Hur beter sig folk egentligen?

Hade lånebil när min var på verkstad. Enliten Citroën - den med plastvåfflor på sidorna. Ensam i bilen så gick den som ett spjut och var väldigt trevlig att köra. Men så skulle jag skjutsa ett gäng kollegor hem från ett möte så vi var fyra. Då var den inte så kaxig längre.

Efter påfart i en uppförsbacke gick den så sakta att en långtradare tutade på mig :rofl:

Jag förstår henom.

Det går aldrig att ha för många hästar under huven. Amen.

Edit: En 6l V12:a gör inte ont heller.
 
Senast ändrad:
Jag kan bli jätteirriterad på idioter i trafiken men aldrig att jag gör mer än att svära för mig själv. Möjligen att jag tutar om det blir en riktigt obehaglig situation och jag blir rädd, typ om någon svänger ut så tajt framför att jag får ställa mig på bromsen.
Följa efter folk osv verkar ju helt absurt!
Samma här. Och spola vindrutan noga extra mycket om det är nån som hänger fast i röven. Hatar HATAR när folk riskerar mitt och hundarnas liv genom att inte hålla avstånd!
 
Samma här. Och spola vindrutan noga extra mycket om det är nån som hänger fast i röven. Hatar HATAR när folk riskerar mitt och hundarnas liv genom att inte hålla avstånd!
Om någon ligger för nära bakom, är det ännu viktigare att hålla avståndet framåt till framförvarande bil. Det har jag fått lära mig, för så får man längre reaktionssträcka och vid ev olycka framför kanske inte bilen bakom kör in i bilen framför.
 
Hehe, ok. Näe, men misstänkte väl att det måste varit nåt gammalt.
Motorstorleken har ju bara blivit större med åren.

Ot. Det där stämmer ju inte mera. Motorstorlekarna har ju krympt igen, men man tar ju ut mycket mer effekt ur dem idag. Runt millenieskiftet var ju en 1.6l en liten motor som endast skulle sitta i en liten bil. Idag är ju 1.0, 1.2 och 1.4l verkligen inga ovanliga motorstorlekar.

Ot 2.
Folk skriver "peka finger" här i tråden, då jag utifrån situationen antar att de menar "visa långfingret". Det gör mig förvirrad, enligt mig så när man "pekar finger" så pekar man med (pek)fingret, och "visar (lång)fingret" när man gör det andra :p

På ämnet, undrar om det är många som dammat av körkortet efter vinterförvaring? För varje dag i ungefär en veckas tid så har jag sett minst en bilist uppföra sig märkligt. Som tur var har det ännu inte varit några farliga situationer, men jag har sinnena på extraspänn nu när jag kör till och från jobbet.:cautious:
 
Ot. Det där stämmer ju inte mera. Motorstorlekarna har ju krympt igen, men man tar ju ut mycket mer effekt ur dem idag. Runt millenieskiftet var ju en 1.6l en liten motor som endast skulle sitta i en liten bil. Idag är ju 1.0, 1.2 och 1.4l verkligen inga ovanliga motorstorlekar.

Ot 2.
Folk skriver "peka finger" här i tråden, då jag utifrån situationen antar att de menar "visa långfingret". Det gör mig förvirrad, enligt mig så när man "pekar finger" så pekar man med (pek)fingret, och "visar (lång)fingret" när man gör det andra :p

På ämnet, undrar om det är många som dammat av körkortet efter vinterförvaring? För varje dag i ungefär en veckas tid så har jag sett minst en bilist uppföra sig märkligt. Som tur var har det ännu inte varit några farliga situationer, men jag har sinnena på extraspänn nu när jag kör till och från jobbet.:cautious:

Det syns så j-la bra här när folk har varit till fjällen :meh: De kör aldrig långkörning normalt utan puttrar på i en stad och plötsligt ska de fixa landsvägskörning med renar, hastighet mm. Häng gärna på ett släp (skotrar eller husvagn) som de f-n inte vet var det har så blir det en mardröm för övriga trafikanter :cautious:
 
Har du kört en sådan bil?! Det är skit samma vid macken kan jag säga, det kostar att ligga på topp :up::D

En 4-cyl med turbo går inte att jämföra :laugh:

Nej :).

Menar bara att en 4-cyl med turbo räcker för att göra snabba och säkra omkörningar. Jag tog inte med rolighetsfaktorn i form av ett helt annat ljud osv.
 
Det syns så j-la bra här när folk har varit till fjällen :meh: De kör aldrig långkörning normalt utan puttrar på i en stad och plötsligt ska de fixa landsvägskörning med renar, hastighet mm. Häng gärna på ett släp (skotrar eller husvagn) som de f-n inte vet var det har så blir det en mardröm för övriga trafikanter :cautious:

Ja, har upplevt det samma här när vi åkt på slalomresa. Gärna ska bilen vara så fullpackad med ungar och saker så man har så lite sikt ut ur bilen som möjligt. Kör ofta som om de skulle ha stulit bilen :meh:

Sambon, som är yrkeschaufför, suckade igår "ja just det, snart kommer ju de ut på vägarna också" när husvagnar kom på tal.
Han har i övrigt väldigt bra tålamod i trafiken, men just husvagnar/-bilar är lite av en akilleshäl :D
 
Har hänt mycket i trafiken, men vissa händelser sticker ut mer än andra. En sen kväll åkte jag med pappa på E6an, nästan inga bilar ute. Framför oss ligger en bil i vänster körfält som vinglar lite och till slut drar hela vänstersidan i mitträcket så gnistorna yr. Det var mörkt ute så det syntes rätt väl. Två gånger till hände samma sak innan bilisten ökade farten och försvann. Pappa sa då att det är bättre att låta såna ligga framför än bakom och det har väl satt sig.

När vi körde hem från en träning en lördag eftermiddag med båda hästarna bak och vi fyra i familjen i bilen försöker en stressad kvinna i en Mercedes köra om efter en rondell där två filer snabbt blir en. Vi hade ett ganska långt ekipage så när hon är jämsides med släpet tvärnitar hon för att inte köra in i mitträcket och tutar på oss. Antagligen trodde hon väl att vi körde ut framför henne i en icke existerande vänsterfil.

En annan gång efter träning körde vi ett ärende in i Malmö. Pappa börjar bromsa för rödljus, det står redan bilar stilla vid ljuset, och en gubbe kör om och tvärnitar framför oss. Pappa hinner precis få stopp på vårt ekipage så vi undviker att köra in i gubben. Pappa hoppar ut och knackar på gubbens ruta och undrar om han hade huvudet bara att stoppa mat i och om han var medveten att vårt nästan fem ton tunga ekipage hade kunnat mosa honom. Gubben var helt nervös och hade inga svar.

En annan gång var det jag som körde (och jag var ouppmärksam) ut framför en annan bil i en rondell. Jag tittade självklart men missade den här eftersom den hamnade bakom A-stolpen när jag kollade. Jag blev helt skakis när jag sedan såg den, men var redan halvvägs ute i rondellen så jag gasade på. Människa kör upp mig röven, tutar och blinkar med helljuset och förföljer mig (jag körde åt det håll den kom ifrån) tills jag svänger ner på motorvägen ett par km senare. Den låg så nära att jag inte kunde se framlyktorna i backspegeln och inte heller någon regplåt. Var helt skakis efter och numera är jag väldigt noga med att verkligen kolla runt den där stolpen så jag inte missar fler bilar så.

Angående att blinka så gör jag det även i kurvor ibland :D

Min mamma tutade på en bilist en gång när det var grönt som denne missat, den blev så stressad så den körde rakt ut framför en mötande som skulle svänga vänster. Det hände tack och lov inget men mamma tutar ytterst sällan i trafiken och jag är likadan. Däremot svär jag en hel del, men lämnar alltid plats till aggressiva eller opålitliga medtrafikanter. Jag blir dessutom svinarg på sambon som ska köra nära andra när de legat nära oss innan omkörning. Speciellt när vi har barnen i bilen.
 
De flesta som kör konstigt i trafiken går att undvika eller parera på något sätt, men INTE de som kör alldeles för nära bakifrån. Jag fullkomligt hatar det!!!

Jag med!! Jag brukar släppa gasen och låta motorbromsen gå in samt hålla lite extra till höger i körfältet för att de antingen ska fatta och hålla avståndet eller köra om mig. Någon gång har föraren bakom inte fattat vinken så då har jag bromsat lite lätt några gånger så att bromsljusen ska uppmärksamma föraren på att han måste hålla avståndet.
 
Nej :).

Menar bara att en 4-cyl med turbo räcker för att göra snabba och säkra omkörningar. Jag tog inte med rolighetsfaktorn i form av ett helt annat ljud osv.

Och jag talade enbart om rolighetsaspekten (vilket borde ha framgått när jag sa att man kan aldrig ha för många hästar under huven).

Ska vi snacka säkra omkörningar med en någorlunda ekonomisk bil duger min V40 med 164 hk, den har bra acceleration för den bil den är. Men ROLIG är den banne mig inte!
 
Och jag talade enbart om rolighetsaspekten (vilket borde ha framgått när jag sa att man kan aldrig ha för många hästar under huven).

Ska vi snacka säkra omkörningar med en någorlunda ekonomisk bil duger min V40 med 164 hk, den har bra acceleration för den bil den är. Men ROLIG är den banne mig inte!
Saknar att övningsköra med pappas Alfa V6a 3.0l :D
Numera får jag köra en annan med lite mindre motor, dock lättare och lägre så den är mer som ett fullblod - minsta pill på pedal och ratt så händer det grejer. Svinkul! Dör av tristess på körskolan som kontrast - trots rätt pigga dieslar.
 
Saknar att övningsköra med pappas Alfa V6a 3.0l :D
Numera får jag köra en annan med lite mindre motor, dock lättare och lägre så den är mer som ett fullblod - minsta pill på pedal och ratt så händer det grejer. Svinkul! Dör av tristess på körskolan som kontrast - trots rätt pigga dieslar.

Den bör funka också :up: :D
 
De flesta som kör konstigt i trafiken går att undvika eller parera på något sätt, men INTE de som kör alldeles för nära bakifrån. Jag fullkomligt hatar det!!!
Jag brukar bromsa försiktigt med jämna mellanrum, då brukar dom öka avståndet eller välja att köra om. Jag lärde mig det på körskola tror jag.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 918
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 971
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 131
Senast: Migo
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 606
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp