Bukefalos 28 år!

Hur många hästar har man råd med?

Sv: Hur många hästar har man råd med?

Fast lösdrift kan nog vara billigare på sina ställen och speciellt om det är service man betalar för.

Ja nu när du säger det så tror jag att ställen härikring där de annonserar ut lösdriftsplatser brukar kosta runt 1500 kr inkl foder och boxplatser mellan 1500-2500 kr inkl foder.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag har två islänningar inackorderade de kostar ca 5000 i månaden. Känns lite mycket och funderar ständigt på att göra mig av med den ena... Förstår faktiskt inte hur folk får ihop det med fler hästar än så, om man har en vanlig lön alltså.

Kommer snart sänka mina kostnader med ca en tusenlapp, ev lite mer. Tusenlappen är bensin (kör stor bil som drar mycket bensin) och kommer flytta betydligt närmare snart, samt enbart betala vad det kostar med hö osv +500 per häst.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

*kl

Det kan ju bli hur billigt eller dyrt som helst att ha häst.

Jag hade för en tio år sedan en häst, kostade multum.

Stallhyra: 8900.-/mån
Extrafoder: 2000.-/mån
Hovslagare: 1000.-/mån
Träningar: 1800.- + 1200.-/mån
Tävlingar: 4000.-/mån
18 900.-/mån

För en fem år sedan hade jag flera hästar o då såg kostnaderna ut såhär (per häst)

Stallhyra: 1200.-/månad
Extrafoder: 200.-/månad
Hovslagare: 500.-/månad
Tävlingar: 2000.-/månad

Allt beror på hur man står uppstallad, var man står uppstallad, vad man prioriterar, etc.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Har ett varmblod som kostar ungefär så här

Hö ca 475
Halm ca 145
Kraftfoder med diverse tillskott ca 1249
Försäkring ca 100
Hovslagare 400

Summa 2369 kr/månad. Vaccinering mot influensa, botulism och stelkramp tillkommer.

Har ett riktigt kasst hö och skulle tjäna in en del på kraftfoder om vi hittar ett bättre!
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

*KL*

Har två islandshästar hemma i eget stall som kostar ungefär så här tillsammans, i fasta kostnader.

Hö ca 300kr/månad
Kraftfoder + tillskott ca 200kr/månad
Försäkringar 350kr/månad
Träningar ca 400kr/månad
Hovslagare ca 400/månad
Spån ca 150kr/månad

~2000kr/månad för båda två.

Tillkommer vaccination 1 gång/år, avmaskning, tävlingar 1-2 ggr per år, förbrukningsmaterial, utrustning, ET vid behov och ev veterinär.

Tycker jag överlag håller mina hästar billigt :)
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Svarar på min egna tråd :) När jag hade häst inackorderad, gick det på 4000kr per månad.
Tyckte det var riktigt billigt, med tanke på vilket fantastiskt stall jag stod i.
Nu med egen gård, och snart fyra hästar, så tycker jag inte att 10.000kr för alla egentligen är dyrt. Det är mer bara det att 10.000kr är väldigt mycket pengar att lägga varje månad. Man får mycket annat för den summan.
Men man kan säkert göra en hel del på kostnaderna om man vill.
Jag ger tex ett färdigfoder, istället för att trixa och fixa. Och jag snålar inte med varken spån eller Hö. Plus att jag iaf har högsta vetrinärvårdsförsäkring på samtliga. Inkl alla plusförsäkringar som finns på vet delen. (Livsförsäkring är inte lika stor som de är värda) Så jag skulle nog kunna spara tusenlappar. Men om jag måste börja snåla, så väljer jag nog hellre att halvera hästbeståndet.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

2500kr/häst som det blir för dig är väl egentligen inte så farligt om man ser det så :) Många håller en häst MYCKET dyrare än så, t.ex som du gjorde innan som inackorderad. Men som du säger så blir just klumpsumman 10000kr/månad stor :)
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Snålar inte heller.
Däremot måste jag begränsa foderintaget eftersom jag har fyra lättfödda ponnyer.
Tre är försäkrade "extra allt", den fjärde är för gammal.

Vi åker på kurs när det passar med jobb, ställer ut osv. Russet lämnades bort för inkörning i somras.

Skillnaden för mig med fyra kontra en är att jag tänker över alla inköp. Rockarden är ställbar så den passar båda de inkörda ponnyerna, släpet har hög lastvikt så jag kan ta med båda de stora ponnyerna osv.

Just nu har de regntäcken från Börjes för att passformen är outstanding, priset är en bonus. Köpte nya fleecetäcken för 100kr styck, Amigo på rea osv.

Ibland vore det skönt med EN inackorderad men jag trivs med min flock :)
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Snålar inte heller.
Däremot måste jag begränsa foderintaget eftersom jag har fyra lättfödda ponnyer.
Tre är försäkrade "extra allt", den fjärde är för gammal.

Vi åker på kurs när det passar med jobb, ställer ut osv. Russet lämnades bort för inkörning i somras.

Skillnaden för mig med fyra kontra en är att jag tänker över alla inköp. Rockarden är ställbar så den passar båda de inkörda ponnyerna, släpet har hög lastvikt så jag kan ta med båda de stora ponnyerna osv.

Just nu har de regntäcken från Börjes för att passformen är outstanding, priset är en bonus. Köpte nya fleecetäcken för 100kr styck, Amigo på rea osv.

Ibland vore det skönt med EN inackorderad men jag trivs med min flock :)

Så där gör jag också. Tänker noga över mina inköp och impulshandlar sällan och händer det så är det något billigt :)
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

KL
Jag betalar 2500 kr i månaden för min häst. Nästan exakt.


Han är billig i drift, billigt uppstallad, än så länge(man vet ju aldrig) billig vetrinärt, billig försäkrad(A1, men billig som ras), billig i maten. Då är träning och tävling medräknad, även tandkoll, maskkoll och vaccination men inte bensinkostnader och inte utrustning.

Utrustning har jag mer än väl vad jag behöver, det absolut mesta ärvt och håller bra pga bra kvalitet.
Köper jag utrustning gör jag det isf mest bara för att jag har lust :o , och när jag gör det köper jag begagnat eller på rea. Tröjor o dyl är från min vanliga garderob och unnar mej sällan eller aldrig märkes/'häst'kläder mer än ridbyxor och nån jacka då och då.

Jag har räknat att jag har utrymme för en häst till(som är dyrare i försäkring och mat tex). Jag skulle inte ens behöva köpa utrusning då jag har allt och lite till för ett helt stall i olika storlekar :D

Två hästar är min smärtgräns. Iallafall som det ser ut nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag har bara två hästar och egen gård med eget hö. Kostar arbete och diesel samt de löpande kostnaderna som de flesta har. Hur många hästar man har råd med beror ju på vilken inkomst man har kontra utgifter. Nog kan jag ha några till men har valt att nöja mig med de här jag har så här långt...
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

*KL*

Har två islandshästar hemma i eget stall som kostar ungefär så här tillsammans, i fasta kostnader.

Hö ca 300kr/månad
Kraftfoder + tillskott ca 200kr/månad
Försäkringar 350kr/månad
Träningar ca 400kr/månad
Hovslagare ca 400/månad
Spån ca 150kr/månad

~2000kr/månad för båda två.

Tillkommer vaccination 1 gång/år, avmaskning, tävlingar 1-2 ggr per år, förbrukningsmaterial, utrustning, ET vid behov och ev veterinär.

Tycker jag överlag håller mina hästar billigt :)

Men 300 för hö, hur får du till det? :)
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Har pengar över varje månad, lite under 1/3 av lönen faktiskt. Så jag hade haft råd med cirka 2-3 shettisar till - inackorderade :) De kostar mig runt 5000 i månaden nu (tre stycken).
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag har eget stall 50 meter från bostadshuset, tar eget grovfoder. Ändå har jag en månadskostnad med alla försäkringar, hovslagare, utrustning, spån på ganska många tusen per månad.

Tror det är individuellt på var du bor (i Sverige också) om du har eget stall, tar eget foder på hur mkt man betalar.

MEN jag har sett aldelens för många fall där hästägare letat röda lågprislappar på mat eller knappt får det att gå runt ekonomiskt. Men flera hästar ska dom ha! (ofta har dom i dessa fall haft 4-5 st dessutom). Visst valet är upp till var & en. Bara för att nu ta ett exempel. :crazy:

Man ska ju känna att ens ekonomi inte går i botten för att man har häst, då tror i alla fall jag man har roligast om man känner man kanske inte kan köpa allt man vill ha, men ändå inte behöver snåla på saker & ting som behövs.:)
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Men 300 för hö, hur får du till det? :)

Var nog lite snabb där. Vi tar eget hö och då är det svårt att räkna tycker jag :) Räknade lite snabbt igen nu och då landar vi kanske på närmare 700 kr för båda två i hö per månad. Räknade in diesel under höskörden, lånet på traktorn, balsnören och gödsel. Som sagt, svårt att räkna :)
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Var nog lite snabb där. Vi tar eget hö och då är det svårt att räkna tycker jag :) Räknade lite snabbt igen nu och då landar vi kanske på närmare 700 kr för båda två i hö per månad. Räknade in diesel under höskörden, lånet på traktorn, balsnören och gödsel. Som sagt, svårt att räkna :)

Du glömde arbetstid ;)
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Mina går i runda svängar på 4000kr-5000kr/mån

Jag har hemma 5 stora och 3 små. Köper hösilage och de går inte på krafftfoder förutom den som tävlar och det ena fullblodet, men det är inte så mycket direkt.

De är bara vetförsäkrade och en skos de andra verkas.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

1000 kr för en häst inklusive hovslagare?? Hur lyckas du med det? Gratis foder och uppstallning?

Bara hovslagaren kostar 1500 kr var 4-5e vecka.

Vi betalar betydligt mindre för bra utbildad hovslagare. Vi brukar absolut inte behöva Sko så ofta, hur klarar ni det? Vi skor ca 7-8 veckor och ibland 6 beroende på årstid
 

Liknande trådar

Anläggning Alltså... Jag hade igår samtal med stallägaren som sa att hen behöver höja hyran med ca 1000kr/häst/månad och jag kommer inte ha...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
13 234
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 844
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 438
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 404
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp