Bukefalos 28 år!

Hur beter sig folk egentligen?

En del av mig har alltid avskytt bilister, pga mängden som inte använder sina blinkers så det blir helt omöjligt att veta när jag faktiskt kan korsa en gata vid en korsning eller rondell som cyklist eller gångtrafikant. Antingen svänger de innan så jag står och väntar i onödan eller så ser det fritt ut men nähädå för då svänger en bil mot mig när jag korsar och står och tutar åt mig. Vad fan ska jag göra liksom, vänta till mitt i natten med att korsa gatan eller?

Sen tog jag körkort för ett år sen, och har haft bil nu i ett halvår, och ptja... På ett vis har jag fått mer förståelse för att man kan göra misstag men fan vad jag hatar somliga bilister ännu mer. Jag har bara kört i ett halvår och under den tiden inte ens mycket iom att jag inte pendlar eller nånting, men har hunnit vara nära att fronta en idiotomkörare, flertalet gånger fått ställa mig på bromsen för att något rikspucko ska in framför mig och gör det utan att blinka och med en millimeters marginal, osv. Jag hatar de! Men att jaga de? Alltså, nej, det är fan inte ett riktigt friskt beteende känner jag :crazy: En och annan svordom blir det från mitt håll, men oftast ett "men lilla vän, vad gör du" när det inte är alltför allvarliga fel.
Värst var när jag hamnade mellan två långtradare. Den framför var väldigt långsam av någon anledning men no worries tänkte jag, jag var ute i god tid och skulle snart svänga höger. Så vad hände? Jag fick en till långtradare bakom mig men den här nästan hängde på dragkroken, utan möjlighet att köra om för att komma undan idioten bakom mig. JA MEN TACK DÅ liksom. I vanliga fall får rövslickare öva på sitt tålamod när jag saktar ner farten men den här jäveln lär väl inte ens ha kunnat se bromsljuset :cautious:
 
Håller man rätt avstånd och är observant så behöver man inte bromsa, inte mycket i vart fall, det tar en stund att komma förbi. Sen ska man givetvis inte köra för snabbt.
Hur fort en omkörning tar beror ju på vilken fart den som kör om och den som blir omkörd håller.

Nästan varje morgon när jag kör till jobbet är det minst en som kommer i ytterfilen och det ända jag hinner uppfatta är viken färg bilen hade som körde om.
 
Fel av alla parter, man ska ha hyfsat avstånd och när du ser vad som händer så bör du förbereda och lämna plats, det räcker att lätta på gasen lite för att bilen inte ska behöva tränga sig in.
Var det inte precis det som @Unafraid gör? Jag tolkar bromsa som att lämna plats. Om bilen kommer hastigt och det blir bråttom att lämna plats så räcker det ju inte att lätta på gasen heller.
Håller man rätt avstånd och är observant så behöver man inte bromsa, inte mycket i vart fall, det tar en stund att komma förbi. Sen ska man givetvis inte köra för snabbt.
Det spelar väl ingen roll hur långt avstånd det är till bilen framför om vänsterfilen tar slut och bilisten måste svänga in framför hastigt?
Svarar alla här: jag beskrev avståndet som "kort", tresekudersregeln, lagom. Alltså inte 200meter = gott om plats att stoppa in en till bil i.

Och om en bil gör en korkad omkörning så bromsar jag såklart, men den omkörningen är ju fel från början, och jag ska inte behöva bromsa och skapa ny plats för den bilen. Den ska köra om NÄR det finns plats.

Då får jag bromsa, ibland kraftigt och det stör trafikrytmen. Kanske jag har en bil bakom mig med lämpligt avstånd som också behöver bromsa osv.. kedjereaktion.

Och ibland får man en sån omkörning när man kör hästtransport. Då har man lite längre avstånd till bilen framför, iom att man har längre bromssträcka. Så kommer en bil och svänger in någon meter framför bilen så jag får ställa mig på bromsen. Blir lätt upprörd då kan jag säga. Och har då tutat någon gång.

Hade även en bil bakom mig som tyckte jag körde för sakta i en rondell med hästen. Och tutade! Jag stannade som svar. Hade klivit ut och pratat med personen i fråga om jag inte hade varit ivägen för andra personer. Alltså, körde typ tio km/h och stannade som svar på tutningen, ingen pallnit eller farlig manöver.
 
Ja folk är underliga. Den mängd stress och aggression som så många känner bakom ratten kan inte vara hälsosam. Jag förstår att man sitter i ett flera ton tungt dödsföremål som dessutom rör sig himla fort, men inget blir ju bättre av att man går in i någon slags blind ilska...

Minns när jag för första gången skulle svänga ut från det industriområde jag övningskört i ett bra tag och ut på en enkel landsväg med hastighetsbegränsningen 90, sedan skulle jag upp på en motorväg en liten bit och sen svänga in hem. Jag var lite nervös i och med att jag skulle lämna industriområdet där jag redan kunde alla kurvor och vägar och hastighetsbegränsningar utantill, men kände mig ändå redo och förväntansfull att göra denna korta svängen hem på kanske 5-7 minuter.
Vad händer? Jag får motorstopp när jag skall ut på landsvägen. Vad gör långtradarchaffisen bakom? TUTAR. Länge, och rullar närmre. Jag försökte igen och igen men blev livrädd och stressad för den där långtradaren. Tror jag hade fått 3 motorstopp när min pappa mycket pedagogiskt sade "Bry dig inte, så där är vissa i trafiken och det bästa är att ignorera dem. Fokusera istället på vad du själv gör och din egen uppgift." Så då tog jag några sekunders andningspaus, och åkte sedan hela vägen hem utan några problem alls. Tror det var där jag lärde mig att vara så lugn i trafiken. Kan på min höjd muttra "det där var väl onödigt?" när det händer något.
 
En passus från en trafikledare - ser ni en yrkeschaufför som kör riktigt illa så kolla var och när och kontakta transportfirman. Det funkar ofta via mail dagen efter också. Hinner ni se regskylt eller bilnummer (sitter oftast på förar & passagerardörr) så är det ännu bättre. Men vi vill gärna veta om våra chaufförer beter sig illa i trafiken! Då kan vi ju agera mot det och kanske till och med stänga av chauffören :)

Det gjorde en kollega häromdagen. Det var en lastbil med någon form av tank som var över hela vägen, en mötande Volvo fick ner i diket för att inte bli mosad :crazy: Kollegan har jobbat inom lastbilsbranschen så han kände igen loggan till företaget som äger bilen. Andra samtalet efter det till polisen blev till sagda företag :D
 
Hade även en bil bakom mig som tyckte jag körde för sakta i en rondell med hästen. Och tutade! Jag stannade som svar. Hade klivit ut och pratat med personen i fråga om jag inte hade varit ivägen för andra personer. Alltså, körde typ tio km/h och stannade som svar på tutningen, ingen pallnit eller farlig manöver.

Förstår att du irriterar dig på sånt onödigt tutande. Men att du stanna i en rondell tjänar ingenting till mer än att göra fler irriterade. Svårt kanske, men strunta i knäppjökar i trafiken. Det går inte att läxa upp såna... Jag tror det är en personlighetstyp.
 
Blir galen på folk som kommer i hög fart och kör upp nära i baken på min bil, oftast lägger dom bilen lite till vänster bakom, blinkar med ljusen och ibland även tutar när det är helt uppenbart att jag inte kan byta fil just för tillfället (andra filen går åt annat håll eller för att andra bilar finns där) och det spelar noll roll att stressa mig för det ligger bilar framför mig.
 
Hur fort en omkörning tar beror ju på vilken fart den som kör om och den som blir omkörd håller.

Nästan varje morgon när jag kör till jobbet är det minst en som kommer i ytterfilen och det ända jag hinner uppfatta är viken färg bilen hade som körde om.
Fast om bilen tänkt sig att köra om och in i en kö och precis framför dig så behöver den ha en hastighet som det är möjligt.
 
Får mig att tänka på för några år sedan då jag körde på sträckan efter Häggvikstunneln där hastigheten går ner till 70. En lastbil från Carlsberg låg bakom mig och chauffören blev så förbannad på att jag följde hastighetsbegränsningen att han körde om mig på påkörningsfilen till höger om mig. Han körde upp för den branta påfarten till motorvägen och jag körde bakom. Uppe på motorvägen fick han inte upp farten så jag körde om och lämnade honom långt bakom mig.
Det är den absolut mest korkade omkörning jag råkat ut för.
Ja, ibland undrar man va de pysslar med. Jag har slutat skämmas för andra lastbilschaufförer men det är synd, för de drar ner ryktet för oss som försöker sköta oss. Det är oftast det dåliga som syns, för går det bra märks det inte osv. :/
 
Förstår att du irriterar dig på sånt onödigt tutande. Men att du stanna i en rondell tjänar ingenting till mer än att göra fler irriterade. Svårt kanske, men strunta i knäppjökar i trafiken. Det går inte att läxa upp såna... Jag tror det är en personlighetstyp.
Det var min första reaktion, stod stilla i kanske två sekunder. Men hade god lust att gå ut och fråga vad dom ville uppmärksamma mig om iom att dom tutade och sen förklara att jag hade levande last i släpen.
 
Inte ovanligt att se idiot körning när jag är på eftersök.

Värsta var när vi var ett gäng på E6 mellan Lindome och sandsjöbscka och skulle ha ut 3 hjortar som hamnat på fel sida viltstängslet.
Det är alltid med minst en vägassistansbil när vi är till fots på motorväg.
En idiot gasar järnet när det blir 2 filer igen och smäller med ena hjorten:rage::rage:
 
Jag som pendlar till jobbet via E4:n varje dag där det är 2+1-väg förvånas över att det inte händer fler olyckor än det faktiskt gör.

Vissa bilister verkar inte vara ett dugg rädda om vare sig sitt eget eller andras liv! Om man ser att det går ihop till 1 fil om 400 meter och det ligger en lastbil längst fram, varför ska man till varje pris köra om så många bilar som möjligt för att sedan tvärbromsa när lastbilen blockerar vägen?
 
Kunde ju vara någon av dom som försökte få ut den sista hjorten som befann sig där hjorten var, var den känslan som kom och finns fortfarande bland oss var där.
Ja men precis och det är det jag hoppas att människan insåg och börjar bete sig bättre i framtiden. Jag förstår inte det där med att stressa förbi folk på vägen. Snabbt och nära verkar vara en sport för många :crazy:
 
Jag som pendlar till jobbet via E4:n varje dag där det är 2+1-väg förvånas över att det inte händer fler olyckor än det faktiskt gör.

Vissa bilister verkar inte vara ett dugg rädda om vare sig sitt eget eller andras liv! Om man ser att det går ihop till 1 fil om 400 meter och det ligger en lastbil längst fram, varför ska man till varje pris köra om så många bilar som möjligt för att sedan tvärbromsa när lastbilen blockerar vägen?
Mycket bra fråga samma fråga gäller när folk stressar ut i ytterfil och ska tränga sig framåt i en kilometerlång kö. Så fort det blir enkelfiligt igen så blir hastigheten plötsligt 30 eftersom folk inte inser att en sådan kö måste tömmas framifrån.
 
Inte ovanligt att se idiot körning när jag är på eftersök.

Värsta var när vi var ett gäng på E6 mellan Lindome och sandsjöbscka och skulle ha ut 3 hjortar som hamnat på fel sida viltstängslet.
Det är alltid med minst en vägassistansbil när vi är till fots på motorväg.
En idiot gasar järnet när det blir 2 filer igen och smäller med ena hjorten:rage::rage:
Tragiskt. :cry:
Försöker själv att visa hänsyn oavsett, nästa gång kanske det är jag som står där. Så försöker jag tänka. Tänk om fler kunde göra likadant och sluta stressa, det hade varit optimalt.
 
Men alltså.. varför? Vad får du alls ut av att bete dig sådär i trafiken? Förstår du inte att det beteendet ökar risken för olyckor? Vore det inte bättre om du höll dig till kollektivtrafik istället..?

Har man så usel självkontroll känns det inte som att det är nått man vill dela buss/tåg med dock.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 527
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 530
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 858
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 312
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp