Bukefalos 28 år!

Inför uppkörning "utökad B (96)

Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Pedalens trafikskolan i Södertälje har bil och släp på 3600 kg :) som jag ska köra med V.9!
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

De körskolor som utbildar till BE måste ju rimligen ha ekipage. Däremot är det inte alla som utbildar BE, men yrkestrafikskolorna brukar ju vara väl utrustade.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Nu ska väl Mimus köra upp i Barkarby:confused: o är övertygad om att hon kan köra med eget ekipage- ett som man känner till väl.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Killarna i Barkarby är himla trevliga och eget ekipage går finfint, där körde jag upp för BE med mitt eget ekipage lastat med fodersäckar, förstängt :D
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Nu ska väl Mimus köra upp i Barkarby:confused: o är övertygad om att hon kan köra med eget ekipage- ett som man känner till väl.

Jag har tid i Södertälje....suck blir en lååång dag. Finns Barkarby kvar? För när man bokar tid kommer det inte upp som förslag.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Har ingen aning.
När jag skulle köra upp 2001 fanns bara Barkarby o V-Haninge o väntetiden var hemskt lång så jag gjorde mig omaket att åka till B.

ska du verkligen inte ta BE istället?- sak samma.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Nej, det är inte sak samma.
Till BE ska du göra samma teori prov som till körkort. Säkerhetskontrollen är mer omfattande och på uppkörningen ska man även köra i trafik, som för vanligt körkort, oavsett om du har B- kort innan.

Jag har faktiskt betalt mitt BE redan...:o- Sambon och jag bokade tid förra våren hos bilskola för att ta BE båda två. 1½ månad senare hade han sitt BE och jag har inte ens börjat....
Nu väljer jag att endast köra för utökad B och så får vår son använda mina inbetalde pengar till att ta körkort för lätt MC i stället.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Men för utökat b kör du ju upp i trafik? Det är manöverprovet på bana som inte ingår, om jag har läst rätt.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

När jag körde upp mitt BE hyrde jag ett bilsläp, och lastade polarens bil på detta, lätt att lastsäkra. Då ingen av oss hade E kortet och kunde köra släpet till uppkörning lastat. och det blev godkänt, då jag inte kunde använda innerspegeln för att se igenom bilen på släpet.

men när polaren sedan skulle köra upp tog vi hästsläpet och satta lastpallar längst fram (frambommen är förankrad i golvet på mitten) mot frambommen och lastade en ensilagebal, den är så stor att den inte flyttar sig fram eller bak. Upp med baklämnen klart.

Lycka till
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Vad tror ni om två rundbalar halm som last?

När jag lastar in det i mitt släp finns iaf ingen möjlighet till förskjutning, de är kloss på alla väggar. Men de sitter ju inte fast i golvet utan de rör ju på sig ifall släpet skulle välta...
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

När jag körde upp mitt BE hyrde jag ett bilsläp, och lastade polarens bil på detta, lätt att lastsäkra. Då ingen av oss hade E kortet och kunde köra släpet till uppkörning lastat. och det blev godkänt, då jag inte kunde använda innerspegeln för att se igenom bilen på släpet.

men när polaren sedan skulle köra upp tog vi hästsläpet och satta lastpallar längst fram (frambommen är förankrad i golvet på mitten) mot frambommen och lastade en ensilagebal, den är så stor att den inte flyttar sig fram eller bak. Upp med baklämnen klart.

Lycka till
Har släpet en för hög totalvikt får du inte ens dra det olastat- eller är det skillnad på flaklösa släp?
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Hm. Jag som fattat det som att det skulle vara lite enklare. En får väl försöka plugga lite igen då, på det där att kunna förklara lastsäkring och grejer. Det är just det där muntliga som skrämmer skiten ur mig ;)

-----------------------------------------------------------------

Som sagt, skillnaden är ju teorin på BE och en ännu mer komplicerad funktionsbeskrivning. Samt körning på bana/plan då.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Gazque:

Fast nu läste jag igen och såg att du fått informationen, inte fått gå igenom allt detta på en uppkörning.

Tror man endast får en eller ett par av dessa punkter att redovisa/gå igenom, inte alla. Var på en E-kortskurs för ett par år sedan då jag tänkte ta det (gjorde det aldrig dock) och då skulle man "bara" kunna redogöra för och kontrollera lastsäkringen i just det släpet man körde på uppkörningen.

När jag körde upp för B-kort för ett antal år sedan fick jag till exempel endast invändig kontroll av bilen. Inget i motorn alls.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Nej, men du ska ha regbevis eller kopia på både bil och släp samt kunna redovisa vikten på lasten.

Mimus: om man fortfarande får använda sig av förstängning rekommenderar jag isolering från närmsta byggvaruhus. Lätt att fylla släpet till godkänd vikt och sedan säljer du tillbaka isoleringen, jag slängde in 18 balar isolering som fyllde släpet så fint att det inte behövdes ngt mer. :D
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Nej det är samma sak med alla släp. Totalvikt som gäller när man har B. Borde man ha koll på när man kör upp :crazy:

MEN det kan ju ha varit så att kompisens bil fick dra släpet på B.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Totalt har uppkörningen en tid på 1,5 timme så den informationen jag fick på senaste körlektionen är att det kommer att bli en fullständig funktionsbeskrivning dvs motor, invändig och utvändig. Lastsäkring och frågor runtomkring det. Men jag hoppas för alla gudarna att det inte är allt som de säger på körskolan för då är det INGEN skillnad mot BE förutom att man slipper teoriprovet och manöverkörningen. Jag trodde lixom att detta var en light variant och om man kunde hobbyköra släp så skulle man klara sig men vetetusan nu.. :/
Men om ett par veckor vet jag och kan redogöra för er hur det funkar i södertälje...
Och visar det sig att jag kuggar, ja då får jag väl helt enkelt fortsätta att riskera att köra olagligt om det skulle hända en olycka med hästskrället, för veterinärbesök är alltid absolut viktigast!
Det mest löjliga är att jag blir så förbannad över att mitt lilla enaxlade släp är olagligt efter min santa fe men efter svärmors volvo, då går det.. MEN då kan inte volvotillverkarna sätta i tillräckligt långa bälten bak för att babyskyddet ska kunna sättas fast.. Så jag tvingas åka santa fe. Undrar egentligen vad som är värst ur polisens synvinkel och bötesbelopp, olagligt släp med skadad häst eller ej fastsatt baby? Skämt å sido... Ibland blir man bara så less...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ny lag träder ju i kraft i januari nästa år. Så hur kommer ni göra? Jag har alla papper betalda för mitt E kort och kommer då ta det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
14 258
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp