Hur beter sig folk egentligen?

Jo, en till. En som kom i en vansinnesfart på E4:an norr om Gävle där det är 2+1. Det var 1 just då o han kunde inte köra om. Det råkade ligga en rastplats till höger just då, o då blåser han igenom rastplatsen i samma vansinnesfart för att kunna köra om 3 bilar på insidan. Får rysningar när jag tänker på hur illa det kunde ha slutat om det hade varit folk på rastplatsen.
 
Jo, en till. En som kom i en vansinnesfart på E4:an norr om Gävle där det är 2+1. Det var 1 just då o han kunde inte köra om. Det råkade ligga en rastplats till höger just då, o då blåser han igenom rastplatsen i samma vansinnesfart för att kunna köra om 3 bilar på insidan. Får rysningar när jag tänker på hur illa det kunde ha slutat om det hade varit folk på rastplatsen.
Folk kör om på de mest konstiga platser. Jag blev omkörd på en 2+1 väg när det var enfiligt och en avfart. Bilen körde om på avfarten. Det mest ironiska i det hela.. ca 50 m senare blev det 2-filigt... nä orkar vänta måste köra om nu, spela roll om det sker olagligt och över heldragna linjer, det måste varit något sådant tankegången gick.
 
Okej, nu har jag fått höra att jag inte skall ha körkort och att jag är värst i trafiken. Men nä jag tycker inte det. Dom som sitter i mobil, målar ögonfransarna eller inte kan vanlig enkel höger regel är fan så mycket värre. Jag sitter oftast på hoj, ni riskerar mitt liv som oskyddad trafikant! Kommer fortsätta tuta, peka finger och köra efter bussar som trycker ner mig i diket (väst trafik gav den chauffören en skriftlig varning). Sticker ut hakan lite till och säger att kärringar faktiskt är värst bakom ratten. Yngre killar som kör fort vet oftast vad dom gör iallafall.
B den stora trafikfaran

:rofl::rofl: Nä du de som är värst bakom ratten är gubbar i keps :D Pendlat mycket och även jag är ute med hoj och gubbar med keps är de som helt klart är värst. Vet inte hur många jag mött som kört åt fel håll i rondellen, eller de jag mötte på i skogen med mitt släp. Liten grusväg och de skulle backa. tanten hängde ut från sin sida och gubben skulle backa. Slutade med att jag fick gå ut och hjälpa dem backa de 30m som behövdes för mötesplats.
 
Folk kör om på de mest konstiga platser. Jag blev omkörd på en 2+1 väg när det var enfiligt och en avfart. Bilen körde om på avfarten. Det mest ironiska i det hela.. ca 50 m senare blev det 2-filigt... nä orkar vänta måste köra om nu, spela roll om det sker olagligt och över heldragna linjer, det måste varit något sådant tankegången gick.

Får mig att tänka på för några år sedan då jag körde på sträckan efter Häggvikstunneln där hastigheten går ner till 70. En lastbil från Carlsberg låg bakom mig och chauffören blev så förbannad på att jag följde hastighetsbegränsningen att han körde om mig på påkörningsfilen till höger om mig. Han körde upp för den branta påfarten till motorvägen och jag körde bakom. Uppe på motorvägen fick han inte upp farten så jag körde om och lämnade honom långt bakom mig.
Det är den absolut mest korkade omkörning jag råkat ut för.
 
Jag förstår att man blir arg och svär, gör det själv vet inte hur många ggr jag sett katastrofala omkörningar eller fått bromsa in själv och köra ut i dikeskanten för att en bil ger sig på en omkörning i mötande trafik.

Tycker det bara blir värre och värre. och det är otroligt skrämmande.
 
Bättre att tråden handlar om det som TS ville än mitt dåliga beteende i trafiken, ni kan inte förändra mig.
Jag tutar vidare ( fast jag fattar inte hur jag är en fara för någon annan men jag skapar en ny tråd för det)

Tut tut

Det hade varit väldigt intressant att höra varför du tänker fortsätta med ett beteende som får omgivningen att tycka att du är idiot. Du vinner ju ingen respekt och du får med största sannolikhet ingen att ändra sig. Så något måste det ju ge dig ändå och jag undrar vad det är?
 
Okej, nu har jag fått höra att jag inte skall ha körkort och att jag är värst i trafiken. Men nä jag tycker inte det. Dom som sitter i mobil, målar ögonfransarna eller inte kan vanlig enkel höger regel är fan så mycket värre. Jag sitter oftast på hoj, ni riskerar mitt liv som oskyddad trafikant! Kommer fortsätta tuta, peka finger och köra efter bussar som trycker ner mig i diket (väst trafik gav den chauffören en skriftlig varning). Sticker ut hakan lite till och säger att kärringar faktiskt är värst bakom ratten. Yngre killar som kör fort vet oftast vad dom gör iallafall.
B den stora trafikfaran

Fast du har helt fel. Unga män är farligast i trafiken.

http://www.mestmotor.se/automotorsp...ya-siffror-sa-farliga-ar-unga-man-i-trafiken/
 
Jag kan bli jätteirriterad på idioter i trafiken men aldrig att jag gör mer än att svära för mig själv. Möjligen att jag tutar om det blir en riktigt obehaglig situation och jag blir rädd, typ om någon svänger ut så tajt framför att jag får ställa mig på bromsen.
Följa efter folk osv verkar ju helt absurt!

Så gör jag också. Jag har också tutat vid två tillfällen när jag höll på att bli påbackad, utan reaktion från deras sida :meh: Inga skador på min bil tack och lov men senaste gången rätt ordentlig skada på backande bil (backa inte på ett drag med en liten bil, plasten ser för j-lig ut efteråt :D).

Det kan låta REJÄLT illa i min bil när jag kör... men jag tar aldrig ut det på gasen eller på annat sätt. Får jag bara avreagera mig med att svära är det lugnt.

Sedan har jag sett så himla mycket dumheter på vägen eftersom jag kör så mycket... många gånger har jag varit beredd på att hamna i en olycka när jag sett idiotomkörningar framför mig. Jag kan absolut köra fort, jag gillar att gasa, men jag lägger mig absolut inte i häcken på någon om jag inte kan ta om direkt.
 
Okej, nu har jag fått höra att jag inte skall ha körkort och att jag är värst i trafiken. Men nä jag tycker inte det. Dom som sitter i mobil, målar ögonfransarna eller inte kan vanlig enkel höger regel är fan så mycket värre. Jag sitter oftast på hoj, ni riskerar mitt liv som oskyddad trafikant! Kommer fortsätta tuta, peka finger och köra efter bussar som trycker ner mig i diket (väst trafik gav den chauffören en skriftlig varning). Sticker ut hakan lite till och säger att kärringar faktiskt är värst bakom ratten. Yngre killar som kör fort vet oftast vad dom gör iallafall.
B den stora trafikfaran

Nej, de gör ju inte det:

https://www.vk.se/728797/flera-skadade-nar-bilist-korde-in-i-folksamling
Särbon var där och jobbade när det hände, jag var rejält orolig innan jag fick tag på honom.

http://www.ltz.se/jamtland/ostersund/dodsolyckan-i-valla-sa-gick-det-till

https://www.expressen.se/nyheter/elin-31-blev-ett-av-julens-trafikoffer/

http://www.ltz.se/jamtland/harjedalen/fangelse-for-dodsolyckan-i-lillhardal
I ovanstående fall finns det en extra komponent av vidrighet, det är en liten ort och mamman var en av de i räddningstjänsten som larmades dit.

Jag har nästan blivit påkörd av bredsidande EPA-traktorer två gånger... det har aldrig varit en tjej som kört. Naturligtvis är kvinnor inte felfria bakom ratten men vi har en bättre olycksstatistik än (yngre) män.
 
Dom här personerna som kör om!
Man ligger på 2+1väg, i laglig eller drygt laglig hastighet, vi säger 3-4 bilar i rad med ganska kort avstånd, flyter på bra. 2-filigt, håller på att ta slut, kommer någon som påbörjar omkörning, har plats att få sig om en bil, trycker sig in i en liten lucka precis framför min bil, så jag måste bromsa. Why?? Vänta 2km så kan du köra om alla på en gång om du har så bråttom.
 
Jag tycker att det är något som är väldigt fel när det behöver vara såhär... :( Vad säger det om vårt samhällsklimat t ex...

Jag är inte yrkeschaufför men kör och har kört väldigt mycket bil i och runt Sthlm, och tycker att denna vansinnesilska i trafiken är vardagsmat. Tycker att jag ser folk som ska jävlas med varandra i trafiken rätt ofta. Har förutom ett oräkneligt antal tutningar, blinkningar, jakter och annat sett folk som hoppat ur bilarna och börjat slåss, och andra som kört in i en annan bil med flit (i farten) bara för att de blivit arga. Jag har själv haft en massa trafikaggressioner (dock inga som jag levt ut på några medtrafikanter, men nog har jag suttit och vrålat svordomar i bilen mer än en gång :() eftersom jag bara "gjort som alla andra" och kopierat det allmänna beteendet utan att tänka närmare på det (och dessutom levt ett allmänt stressigt liv med ett stressat beteende), men har nu lyckats komma tillrätta med det och ändrat mig.

Jag har insett att det smartaste och säkraste är att försöka hålla sig undan. Att till varje pris undvika bilar som kör aggressivt eller påverkat på nåt sätt. Om det kör upp någon som ligger en halvmeter bakom mig och trycker, så saktar jag ner till lämplig hastighet för avståndet och kör åt sidan vid första bästa tillfälle och släpper förbi. Jag vill inte ha whiplash för att andra är idioter!
Som bilförare i Stockholmstrafiken har jag länge sett på mig själv som en hare som springer på ett minfält...
 
Dom här personerna som kör om!
Man ligger på 2+1väg, i laglig eller drygt laglig hastighet, vi säger 3-4 bilar i rad med ganska kort avstånd, flyter på bra. 2-filigt, håller på att ta slut, kommer någon som påbörjar omkörning, har plats att få sig om en bil, trycker sig in i en liten lucka precis framför min bil, så jag måste bromsa. Why?? Vänta 2km så kan du köra om alla på en gång om du har så bråttom.

Det där med att planera sin körning... :idea:
 
Dom här personerna som kör om!
Man ligger på 2+1väg, i laglig eller drygt laglig hastighet, vi säger 3-4 bilar i rad med ganska kort avstånd, flyter på bra. 2-filigt, håller på att ta slut, kommer någon som påbörjar omkörning, har plats att få sig om en bil, trycker sig in i en liten lucka precis framför min bil, så jag måste bromsa. Why?? Vänta 2km så kan du köra om alla på en gång om du har så bråttom.
Fel av alla parter, man ska ha hyfsat avstånd och när du ser vad som händer så bör du förbereda och lämna plats, det räcker att lätta på gasen lite för att bilen inte ska behöva tränga sig in.
 
Fel av alla parter, man ska ha hyfsat avstånd och när du ser vad som händer så bör du förbereda och lämna plats, det räcker att lätta på gasen lite för att bilen inte ska behöva tränga sig in.

Var det inte precis det som @Unafraid gör? Jag tolkar bromsa som att lämna plats. Om bilen kommer hastigt och det blir bråttom att lämna plats så räcker det ju inte att lätta på gasen heller.
 
Jag överlevde en idiotomkörning av en bil med hästsläp med nöd. Det var på en 70 väg, kurvig med mycket få sträckor där man kan kör om säkert och den här sträckan är inte en av de lämpliga ens om man ska köra om en ensam bil även om det ofta förekommer. Jag kommer ur kurvan och ser den omkörande bilen på väg rakt emot mig i mitt körfällt och tvärnitar samtidigt som jag kör ut så nära vägkanten jag kan. Föraren av hästtransporten ser faran och gör det samma. Idioten i den omkörande bilen passerar med någon meter till godo.

Hoppas bara att transporten var tom annars hade hästen det inte lätt att hålla balansen.
 
En passus från en trafikledare - ser ni en yrkeschaufför som kör riktigt illa så kolla var och när och kontakta transportfirman. Det funkar ofta via mail dagen efter också. Hinner ni se regskylt eller bilnummer (sitter oftast på förar & passagerardörr) så är det ännu bättre. Men vi vill gärna veta om våra chaufförer beter sig illa i trafiken! Då kan vi ju agera mot det och kanske till och med stänga av chauffören :)
 
Var det inte precis det som @Unafraid gör? Jag tolkar bromsa som att lämna plats. Om bilen kommer hastigt och det blir bråttom att lämna plats så räcker det ju inte att lätta på gasen heller.
Håller man rätt avstånd och är observant så behöver man inte bromsa, inte mycket i vart fall, det tar en stund att komma förbi. Sen ska man givetvis inte köra för snabbt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 947
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 060
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 132
Senast: Migo
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 638
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp