Hur mycket kostar en shettis...

Sv: Hur mycket kostar en shettis...

Glömde säga, dessa foderstater var uträknade av kunniga människor, och som jag sa, de var INTE överviktiga. Det är en vanlig missuppfattning att hästar blir tjocka av hö/hösilage, men stämmer alla värden och det finns en balans i fodertstaten så blir det inte så.

Om din fjording är överviktig så kan det vara motionen det är brist på också...
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

Min shettiskille brukar bara få mellan 3-4 kg. Han är visserligen liten, 95 cm hög och nätt i typen men det håller han bra hull och muskler på och är nöjd och mätt. Då går han visserligen sällan något hårdare.
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

*lånar*
Min shettis kan ses här till vänster, som avatar. Han äter nog runt 5kg hö om dagen under vintern.Plus mineraler.(och en del halm) Kraft ser jag ingen anledning att ge, så hårt jobbar han inte då.
På sommaren går han på bete(med greenguard). Han håller sig i bra skick såhär.

Självklart är han billigare "i drift" än vår nordis. Han äter mindre, försäkringen är billigare. Verkning 200kr, han går barfota, inget fel med det för det gör vår stora än så länge också.
Jag ser inget fel i att folk köper en shettis som sällskap till en större häst så länge den får göra något mer än bara gå i hagen och man tar hand om den efter ordning.
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

Jag tycker också att en shettis är utmärkt att ha om man ska lära sig att köra. Allt är lite mer lätthanterligt. Som nån sa så är det inte lika hemskt med en shettis som sticker en bit som när en stor häst gör det.

Jämför bara en stor travare och en shettistravare i hastighet och styrka.
Shettisar är perfekta att ha som terapi för folk som blivit skrämda av stora hästar och behöver få tillbaka självförtroendet. Eller folk som möter en häst för första gången och ska lära sig att umgås med dem.
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

Min fjording är väldigt lättfödd och tränas inte jättehårt, då han numera är hela 27 år gammal:) Och vi fodrar dessutom med hö och inte hösilage, vilket innehåller mindre vätska. Utöver det får de halm att tugga på under natten om de fortfarande är hungriga efter kvällshöt. Han fixar inte riktigt det där med havre då han blir heltossig.

Förbränningen ökar ju också mycket för ökad muskelmassa, så din marathontränade shettis hade nog ett energibehov lite över snittet.
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

Såg ju nu att du fodrade med hösilage. Det är ju lägre tshalt i det än vad det är i hö så i princip (beroende på tshalt förstås) kan ju 4 kg hö vara mer ts än vad dina 6 kg hösilage är.
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

Chima skrev:
...per månad?
Den behöver väl hö, vitamniner, mineraler + boxplats (ca 400;-)
Hur mycket kostar då en shettis? inte mer än ett får va?

Jag betalar för tillfället:
300 kr / mån för lösdrift
270 kr / mån för foder hö + kraft + vitaminer o allt.
300 kr / varannan mån för att verkning
72 kr / mån i försäkring
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

en shettis ÄR lättare att köra än en stor ardenner..Kan du köra??
När jag körde 2 spann med shettisar och dom skenade var det bara till att skratta lite de sprang och sprang men inte vart jag rädd och inte hade jag ont i händerna även fast de hängde som tokar i bettena.
Ja tog tag och de stannade..
En häst som skenar stannar inte för att man drar i den, detta har ingenting att göra med storleken på häst utan det faktum att hästar är flyktdjur och en häst i sken är inget annat än en häst på flykt. Dvs ett djur i panik!

Bortsett från det, svar ja, jag kan köra! Idag kör jag ponny och har innan detta kört fyrspann (med K-G Svensson som lärare) med svenska halvblod, skogskörning med nordsvensk och ardenner, träningskört travhästar (russ, varmblod och nordisar) hos en av Sveriges mest erkända tränare, både på bana och i skog och mark lika mycket som jag kört dressyr, maraton och precision under träningsförhållanden.

Detta i kombination med min ridlärarutibldning enligt RIK I-III systemet har lärt mig att man blir aldrig fullärd då det gäller häst och den dagen man tror sig kunna allt lever man lika mycket farligt som den dagen man underskattar hästars naturliga beteenden (vilka de har oavsett storlek, kön och ras).
Alla är nybörjare i början det är en sanning som man aldrig kan komma ifrån men vissa saker kräver mer hästvana och assistans än annat inom hästeriet och körning är just en sådan sak som kan ställa till fruktansvärda skador på både folk och fä om man inte vet vad man håller på eller tror att en liten häst är något som är en enkel match att rå på.
 
Sv: Hur mycket kostar en shettis...

Gazzan skrev:
När jag körde 2 spann med shettisar och dom skenade var det bara till att skratta lite de sprang och sprang men inte vart jag rädd och inte hade jag ont i händerna även fast de hängde som tokar i bettena.
Ja tog tag och de stannade..

Eh bara skrattade?
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det är mycket diskussion om att veterinärvårdspriserna är för höga och att det leder till för höga premier. Ja, att riskbolagen tar ut...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
7 158
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 422
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 014
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 435
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp