förmodligen farligare trafikanter?
Hjälp varandra, i stället för att bli vansinniga!

* Jenny *
Fast alltså, att tuta är ju inget konstigt? Det behöver ju inte innebära att en är en rabiat trafikpolis? :confused:

Jag tutade tex när en bil körde ut precis framför mig för ett tag sedan så jag fick tvärnita, trots att personen hade stopplikt och jag kom från höger på 90-väg. Varför jag gjorde det? För att uppmärksamma personen på situationen eftersom hen hade noll koll och höll på att orsaka en olycka. Så, jag var inte arg men jäkligt skärrad och hade jag inte tutat och personen gasat på lite/flyttat sig så hade det smällt rejält.

Peka finger är en helt annan grej, men alltsp, tutor i bilar är ju inget som finns bara för att folk ska bete sig som idioter så att säga att personer som använder bilens kommunikationssystem är osäkra trafikfarliga förare är rätt märkligt.
 
Kör mycket stadstrafik så tutar ofta på folk som tycker det är viktigare att scrolla på telefonen än köra iväg vid grönt.

Annars har jag världens längsta tålamod när det gäller puckon i trafiken så jag brukar inte hetsa upp mig så mycket.
 
Bättre att tråden handlar om det som TS ville än mitt dåliga beteende i trafiken, ni kan inte förändra mig.
Jag tutar vidare ( fast jag fattar inte hur jag är en fara för någon annan men jag skapar en ny tråd för det)

Tut tut
 
Bättre att tråden handlar om det som TS ville än mitt dåliga beteende i trafiken, ni kan inte förändra mig.
Jag tutar vidare ( fast jag fattar inte hur jag är en fara för någon annan men jag skapar en ny tråd för det)

Tut tut
Jag tror inte det var tutandet i sig de reagerade med, snarare hur du uttryckte dig. Fick det att låta som det var okej att bete sig dåligt i trafiken för att andra gör det.
 
Bättre att tråden handlar om det som TS ville än mitt dåliga beteende i trafiken, ni kan inte förändra mig.
Jag tutar vidare ( fast jag fattar inte hur jag är en fara för någon annan men jag skapar en ny tråd för det)

Tut tut
Hade bara varit intressant att veta hur någon som beter sig som det tråden handlar om tänker, om den tänker alls och inte bara agerar. Vad tanken är med ett sådant beteende liksom, vart det är man tror man uppnår.
 
Fast alltså, att tuta är ju inget konstigt? Det behöver ju inte innebära att en är en rabiat trafikpolis? :confused:

Jag tutade tex när en bil körde ut precis framför mig för ett tag sedan så jag fick tvärnita, trots att personen hade stopplikt och jag kom från höger på 90-väg. Varför jag gjorde det? För att uppmärksamma personen på situationen eftersom hen hade noll koll och höll på att orsaka en olycka. Så, jag var inte arg men jäkligt skärrad och hade jag inte tutat och personen gasat på lite/flyttat sig så hade det smällt rejält.

Peka finger är en helt annan grej, men alltsp, tutor i bilar är ju inget som finns bara för att folk ska bete sig som idioter så att säga att personer som använder bilens kommunikationssystem är osäkra trafikfarliga förare är rätt märkligt.
När jag tog körkort fick jag lära mig att man ska tuta för att förhindra/uppmärksamma en olycka, t ex bilar som kör ut framför utan att ha kollat om det är fritt (precis som du beskrev i ditt exempel) osv.

Håller med om att peka finger är en annan grej.
 
Varför vill du utsätta folk för den stressen i trafiken? Liksom varför vilja medvetet utgöra en sådan fara i trafiken som det kan innebära att stressa någon på det sättet? Ditt beteende är ju inte bättre än dom andras när du gör så. Och vad händer den dagen det faktiskt är ett farligt pucko som inte bara ignorerar ditt beteende? Man vet aldrig vad folk kan ta sig till eller hur långt folk kan gå..fast jag vet o andra sidan inte hur långt du kan gå när du har tid heller iofs.

Räcker annars att tuta så har man gjort människan i den andra bilen uppmärksam på att beteendet eller körstilen inte var okej.

Pappa fastnade bakom en bil på en liten gata på söder. Han hade en återvändsgränd bakom sig och bilen framför blockerade vägen, så han tutade några gånger men föraren flyttade inte på sig. Tillslut fick han köra upp på trottoaren och smyga förbi, och när han var i höjd med andra bilen så gestikulerade han med händerna för att visa att han inte förstod vad föraren sysslade med. Då hoppade föraren ut med ett basebollträ och började mata slag mot bilen :nailbiting: Man ska vara försiktig med vilka man jagar upp... Riktigt kassa beslut i trafiken kan ju indikera att något inte står rätt till.
 
Pappa fastnade bakom en bil på en liten gata på söder. Han hade en återvändsgränd bakom sig och bilen framför blockerade vägen, så han tutade några gånger men föraren flyttade inte på sig. Tillslut fick han köra upp på trottoaren och smyga förbi, och när han var i höjd med andra bilen så gestikulerade han med händerna för att visa att han inte förstod vad föraren sysslade med. Då hoppade föraren ut med ett basebollträ och började mata slag mot bilen :nailbiting: Man ska vara försiktig med vilka man jagar upp... Riktigt kassa beslut i trafiken kan ju indikera att något inte står rätt till.
Det får mig att tänka på en film på youtube från Ryssland, där det är en liten bil som mopsar sig mot en annan bil, fönstret vevas ner och det sticks ut ett maskingevär (om det är äkta eller ej vet jag inte), bilen som mopsade gav sig rätt fort.
 
Pappa fastnade bakom en bil på en liten gata på söder. Han hade en återvändsgränd bakom sig och bilen framför blockerade vägen, så han tutade några gånger men föraren flyttade inte på sig. Tillslut fick han köra upp på trottoaren och smyga förbi, och när han var i höjd med andra bilen så gestikulerade han med händerna för att visa att han inte förstod vad föraren sysslade med. Då hoppade föraren ut med ett basebollträ och började mata slag mot bilen :nailbiting: Man ska vara försiktig med vilka man jagar upp... Riktigt kassa beslut i trafiken kan ju indikera att något inte står rätt till.
Det är lite så jag tänker med när jag kör. Är någon riktigt jävla puckad så ger jag den personen stoooooort utrymme istället. Min partner blir lite uppjagad, framförallt när jag är med i bilen. Men jag har fått honom att inse att det är dumt så när jag fräser åt honom att sakta ner och bara släppa iväg den andra så gör han det iaf. Så han blir ju inte så arg att han är helt borta.
 
Det är lite så jag tänker med när jag kör. Är någon riktigt jävla puckad så ger jag den personen stoooooort utrymme istället. Min partner blir lite uppjagad, framförallt när jag är med i bilen. Men jag har fått honom att inse att det är dumt så när jag fräser åt honom att sakta ner och bara släppa iväg den andra så gör han det iaf. Så han blir ju inte så arg att han är helt borta.

Ja, precis. När jag övningskörde med mamma för många år sedan så hamnade vi bakom en bil som körde vääääldigt långsamt och vinglade. Mamma bad mig sakta in och inte köra om. Hon sa ”Vänta lite och se vad den där föraren tänker hitta på nu..” sedan dess har det satt sig att hålla avstånd till skumma bilar.
 
Det får mig att tänka på en film på youtube från Ryssland, där det är en liten bil som mopsar sig mot en annan bil, fönstret vevas ner och det sticks ut ett maskingevär (om det är äkta eller ej vet jag inte), bilen som mopsade gav sig rätt fort.

Sett många sådana filmer från Ryssland. Helt sanslöst.
 
Varför blir till synes helt normala personer som tokiga när de sitter bakom en ratt? DET är min fråga.

Jag har råkat ut för både det ena och det andra. Värst var den gången jag tutade på en person som körde ut framför mig på en 50-väg och jag körde lagligt med hästtransport. Jag reagerade med ryggraden eftersom jag hade ömtålig last och inte ville tvärbromsa.

Han gasade iväg och bakom nästa tvära kurva stod han stilla precis mitt i vägen så jag fick bromsa lite mer än jag ville. Hade dräktigt och halt sto i transporten på väg hem från klinik. Sedan körde han omväxlande 30 och 90 i ett par mil. På smal väg.
Var helt skakig när jag kom hem.

Just det där beteendet att köra om till varje pris och sedan sakta ner till under hastighetsbegränsning är väldigt vanlligt. Vad vinner man på det? Kul att skapa kö?
Ofta precis när tvåfiligt smalnar av ska man (MAN) pressa sig in framför så det är risk att bli trängd.
Men vilken jävla idiot :rage:!!!
Måste nog undvika denna tråden. Blir upprörd bara av att läsa den :crazy:
 
Har märkt bilister som ska om till varje pris. Ligger i 120 km/h och så kör dom. Sen när dom kommit om ligger dom i 100 km/h helt plötsligt så jag får köra om dom igen.
Har folk inte farthållare på sina bilar eller har man helt enkelt inte lärt sig att använda den ?
Ja dessa som envisas med att köra om och sedan sänker farten är riktigt jobbiga.

Angående farthållare, jag använder den när jag kör längre sträckor. Kör jag bara någon mil eller två så bryr jag mig sällan om det. Jag har 1,7 mil till jobb och jag har försökt med farthållare men i det är för mycket trafik i morgonrusningen.
 
Det får mig att tänka på en film på youtube från Ryssland, där det är en liten bil som mopsar sig mot en annan bil, fönstret vevas ner och det sticks ut ett maskingevär (om det är äkta eller ej vet jag inte), bilen som mopsade gav sig rätt fort.

Denna kanske?
 
Jag kör mycket Arlanda t o r och det finns en hel del bedrövligt beteende därute....

Den som många har nämnt, köra om sen sakta ner. WTF liksom?
Dom som gasar när man ska köra om. Jag kör alltid med farthållare så jag vet till 100% att detta är ett fenomen. Sitter med farthållaren på typ 114 och närmar mig sakta men säkert bilen framför för att jag kör snabbare än den. Kör till slut ut för att köra om (fortf i 114) och plötsligt måste jag upp i 127 för att komma förbi.
Dom som kommer fort när man är på väg att köra om någon annan (o det är SUPERTYDLIGT att man är mitt i en omkörning) o lägger sig 5 cm bakom. Ibland åker helljusen på. Då blinkar jag vänster och tar god tid på mig. Dom får vänta. Detta år oftast BMW/Audiigrabbarna. Dom som Babe tycker kör så bra.

Skulle aldrig ge någon fingret eller provocera dock. Varför ska man det?

Värsta jag har varit med om var på väg hem en fredag kväll (vid midnatt) på riksvägen där det är mest 90. Hamnade bakom någon i motorcykelhjälm som körde en fyrhjuling mitt i vägen, i typ 70. Jag körde om. Då gasar han o kör om mig, sen lägger han sig precis framför o kör typ 50. Jag kör så småningom om, han blänger på mig hela tiden. Han upprepar samma, att han kör om och saktar ner radikalt. Detta fortsatte i typ 4 mil tills han svängde av, då gav han mig fingret. Fruktansvärt obehagligt. Ångrar stort att jag inte ringde 112 medans det pågick o sa att han var en trafikfara o bad polisen komma o hämta honom.

Värsta jag har läst var när lokaltidningen rapporterade om en yngre man (återigen, en av dom som Babe tycker kör så bra) som hade fällts för att ha prejat en annan bil så att den hamnade i diket. Det var en kvinna med sitt barn som hade kört om en bil med honom och hans kompis i, och dom hade enligt egen utsago blivit så förbannade av att bli omkörd av en kvinna att dom prejade henne av vägen. När min man såg tidningsartikeln sa han "jag skäms för att vara man".
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 945
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 057
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 132
Senast: Migo
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 635
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp