Inför uppkörning "utökad B (96)

Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Inte annat än vikterna. Hur jag hade lastat, och tänkt berättade jag själv.
Men jag missade kolla handbromsen på släpet....:eek:
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Grattis;)
Fasen vilka fula smileys:crazy:

Jag hade inte kunnat redogöra för skillnaden.:p
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

*kl*

karln å hans kompis körde upp häromdagen. privat med mitt hästsläp. kördes dit med våran v70 (lagligt alltså) sen kopplades de om till xc70.

lastat med fönster från rivning med 4spännband 2runt fönstren å rund mittstolpe 2 under å runt på översidan.

den ena fick bara göra koll på lysen å den andra bara kolla att de va lastsäkrat. inga frågor utöver alls. sen ca 25 min körning 30 sträcka till E4.. sen backa å vända på parkering bara. klart!!

han sa att de flesta som kuggar är för att de kör för fort. eller kommer dit i de eqipaget de ska köra upp i dvs olovlig körning .

har dom glömt knäppa kort brukar han skicka dom till tsv om de är på fm så de hinner knäppa kort å kan komma tebax under dagen.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

*KL*

För eventuellt intresserade jag jag berätta att sambon skrev till Trafikverket och frågade om uppkörning med automatväxlad bil.

Detta fick han till svar:

"Bestämmelserna anger att du ska göra provet i en manuellt växlad bil. Det finns dock möjlighet att ansöka om undantag från Transportstyrelsens föreskrifter. En sådan ansökan kostar 600 kronor. Du måste ansöka i god tid innan du ska genomföra körprovet och du måste ha ett beslut om undantag med dig till provet och visa upp för förarprövaren.

Kontaktperson på sektion regler är Lena Lignell-Ehlis, 010-495 57 56.

Gör så här för att ansöka om undantag från kravet på manuellt växlad bil vid prov för utökad behörighet B:
. Skicka ansökan om undantag till e-post vag@transportstyrelsen.se
eller till Transportstyrelsen, Box 267, 781 23 Borlänge.
. Skälen till varför du vill ha ett undantag (t.ex. att du endast har
tillgång till automatväxlad bil eller att du endast kör den typen av fordon) ska anges.

. Skriv "Ansökan om undantag från kravet på manuellt växlad bil".
. Namn, adress, personnummer och kontaktuppgifter måste framgå av
ansökan.
. Avgiften, på 600 kronor, betalas till plusgiro 57 34 79 -3. Ange
personnummer och namn."
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Hej!
Körde upp igår, tog 2 lektioner på trafikskola.(fick godkänt)
Viktigt: säkerhetskontroll, bromsar, ljus, man får lite frågor på svängningsdämpare samt att lasta rätt, typ hur mycket kultryck.
Klarade mig med fullt betyg, tips ta en lektion på trafikskola.
Körde för en månad i Borås, blev totalsågad.
Viktigt gör säkerhetskontroll:
Ljus på bilen samt vagn ( alla lampor inkl dimljus)
Sen dra handbromsen på vagnen, backa så det tar emot kör fram tills det tar emot.
Sen är det s i bilen, speglar, säte, spol, tuta, bälte.
Tips: häng på vagnen veva upp stödjulet så bilen åker med lite, det gillar dom, får inte glappa mer är 1mm.
Vrid på ratten lite och tryck på bromsen samtidigt som du startar bilen, då skall bromsen går ner lite det gillar dom (dom=inspektören)
Glöm inte handbromsen i bilen.
Jag körde lite överkörs, hade med mig mmstock, mäte svängningsdämparen, bad kontrollanten att se hur mycket den slog i när jag körde och bromsade, gick ut och mäte igen ca 20mm kvar det är 1/4 kvar som man skall ha för att ha bromsverkan, personen blev mycket imponerad av detta.
 
Senast ändrad:
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Helt rätt, jag jag gick till trafikskola, gjorde 2 lektioner, grymt bra, gjorde uppkörning direkt efter sista lektionen, gick som en dans.
Att rekommendera gå till trafikskola.

//Bosse
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Sambon ansökte om dispens från att köra upp med manuellt växlad bil.
Och det fick han. Brevet kom idag, ca två veckor efter att han skickat in ansökan.
Dispensen gäller under ett års tid.

Svårare än så verkar det inte vara.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Sambon ansökte om dispens från att köra upp med manuellt växlad bil.
Och det fick han. Brevet kom idag, ca två veckor efter att han skickat in ansökan.
Dispensen gäller under ett års tid.

Svårare än så verkar det inte vara.

Synd att jag inte visste det tidigare...!!! Båda våra bilar är automatväxlade, så jag kommer att hyra ett B96-ekipage av en trafikskola för uppkörningen. Har kört en lektion med ekipaget för att "lära känna" det och kunde ju konstatera att det tog lite av min uppmärksamhet att köra med en annan bil än de jag kör i vanliga fall... Men om det tar två veckor att få dispensen så hinner jag inte få den innan min uppkörning.

Vill också passa på att tacka alla som skrivit i tråden om att uppkörningen gått bra! Jag har nämligen varit oerhört nervös! Varför vet jag inte riktigt, för jag har kört regelbundet med hästsläp sedan 1995 och brukar t ex erbjuda mig att hjälpa kompisar att backa ifall de ska parkera besvärligt till. Men när jag läst era inlägg har jag blivit lugnare!

Edit: Men om jag kuggar vid uppkörningen så kan jag ju alltid söka dispensen och sedan köra upp med min egen bil nästa gång!
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Priset gör stor skillnad samt att E är väldigt onödigt numera.
mvh!
L Holst
cert. EIE - ingenjör
spec. FORDON
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

*KL*

Jag klarade uppkörningen!!!

Men det var VÄLDIGT skönt att ha bytlånat en kompis bil med manuell växellåda de senaste dagarna innan uppkörningen - då behövde jag inte ägna så mycket fokus åt växlandet! (Har bara haft automatväxlade bilar sedan 1996 så jag var ju minst sagt ringrostig på området...)

Intressant föresten att ecodriving är en så viktig del av förarbedömningen numera! (Det var väl inte ens uppfunnet när jag tog mitt körkort en gång i tiden...) För den skull var det MKT bra att ha kört en "släpvagnslektion" med trafikskola nu, då jag fått lära mig devisen "det är bara när det är stopplikt man ska stanna".

Jag fick faktiskt lite kritik av inspektören att jag "körde som om jag körde med hästsläp" - d v s inte accelererade nog snabbt - när vi kom ut på landsväg. Och det både för att detta är sämre för miljön och för att jag kunde upplevas som ett hinder av andra trafikanter. Under uppkörningen hade jag ju faktiskt inte någon häst i släpet och då skulle jag inte heller köra som om jag hade det.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Klarade också uppkörningen idag!!!:) Fick göra en säkerhetskontroll med lampor, däck och bromsar på släpet. Sedan körning i olika miljöer och backa runt hörn samt en vändning.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Grattis :) Skönt att det gick bra!
Jag har mitt på torsdag, är duktigt nervös! ;)

*kl*
Ang avgifterna.
Var precis och tog foto för uppkörning av utökat B. Jag ville ju betala 80 kr för fotot och 150 kr för tillverkning av körkortet. Men hon sa att det ingår i uppkörningsavgiften på 800 kr. Stämmer det?? :eek:

Blev så osäker, så måste bara fråga igen så jag inte kuggar för att jag inte betalt det jag ska.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

*kl*

Tänkte bara säga att jag klarade min uppkörning för B96 förra veckan. Körde privat och har inte tagit några körlektioner, knappt övat heller för den delen.
Om jag skulle tagit BE så hade jag nog behövt lite teorihjälp iaf inför säkerhetskontrollen som är lite mer omfattande med frågor om hur det fungerar och så, men för B96 ser jag ingen anledning till det då du inte ska behöva förklara något.

De var riktigt schysta, det handlade liksom inte om du kan köra bil eller inte, utan om du har koll på släpet eller inte. Och säkerhetskontrollen som jag var så nervös för, var ganska självklar. Fick kolla bromsar, lysen och last.

Ang last, som jag var väldigt orolig för eftersom jag inte har lastöglor i hästsläpet.
Men jag använde mitt hästsläp iaf, tog bort mellanväggen och tryckte in en stor vit hösilagebal (med hjälp av traktor) mot bommarna och satte lastpallar mot väggarna så den inte kunde åka åt sidan eller bak. Helt godkänt!
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Nej E är aldrig onödigt.

Vi har ca 8 bilar hemma, ingen av de får dra mitt släp med B96.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ny lag träder ju i kraft i januari nästa år. Så hur kommer ni göra? Jag har alla papper betalda för mitt E kort och kommer då ta det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
14 237
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Höstföräldrar 2023
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp