Inför uppkörning "utökad B (96)

mimus

Trådstartare
Sitter och funderar över hur man ska lasta hästsläpet med förankringsbart gods.
Det går ju inte att förankra inne i släpet på ett vettigt sätt.
Jag tänkte lasta in ett gäng torvbalar, men frågan är om det är ok.

Hur har ni gjort som tagit utökat B?

Klipper in fakta från körkortsportalen.

•Personbil eller lätt lastbil med en tjänstevikt av lägst 1 000 kg och en totalvikt av högst 3 500 kg samt ett släpfordon med en totalvikt över 750 kg.
•Fordonskombinationen ska ha en sammanlagd totalvikt som överstiger 3 500 kg men inte 4 250 kg.
•Släpfordonet ska vara lastat till minst halva maximilasten.
•Släpfordonets lastutrymme ska ha formen av en sluten lådkonstruktion som är minst lika hög och bred som dragfordonet.
•Lasten ska bestå av förankringsbart gods av styckegodskaraktär.
•Lastad bil-, häst- och båttransportsläp samt husvagn som i övrigt uppfyller kraven kan också användas som provfordon.
•Om du inte har behörighet B ska bilen dessutom vara utrustad med dubbelkommando för färdbromsen och extra invändig backspegel för passageraren i framsätet.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Intressant, när jag körde upp för BE så dög det fint att förstänga lasten. Det borde ju räcka bra för utökat B också. Lastade med fodersäckar, snyggt travade och stängt i fram med träram :D
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Lättast vore väl att ringa en körskola och höra vad som gäller!
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Detta var anledningen till att jag hyrde körskolans släp vid uppkörning för BE, det är trist att kugga på lasten (vilket enligt inspektören inte är helt ovanligt).

Ska man tyda exakt vad det står, är det inte längre tillåtet med förstängning som lastsäkringsmetod. Och då försvinner rimligen många hästfinkor som uppkörningssläp.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Ja, så tänker jag med, fast de står att man får köra upp med häst, båt -släp eller husvagn.
Jag blir osäker.
Funderar på att låna en hög täckt släpvagn i ställer för hästsläpet.Fast nu kom jag på att den nog är för lätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Intressant, när jag körde upp för BE så dög det fint att förstänga lasten. Det borde ju räcka bra för utökat B också. Lastade med fodersäckar, snyggt travade och stängt i fram med träram :D

När körde du upp? Det var väl inte så länge sedan.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Lättast är att hyra ekipage från körskolans som Lovisaeleonora skrev. Slipper mycket krångel då!
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Får jag hoppa på din tråd?
Jag vill veta vad man gör i första delen av uppkörningen, man behöver väl göra någon säkerhetskontroll? vad är det man ska göra på den?
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Får jag hoppa på din tråd?
Jag vill veta vad man gör i första delen av uppkörningen, man behöver väl göra någon säkerhetskontroll? vad är det man ska göra på den?

Säkerhetskontrollen är som jag uppfattat den av sambon som tog BE i våras, är att man ska kontrollera blinkers, bromsljus, backspeglar osv.
Jag kör upp den 26 och han ska gå igenom allt med mig innan. Så om ingen annan svarat exakt återkommer jag.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Lättast är att hyra ekipage från körskolans som Lovisaeleonora skrev. Slipper mycket krångel då!

Ja, kanske få kolla med någon körskola. Jag kommer dock åka 6-7 mil till uppkörningsplatsen då det var fullbokat här hemma. Och har redan ett datum. Men försöka duger.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Du ska även kolla och visa så att lasten är säkrad. Sedan kan du få visa regbeviset och förklara hur mycket du får dra och hur mycket du får lasta i bil och i släp och varför.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Det absolut viktigaste med lasten är att den inte kan flytta sig. Jag kan inte lova vad de säger på din uppkörning, men så vitt jag förstod, så räcker det i princip med att tex lasta torvbalar om du lastar så de inte kan röra sig.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Säkerhetskontrollen innefattar det som tidigare nämnts, sedan brukar man få redogöra för något specifikt, t ex regler för däck, hur påskjutsbrmsen funkar, hur bromsarna servas eller något annat i den stilen.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Min granne körde upp i måndags.
Hon lastade med höbalar, såg till att de "kilades" fast i varandra, ingen anmärkning på det iaf från testledaren.
Säkerhetskontrollen var i princip identisk med den du gör för vanligt B-kort.
Fick backa och vända på 2 ställen.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Ingen säkerhetskontroll för släpet i sig självt då (typ, lastsäkring (hur, varför), släpets bromsar, kultryck etc.) ? För BE var det ju en hel del man skulle hålla reda på.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Ang kontrollerna på bil och släp så fick jag precis detta från körskolan.

Utvändig kontroll:
Alla lampor ska kollas ink dimljus. Blinkers. Backljus. Kolla däck och fälgar, mönstersdjup. Torka av reflexer. Dra och kolla att stänkskydd sitter fast. Kolla alla lampor på släpet ink de på sidorna och skyltlyktor. Glöm inte att be inspektören om hjälp med att kolla bromsljus på hela ekipaget. Kolla att baklämmen sitter fast.

Motorhuven: Bromsvätska, spolarvätska, kylarvätska, batterivätska, motorolja och styrservovätska.

Invändig kontroll: Gör de 3 S.en, (säte, säkerhetsbälten alla i hela bilen, spolarna) avsluta med huvudskydd. Tuta, vindrutetorkarna och spolarna. Kolla bronsen och ratten när du startar så att servona fungerar. Handbromsen, handbroms på släp, och sist men typ det viktigaste.. BROMSRESERVEN på släpet, mät damasken och tvärnita! Missar man den var man tydligen helt körd enligt min handledare på trafikskolan!

Och tydligen får man ha en kontrolllista med ENKLARE stödord med sig och checka ot så man inte glömmer nått. Men den fick inte vara särskilt utförlig utan mer typ likn;

*lysen
*däck
*broms

Och så tillkommer ju just det där med lastsäkring, kunna spänna ett spännband och veta hur många man behöver för typ en 300 kg låda. Backautomatiken, Surrning-Förstängning-låsning, Hur mkt ska lastsäkringen tåla, friktionskoefficienten, Kultryck...

Så det var en hel del även för det Utökade B måste jag nog säga. Dessutom så hade de skickat hem ett hästsläp som skulle köra upp i södertälje just bara för att lasten inte var säkrad! Därför tar jag mitt genom körskolan och tar deras bil och släp för då riskerar jag inte att kugga på något så banalt...
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Att hitta en körskola med ett godkänt ekipage var lättare sagt än gjort.. jag finner inga varken i sthlm eller södertälje. De har alla Golf eller andra småbilar, duger inte för att komma över 3500 kg.

Ang släp, skulle ett båtsläp med båt på kunna funka?
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Sitter och funderar över hur man ska lasta hästsläpet med förankringsbart gods.
Det går ju inte att förankra inne i släpet på ett vettigt sätt.
Jag tänkte lasta in ett gäng torvbalar, men frågan är om det är ok.

Hur har ni gjort som tagit utökat B?

Klipper in fakta från körkortsportalen.

•Personbil eller lätt lastbil med en tjänstevikt av lägst 1 000 kg och en totalvikt av högst 3 500 kg samt ett släpfordon med en totalvikt över 750 kg.
•Fordonskombinationen ska ha en sammanlagd totalvikt som överstiger 3 500 kg men inte 4 250 kg.
•Släpfordonet ska vara lastat till minst halva maximilasten.
•Släpfordonets lastutrymme ska ha formen av en sluten lådkonstruktion som är minst lika hög och bred som dragfordonet.
•Lasten ska bestå av förankringsbart gods av styckegodskaraktär.
•Lastad bil-, häst- och båttransportsläp samt husvagn som i övrigt uppfyller kraven kan också användas som provfordon.
•Om du inte har behörighet B ska bilen dessutom vara utrustad med dubbelkommando för färdbromsen och extra invändig backspegel för passageraren i framsätet.
Du kan lasta med torv! såvida den inte halkar omkring- lägg utmed hela golvytan. själva släpet stänger in lasten.

Jag hade blöta skittunga balar. Ta BE när du väl är igång....ingen skillnad alls i princip.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Ny lag träder ju i kraft i januari nästa år. Så hur kommer ni göra? Jag har alla papper betalda för mitt E kort och kommer då ta det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
14 237
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp