Bukefalos 28 år!

23416106_10155119027085678_546867447_n.jpg


Idag blev min hemmagjorda stjärna färdig =) =)

//r
 
Innan någon säger någonting - nej, det är inte för tidigt. Det är helt enkelt en förlängning av årets mest fantastiska högtid. När folk börjar planera sommarsemester i mars så är det ju ingen som säger "Va? Redan? Du kan inte börja nu, då förstör du ju sommaren!" Likväl som att god planering och gott om tid att inandas varenda glitterkorn av julen helt enkelt optimerar den på alla sätt och vis, och undviker sista-minuten stress på samma gång.

Så? Vad ska ni ha för julgran? Hur ska ni dekorera den? Vad ska ni ha för andra juldekorationer? Tips och trix på pysselfronten? Hur ser er adventsljusstake ut? osv osv.
 
Jag har en julflamingo, den heter Åke och står redan framme i hallen.
Det var nog allt.

Kommer kanske sätta upp adventsljusstakar, såna där klassiska röda. Det beror på om det finns plats för katterna eller ej. Vi har rätt små fönster och katterna måste få plats att titta ut.
 
Har inte tagit ner julbelysningen på baksidan från förra året.
Dels har jag @Bison rosa ljusslinga på balkongräcket, (MYCKET rosa)
(https://www.rusta.com/se/ljusslinga-strala-p77171361.aspx)
och 2 st grangirlanger på staketet i bakkant (innergård) med ljusslinga inbyggd redan... Dock inte tänt än ... Men den sitter där redan...
(https://www.rusta.com/se/granslinga-p77171332.aspx)

Framsidan ska få 4 st slingor i år... (förra året utan spalje över ingången bara 2, men i år med spalje så ska ju den kläs in med) ( https://www.rusta.com/se/ljusslinga-strala-p77171372.aspx )
ev att jag köper granslinga OCKSÅ .... Men beror på hur naken spaljen känns med bara ljusslingan...

Inomhus så blir det en ljusstjärna på fot med ledlampor i sovrummet
STOR adventsljusstjärna i vardagsrummet (har 4 st ca 60x150 cm fönster)
och sen en vit adventsljusstake i köksfönstret...

Som adventsljusstake har jag en metallhållare för 4 blockljus och för ändamålet köpt 4 st det står 1 2 3 4 på ...

Får inte plats med gran som det ser ut just nu hemma.. Men stearinljus/värmeljushållare har jag i drivor och använder året om ....

Så jodå jag är i startgropen med min julpyntning ;) Måste vänta liiiiiite till bara innan de åker upp
 
Julpynt :love:

Ska dra fram mina fina plastgranar så fort klockan slår december. Inomhusgranen är från Wexter och ska dekoreras med vita, coppar- och guldfärgade saker. Balkonggranen är en rätt fin Biltemagran och den lär få ”resten”, vilket bör innebära mest röda grejer.

I köket åker två ljusstakar fram. De är vita med snöflingor mellan pelarna som ljusen sitter på. I sovrummet har vi en annan vit ljusstake med en liten fågel på. I vardagsrummet är ljusstaken en svart stadssilhuett.

Lär också försöka sätta ihop någon fin julgrupp att ha i köksfönstret.

Små söta tomtar slängs upp på hyllor lite här och var. Alla är grå och/eller röda och i samma stil, såna där enbart skägget och en söt liten näsa sticker ut under den långa tomteluvan.

På balkongen brukade vi ha en ljusslinga runt räcket men tanken är att glasa in balkongen nu i november så jag vet inte alls hur det blir framöver med det. Men jag lär ju ha all möjlighet att gå bananas med annat ljus på hela balkongen! :D
 
Kul att läsa om era pynt! Själv tänkte jag köra på en big ass julgran med dekorationer i rött och guld. Hur lång tid håller en julgran? :angel: Tänkte så jag kan ställa upp den så tidigt som möjligt utan att den är helt naken på julafton sen :D
 
har hållt mig och tänkt att tidigast mitten av november, men då satt ju grannen upp julgardiner, det är dags att julpynta då va? Man kan ju inte vara sämre :D

Sambon vill ha riktig gran men jag säger nog plast för det är ändå jag som får dammsuga :angel:
 
Julpynt :love:

Ska dra fram mina fina plastgranar så fort klockan slår december. Inomhusgranen är från Wexter och ska dekoreras med vita, coppar- och guldfärgade saker. Balkonggranen är en rätt fin Biltemagran och den lär få ”resten”, vilket bör innebära mest röda grejer.

I köket åker två ljusstakar fram. De är vita med snöflingor mellan pelarna som ljusen sitter på. I sovrummet har vi en annan vit ljusstake med en liten fågel på. I vardagsrummet är ljusstaken en svart stadssilhuett.

Lär också försöka sätta ihop någon fin julgrupp att ha i köksfönstret.

Små söta tomtar slängs upp på hyllor lite här och var. Alla är grå och/eller röda och i samma stil, såna där enbart skägget och en söt liten näsa sticker ut under den långa tomteluvan.

På balkongen brukade vi ha en ljusslinga runt räcket men tanken är att glasa in balkongen nu i november så jag vet inte alls hur det blir framöver med det. Men jag lär ju ha all möjlighet att gå bananas med annat ljus på hela balkongen! :D

Min balkong är inglasad... Går alldeles utmärkt att hänga ljusslinga runt räcket ändå :up:
 
Hade också missat den första tråden men alltså Julflamingo.... Hmm ....
Måste nog upplevas irl men hade det vart en Enhörning hade den redan stått i lägenheten....
 
Hur gör ni med inglasningar? Har en inglasad altan som vi knappast kommer vara ute på pga norrland och svinkallt, men samtidigt så vore det fint att pynta där + att det kanske skulle lysa upp mot den mörkare delen av tomten och vara lite inbrottsskydd
 
Förra årets gran
15665841-10153996992832385-8686103936163160591-n.jpg


Såg att tåget runtom finns på Jula även i år, hett tips att kika in om man gillar sånt! Inte sådär fint som på tv och låter förjävligt gör det, men det är gulligt :)

Konstaterar att jag nog ska kolla efter en ny stjärna i år... Annars har jag iaf finare belysning som ska upp i år, och så ska jag köpa den där flamingohästen på Clas Ohlson :D
 
Jag behöver köpa en större gran :cautious: Jag har en "vanlig" 180 cm nu, men jag har utökat mitt pynt till den så jag skulle nog kunna klä två såna :meh::love: Pepparkaksformar och julgranspynt är helt klart mina största laster kring juletid... :cool:
Jag hoppas att jag kan börja julpynt kring mitten av december. Helst hade jag satt igång redan sista helgen i november typ, men tror inte mitt hus är tillräckligt klart då :o
 

Liknande trådar

Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 705
Senast: Hyacinth
·
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 782
Senast: sthu
·
N
Övr. Djur Har sett att vissa här på forumet har afrikanska jättesnäckor, dom är ju bara för häftiga! Har funderat på såna i nåt år nu, och tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
5 700
Senast: Nelly_Muffin
·
Hundavel & Ras Efter många funderingar fram o tillbaka på vad nästa hund ska vara för ras, tänkte börja leta uppfödare så smått, ställer jag återigen...
Svar
19
· Visningar
3 270
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Hudvårdstråden 2
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp