Hur beter sig folk egentligen?

Jag försöker vara ödmjuk och ha förståelse för att folk gör fel. Skällde dock ut en bilist som betedde sig rätt dumt på en påfart häromdagen, men det hörde inte han.
Däremot är jag lite inne på att köpa en dash cam att ha i bilen ifall nått händer.
En kollega råkade ut för en sån en gång. Jag vet inte vem som gjorde fel, men bilisten blev galen och åkte efter bussen. Nu gick den linjen över ett spårviddshinder och eftersom bilisten nog hade fullt upp med att vara arg, så missade h*n det :angel:
Nyligen var det en bilist som blev arg på en bussförare som åkte in i en rondell. Bussen var inne före bilen, men bilen kommer ofta in i högre fart och får därför bromsa. Bilisten tutade, bussföraren struntade i det och åkte vidare varpå bilisten blev tokig och åkte om bussen, körde in framför den och tvärnitade. Bussen hann inte bromsa, utan körde på bilen varpå bilisten for ut och började skrika. Bussföraren sade att "Vi ringer hit polisen, så får dom lösa detta". Grejen är den att bilisten hade kört över heldragen linje och stod i bussfilen, så han var inte så sugen på att ta dit polisen. Han åkte sonika iväg och så var det med det.

Men jag skulle inte säga nej till att alltid ha en kamera med mig när jag kör faktiskt.
 
Jag försöker vara ödmjuk och ha förståelse för att folk gör fel. Skällde dock ut en bilist som betedde sig rätt dumt på en påfart häromdagen, men det hörde inte han.
Däremot är jag lite inne på att köpa en dash cam att ha i bilen ifall nått händer.
En kollega råkade ut för en sån en gång. Jag vet inte vem som gjorde fel, men bilisten blev galen och åkte efter bussen. Nu gick den linjen över ett spårviddshinder och eftersom bilisten nog hade fullt upp med att vara arg, så missade h*n det :angel:
Nyligen var det en bilist som blev arg på en bussförare som åkte in i en rondell. Bussen var inne före bilen, men bilen kommer ofta in i högre fart och får därför bromsa. Bilisten tutade, bussföraren struntade i det och åkte vidare varpå bilisten blev tokig och åkte om bussen, körde in framför den och tvärnitade. Bussen hann inte bromsa, utan körde på bilen varpå bilisten for ut och började skrika. Bussföraren sade att "Vi ringer hit polisen, så får dom lösa detta". Grejen är den att bilisten hade kört över heldragen linje och stod i bussfilen, så han var inte så sugen på att ta dit polisen. Han åkte sonika iväg och så var det med det.

Men jag skulle inte säga nej till att alltid ha en kamera med mig när jag kör faktiskt.

Det jag funderar över är hur en sån person fungerar i vardagen ? Om man brusar upp för en sån sak...
 
Jag som pendlar till jobbet via E4:n varje dag där det är 2+1-väg förvånas över att det inte händer fler olyckor än det faktiskt gör.

Vissa bilister verkar inte vara ett dugg rädda om vare sig sitt eget eller andras liv! Om man ser att det går ihop till 1 fil om 400 meter och det ligger en lastbil längst fram, varför ska man till varje pris köra om så många bilar som möjligt för att sedan tvärbromsa när lastbilen blockerar vägen?
För att de har bråttom till nästa liv? :idea:

Har råkat ut för samma, folk som ska om till varje pris. En gång var det på vägen mellan Växjö och Alvesta, bilen skulle bara om men det blev problem när lastbilen är inne på det enfiliga och släpet kvar på det två-filiga. Bilen fick tvärnita, jag ville inte smälla så flyttade mig så långt åt höger det gick. Men jag blir ärligt talat inte förvånad längre över vad som händer i trafiken.

Om en del visste hur mycket andra räddar dom från en rejäl olycka... nästan så man ibland önskar att det small så de lär sig, gärna när de är ensamma i bilen och singelolycka.

Tycker det mest skrämmande är barnfamiljer som stressar om. :down:
 
Jag var med om världens konstigaste grejj idag, inte direkt farlig, men mkt märklig.

Det var en bilförare i en väldigt liten bil. Han skulle köra om en lastbil med släp, men kom inte om. Detta är alltså på E4an som är 2 filig... Utan hans bil klarade inte högre hastighet än 60 i uppförsbackarna.
Han provade 3 ggr utan att lyckas.

Tillslut tröttnade jag på att köra 60 i uppförsbackarna och bytte fil, hade hästsläpet bak så man aktar sig ju lite extra för att ge sig ut i omkörningsfilen.

När jag kommer om och har bytt tillbaks så börjar han försöka köra om mig. Han närmar sig så länge det är nedförsbacke, men sen kommer uppförsbacke och min bil är ju ganska stark så den saktar ju inte ner för att det går lite uppför, utan höll sina 84-85 eller vad vi låg på.

När föraren ger upp så ser jag att han pekar finger åt mig :eek:


Hur är det mitt fel att han har världens minsta motor i sin bil? Jag hade farthållaren på så jag är helt säker på att jag inte ökade hastigheten.

Jag blev så illa till mods att jag faktiskt ökade till 90 i några km för att få lite mer avstånd mellan oss.
 
Jag var med om världens konstigaste grejj idag, inte direkt farlig, men mkt märklig.

Det var en bilförare i en väldigt liten bil. Han skulle köra om en lastbil med släp, men kom inte om. Detta är alltså på E4an som är 2 filig... Utan hans bil klarade inte högre hastighet än 60 i uppförsbackarna.
Han provade 3 ggr utan att lyckas.

Tillslut tröttnade jag på att köra 60 i uppförsbackarna och bytte fil, hade hästsläpet bak så man aktar sig ju lite extra för att ge sig ut i omkörningsfilen.

När jag kommer om och har bytt tillbaks så börjar han försöka köra om mig. Han närmar sig så länge det är nedförsbacke, men sen kommer uppförsbacke och min bil är ju ganska stark så den saktar ju inte ner för att det går lite uppför, utan höll sina 84-85 eller vad vi låg på.

När föraren ger upp så ser jag att han pekar finger åt mig :eek:


Hur är det mitt fel att han har världens minsta motor i sin bil? Jag hade farthållaren på så jag är helt säker på att jag inte ökade hastigheten.

Jag blev så illa till mods att jag faktiskt ökade till 90 i några km för att få lite mer avstånd mellan oss.
Hade lånebil när min var på verkstad. Enliten Citroën - den med plastvåfflor på sidorna. Ensam i bilen så gick den som ett spjut och var väldigt trevlig att köra. Men så skulle jag skjutsa ett gäng kollegor hem från ett möte så vi var fyra. Då var den inte så kaxig längre.

Efter påfart i en uppförsbacke gick den så sakta att en långtradare tutade på mig :rofl:

Jag förstår henom.
 
Jag var med om världens konstigaste grejj idag, inte direkt farlig, men mkt märklig.

Det var en bilförare i en väldigt liten bil. Han skulle köra om en lastbil med släp, men kom inte om. Detta är alltså på E4an som är 2 filig... Utan hans bil klarade inte högre hastighet än 60 i uppförsbackarna.
Han provade 3 ggr utan att lyckas.

Tillslut tröttnade jag på att köra 60 i uppförsbackarna och bytte fil, hade hästsläpet bak så man aktar sig ju lite extra för att ge sig ut i omkörningsfilen.

När jag kommer om och har bytt tillbaks så börjar han försöka köra om mig. Han närmar sig så länge det är nedförsbacke, men sen kommer uppförsbacke och min bil är ju ganska stark så den saktar ju inte ner för att det går lite uppför, utan höll sina 84-85 eller vad vi låg på.

När föraren ger upp så ser jag att han pekar finger åt mig :eek:


Hur är det mitt fel att han har världens minsta motor i sin bil? Jag hade farthållaren på så jag är helt säker på att jag inte ökade hastigheten.

Jag blev så illa till mods att jag faktiskt ökade till 90 i några km för att få lite mer avstånd mellan oss.

Finns det verkligen så motorsvaga bilar idag ?
Känns mer som att han är dålig förare. Antingen rädd för att köra om och därför inte trycker full gas. Eller att han inte fattar att man måste växla ner för att få mer kraft i motorn.
 
Hade lånebil när min var på verkstad. Enliten Citroën - den med plastvåfflor på sidorna. Ensam i bilen så gick den som ett spjut och var väldigt trevlig att köra. Men så skulle jag skjutsa ett gäng kollegor hem från ett möte så vi var fyra. Då var den inte så kaxig längre.

Efter påfart i en uppförsbacke gick den så sakta att en långtradare tutade på mig :rofl:

Jag förstår henom.
Jo men hur många ggr ska man försöka göra omkörningar när det inte går då? Och varför peka finger åt mig??

För övrigt så körde jag genom sthlm idag och de flesta var riktigt förstående när jag som utböling behövde byta fil där det inte riktigt fanns plats att byta fil, trots att jag hade hästsläp.
 
Finns det verkligen så motorsvaga bilar idag ?
Känns mer som att han är dålig förare. Antingen rädd för att köra om och därför inte trycker full gas. Eller att han inte fattar att man måste växla ner för att få mer kraft i motorn.

Det var inte en ny bil om du trodde det ;)
Aldrig sett något liknande, såg ut som en lastbil med såntdär plastskåp bak, bara det att den inte var större än en Polo typ :rofl:
 
Det var inte en ny bil om du trodde det ;)
Aldrig sett något liknande, såg ut som en lastbil med såntdär plastskåp bak, bara det att den inte var större än en Polo typ :rofl:

Hehe, ok. Näe, men misstänkte väl att det måste varit nåt gammalt.
Motorstorleken har ju bara blivit större med åren.
 
Hehe, ok. Näe, men misstänkte väl att det måste varit nåt gammalt.
Motorstorleken har ju bara blivit större med åren.

Ligger man kvar på hög växel så går det inte alltid så fort i uppförsbackar. Min på 85 hästar kan tappa ner till 60 om jag inte växlar ner. 2016 års modell.
 
Påfarter är tydligen extremt svårt att köra på. Folk gasar inte och verkar inte planera "utfarten" på motorvägen alls utan sätter både sig själva och oss nötter som försöker hjälpa till i ganska tokiga situationer.
 
Och på tal om "köra om och sakta ner"...

Förut hade jag en Subaru Impreza. Även om min inte var någon värsting-variant så var den åtminstone kvickare än många småbilar. En gång när jag kom upp på motorvägen hamnade jag bakom en man i en Hyundai Atos (en bilmodell som jag aldrig sett köras ordentligt...). Eftersom Atosen åkte långsamt så körde jag om. Inga konstigheter med det. Vi var ensamma på vägen och jag höll bra med avstånd osv.

När jag kört om så bestämde sig mannen i Atosen att köra om mig. Det tog tid, men han kom om. Precis när han kommit förbi mig så saktade han ner. Jag tröttnade, körde om.. och samma sak upprepade sig. När han för fjärde(!) gången tvingade sin bil förbi min för att sedan sakta ner så såg jag till att köra ifrån honom istället. Då blinkade han med helljusen.

Jag förstår fortfarande inte varför han så nödvändigtvis skulle hålla på sådär. Nu blev det aldrig trafikfarligt på något sätt alls, men en person som envisas med att bete sig sådär har nog fler dåliga sidor som kommer fram i trafiken...
 
Och på tal om "köra om och sakta ner"...

Förut hade jag en Subaru Impreza. Även om min inte var någon värsting-variant så var den åtminstone kvickare än många småbilar. En gång när jag kom upp på motorvägen hamnade jag bakom en man i en Hyundai Atos (en bilmodell som jag aldrig sett köras ordentligt...). Eftersom Atosen åkte långsamt så körde jag om. Inga konstigheter med det. Vi var ensamma på vägen och jag höll bra med avstånd osv.

När jag kört om så bestämde sig mannen i Atosen att köra om mig. Det tog tid, men han kom om. Precis när han kommit förbi mig så saktade han ner. Jag tröttnade, körde om.. och samma sak upprepade sig. När han för fjärde(!) gången tvingade sin bil förbi min för att sedan sakta ner så såg jag till att köra ifrån honom istället. Då blinkade han med helljusen.

Jag förstår fortfarande inte varför han så nödvändigtvis skulle hålla på sådär. Nu blev det aldrig trafikfarligt på något sätt alls, men en person som envisas med att bete sig sådär har nog fler dåliga sidor som kommer fram i trafiken...

Haha, vinnarskallen som kommer fram hos många i trafiken. Dom ska absolut vara först ? Även om man sitter i en Hyundai Atos :D:p.
 
Jag har många gånger sett bilar som gör riktiga idiotomkörningar (på tok för hög hastighet, sicksackandes fram på motorvägen förbi påfarter osv) med skylt bak på bilen där det står ungefär "Kör lugnt. Barn i bilen". :grin:
Det är så skrämmande och sorgligt. :down:
En sak om de är ensamma i bilen, men att utsätta andras liv för fara tycker inte jag känns schysst, speciellt barn som inte vet konsekvenserna än om vad som händer när mamma/pappa kör som de gör. Vet inte om det är stressen i samhället som ökat stressen i trafiken eller om det alltid varit så, bara att nu är det fler bilar och fler som kör så de syns?
 
Finns det verkligen så motorsvaga bilar idag ?
Känns mer som att han är dålig förare. Antingen rädd för att köra om och därför inte trycker full gas. Eller att han inte fattar att man måste växla ner för att få mer kraft i motorn.

I början fann jag mammas bil svag. Innan jag lärde mig hur man skulle göra. Vill jag köra om i en uppförsbacke måste jag ha fart innan och i många fall växla ner. Men känner numera av om jag har fart nog för en omkörning att jag planerar efter det. På backen som är i Jönköping lägger jag mig i högerfilen för där vet jag redan innan att ju högre upp man kommer desto långsammare blir bilen..
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 961
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 075
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 142
Senast: Migo
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 641
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp