Bukefalos 28 år!

Inför uppkörning "utökad B (96)

Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Behöver nej, men de kan vara och det räcker för att jag ska tycka att reglerna är konstiga.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Precis som jag skrivit tidigare så tycker jag att det konstiga är att man överhuvudtaget får dra släp med högre totalvikt än 750 kg på B-kort. Det är helt ologiskt att det undantaget finns. Att köra släp kräver trots allt viss träning och mer än en gång ser man folk med fellastade släp, folk som inte kan backa med sitt släp eller folk som kör utan en tanke på att de har 1,5 ton extra bakom bilen.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Precis som jag skrivit tidigare så tycker jag att det konstiga är att man överhuvudtaget får dra släp med högre totalvikt än 750 kg på B-kort. Det är helt ologiskt att det undantaget finns. Att köra släp kräver trots allt viss träning och mer än en gång ser man folk med fellastade släp, folk som inte kan backa med sitt släp eller folk som kör utan en tanke på att de har 1,5 ton extra bakom bilen.
Polisen var för en del år sen bekymrad över att i synnerhet unga tjejer gav sig ut med sin kära häst utan ngn större kunskap.
Kör man TING i ett släp är det lite annat.

Man kanske ska börja med det o varför inte ställa in vattenfylld hink i o se hur mkt som skvalpat ut om den ens står kvar upprätt
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

De var inte bekymrade över de unga killar som kör bilsläp, hästsläp och husvagnar då? ;)
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Unga killar kör sällan de kombinationerna.

Att unga killar kör som de vore odödliga är sedan länge känt o har påverkat deras förs. premier.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Just bilsläp tycker jag det är rätt många unga killar som kör. Tittar jag på bilarna på släpet så är det folkrace som gäller.

Har påverkat ja, men får väl inte längre?
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Det polisen har märkt var just de unga tjejerna som även har dålig koll på vad de får dra. Överlast- olaglig.

Polisen är väl de som ser mest av vad som går fel i trafiken.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Fullt möjligt men om vi ska utgå från överlast så är min personliga uppfattning att det är det män som A: har dålig koll på B: struntar i. (Baserat på X antal tävlingsplatser genom åren där det garanterat varit överlast i måååånga släp. Gärna kombinerat med att bilen inte får dra så tungt släp.)
Det har alltså varit pappor, morfädrar, pojkvänner, sambos, bröder och äkta män som kört släpen.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

"Lasten ska bestå av förankringsbart gods av styckegodskaraktär"

All last går ju inte att förankra, utan kräver förstängning för att vara säkrad. Ovanstående kan tolkas som att det som inte går att förankra (utan det krävs förstängning) inte är godkänt. Alltså att förstängning inte skulle vara godkänt.

Det är ju väldigt märkligt om en godkänd lastsäkringsmetod inte är godkänd just vid uppköringen.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Är det fortfarande ingen här som har tagit B96 ännu? Skulle så hemskt gärna vilja veta hur uppkörningen gick till och hur mycket funktionsfrågor och backteknik som ingick :)
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

det räcker för att jag ska tycka att reglerna är konstiga.

Det finns massor av konstiga regler och lagar.
Och man ska följa dem även om man tycker att de är konstiga.

Konstigare än så är det inte:D

Men det fuskas hej vilt gällande körkort och fordonskombinationer. Jag kan personligen tycka att det är synd att det faktiskt inte kollas oftare.

Men visst, det är konstigt att man får dra mer på B-kort med en Golf än med en Mitsubishi L200. Men skälet är att totalvikten på fordonskombinationen är högre, och då påverkas bromssträcka och liknande mer. Ju tyngre fordon, dest längre bromssträcka.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Både jag och min sambo har tagit den utökade b-behörigheten.

Det var inga funktionsfrågor alls.

Fick visa att man kan koppla på samt att kolla lasten (berätta lite hur man lastat och förankrat lasten). Vi fick göra en enklare säkerhetskontroll, sambon fick kolla bromsarna och jag fick kolla belysningen. Sedan var det körning i trafik, både på större vägar och på små vägar i bostadsområden.

Sambon fick inte backa något alls, jag fick backa runt ett hörn i ett bostadsområde. Sedan koppla ifrån och det var klart. Väldigt enkel uppkörning, tror knappt någon som redan har B-kort kuggar på den. Men känns sååå skönt att ha det nu! :)
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Ny fråga.

Du kanske kan svara. Måste man ha med regbeviset till släpet? Jag hittar inte mitt..ska köra upp på torsdag.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Ja, samtliga reg bevis ska uppvisas.
Klarade mitt utökade B idag. Fick göra en funktionsbeskrivning av släp. Bromsreserven både framåt och bakåt. Kolla last. Redogöra för vikter på bil och släp. Självklart koppla av och på släpet, samt ca 1 tim körning med landsväg, motorväg, bostadsområde. Backningen bestod av ett 90 graders hörn färjan noga påpekade vikten av att inte hamna på varesig trottoarkanten eller i det andra körfältet..
Så både jag och min körlärare var överens om att det ändå var en ganska omfattande uppkörning i förhållande till ett BE.
Jag hade inte klarat av detta utan körskola, och uppkörningen skedde i Södertälje.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Jag körde upp för BE efter årsskiftet och kan inte påstå att det var mer komplicerat än vad du fick göra + jag tog inte en enda lektion utan pluggade bara teorin, så av vad jag kan läsa finns ingen anledning att inte gå direkt till BE istället för utökat B? Manöverprovet tillkom ju, men kan man backa 90 grader kan man ju backa in mellan några koner. :confused:

Jag skrev 51 rätt av 55 möjliga. :D
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Ja som sagt, du måste ha reg beviset även till släpet. Har du inte reg bevisen med får du inte köra upp.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Jag kommer på två anledningar: pengar och tid! :D

För mig var det inte värt att plugga till BE jag klarar mig ypperligt med den utökade! :)
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

KL
Vad märkligt att uppkörningarna varit så olika.

Mia R: Jag betalade mitt BE grundpaket för ett år sedan, men har inte tagit tag i det.
Så nu provar jag med utökad B och hoppas att jag fixar det. Tyvärr måste jag omboka tiden pga regbeviset..:D
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Men du, ring o kolla om det kan duga med uppgifter från Transportstyrelsen - du vet där man söker uppgifter om fordon. Där står väl allt med vikter o dyl. Känns surt att behöva avboka för reg beviset..

Tycker också att det låter konstigt att det ska skilja så mkt på uppkörningarna.. :confused: Har ett par bekanta till som kört upp och de har haft lika "enkel" uppkörning som mig och min sambo.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ny lag träder ju i kraft i januari nästa år. Så hur kommer ni göra? Jag har alla papper betalda för mitt E kort och kommer då ta det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
14 362
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp