Inför uppkörning "utökad B (96)

Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Körde upp idag o greja det!! helt onödigt att vara nervös för det. Jobbigast var att fixa en bil o släp som passade efter som min är automat. och sen fyllde vi släpgolvet med torvbalar och drog några spännband, som säkert inte hade behövts men jag ville visa att jag visste att det fanns spännband :) Han påpekade bara att jag hade kunnat testat parkeringsbromsen bättre men tyckte att min körning var felfri :)

Har du missat att de nu har ändrat till att du får göra uppkörningen för det utökade med automat utan att få någon begränsning ?
Ändrades för typ en månad sedan eller något ditåt.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Vart har du läst det? för jag frågade min kontrollant och han sa att det var så fortfarande för att man skulle kunna bemästra manuell om man inte har automtkort.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Så här står det idag iallafall...?
•Ta hjälp av någon som har BE- eller utökad B-behörighet för att köra fordonskombinationen till körprovet
Fordon som används vid provet ska vara tillförlitligt ur säkerhetssynpunkt och i övrigt vara lämpligt för trafik. Såväl bil som släp måste vara registrerade i Sverige och får inte vara belagda med körförbud. Du ska visa upp de senast utfärdade registreringsbevisen vid körprovet. Du får inte göra prov i ett utryckningsfordon eller i en begravningsbil. Fordonet får heller inte vara lastat med djur eller med farligt gods.
Bilen ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim och vara utrustad med huvudstöd för framsätena. Dessutom ska bilen vara utrustad med kopplingspedal och växlas manuellt.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Var en artikel i tidningen om det så sent som för några veckor sedan där det togs upp specifikt tillsammans med något annat som var ändrat, det hade tydligen varit väldigt ifrågasatt iom att idag är automatarna så vanliga och folk hade svårt att få fram bilar att köra upp med. Så de hade ändrat att uppkörningen fick ske med automatare och hade man inte tidigare villkorat körkort så fick man inte det nu heller. Var faktiskt inte jag själv som läste det utan mina föräldrar som har just automatare som dragbil och precis köpt en ny som de måste ta utökat för att få dra släpen med därav hade det varit på tapeten redan innan och precis i den vevan kom artikeln om ändringen.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Grattis.
Skönt att läsa om din uppkörning, att den var så enkel och smidigt som man uppfattat att den ska vara.
:)
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Hoppas verkligen att det kommer ändras (men det är inte ändrat ännu iallafall). Jag förstår att dom som tar B96 isamband med med vanliga B att dom ska köra med manuell men har man kört bil i 25 år så kanske man vore kababel att välja växellåda...hahaha och att man är vuxen att avgöra vad som är bäst att dra sitt släp med :)
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Jag har pratat med en förarprövare som berättade att nära nog alla som kör upp för B96 privat kuggar av olika anledningar!

Låter väldigt märkligt.. Jag vet flera som kört upp för B96. Alla dessa har kört upp privat och ingen har tagit några lektioner innan - och alla har klarat sig..

Stod även om uppkörningen för B96 i Ridsport, tror det var 84% av de som kört upp som blivit godkända. Har svårt att tro att alla dessa kört upp genom körskola.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Verkar knepigt att det inte är ändrat på hemsidan, får nog säga till dem att verkligen kolla upp vad som gäller direkt själva innan de bokar någon uppkörning.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Min kontrollant sa att han får skicka hem minst 1 varje dag pgr av fel lastning, glömt reggbevisen (godkänt att skriva ut från nätet) och att dom har glömt att fota sig. Har man kört hästsläp så tycker jag inte att man behöver ta lektioner för körning o backning var absolut inget konstigt. Öva in hur ni ska göra säkerhetkontrollen bara.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Min kontrollant sa att han får skicka hem minst 1 varje dag pgr av fel lastning, glömt reggbevisen (godkänt att skriva ut från nätet) och att dom har glömt att fota sig. Har man kört hästsläp så tycker jag inte att man behöver ta lektioner för körning o backning var absolut inget konstigt. Öva in hur ni ska göra säkerhetkontrollen bara.
Hmm. så många tanter som jag har träffat på som inte kan backa o förutsätter att de kan vända runt eller att ngn annan kan hjälpa dem när de ger sig ut:grin:

En del vet heller inte om de kan lasta in hästen igen för att komma hem...
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Du behöver inte körkort för att lasta en häst, men ska du ut i trafiken är det en fördel om du kan framföra ett fordon på säkert sätt. Det är många karlar som inte kan backa med släp heller, jag har lika roligt varje gång jag är på tippen eller byggfirman och ser alla pellejönsar krångla.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Ja fast det är mest kvinns som är ute med sin käraste.

Att köra ting utan släpkörningskunskap är annat- tycker jag.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Jag håller inte med dig, ser sgs dagligen karlar köra omkring för fort, fellastat och/eller inte kan backa utan sura förutsätter att jag ska vara tankeläsare och flytta på mig för att de inte kan hantera kombinationen. Nu har husvagnarna börjat komma ut på vägarna och det är början på det riktiga eländet, stora ekipage och stora egon bakom ratten. :crazy:
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Självklart är det även så.

Jag skulle önska att folk åkte ut med sina "kära" båtar o husvagnar nu med alla tjälskott som de anser att man ska ignorera med hästen. hästen slår huvudet i taket:crazy:
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

För att inte tala om alla muppar som tycker man ska ut på vattenfyllda vägrenar där man inte ser vägbanan. Vad jag hade hånskrattat åt han som demonstrativt körde om och ut på vägrenen om det varit ett rejält potthål eller att han fick vattenplaning vid demonstrationen. :devil:

Många fattar inte att min häst går före deras bekvämlighet och att det är vansinne att gå ut på vägrenar utan klar sikt avseende hinder eller underlag. :mad:
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Är det någon som kört upp i Eskilstuna? Jag har uppkörning om 2 veckor här och kör med bilskolas ekipage. Om någon vill berätta lite hur deras uppkörningar i Etuna gått till så skulle det uppskattas mkt!
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

KL
Jag körde upp i går och klarade mig.:)
Efteråt sa kontrollanten att jag var virrigare och mer stressad än en 18 åring.:rofl:

Han började provet med att fråga mig vad som var skillnaden på BE och utökad B. Jag sa det jag trodde var skillnaden och hur jag uppfattat uppkörningen och att det är otydlig information på nätet ang utökad B.
Jag fick svaret att det var ingen skillnad på uppkörningen och att han hoppades att jag pluggat på ordentligt.
Det var där jag fick blackout och blev rörig.

Men trots det så visade jag uppenbarligen att jag hade koll och är en bra och säker bilförare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ny lag träder ju i kraft i januari nästa år. Så hur kommer ni göra? Jag har alla papper betalda för mitt E kort och kommer då ta det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
14 237
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp