Bukefalos 28 år!

Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Vet du,du är klok som en bok!Kommer med bra ,sakliga inlägg!
Jag gillar dig med!:love::D
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Ursäkta?:mad:
Min häst kunde inte stå rakt så sned han var och min syrras hade fått tävla med skada och var stressad av stryk (JA, det kom från travet) och vi flänger fan inte runt. Jag har ägnat ÅR till att få dom lugna och i bra form mm.
Så kom inte och säg att travet gjorde dom så bra och vi tvärtom!!!!!!:mad::mad::mad:

Jasså? Passade det inte att jag vände på kritiken?? :angel:
Nää då är väl ni 2 den pyttelille del då som faktiskt inte flänger runt då..
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Tack :o

Jag är så sjukt trött på detta tjat om pengar! Här har man i praktiken levt på makaroner de senaste fem åren för att förse hästen med bästa tänkbara och så får man höra att man är en girig jävel som bara är in it for the money...

Då blir man lite :devil:

Dessutom kommer jag från ridsporten och jag tycker det är högst fascinerande att vi istället för att lära av varann (för ja, det finns enormt mycket utbyte att hitta åt bägge håll) så ska vi sänka oss till sandlådenivå och kasta spadar på varann...
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Tack :o

Jag är så sjukt trött på detta tjat om pengar! Här har man i praktiken levt på makaroner de senaste fem åren för att förse hästen med bästa tänkbara och så får man höra att man är en girig jävel som bara är in it for the money...

Då blir man lite :devil:

Dessutom kommer jag från ridsporten och jag tycker det är högst fascinerande att vi istället för att lära av varann (för ja, det finns enormt mycket utbyte att hitta åt bägge håll) så ska vi sänka oss till sandlådenivå och kasta spadar på varann...

Fast,varför bryr vi oss!?
Det här är sådana som inte har en aning om vad dom pratar om.
Det känns lite som att sjunka ner till deras nivå,men ibland kan jag inte hålla käften.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Min häst, min syrras häst mfl pressades fast dom borde fått göra något annat. (tom ägarna/kuskarna sagt) och jag har jobbat lite på travet, och har svårt att se någon kärlek för hästen när sura gubbar kör över allt och alla med superstressad häst när dom inte vinner.
(har inte sagt att alla gör det men nog fan är det dom flesta)
Kan hända att det är mkt skit i ridsport (men det är ju inte det tråden handlar om nu?) men det är betydligt lättare att få en häst som inte vill/har något fel -att springa så fort den kan (är ju ett flyktdjur) än att hoppa ett jättehinder som den inte kan se bakom, eller utföra perfekta dressyrrörelser, eller att komma i mål efter en distansritt med fin puls och i bra skick!

Och där bevisade du din totala okunskap om allt vad trav innebär...

Nä, det är sjukt svårt att få en frisk, fräsch och villig häst att springa så fort den kan!
Och det är omöjligt att få en sjuk, halt, rädd eller ovillig häst att springa så fort den kan.
Dagens sanning!!!
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jasså? Passade det inte att jag vände på kritiken?? :angel:
Nää då är väl ni 2 den pyttelille del då som faktiskt inte flänger runt då..

Jag skriver inget om vad du kan eller gör med din häst?
Jag pratar om mina erfarenheter och vad jag sett inom travet, och ingen kan lura mig att det inte alls har med pengar att göra, så varför börja anklaga mig för att vara 14 år och inte kunna hjälpa halvt förstörda hästar?...:grin:
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Och där bevisade du din totala okunskap om allt vad trav innebär...

Nä, det är sjukt svårt att få en frisk, fräsch och villig häst att springa så fort den kan!
Och det är omöjligt att få en sjuk, halt, rädd eller ovillig häst att springa så fort den kan.
Dagens sanning!!!

Så du menar alltså att alla hästar som kommer i mål på travbanan är fräscha och dessutom tycker att det är kul?:grin:
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Läs gärna mitt tidigare inlägg och förklara för mig hur proffessionell ridsport inte handlar om pengar...

Berätta gärna också om alla sporthästar som går diverse unghästchampionat utan att pressas ett enda dugg på vägen dit.

*är man i sandlådan så är man*
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Ja du...
Jag läser mest och begrundar men ibland bara måste man... *suck*

Jag kanske ska göra som du,läsa och begrunda och komma med sjuk bra inslag.
Men,jag kan inte hålla käften,skyller på finnblodet.:D
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Tillägg: Svårt att få en rädd häst som är ett flyktdjur att springa då?:rofl:
Knappast svårt..

Det finns ju travhästar som tycker att det är kul med säkert och är superfräscha, men att alla skulle vara det..
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jag skriver inget om vad du kan eller gör med din häst?
Jag pratar om mina erfarenheter och vad jag sett inom travet, och ingen kan lura mig att det inte alls har med pengar att göra, så varför börja anklaga mig för att vara 14 år och inte kunna hjälpa halvt förstörda hästar?...:grin:

Har någon sagt att det inte har med pengar att göra? Problemet är väl att det är helt fel bransch omman tror man tjänar lätta snabba pengar.

Men eftersom du jobbat med trav vet du att det inte direkt är nå glidar jobb, du jobbar hårt o mycket o i princip jämt.

T o m stor kuskar o tränare sliter hårt för brödfödan o är du en mindre tränare så står du vid ruinen brant mest hela tiden...

Så vem är så du som tror att travet är rent penna intresse, att de aktiva älskar sina hästar mindre bara för att möjligheten att tjäna pengar kanske finns.
Malin Bayard, hon tycker inte heller om hästar? Det gör ingen i eliten oavsett gren då?
Eller är det bara vi travfolk som är penga kåta dårar som slår o plågar våra hästar?
NÅgot som vilken som helst som kan det minsta om häst inser ganska snabbt inet är dte vinnande konceptet för framgång.


Jag har inte aklagat dig för något alls, det var min erfarenhet om vilka som brukar tala som du gjorde...
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Läs gärna mitt tidigare inlägg och förklara för mig hur proffessionell ridsport inte handlar om pengar...

Berätta gärna också om alla sporthästar som går diverse unghästchampionat utan att pressas ett enda dugg på vägen dit.

*är man i sandlådan så är man*

Inga problem! Jag försvarar inte all ridsport heller, tycker att mkt är fel där, vad vill du diskutera? Unghästar? Ja halvbloden får ju göra vad dom vill tills dom är tre, sen ska dom kunna allt.
Fast tycker fortfarande att det är svårare att tvinga fram en storhoppare/dressyrhäst än att få travhästen att springa.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Det är en väsentlig skillnad på att komma i mål och att springa så fort man kan...
Det händer att hästar inte är kuranta för dagen utan att ha visat nåt som helst tecken på det innan maxprestation och det är beklagligt, men det är ingen som startar en häst man vet är ofräsch för att den ska springa några varv och komma i mål.
Startar man så vill man att hästen ska prestera på topp och det kan den inte om den inte är frisk, glad och villig.

Travet har dessutom ett poängsystem som gör att om man tar ut en häst som prasterar dåligt så kommer den tappa poäng och sedan inte ens komma med i lopp = synden straffar sig självt.

För att inte tala om att hästen med största sannolikhet blir belagd med startförbud och krav om friskintyg av våra så omdiskuterade banveterinärer.
Det är därför de finns...
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jag citerar mig själv från ett tidigare inlägg i tråden:


För det första därför att en rädd häst inte är reglerbar. Det är t ex svårt att volta med en panikslagen häst. En travare som ger allt av rädsla förbrukar sina krafter på att stressa och pulla och kommer inte att orka hela vägen. Man eftersträvar en häst som är lugn och reglerbar under loppet och som sedan ger allt när den får marschorder.

För det andra kommer hästen att må dåligt i övrigt om den är rädd varje gång den ska utföra sitt arbete. Den kommer troligtvis att få magsår och andra åkommor orsakade av stress, och det främjar knappast en bra prestation. Sen har vi den kategorin hästar som inte tar skit, de blir farliga om de tränas med oschyssta metoder. Slåss och blir istadiga.

Visst kan man säkert få en häst att springa som f-n av att sätta en grisfösare i rumpan på den, men det är en kortsiktig lösning för det kommer att leda till att hästen mår dåligt eller blir förbannad = sämre prestation.

Nej, en rädd häst är inte önskvärd på en travbana! Att det ska vara så svårt att förstå...
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Inga problem!
Fast tycker fortfarande att det är svårare att tvinga fram en storhoppare/dressyrhäst än att få travhästen att springa.

Du kan aldrig få en travhäst att springa om den inte vill!
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Har någon sagt att det inte har med pengar att göra? Problemet är väl att det är helt fel bransch omman tror man tjänar lätta snabba pengar.

Men eftersom du jobbat med trav vet du att det inte direkt är nå glidar jobb, du jobbar hårt o mycket o i princip jämt.

T o m stor kuskar o tränare sliter hårt för brödfödan o är du en mindre tränare så står du vid ruinen brant mest hela tiden...

Så vem är så du som tror att travet är rent penna intresse, att de aktiva älskar sina hästar mindre bara för att möjligheten att tjäna pengar kanske finns.
Malin Bayard, hon tycker inte heller om hästar? Det gör ingen i eliten oavsett gren då?
Eller är det bara vi travfolk som är penga kåta dårar som slår o plågar våra hästar?
NÅgot som vilken som helst som kan det minsta om häst inser ganska snabbt inet är dte vinnande konceptet för framgång.


Jag har inte aklagat dig för något alls, det var min erfarenhet om vilka som brukar tala som du gjorde...

Jag är ingen 14 åring :eek:;)
(sett den sortens travisägare med, tyvärr)

Ja, det är inte lätt att få ett perfekt stall som travtränare!
Det är väl mest kuskarnas attityd (en del) och själva grejen att folk går på trav för pengar och inte intresse för hästarna alls bla som är upprörande.
Och att många blir väldigt stressade osv.

Spetan? (Malin B) haha, ja hon tycker ju att uteritter är slöseri med tid, så vet inte. Har nog mkt pengar i huvudet, men å andra sidan väger hon ju inget, så hästarna lider nog inte så mkt av att hoppa som dom gör.
Skämt åsido, hon gillar nog sina hästar. Träffat henne en gång men hon stimmade mest runt, kunde ju frågat;)
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Du kan aldrig få en travhäst att springa om den inte vill!

Du menar att vinna då eller?
Skulle vilja se en travhäst som står still i starten & sover, inte vill springa:rofl:

Klart man inte får en storvinnare av en häst som inte vill, men springer gör den nog garanterat!
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jag är ingen 14 åring :eek:;)
(sett den sortens travisägare med, tyvärr)

Ja, det är inte lätt att få ett perfekt stall som travtränare!
Det är väl mest kuskarnas attityd (en del) och själva grejen att folk går på trav för pengar och inte intresse för hästarna alls bla som är upprörande.
Och att många blir väldigt stressade osv.

Spetan? (Malin B) haha, ja hon tycker ju att uteritter är slöseri med tid, så vet inte. Har nog mkt pengar i huvudet, men å andra sidan väger hon ju inget, så hästarna lider nog inte så mkt av att hoppa som dom gör.
Skämt åsido, hon gillar nog sina hästar. Träffat henne en gång men hon stimmade mest runt, kunde ju frågat;)

Oxå en kommentar som tyder på okunnighet!
Malin B är en hårt arbetande kvinna som rider på elit nivå,så för henne är uteritter säkert slöseri med tid.Sen kan man tycka vad man vill om det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 067
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
839
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 672
Senast: Vertigo
·
Träning Satt på psykologilektionen igår och för en gångs skull var det faktiskt ganska intressant. Ämnet är behaviorism och denna lektion...
Svar
13
· Visningar
3 592
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp