Inför uppkörning "utökad B (96)

Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Ett tips är faktiskt att googla, det gjorde jag och fick mer lättförklarliga beskrivningar.. Och om man ska köra upp som ren privatist så måste man nog vara ganska slipad! Vilket jag tydligen inte var märkte jag på körskolans teori och körlektion, och då har jag ändå haft släp i många år!
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

näe, du gör alls själv och redovisar dina mätningar, min damask var 11 cm i normalt tillstånd och 7 cm i bromsat, och sen fick jag följdfrågor varför man gör det. Och det är ju för att se att påskjutsbromsen funkar. Det kan du ju inte kolla om du backar...

Jag har kört upp och gjort detta moment. Det finns fler än ett sätt som är rätt, själv gör jag det inte krångligare än vad det är.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

För att mäta bromsreserven?! Nä, nu är du ute och reser.

Jag har aldrig mätt bromsreserven på draget.

Det sköter besiktningen om:D

Sen vi som kör tunga grejor som vi är rädda om märker ju när bromsarna börjar bli sämre- tar för sent. Eller om handbromsen tar först i högt läge.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Jag är trafiklärare och skolan jag jobbar för undervisar för att få körkort både B96 och BE.

Jag har pratat med en förarprövare som berättade att nära nog alla som kör upp för B96 privat kuggar av olika anledningar!
De kan inte säkerhetskontrollen.
De har inte förankrat lasten korrekt.
Dessutom så kör de ofta sitt ekipage själv till uppkörningen = olovlig körning.

Nu är jag ju jävig eftersom jag jobbar i yrket, men mitt tips är som andra redan sagt, kör upp genom en trafikskola! Då får du gå igenom vad som ingår i säkerhetskontrollen, du får provköra hinderbanan du kör på provet, du får en koll att du framför ekipaget korrekt i trafiken, och till sist, du har ett klart och färdigt ekipage när du kör upp som du VET är korrekt lastat och förankrat!

Skolan där jag jobbar tar 2.000:- för allt när man tar B96. Det som tillkommer är Trafikverkets avgifter.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Sen andra gången så nämnde jag inget om att jag kommer att köra extra för ett företag utan bara att jag skulle hobbyköra hästtransport :angel:

Det kvittar för en förarprövare! Ditt körkort gäller ju för båda, du ska ju vara i trafiken vilket som! ;)
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Kortet ska tas i en av Trafikverkets fotoautomater. De finns på större provorter hos Trafikverket. Inget foto = ingen uppkörning.

Trafikverket = kräkmedel! :angel:

Så för eleverna där jag jobbar innebär det en resa på drygt 4 mil enkel resa för att ta kortet och skriva namnteckningen, uppkörningen gör de på hemorten.

Här snackar vi maximalt osmidig myndighet! :grin:
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Körmässigt är det ingen skillnad på att köra upp för B96 och BE. Det som skiljer är att det är teoriprov på BE. Och förstås vikten på ekipaget.

Grattis till körkortet! :laugh:
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Jag är trafiklärare och skolan jag jobbar för undervisar för att få körkort både B96 och BE.

Jag har pratat med en förarprövare som berättade att nära nog alla som kör upp för B96 privat kuggar av olika anledningar!
De kan inte säkerhetskontrollen.
De har inte förankrat lasten korrekt.
Dessutom så kör de ofta sitt ekipage själv till uppkörningen = olovlig körning.

Nu är jag ju jävig eftersom jag jobbar i yrket, men mitt tips är som andra redan sagt, kör upp genom en trafikskola! Då får du gå igenom vad som ingår i säkerhetskontrollen, du får provköra hinderbanan du kör på provet, du får en koll att du framför ekipaget korrekt i trafiken, och till sist, du har ett klart och färdigt ekipage när du kör upp som du VET är korrekt lastat och förankrat!

Skolan där jag jobbar tar 2.000:- för allt när man tar B96. Det som tillkommer är Trafikverkets avgifter.
Vad anser ni är förankrat rätt i ett förstängt släpskåp?

vi som kör upp med hästsläp har ju ej surrad last o kör med tanke på detta.

kommer man med ett större bilsläp, flak mm. är ju surrningen A o 0.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Vi förankrar med spännband och något lastpallsliknande. I vårt släp är det om det inte ändrats (jag undervisar inte i tungt släp) en betongklump i "rätt" vikt. Och det godkänns av Trafikverket.

Jag vet ett par trafikskolor som har uppkörningen i hästsläp, men jag har ingen koll på hur och vad de förankrat.

Så jag har inget bra svar på din fråga! Trafikverket är en osmidig koloss, så jag törs inte säga vad de kan anse om andras förankring och val av last tyvärr!
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

delvis kl

Om man lastar in en rundbal i hästsläpet och sätter ett spännband kring mittstolpen, kan det duga?

Äh, jag funderar mer och mer på att ta ett BE faktiskt, även om jag har bokat tid för B96. Blir inte mycket dyrare...
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Personligen tycker jag det skulle duga utmärkt! Men som sagt, tycker Trafikverket det? ;)

Om jag nästa uppkörningsdag ser förarprövaren som även har uppkörning för B96 och BE ska jag fråga honom om det funkar med ett par rundbalar. Men tyvärr vet jag inte om just han kommer att ha uppkörningar just på orten jag jobbar de närmaste veckorna!

Jag tycker absolut du ska ta BE i stället! Då är man ju "viktlös", får koppla på så mycket bilen får dra! Visst, det är ju lite plugg med teorin, men jag tycker man får mycket för jobbet eller hur man säger!
Kollar man min bil och mitt släp är det på gränsen att det räcker med B96, och jag har ändå en "vanlig" bil och ett "vanligt" hästsläp...
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Två balar blir för tungt.

Teorin är jag eg inte så orolig för, jag brukar vara ganska lättlärd ;). Ska knata in på trafikskolan och prata med dem nån dag. Med det ekipage jag har nu räcker det med B96 (inte med B...) och jag kan köpa en 2-tonskärra och få dra. Men en vacker dag byter man väl bil antar jag.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Då ska du ju absolut satsa på BE i stället! Sambon tog BE för något år sedan, visst att han pluggade och gjorde testen, men han slet inte i hjäl sig!

Jag själv däremot slet som ett djur och kuggade teorin första försöket när jag tog BE! :D
Måste väl tillägga att det var INNAN jag utbildade mig till trafiklärare, nu klarar jag ju teorin, f-n vore det väl annars! :angel:
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Jag körde upp som privatist för B BE och D. Inga problem.

Men det är ju bra om man ger intryck av att veta vad man håller på med.

Jag tog lektioner på körskola för alla tre behörigheterna.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Jag är trafiklärare och skolan jag jobbar för undervisar för att få körkort både B96 och BE.

Jag har pratat med en förarprövare som berättade att nära nog alla som kör upp för B96 privat kuggar av olika anledningar!
De kan inte säkerhetskontrollen.
De har inte förankrat lasten korrekt.
Dessutom så kör de ofta sitt ekipage själv till uppkörningen = olovlig körning.

Nu är jag ju jävig eftersom jag jobbar i yrket, men mitt tips är som andra redan sagt, kör upp genom en trafikskola! Då får du gå igenom vad som ingår i säkerhetskontrollen, du får provköra hinderbanan du kör på provet, du får en koll att du framför ekipaget korrekt i trafiken, och till sist, du har ett klart och färdigt ekipage när du kör upp som du VET är korrekt lastat och förankrat!

Skolan där jag jobbar tar 2.000:- för allt när man tar B96. Det som tillkommer är Trafikverkets avgifter.

vilken hinderbana då? http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/TSFS 2012/TSFS 2012_44.pdf säger inget om hinderbana (fast jag antar att du menar manöverprov)
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Tack, hann fixa både teorin och uppkörningen samma vecka. Utan lektioner innan. ;)
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Jag har pratat med en förarprövare som berättade att nära nog alla som kör upp för B96 privat kuggar av olika anledningar!
De kan inte säkerhetskontrollen.
De har inte förankrat lasten korrekt.
Dessutom så kör de ofta sitt ekipage själv till uppkörningen = olovlig körning.
Jag fick faktiskt frågan hur jag hade fått med mig släpet till uppkörningen, men det var enkelt. Jag fick dra med min bil som det var och hyrde en tyngre till själva uppkörningen så jag körde helt lagligt både dit och därifrån. Kruxet var bara att jag fick hyra en minibuss för att få rätt vikt och jag var inte van att backa med den så det blev lite krokigt även om det blev rätt. :o

Tog vägen förbi Byggmax och lastade släpet fullt med isolering, fick faktiskt beröm för kreativiteten. :idea: Sålde tillbaka det efter uppkörningen. :angel:
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Körde upp idag o greja det!! helt onödigt att vara nervös för det. Jobbigast var att fixa en bil o släp som passade efter som min är automat. och sen fyllde vi släpgolvet med torvbalar och drog några spännband, som säkert inte hade behövts men jag ville visa att jag visste att det fanns spännband :) Han påpekade bara att jag hade kunnat testat parkeringsbromsen bättre men tyckte att min körning var felfri :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ny lag träder ju i kraft i januari nästa år. Så hur kommer ni göra? Jag har alla papper betalda för mitt E kort och kommer då ta det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
14 237
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp