Bukefalos 28 år!

Inför uppkörning "utökad B (96)

Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

I mina ögon är det där bara bortförklaringar. Så svårt är det inte att ta ansvar för det ekipage man framför. Du bör alltså inte vara förbannad på Volvo eller på körkortsreglerna utan på att du inte planerat ditt inköp av bil och släp alternativt ditt införskaffande av BE-körkort.

Uppkörning för BE-kort tyckte jag var tämligen enkelt och jag kan tycka att om man inte klarar av det ska man inte köra släp alls. Jag gillar således inte de nya reglerna utan tycker att det ska vara krav på teori- och manöverprov även för det utökade B-kortet.

Eller så låter du barnets pappa ha barnet vid veterinärbesök eller så har du helt enkelt barnvakt. Svärmor kan ju ha barnet? Då är ju problemet med bilbältena löst.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Ja det argumentet hör man ju ibland...
"det är säkrare med den större bilen så regeln är löjlig".

Jo visst.
Men man kan välja att följa lagarna, genom att skaffa sig nödvändig körkortsbehörighet eller låta bli att köra.

Hemskt ledsen men så enkelt kan man göra det för sig.

Jag har tagit BE körkort trots att jag inte "behövde". Jag har en fordonskombination som är laglig på vanlig B-behörighet men tyckte att jag var smart inför kommande bilköp eftersom BE behörighet ger större valmöjligheter.

Moraltant? Jag?
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

I mina ögon är det där bara bortförklaringar. Så svårt är det inte att ta ansvar för det ekipage man framför. Du bör alltså inte vara förbannad på Volvo eller på körkortsreglerna utan på att du inte planerat ditt inköp av bil och släp alternativt ditt införskaffande av BE-körkort.

Uppkörning för BE-kort tyckte jag var tämligen enkelt och jag kan tycka att om man inte klarar av det ska man inte köra släp alls. Jag gillar således inte de nya reglerna utan tycker att det ska vara krav på teori- och manöverprov även för det utökade B-kortet.

Eller så låter du barnets pappa ha barnet vid veterinärbesök eller så har du helt enkelt barnvakt. Svärmor kan ju ha barnet? Då är ju problemet med bilbältena löst.

Bockar och bugar och håller med. Helt och hållet, hela inlägget.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Jag vill ha möjlighet att köra två hästar lagligt och då krävs det för min del ett BE-körkort. Det är rätt enkelt.

Men visst kändes det lite löjligt när jag innan BE-kortet inte ville låna kompisens släp med totalvikt 1400 kg (min bil får dra 1370 resp. 1800 kg) utan istället hyrde släp tre mil bort med totalvikt 1350 kg. (Särskilt med tanke på att kompisens släp skulle haft en bruttovikt på ca 1200 kg...)
Dock, det hade varit olagligt så valet var lätt. Jag gillar att ha körkort :p
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Må så vara men jag tycker fortfarande att det är fel med ett körprov när det är en eu regel som tvingar Sverige till att höja vikten men för att detta land ska tjäna mer pengar så lägger de till ett skitprov och tvingar folk och betala!
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Och jag tycker istället att det ska krävas kör- och teoriprov för att överhuvudtaget få köra släp. (Eller möjligen släp som har högre totalvikt än 750 kg.)
Det finns så många som kör släp utan att ha någon som helst aning om vad de sysslar med.

Provet är inte särskilt svårt och det behöver inte kosta särskilt mycket heller. Mitt BE-kort kostade ca 3 000 kronor. Det är en rätt liten summa om jag jämför med vad det kostar att överhuvudtaget ha bil, släp och hästar.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Jag är av åsikten att allt över 750 kg på kroken borde vara BE. Väldigt få vet vad som händer med bil och släp när man lastar på, och vilken typ av last som bär sig åt på ett visst sätt.

Klarar man inte uppkörning och säkerhetsprov på utökat B, då är jag faktiskt väldigt tveksam att man bör dra ens vad vanligt B tillåter.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Jag vill ha möjlighet att köra två hästar lagligt och då krävs det för min del ett BE-körkort. Det är rätt enkelt.

Men visst kändes det lite löjligt när jag innan BE-kortet inte ville låna kompisens släp med totalvikt 1400 kg (min bil får dra 1370 resp. 1800 kg) utan istället hyrde släp tre mil bort med totalvikt 1350 kg. (Särskilt med tanke på att kompisens släp skulle haft en bruttovikt på ca 1200 kg...)
Dock, det hade varit olagligt så valet var lätt. Jag gillar att ha körkort :p

Jag har ponnyer vilket gör att det funkar med min kombination.
Men som sagt, BE körkort har jag.

Jag gillar också att ha körkort.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Kl

Jag håller med om att alla borde göra körprov för att alla få köra med släp. Men problemet är ju att man får dra relativt tunga släp med mindre (och äldre!) bilar, och inte med större. Jag får t ex dra mitt 1400 kg släp med en Golf eller en gammal bakhjulsdriven Volvo, men inte med min fyrhjulsdrivna Passat... det är lite motsägelsefullt och främjar inte trafiksäkerheten.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Detta var anledningen till att jag hyrde körskolans släp vid uppkörning för BE, det är trist att kugga på lasten (vilket enligt inspektören inte är helt ovanligt).

Ska man tyda exakt vad det står, är det inte längre tillåtet med förstängning som lastsäkringsmetod. Och då försvinner rimligen många hästfinkor som uppkörningssläp.

jag hyrde också av körskolan. De hade lastat m förstängning. Men jag förstår inte vad i texten som säger att man inte får använda förstängning?
 
Senast ändrad:
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Det lär väl höra ihop med att ekipaget blir för tungt för att "vem-som-helst" ska anses pålitlig nog att framföra det.

Lösningen är dessutom enkel. Ta BE-körkort.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

"Lasten ska bestå av förankringsbart gods av styckegodskaraktär"

All last går ju inte att förankra, utan kräver förstängning för att vara säkrad. Ovanstående kan tolkas som att det som inte går att förankra (utan det krävs förstängning) inte är godkänt. Alltså att förstängning inte skulle vara godkänt.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Eftersom min bil bara får dra 1370 kg på B-kort så blir det lite tight att få plats med två D-ponnyer :p

Min får dra 1480. Släpet väger tomt ca 600kg, ger kvarvarande viktutrymme ca 800-900 kg. Mina ponnyer väger ca 350/st.

Min skräpbil får på BE dra hela 1500kg så det är ju en avsevärd förbättring:D
men som sagt, jag tog BE för att ha fler valmöjligheter nästa gång jag köper bil och jag lutar åt en pickup. Säkra, bra bilar som orkar dra mycket. Det finns ju släp som rymmer fler än två hästar och det kan ju vara användbart ibland.:angel:
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Jag är av åsikten att allt över 750 kg på kroken borde vara BE. Väldigt få vet vad som händer med bil och släp när man lastar på, och vilken typ av last som bär sig åt på ett visst sätt.

Klarar man inte uppkörning och säkerhetsprov på utökat B, då är jag faktiskt väldigt tveksam att man bör dra ens vad vanligt B tillåter.

Håller med dig, som vanligt när det gäller BE.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Vad har du för små ponnyer egentligen?

Mina Dponnyer har en vuxenvikt på 400-450kg när de är slimmade. Minst. Min förra connemara vägde 450kg när hon var trimmad.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Det lär väl höra ihop med att ekipaget blir för tungt för att "vem-som-helst" ska anses pålitlig nog att framföra det.

Lösningen är dessutom enkel. Ta BE-körkort.

I det ena exemplet, ja, i det andra exemplet, nej. Ja visst är lösningen enkel men trafiksäkerheten blir ju inte bättre för det!
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Förhoppningsvis så inser folk med ökande kunskaper riskerna och på så vis höjer sina marginaler.

Allt över 750kg borde verkligen kräva BE. Extra mycket så när man kör med levande last!
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Jag menar naturligtvis att det är de B-godkända kombinationerna som är mindre trafiksäkra.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Fast det behöver de ju inte heller vara.

Det beror ju på vad för bil du har kombinerat med släpet. Det blir ju inte mindre trafiksäkert för att jag kör mitt 1500kg släp med exv en XC70 på B jämfört med BE och då får jag dra mer (obs ex!)

Det handlar mest om okunskap och då möter jag hellre ett ekipage på totalt 3500kg än 7000kg.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ny lag träder ju i kraft i januari nästa år. Så hur kommer ni göra? Jag har alla papper betalda för mitt E kort och kommer då ta det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
14 258
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp