Bukefalos 28 år!

Hur många hästar har man råd med?

Sv: Hur många hästar har man råd med?

Mina grundkostnader på 28.000 per år rymmer även vaccinationer.

Kvar på budgeten är då 20.000 och där ryms både avmaskning, träckprov, höanalys och tandkoll. Lite utrustning också.

Försäkringarna ligger utanpå den tusenlapp de kostar per månad och ponny. Det är inte uträknat vad vi har råd med utan vad de faktiskt kostar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag har fyra ponnyer. Med foder, strö, hovslagare, försäkring, vaccination kostar de knappt 1000 kr/månad var. Då har de skor runt om på sommaren och går barfota på vinterhalvåret.

Utrustningen är svindyr, har kostat betydligt mer än ponnyerna... Stor hästtransport, maratonvagn och selar. Men förhoppningsvis håller de länge.

Tävling kostar runt 3000 kr per gång när vi åker på meeting, men det blir bara ca 3-4 gånger per år. Tränar gör jag nästan gratis just nu, lägger kanske några hundralappar per år på det.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Fast jag håller inte med. Att tävla för 2000kr i månaden är mkt! Måste höra till ovanligheten!
Självklart kostar de högre klasserna och meetings mkt men att lägga 25.000kr på tävlingar är mkt pengar.

Nej det är verkligen inte mycket? Ska jag åka och rida 2 hoppklasser går det lätt på en tusenlapp... Ca 500 spänn för 2 klasser och veterinär + bensinpengar.

Visst är det mycket pengar.. men verkligen inget ovanligt

En fälttävlan ska vi bara inte tala om hur mkt det kostar .. en vanlig 100 klass 500 spänn i anmälningsavgift + vet. avgift ca 150 och sedan bensinpengar
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Nej det är verkligen inte mycket? Ska jag åka och rida 2 hoppklasser går det lätt på en tusenlapp... Ca 500 spänn för 2 klasser och veterinär + bensinpengar.

Visst är det mycket pengar.. men verkligen inget ovanligt

En fälttävlan ska vi bara inte tala om hur mkt det kostar .. en vanlig 100 klass 500 spänn i anmälningsavgift + vet. avgift ca 150 och sedan bensinpengar

Islandshästtävlingar är också dyra! ca 750kr per tävling.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Halvt kl

Träckprov inkl avmaskning vad inte heller så billigt om man kollar både stor blodmask och bandmask upptäckte jag med senaste hästen. Min nollade och kostade således bara den där lådan + bandmask = ca 500 kr. Denna hade lilla blodmasken så då kollades ju stor oxå, och vet som skrev ut recept ville ha betalt + maskmedlet. Över 1000 kr, jämfört med den lilla lådan med maskmedel som kostade strax över 100 kr.

I längden blir det ju dock billigt när man har koll på att varken blod eller bandmask finns i häst/hage och ev bara behöver hålla efter lilla på angripna individer.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Har en häst och den kostar mig runt 10 000 kr i månaden.

Stall, foder och strö 5000
Försäkring 1000/mån
Skoning 1600 kr var 6:e vecka
Träningar 1500 kr
Tävlingar i snitt 1500 kr i månaden

Det är väldigt mycket pengar... Funderar ibland på lösdrift...
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Kl


Det måste ju alltid landa i vad man räknar in. Inackorderad eller köp av hästgård, Bensinkostnader mm.
Jag har vänner som nog skulle säga att det kostar väldigt lite. Men då verkas det på egen hand för att spara pengar, kvalitén på hö är inte toppen, det kollas inte mask och inget hö analyseras och hagarna lämnar övrigt att önska. Ribban ligger på olika nivåer.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag har två st nu. O dom är inhyrda på helinackoderingsstall som kostar 5500 kr/häst.

Sen tillkommer ju försäkring på dom båda, diverse vitaminer, hovslagare, massör, förutsedda utgifter, utrustning, träningar o tävlingar.

Skulle uppskatta att om man räknar bort träning/tävling/utrustning går det på ca 17 000 kr/mån.

O räknar man med träningar blir det närmare 25 000...

Räknar man med tävlingar o oförutsedda utgifter o hästprylar är vi uppe i helt andra summor....


.. oj. Har aldrig kalkylerat mina hästutgifter så förut....
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag har ett halvblod, bara ett numera. Hon är ganska billig i ren drift, men har gått väldig bak på veterinärkostnader.

Ganska exakt ser det väl ut så här:
Hö 840:-/ månad okt-maj.
Försäkring 500:-/månad
Mineraler och lite sånt smått 200:-/månad
Halm typ 100:-/månad (vi har lösdrift så det går inte tokmycket halm)
Hovis 850:- var sjätte vecka. Vi tar av skorna på vintern.
ET 300:-månad (åker dit typ 3-4 ggr/år)

Så utslaget över ett år blir det då ca 2000/månad. Men jag tränar inte så mycket just nu, men då tillkommer det ju.

Sen är det ju då veterinärvård som varierar väldigt, men det är väldigt billigt nu eftersom en av mina bästa vänner passande är veterinär:)
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

kl

En häst, inackorderad, försöker snåla med det som inte är nödvändigt (utrustning t ex, har ju så jag klarar mig) och då hamnar jag på ca 4500kr/mån. Med ny utrustning någon gång emellanåt och träning oftare än tre gånger på ett år hade det varit ca 5-6000kr/månad.
Fast ska man jämföra med om jag inte hade haft häst, så hade jag inte haft bil och dom reskostnaderna heller. Vilket skulle bli ca 2000kr mindre utgifter per månad i snitt.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

KL

Har aldrig haft och har ingen egen häst än, men funderar på att köpa en inom en relativt överskådlig framtid.

Jag/min familj skulle enligt hur vi räknat bara ha råd med en häst, då vi fått det till någonstans mellan 15-20 000 kr/månad.
I denna kalkyl har vi räknat på att stallhyran på ett "normalt" halvstort stall går på ca. 5-8 000 kr/månad, hovslagare 2 500 kr/6:e vecka, veterinärvård 5 000 kr/månad, träningar 2 500 kr/månad, tävlingar 2 000 kr/månad, foder 3 000 kr/månad och övrigt 2 500 kr/månad.

Dock kan jag tillägga att jag bor utanför Sthlm, så det är väl lite dyrare här...

Men hjälp. Jag bor i samma trakter och jag har dels haft häst förut (ca 5000/mån inkl hutlösa veterinärkostnader) och planerat att köpa igen så småningom, och jag har räknat på en månadskostnad på drygt 8000. Det inkluderar då min skruttiga lilla bil, bensin till och från stallet, samt ett litet buffertsparande varje månad. Inga tävlingar eller transport inräknat dock.

Det GÅR att hitta hyfsat billiga stall i Stockholmsområdet också, man behöver verkligen inte betala 5-8000 i månaden om man inte vill ha top-notch fullservice. Veterinärvård 5000/mån låg inte ens min olycksfågel till häst på, och han hade klippkort på kliniken. :p
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

KL

En häst på lösdrift á 2500:-/månad inkl. strö och fri tillgång på hö. Tillkommer gör kraftfoder på ca 200:-/månaden. Skoning var 6e vecka á 1300:- (helskoning) vilket jag anser är ok mot tidigare då det kostade drygt 1700 att sko var 4e vecka (specialskor för reining). Utrustning har jag inte köpt på över ett år. (Jo, 2 grimmor á 49:-/styck på Biltema) Inte ens en borste. Har samma som jag haft i 4-5 år förutom en som jag vann på en tävling. :)
Detta är en f.d tävlingshäst som just nu är halvkonvalescent (hålls igång lite efter senskada och inför fölning). Dräktig och ska ha föl 2014. Så jag räknar kallt med att kraftfoderkostnaden kommer att stiga en hel del. Försäkring, några hundralappar i månaden. Lite bensinkostnader. Tror att det var det mesta.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

+ vaccinationer, ID-märkning av fölis, registrering, ev försäkring, avmaskning + ev träckprov, nån form av utrustning/förbrukningsvaror brukar man ju få komplettera med osv. (Antar jag)

Verkar som att det är många poster som flera här inte räknar in i kostnaden för sina hästar.

Är jag inräknad som en av dem som inte räknar in alla kostnader menar du?
Jag utgick från TS ursprungsinlägg där hon enbart räknade med spån, foder, försäkringar och hovslagare.

Men okej, lite mer exakt mot det förra :)

Utslaget per år:
Hösilage 350x32=11200
Halm 5x200=1000
Spån/torv =1000
Lusern 10x210=2100
Mineraler o salt =1000
Försäkringar =3500
Hovslagare 1500x6=9000
Vacc (inkl tandkoll)= 3000
Träckprov =400? (de har nollat många år nu)
Foderanalys =600
Förs transport =200 ? (inte helt säker)
Besiktning transport = 200
Träningar som ligger på fasta tider = 7200
El= 1500
Vatten =600

Brukar beställa förbrukningsvaror, stängseltråd, vetflex, borstar, täcken etc en gång per år. 1-2000:- .

Inkl förbrukningsvaror = ca 43000 kr per år = 3500kr per månad. Jag lägger undan mellan 4-5000 kr per månad till hästkontot, dvs 4000x12=48´000 kr per år.
För pengarna som blir "över" köper jag sånt som är utöver de fasta kostnaderna, dvs ET , kiropraktor, veterinär, extra träningar, hästinköp, beteckningsavgifter etc...


Har haft häst i tio år nu, har en hel del utrustning. De dyrare sakerna är begagnatinköp för att inte sjunka för mkt i värde om de inte passar längre = inte någon större förlust vid försäljning. Transporten var ett bra köp och verkar ligga 10´000 kr högre nu än vad jag köpte min för.

Byggnaderna som tillhör hästdelen vet jag däremot inte hur jag ska kostnadsberäkna bäst? Visserligen kostar de att bygga/bygga om till häst, men det ökar värdet på fastigheten också :)


Är det någon kostnad jag missat? Har inga lån förutom på fastigheten.
Såhär ser min hästbudget ut :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Det är mycket pengar som läggs på hästhobbyn.. för 50´kommer man på en rätt lång och trevlig semesterresa :p
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Det är väldigt mycket pengar... Funderar ibland på lösdrift...

Ställer samma fråga som Pulkaskurk. Menar du att lösdrift är billigare? :)

Om jag haft mina hästar installade hade det blivit billigare, mindre foder, färre täcken etc.. MEN, jag hade blivit mer tidsbunden och det fungerar inte så bra .
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Skulle lösdrift vara billigare menar du?

Fast lösdrift kan nog vara billigare på sina ställen och speciellt om det är service man betalar för. Allt såklart beroende på utfodringssystem i lösdriften. Vi har tex ett rullande schema för fodringar men använder hönät för fri tillgång under längre tid, men det innebär att vi fyller på näten en gång dagligen, dvs mycket mindre service. Men ska det ändå fodras 4-5 gånger på ett dygn är det ingen serviceförenkling såklart.

Hade varit intressant att veta kostnaden för att ha sin häst i ett Activ stable tycket jag, någon som har siffror?
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag äger en häst och för mig ser kostnaden ut såhär;

Stallhyra; 1600 kr (då ingår fri tillgång på hösilage, spån, in&utsläpp samt täckesservice).
Försäkring; 300 kr/månaden.
Kraftfoder; Just nu ca 350 kr i månaden då vi inväntar höanalys.
Skoning; 800 kr/6 vecka. Har en häst som sliter skor något så förbannat och har världens sämsta hovkvalitet på det...suck.

Tränar gör vi när jag har lite extra pengar över. Vi har paddock på gården och helt fantastiska ridvägar runt omkring. Har en otroligt stram budget men jag har valt att ha häst och så mycket som hon räddar, det värdet går inte att sätta i pengar. Jag har även valt att ha häst och därmed alla oväntade veterinärkostnader som kan tillkomma. Hon får både den årliga vaccinationen och tandraspningen.
Sedan tillkommer ju såklart utrustning men är ingen som hamstrar på mig nya saker och absolut inga märkessaker.
 

Liknande trådar

Anläggning Alltså... Jag hade igår samtal med stallägaren som sa att hen behöver höja hyran med ca 1000kr/häst/månad och jag kommer inte ha...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
13 234
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 844
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 438
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 404
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp