Hur mycket kostar en shettis...

Sv: Hur mycket kostar en shettis...

roslagen skrev:
Du frågade efter vad en shettis kostar per månad, och jag svarade. Att det var en j-a jämföreslse att fråga om en shettis kostar ungefär som ett får tycker jag är befogad speciellt efter detta andra briljanta uttalande av dig

I och med detta är det ju så gott som bevisat att shettisar enligt dig INTE räknas som riktiga hästar utan är något som man kan hantera lite sådär på en höft och som dessutom inte behöver samma goda omvårdnad som andra hästar av större ras

Men de folk som jag känner säger ju att de äter lika mycket som ett får, hur ska jag kunna veta om jag aldrig har haft varken får eller shettis förut!

Har jag sagt att en shettis inte behöver lika god omvårdnad? :eek:
Jag tycker att en shettis är lika mycket värd som vilken annan häst! Men om du nu är envis och ska ha skor på dina hästar så var så god! Jag behöver inte ha skor på mina bara för att du tycker så.
Om jag ska köpa en shettis så är den främst till för körning och även ridning till någon liten person, den måste få variation. Inte behandlar jag djur olika pga storleken på dem :(
Visst är de riktiga hästar, en av dem starkaste ;) Om jag köper en shettis så gör jag vad jag vill med den, jag kör den, ger den ett bra hem. Mår den dåligt att vara utan skor enligt dig :cool:
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

de stall skulel inte jag stå i som tar 5000 månaden för en shettis..

Min shettis kostar följande.. 400 i månaden.. har eget stall;)
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

Man betalar oftast för stallplatsen och inte för fodret och i storstäderna är alla stallplatser dyra, förstår inte riktigt resonemanget varför stallägare skulle subventionera shettisar lika lite som att man inte skulle vilja betala "så mycket" för en shettis. :crazy:

Häst som häst, stor eller liten spelar ingen roll! När man resonerar att en shettis ska kosta mindre för att den är mindre har man missat en väsentligt del av värdet hos hästen.
Alla hästar förtjänar riktig omvårdnad om det så gäller foder eller hovslagare så tar man väl hellre en utbildad sådan än att göra det själv.
Jag vet vart blindtarmen sitter i människans kropp men inte sjutton skulle jag få för mig att operera bort den på mina kompisar för att spara pengar lika lite som jag underskattar det viktiga i att LÄRA sig sko och verka på riktigt vilket man gör på en utbildning under flera år och inte hemma i egna stallet:devil:
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

nej alla stallplatser jag sett har en stallhyra för stor häst och en för liten och en 3:de för shettis.
Om du försöker inbilla mig att en shettis kostar lika mkt som mitt hbl så gräv ner dig!!


Jag har ett hbl hon ska ha helskoning som kostar 700
Shettisen verkas 200

HBL äter 10 kilo hö om dagen
Shettisen 4
hbl äter kraft för 200 i mån
shettisen 50

Hbl tillhör en dyr ras att försäkra men inte en shettis

Dessutom är hbl en hel del dyrare i liv än vad shettisen är;)
Avmaskningen kostar lika dock även om shettisen inte kll ha en hel tub så måste amn iaf köpa hel tub!

Samt vacc..

Men i överlag är en shettis billiagr sen får du säga vad du vill
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

roslagen skrev:
Man betalar oftast för stallplatsen och inte för fodret och i storstäderna är alla stallplatser dyra, förstår inte riktigt resonemanget varför stallägare skulle subventionera shettisar lika lite som att man inte skulle vilja betala "så mycket" för en shettis. :crazy:

Häst som häst, stor eller liten spelar ingen roll! När man resonerar att en shettis ska kosta mindre för att den är mindre har man missat en väsentligt del av värdet hos hästen.
Alla hästar förtjänar riktig omvårdnad om det så gäller foder eller hovslagare så tar man väl hellre en utbildad sådan än att göra det själv.
Jag vet vart blindtarmen sitter i människans kropp men inte sjutton skulle jag få för mig att operera bort den på mina kompisar för att spara pengar lika lite som jag underskattar det viktiga i att LÄRA sig sko och verka på riktigt vilket man gör på en utbildning under flera år och inte hemma i egna stallet:devil:

öhh...det var en kurs här för ett tag sedan där man fick lära sig ta av tappskor och att verka (ifall det var nödvändigt och hovslagaren var borta eller något sådant.)
Shettisen är värd lika mycket som ett t ex hlb, men ofta dem med hlb tycker att shettisar är "skrutthästar" och duger bara till sällskap till deras dyra häst.
Jag skulle bara köpa en shettis för att de är små och de är lätta att kör (dem flesta).
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

Tänker inte lägga mig i debatten angående hästars värde, men däremot skoningen. :smirk:

Min shettis klarar inte att köras och ridas barfota. Provade barfota, gick inte, provade att bara ha skor fram ett tag, det gick inte, provade att bara ha skor bak och det gick inte heller, så det enda alternativet med honom är skor runt om. Säger inte att alla shettisar är så, men min är det, och ska han gå i kontinuerlig träning på grusvägar och asfalt så behöver han skor. Och ska man tävla finns det regler för skor, i lagserien i körning t.ex. är det krav på skor runt om. Så även om jag inledningsvis när jag köpte honom räknade på en låg kostnad vad gäller hovslagare, så blev det lika dyrt som för kallblodet i slutändan. Det vill säga fullt pris för skor runt om.
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

4 kilo hö låter väldigt lite till en shettis, men du kanske har kanonbra värden? Minsta jag klarat mig på var 5 kilo per dag, men min herre är visserligen hingst och över 1 meter hög. Din kanske är mini? (Bilder, bilder!)
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

öhh...det var en kurs här för ett tag sedan där man fick lära sig ta av tappskor och att verka (ifall det var nödvändigt och hovslagaren var borta eller något sådant.)
Shettisen är värd lika mycket som ett t ex hlb, men ofta dem med hlb tycker att shettisar är "skrutthästar" och duger bara till sällskap till deras dyra häst.
Jag skulle bara köpa en shettis för att de är små och de är lätta att kör (dem flesta).
Så du tror på fullaste allvar att du på en dag kan lära dig att verka en häst på ett korrekt sätt när det tar en riktig hovslagare år att lära sig samma hantverk.... och köra shettis behöver inte vara enklare än att köra någon annan häst, skrämmande resonemang. Kan man inte köra, (vilket jag inte vet om du kan) ska man inte köra någon häst alls oavsett ras eller utan kvalificerad hjälp av någon som kan.
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

min är 88 cm hög och jag har kalasbra värde hästen går bara i en hage och arbetar inte=underhållsfoderstat!
1,5 kilo hö per 100 kilos vikt är det inte alla tjatar om.. även om vi drar upp det till 2 kilo per 100 kilos vikt så skulle hon bara få 3 kilo men hon får 4.
Eller hon fick..
Nu går hon på lösdrift och har fri tillgång på hö.

En shettis i fodergång kostar inte lika mkt som en stor häst det är omöjligt.
Det säger väl sig självt att en shettis inte äter lika mkt som en stor häst.
Men i skötsel så kräves det lika mkt.. en shettis tar ju inte mindre tid att hantera.

Men pengar mässigt så är dom billigar.
Varför tror du alla skaffar en shettis som sällskap och inte en shire häst;)
Ni nu som påstår att det INTE är en ekonomisk skillnad stor och liten häst.

För mig är det iaf skillnad.

Mitt förra stall tog 1600 med allt för stor häst och 1000 för liten häst!
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

en shettis ÄR lättare att köra än en stor ardenner..Kan du köra??
När jag körde 2 spann med shettisar och dom skenade var det bara till att skratta lite de sprang och sprang men inte vart jag rädd och inte hade jag ont i händerna även fast de hängde som tokar i bettena.
Ja tog tag och de stannade..

Men jag kan säga såhär när jag körde 2 ardennrar som inte längre ville vara med så vart jag rädd och det gick undan och jag höll på att tappa tömmarna när de körde ner huvudena:crazy:
Och när jag har tränat heta travare på banan och de inte vill stanna efter man kört snabbt så fick man ligga ner i sulkyn för att få stopp på hästen.

Ni som hävdar att det INTE är en skillnad mellan shettis och stor häst??
Har ni haft en stor häst och en shettis samtidigt eller haft en stor häst överhuvudtaget??:crazy:


När jag är ute och går med en stor häst och den vill dra har amn inte så mkt att säga till om.
Men när shettisen på 88 cm inte vill så drar jag fram den i stort sett!

När den stora hästen ite vill in i transporten har man inte så mkt att säga till om,
Men när shettisen inte vill in tar 2 starka karlar tag i henne och BÄR in henne;)

VISS skillnad

Detta har ju för fablan INGET med hästens värde bara för en är billigare att ha än en stor häst..
Min shettisdam jag har lånat på foder värdesätter jag precis lika mkt som min stora hbl dam.
Jag lägger ner lika mkt tid på båda på att pyssla om dom och att arbeta dom.
Båda är försäkrade och båda skulle man kämpa för lika mkt om de skulle bli sjuka..

Båda är mina bäbs
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

Bibbi005.jpg


"Min" sötnos:love:
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

Jag har både shettisar och får och en shettis kostar mer i foder, än vad ett får gör!

Om du tänker lite logiskt, så bör ju en 200 kg:s shettis äta mer än ett 80 kg:s får eller hur?

Mina tackor äter ca 3½- 4 kg ensilage/dag och mina shettisar äter ungefär det dubbla......
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

roslagen skrev:
Om du bor i Lapplands Väsby så undrar jag hur du kan komma undan så billigt i skoning?
Svartskoning:devil:
Naturabetalning;)
Outbildad hovslagare:eek:

Rekommenderat pris på (sommar) skoning för medlemmar hos svenska hovslagareföreningen ligger mellan 840-1260kr /häst inklusive moms.
Hej!
Jag bor i Upplands väsby och min hovslagare tar 300 kr för en hel skoning. Men då får jag köpa skor själv. Vilket går på ca 100 kr ner på hööks.
Och jag har en stor häst, jag skulle aldrig betala mer en 600 kr för en skoning.
När vi är så dumma och betalar de priserna de vill ha, kan de bara höja hela tiden.
Men det finns de hovslagare som inte bara vill pumpa folk på pengar..så ta inte första bästa hovslagare...tänk också på att han måste vara en utbildad hovslagar annars täcker ingen försäkringar om det skulle hända något med er häst som har med skoningen att göra.
Alla hovslagare i Sverige som är godkända hittar ni på hovslagarförbundet.se
Tyvärr så tar han inga fler kunder för tillfället.

Lycka till!!!
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

Jag anklagade dig inte för att underfodra din shettis, jag bara undrade. Som jag sa, min är stor och hingst och har klarat sig på 5-6 kilo, klart en mindre shettis klarar sig på mindre mängd.

Fin tjej! Och gullig hund! :love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

Jag vet ingenting om en hovslagares liv, men jag har lite erfarenhet av att debitera med eget företag och har funderat och räknat en del kring det.

300kr för en skoning? Hur lång tid tar det egentligen att sko en stor häst? 30 minuter? I så fall blir det 600:-/timme om det finns två hästar eller flera att sko i samma stall (kan inte jämföras med t.ex. tandläkare som har väntrum och bara ropar in klienterna på löpande band). På 300:- för en skoning så försvinner ungefär hälften i skatt och avgifter. Då finns 150:- kvar. Dessa ska då täcka bensinkostnader och slås ut på restiden till stallet. Sedan kanske hovslagaren har vissa investeringskostander som behöver dras av, och semesterersättningen ska rymmas i avgiften för skoning. Hur lång tid tar det att ta sig mellan stallen? För resan får man nog räkna iaf 20:- milen i bensin och slitage. Sedan finns det säkert studieskulder och investeringar hovslagaren har gjort och gör för att få utbildning.

När jag föreläser tar jag 1000kr/timme, och då är min minsta debiteringstid 1,5 timme. Då kröker jag inte ens på ryggen eller gör tunga lyft. Så jag tycker tvärt om, gynna INTE svarta hovslagare som tar underpris, utan respektera att hovslageriet är ett hårt yrke för högkvalificerade personer.
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

Min stolta herre! :)

Rival3.jpg


Var ju tvungen att lägga in en bild när du gjorde det! :D
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

Så du tror på fullaste allvar att du på en dag kan lära dig att verka en häst på ett korrekt sätt när det tar en riktig hovslagare år att lära sig samma hantverk.... och köra shettis behöver inte vara enklare än att köra någon annan häst, skrämmande resonemang. Kan man inte köra, (vilket jag inte vet om du kan) ska man inte köra någon häst alls oavsett ras eller utan kvalificerad hjälp av någon som kan.

jo, jag kan köra shettisar, körde shettisar på klubben förut, körde min egna NF sto och sedan har jag kört varmblodstravare (2-3 ggr).
Och måste man vara expert på att köra? Nej alla är nybörjare nån gång, även på hästryggen :smirk:

Och angående skor runt om på shettis, visst behöver den skor om den inte kan gå utan, men de flesta kan faktiskt det, hur gör dem i det vilda? springer någon runt och sätter på skor på dem :cool:
Om de får gå utan skor hela livet så blir hovarna hårdare och tåligare än vad de annars är.
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

Gisburne skrev:
Vad boxen kostar är väldigt individuellt, jag betalade 400:- senast jag hade min shettis inackorderad. Det var bara för boxen, sen fick jag betala tillval, som foder, ut/insläpp/fodringar m.m.

1200:- var sjätte vecka för hovslagare tycker jag låter extremt! Jag betalar 600:- var 8:e vecka för helskoning, och ska shettisen bara verkas så brukar det kosta cirka 100:- till 200:-.

Fodret då... Jag räknar på cirka 6 kg hösilage per dag (om det är ett BRA hösilage!) á 2 kr/kg. Det blir 360 kronor på 30 dagar. Lägg till 10-20 spänn för mineraler. Havren kanske kostar 2 kr/kg och shettisen kanske behöver 0,5 kg per dag om den arbetas väldigt lätt. Det blir ytterligare 30 kr per månad. Arbetas hästen hårdare så går det självklart åt mer foder.

Försäkringen är svår att göra övrslag på, för det beror på försäkringsbeloppet.

Box: 400:-
Hösilage: 360:-
Övrigt foder: ca 50:-
Verkning: ca 100:-
= 910:- per månad. Veterinär, avmaskning, försäkring m.m. tillkommer.

Så mycket kan väl knappast ett får komma upp i per månad?

ojoj.. ska shettisen käka 6kg hösilage? och ett halvt kilo havre.. shettisar är ganska lättfödda och den skulle nog bli rätt övergödd på det här. Min fjording äter 6 kilo hö och ingen havre, utan bara morötter+mineraler och betfor, och den är ändå för tjock:D Tänk på att små ponnyer lätt drabbas av fång osv. Ifs väger hösilage lite mer pga vätskeinnehåll, men så mycket havre skulle jag inte ge en shettis.. men det kanske bara är jag som är van vid mina tokar:D
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

Ja, jag håller med dig, men om en hovslagare inte vill ha mer än ett visst pris så är det ju hans egen förlust om det inte räcker för att klara brödfödan. Jag som kund kan ju inte säga till en hantverkar att han måste ta mer betalt. Det är ju hans eget val.

Hovslageri är ett hantverk som tär något enormt på kroppen, och jag känner ingen hovslagare som inte har fysiskt ont av sitt yrke, men samtidigt så är det ett av de mest högavlönade hästjobben som finns. Om man skor 5 hästar om dagen och tar 800:- per häst, då tjänar man (föreskatt/avdrag) 4000:-. Skor man 5 dagar i veckan blir det 20.000:-. (Fortfarande före skatt.) Stoppar man därtill flera skoningar i fickan utan att dra av någon skatt o dyl så stiger ju summan ytterligare. Och eftersom många hovlsagare skor året om utan någon specifik semester, så kan de tjäna upp emot en miljon före skatt varje år. Särskilt om de inte redovisar alla skoningar. Visst, mycket pengar försvinner i skatter, avgifter och bensin m.m. men det är ändå f*n så mycket bättre än de allra flesta jobb som går att få med några få års utbildning.

Till saken hör att jag känner flera hovslagare som skor 7-10 hästar per dag, utan att behöva åka runt så mycket (på trav- och galoppbanor t.ex.) och alla de pengarna skrivs inte upp i boken. Dessa hovslagare jobbar också ibland på helgerna, och tjänar alltså ännu mer pengar per vecka. De sliter ut sina kroppar, men pengar har de! :smirk:
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

Jag har haft shettis i 7 år ganska exakt, och han har aldrig fått fång. Han åt förra vintern 6 kilo analyserat hösilage och 0.5 kg havre per dag, var lagom smäcker trots endast lätt arbete.

När han gick maratonkörning åt han något kilo mer hösilage, 0.8 kg havre, 2 dl betfor, någon dl Krafft (minns inte vilken) och självklart mineraler, foderjäst och salt. Såg kanonfin ut i hullet med muskler som en broiler.

En fjording som arbetas normalt till hårt kontinuerligt, klarar sig inte på 6 kg hösilage och betfor, om inte hösilaget har otroliga värden. När min fjording gick som hårdast åt han cirka 1.5 kg havre per dag, 4 dl betfor, 8-9 kg hösilage, mineraler, foderjäst och salt. Jag vet ju inte hur du tränar din fjording, men min tävlades i hoppning, olika körgrenar, tornerspel och under en period var vi inne på distans.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det är mycket diskussion om att veterinärvårdspriserna är för höga och att det leder till för höga premier. Ja, att riskbolagen tar ut...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
7 165
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 422
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 014
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 444
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp