Hur mycket kostar en shettis...

Chima

Trådstartare
...per månad?
Den behöver väl hö, vitamniner, mineraler + boxplats (ca 400;-)
Hur mycket kostar då en shettis? inte mer än ett får va?
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

Mina shettisar kostar mer än fåren. Jag har både får och shettisar och en ponny äter mer än ett får. Nu behöver visserligen inte ponnyn klippas som får ska göras men hovslagare kostar mer än fårklippning.
Vad dom äter beror dels på individen och på hur mycket den arbetar och dels på kvaliten på fodret. Bara för att en shettis är liten till storleken betyder inte det att den inte har samma behov av bra foder som en större häst. Så en shettis kan mycket väl behöva både andra tillskott och kraftfoder.
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

ÖH!!!!! Vilken j-a jämförelse:eek:

Stallhyra i civilisationen ligger på samma nivå som alla andra storlekar på häst det vill säga mellan 2200-5700kr/mån

Hovslagare var sjätte vecka = 1200kr

Hö och havre brukar ingå i de flesta stallhyror men mineraler och andra tillskott får man köpa själv.

Avmaskning, veterinärvård etc kan man snitta 200kr/månad och år OM man har tur och har en frisk häst.

Försäkring = några hundralappar/månad beroende på försäkringsbelopp.

Jag vet inte vad ett får kostar men det lär vara dyrare att hålla shettis!!!
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

Vad boxen kostar är väldigt individuellt, jag betalade 400:- senast jag hade min shettis inackorderad. Det var bara för boxen, sen fick jag betala tillval, som foder, ut/insläpp/fodringar m.m.

1200:- var sjätte vecka för hovslagare tycker jag låter extremt! Jag betalar 600:- var 8:e vecka för helskoning, och ska shettisen bara verkas så brukar det kosta cirka 100:- till 200:-.

Fodret då... Jag räknar på cirka 6 kg hösilage per dag (om det är ett BRA hösilage!) á 2 kr/kg. Det blir 360 kronor på 30 dagar. Lägg till 10-20 spänn för mineraler. Havren kanske kostar 2 kr/kg och shettisen kanske behöver 0,5 kg per dag om den arbetas väldigt lätt. Det blir ytterligare 30 kr per månad. Arbetas hästen hårdare så går det självklart åt mer foder.

Försäkringen är svår att göra övrslag på, för det beror på försäkringsbeloppet.

Box: 400:-
Hösilage: 360:-
Övrigt foder: ca 50:-
Verkning: ca 100:-
= 910:- per månad. Veterinär, avmaskning, försäkring m.m. tillkommer.

Så mycket kan väl knappast ett får komma upp i per månad?
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

Om du bor i Lapplands Väsby så undrar jag hur du kan komma undan så billigt i skoning?
Svartskoning:devil:
Naturabetalning;)
Outbildad hovslagare:eek:

Rekommenderat pris på (sommar) skoning för medlemmar hos svenska hovslagareföreningen ligger mellan 840-1260kr /häst inklusive moms.
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

Jag har betalat för min shettis:
stallhyra: 300:-
verkning: 100:-
hö: 180:-
försäkring: 70:-
vacc.,avmaskning m.m: 50:-
halm, mineraler, kraftfoder: 50:-
Summa: 750:- per månad.

Tror att det som främst skiljer från får är försäkring och skoning/verkning.

Till Roslagen; REKOMMENDERAD prislista ja...alla följer inte den, utan att vara svartskoende eller outbildade. Men hur det ser ut i Lapplands väsby vet inte jag...fast det känns ju som "Stockholmspriser" borde gälla där.
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

Beror kanske på att jag aldrig haft hästarna i Väsby, utan i Roslagen. :smirk: Har aldrig betalat mer än 800:- för en helskoning, och senaste åren har jag haft hästarna hos en hovslagare, vilket gör att jag slipper betala någon milkostnad. Väldigt praktiskt! :D

Hovslagaren är mer än utbildad, han kallas "Mäster" av andra hovslagare, jag skulle aldrig erbjuda min kropp om jag inte hade pengar att betala med, och hur stor summa som hovslagaren skriver i sin bok bryr jag mig inte om. Så länge han gör ett bra jobb så får han ta pengarna i vilken färg han vill.
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

Kom på! Han har ju företag, så han tar pengarna vitt!
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

Att man har företag behöver tyvärr inte betyda att man tar alla pengar vitt..det kan var lite stopp i fickan emellanåt i alla fall.
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

Nej,det är sant, men jag känner till hovis företag rätt väl, så han tar nog merparten alldeles jättevitt! :)
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

Däremot känner jag en annan hovis som gärna lägger det mesta i sin egen ficka, men som jag sa, det får han gärna göra, så länge han skor mina hästar korrekt och inte låter sitt pengabegär gå ut över kunderna.
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

Fast med den rekommenderade prislistan inser ju även en lekman som jag att prissättningen är för att en hovslagare ska kunna överleva på sin verksamhet så länge han/hon skor vitt!!! Prislistan är ju dessutom något för alla medlemmar i hovslagarföreningen och inte endast för de som skor i 08-området.....
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

Att slippa milersättning är ju inte så dumt:)
fast om du anlitar en hovslagare utan att få kvitto ligger du pyrt till den dagen hovslagaren gör en dundertabbe med din häst och du behöver hjälp från försäkringsbolag etc....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

Jag vet flera hovslagare som tycker att prislistan är fel...och att de visst kan leva på ett något lägre pris (men nu menar jag något kanske typ 700:- per skoning). Jag har ingen aning själv, jag är ju inte hovslagare.
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

Tycker inte shettisar behöver skor (kanske på vintern). De brukar ha hårda och tåliga hovar, så då blir ju den kostnaden billigare (om man bara verkar och det kan man lära sig att göra själv)
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

roslagen skrev:
ÖH!!!!! Vilken j-a jämförelse:eek:

Stallhyra i civilisationen ligger på samma nivå som alla andra storlekar på häst det vill säga mellan 2200-5700kr/mån

Hovslagare var sjätte vecka = 1200kr

Hö och havre brukar ingå i de flesta stallhyror men mineraler och andra tillskott får man köpa själv.

Avmaskning, veterinärvård etc kan man snitta 200kr/månad och år OM man har tur och har en frisk häst.

Försäkring = några hundralappar/månad beroende på försäkringsbelopp.

Jag vet inte vad ett får kostar men det lär vara dyrare att hålla shettis!!!

jävla jämförelse? :smirk:
En shettis äter väl ungefär lika mycket som ett får? eller menar du att den äter som en d-ponny? :smirk:
Frågade jag något om avmaskning, vet.vård eller försäkring? Nej, bara om mat och boxhyra, för det andra är jag medveten om, jag har en häst sedan förut (en d-ponny) och där måste allt betalas. :cool:

P.S. i det stallet där jag står nu kostar det bara 400-500;- i kallhyra och det andra får man köpa till själv! Jag betalar inte upp mot 2200;- för ett stall :eek:
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

En shettis äter mer än ett får!!!!!!!!!!!
Vet inte var du fått det ifrån att man skulle kunna jämföra ett djur som väger som vuxen mellan 30 - 80 kg med ett som väger ca 150 kg.
Får är dessutom idisslare och har helt andra krav på sitt foder än en shettis.

Det är som att jämföra vad det kostar att ha hund med var det kostar att ha katt och då kan dom ibland i allafall vara lika stora. Men forfarande har dom helt olika näringsbehov.

Jag kan ungefär hålla fyra får för vad jag håller en shettis och då behöver jag inte betala stallhyra utan bara foder och strö.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

Själv betalar jag ca. 1000 kr/månaden för min shettis!
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

jävla jämförelse?
En shettis äter väl ungefär lika mycket som ett får? eller menar du att den äter som en d-ponny?
Frågade jag något om avmaskning, vet.vård eller försäkring? Nej, bara om mat och boxhyra, för det andra är jag medveten om, jag har en häst sedan förut (en d-ponny) och där måste allt betalas.

P.S. i det stallet där jag står nu kostar det bara 400-500;- i kallhyra och det andra får man köpa till själv! Jag betalar inte upp mot 2200;- för ett stall
Du frågade efter vad en shettis kostar per månad, och jag svarade. Att det var en j-a jämföreslse att fråga om en shettis kostar ungefär som ett får tycker jag är befogad speciellt efter detta andra briljanta uttalande av dig

Tycker inte shettisar behöver skor (kanske på vintern). De brukar ha hårda och tåliga hovar, så då blir ju den kostnaden billigare (om man bara verkar och det kan man lära sig att göra själv)
I och med detta är det ju så gott som bevisat att shettisar enligt dig INTE räknas som riktiga hästar utan är något som man kan hantera lite sådär på en höft och som dessutom inte behöver samma goda omvårdnad som andra hästar av större ras.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det är mycket diskussion om att veterinärvårdspriserna är för höga och att det leder till för höga premier. Ja, att riskbolagen tar ut...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
7 165
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 422
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 014
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 444
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp