Bukefalos 28 år!

Korrekt piaff

Ej utfört, alltså betyg 0 ?för felställt i skänkelvikning fast traven behålls, linjen är rak och tvärningen och sidoförflyttningen är rätt???

Jag blir förbryllad hur underligt en del av er tänker.

Det är ett väldigt svart-vitt tank och det visar på hur komplext dressyrbedömning är. Om det hade varit så lätt som att t.ex. sätta betyg bara utifrån antalet steg i piaff, ryggning osv så hade "gamla mormor" kunnat vara domare. Men det är så mycket mer att ta hänsyn till också.
 
Fast betygsskalan innehåller allt från 0 till 10. Med ditt resonemang skulle det räcka med 0 och 6-10, alltså ingenting mellan 0 och 6. Jag tycker det är otroligt märkligt. För att få något betyg alls, ens i LC-LA, så måste alltså rörelsen utföras helt rätt, om jag tolkar dig rätt? Stackars ponnybarn som har ponnyn felställd i LC, fattar fel galopp osv osv. De ska alltså inte få några betyg?
Och den felställda skänkelvikningen, ska hänsyn inte alls tas till rätt gångart, rätt linje osv?

Vi skrev samma nästan samtidigt:D, ja, hur tänker en del egentligen, en 0:a för en felställd galopp på volt ex.
 
@Fiador jag tycker tydligt man ser att hästen vinklar bäckenet. Visst den kan vinkla ännu mer men nog fan sätter den sig. Vi tycker olika helt enkelt.
Jag la inte in filmen för din skull eftersom du aldrig tyckt att någon tävlingsryttare någonsin ridit en bra piaff, iallafall inte om man läser trådarna på Buke. Detta är ett forum för tävlingsdressyr och då diskuterar vi TR-mässiga rörelser inte krigskonst.
Detta är dessutom på 80-början på 90-talet då hästarna inte var så rörliga och talangfulla som idag.
Nacken är högst och hästen är framför lod dessutom.
Man kanske ska ta bort piaff från tävlingsdressyr helt eftersom ingen verkar kunna utföra rörelsen korrekt :angel:
 
  • Gilla
Reactions: fio
Det vore intressant om du kunde ge referens till ett ekipage som lyckats få höga betyg på en sådan serie.
Fast vore det inte bättre att du svarade på frågan istället? För frågan som MissFidelli ställde handlade ju inte om huruvida domare faktiskt dömer just så i just det fallet, utan frågan var ställd till dig, om du tyckte det var ok att ge höga poäng, fast rörelsen är fel, pga att det kändes rätt för hästen just den dagen och då är det ursäktligt med missar och fel. För det var ju i princip det ditt argument gick ut på.
 
@Fiador Har du något exempel på en bra passage utförd av en varmblodig ridhäst som du kan dela med dig av? :)
Personligen tycker jag att Kyra/Matador och Klimke var fina exempel på bra piaffer utförda av varmblod så det vore roligt att se en jämförelse inom samma ras/typ av häst, istället för att jämföra iberiska hästar med vamblodiga hästar som gjorts tidigare i tråden.
 
Fast vore det inte bättre att du svarade på frågan istället? För frågan som MissFidelli ställde handlade ju inte om huruvida domare faktiskt dömer just så i just det fallet, utan frågan var ställd till dig, om du tyckte det var ok att ge höga poäng, fast rörelsen är fel, pga att det kändes rätt för hästen just den dagen och då är det ursäktligt med missar och fel. För det var ju i princip det ditt argument gick ut på.

Tack!! Nån som faktiskt läser allt och inte bara delar.
 

Vad tycker ni om den här?

Eller denna, något mer avspänd kanske. Passage-piaff-passage runt 4.30
 
Senast ändrad:
Ja, men en häst som inte står still i piaffen alls ska väl inte ha poäng? Eller ska inte en piaff vara på stället?
En piaff är ju fortfarande en piaff även om den inte är på ställen. Vad ska man ha en betygskala till om man inte får använda hela den? Det är inte en 10:a, men det kan ju vara bra i övrigt. Det är ju inte bara att den är på stället som räknas. Det finns andra kriterier också.
 
Ja, men en häst som inte står still i piaffen alls ska väl inte ha poäng? Eller ska inte en piaff vara på stället?

Fast en piaff består ju av mycket, mycket mer än att bara vara kvar på stället. Graden av samling, takt, vinkling bak, etc. Att röra sig framåt i en piaff är ju ex ett mycket mindre fel än att röra sig bakåt. Däremot kan en piaff som rör sig för mycket framåt inte få ett högt betyg, utan kanske max 5-6, beroende på hur bra övriga saker är. Det handlar inte om hur bra hästen är för dagen, utan hur bra hästen gör resten som ingår i rörelsen. På samma sätt kan en felställd skänkelvikning få ganska hyfsade poäng om tvärningen, lösgjordheten och vägen är bra. För att få 0 på en piaff så ska man i princip inte göra en piaff, man gör en halt istället, eller bara rider ett halv steg piaff och sen rider vidare i passage. Antalet grader mellan 0-6 är ju faktiskt större fler än de mellan 6-10 :)
 
Fast vore det inte bättre att du svarade på frågan istället? För frågan som MissFidelli ställde handlade ju inte om huruvida domare faktiskt dömer just så i just det fallet, utan frågan var ställd till dig, om du tyckte det var ok att ge höga poäng, fast rörelsen är fel, pga att det kändes rätt för hästen just den dagen och då är det ursäktligt med missar och fel. För det var ju i princip det ditt argument gick ut på.

Nu är det inte jag som jämfört bytesserie i varje med serie i vartannat. Så vad tycker du jag ska svara på?

Eller du kanske kan ge ett exempel på ett ekipage som fått betyg 8 eller högre på en serie i vartannat när det skulle ha varit i varje språng?

För övrigt läser du dåligt.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Eftersom jag aldrig påstått att det förekommit så, nej, det kan jag inte.

Varför gjorde du då en sådan jämförelse:confused:
Jag kan inte se att det du skrev har någon relevans med det jag skrev. Om det nu inte är så att du sällar dig till dem som anser att liten rörelse framåt i piaff ska "belönas" med betyg 0?

Om t.ex. ett galoppombyte ska visas enligt programmet och ekipaget istället visar halt och ryggning så är det väl självklart att det blir 0.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Men om du staller fel sa blir det ju en sluta. Eller forvand.. oppna, sluta, nagot. Dvs helt fel ovning.
Men nu var det ju inte skankelvikning det handlade om

Vad tycker folk i traden om detta? :
http://epona.tv/dressage-astray-part-one

Jag har sett hela serien och det ligger ju väldigt mkt i det han säger.. Jag har tagit upp mkt om detta i tråden men folk läser ju som fan tolkar bibeln. Jag är ju en riktig nörd för den klassiska träningen!

Men jag förstår att Klas Balkenhol sa till honom att han inte skulle hålla egna clinics! Tyvärr gjorde han bort sig rejält på dom eftersom han själv rider mindre bra så hans trovärdighet skakades i grunden pga det.

Serien är ju snart 10 år gammal när han uttalar sig om detta, hästar som far illa , brutna käkar och mkt skador pga alla manipulerande rörelser och skit hästarna blev utsatta för då.
Det är inte dressyrhästar, det är tränade apor som han uttrycker sig! Det var ju väldigt på tapeten då för 10 år sedan.

Men bedömningarna håller på att vända till det mer klassiska, det började faktiskt under London OS när Valegro vann och det finns domare som försöker döma efter de klassiska principerna, men hästarna och sporten utvecklas och måste göra det för att överleva, så är verkligheten!

Leif Törnblad 5* dressyrdomare uttalar sig om problemet här.
http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/leif-tornblad-det-blir-for-mycket.htm
 
Nu är det inte jag som jämfört bytesserie i varje med serie i vartannat. Så vad tycker du jag ska svara på?

Eller du kanske kan ge ett exempel på ett ekipage som fått betyg 8 eller högre på en serie i vartannat när det skulle ha varit i varje språng?

För övrigt läser du dåligt.
Nej det är du som läser dåligt. Det här var det som MissFidelli svarade utifrån ditt inlägg nr 103:


Frågan till dig handlade enligt min uppfattning ingeting om någon specifik bedömning, bara ett exempel på felridning och om du tyckte det var ok att ge "bra" poäng trots den felridningen, bara för att hästen för dagen var lite spänd och överladdad.

Jag tycker man ska hålla sig till regelverket, trav på stället och/eller passage (piaffliknande) i rörelse framåt är inte piaff, och ska då heller inte bedömas som om det vore piaff. Lika väl som jag tycker att en häst som travar hela galoppmomentet i tex LC ska bedömas utifrån att momentet inte är utfört. Det kanske ändå var bättre för den hästen (eller ryttaren) den dagen att trava hela galoppmomentet, men det ska ju fortfarande inte bedömas som att momentet är utfört när det inte är det. Det är väl mer det det handlar om. Sen finns det ett spektra där emellan, kanske hästen får till några steg piaff, eller galopperar en tredjedel av momentet i LC klassen, då är ju rörelsen påbörjad i viss mån, men den ska likväl inte kunna få godkänt, det ska i så fall vara låg poäng. Vilket ju inte efterföljs i bedömningen av just piafferna, läs guidelines så förstår du...länk finns i tidigare inlägg.
 
Nej det är du som läser dåligt. Det här var det som MissFidelli svarade utifrån ditt inlägg nr 103:


Frågan till dig handlade enligt min uppfattning ingeting om någon specifik bedömning, bara ett exempel på felridning och om du tyckte det var ok att ge "bra" poäng trots den felridningen, bara för att hästen för dagen var lite spänd och överladdad.

Jag tycker man ska hålla sig till regelverket, trav på stället och/eller passage (piaffliknande) i rörelse framåt är inte piaff, och ska då heller inte bedömas som om det vore piaff. Lika väl som jag tycker att en häst som travar hela galoppmomentet i tex LC ska bedömas utifrån att momentet inte är utfört. Det kanske ändå var bättre för den hästen (eller ryttaren) den dagen att trava hela galoppmomentet, men det ska ju fortfarande inte bedömas som att momentet är utfört när det inte är det. Det är väl mer det det handlar om. Sen finns det ett spektra där emellan, kanske hästen får till några steg piaff, eller galopperar en tredjedel av momentet i LC klassen, då är ju rörelsen påbörjad i viss mån, men den ska likväl inte kunna få godkänt, det ska i så fall vara låg poäng. Vilket ju inte efterföljs i bedömningen av just piafferna, läs guidelines så förstår du...länk finns i tidigare inlägg.

Men herregud, exakt VAD ska jag svara på anser du???? Hur menar du att MissFidelis jämförelse är applicerbar på att hästen rör sig lite framåt i piaff? Och precis som Fio skrev så är en liten rörelse framåt tillåten. Det är nämligen eftersträvansvärt att hasten i alla lägen bjuder framåt, inte bakåt.

Jag hoppas verkligen att jag inte varit så otydlig i mina inlägg som du försöker få det till...

För övrigt så behöver du inte informera mig om hur bedömning går till, i synnerhet som du har alltför liten erfarenhet av detta och bristande förståelse.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Men @Fiador Miss Fideli svarade såhär :

"
Fast ändå, dressyr är väl en sport som bedöms efter rörelser, inte bara efter hur hästen är för dagen? Absolut är det bättre för hästen, men utförs rörelsen på rätt sätt då? Om det står byten i varje, är det okej att göra byten i vartannat för att det passar hästen bättre? Och ändå få bra poäng?"

Det var ju en otroligt dumt att ta jämförelsen byten i vartannat när det ska vara i varje eftersom det då såklart blir betyg 0 där. Finns ju ingen domare som sätter annat än 0 poäng på det, så Nej det är inte okey! Vem har påstått det?

Det är ju en stor skillnad på en piaff som rör sig lite framåt och byten i vartannat när det ska vara i varje? Allvarligt? Kan det bli lite sans i diskussionen kanske?

Angående felställd skänkelvikning så är den just ställd åt fel håll, ganska vanligt för hästar som inte är uppe på yttertygeln att dom gör så samtidigt som dom gärna skjuter ut bogen lite och släpar efter med bakdelen. Det blir ofta inte mer än betyg 4 där, med kommentarer därefter. Är den bara felställd blir det något högre poäng kanske 5 eller tom kanske 6 för då är hästen rakare i kroppen och kan ändå tvära mera! Sen kan det vara lite trickigt att se från domarposition ibland och har dom en jävla sned bläs är det ännu svårare att se ;) Men någon sluta är det ju långt ifrån att vara.
Dock att tänka på att skänkelvikningar är i LA programmen och det krävs bara att den är korrekt för att få 7 , alltså egentligen inget överkomligt.
 
Senast ändrad:
Okej, då har jag lärt mig nått nytt! Trodde den skulle vara helt på stället.

Dom har ändrat på senare i TR från att "vara på stället" till "att ge intryck av att vara på stället"

Piaff är en mycket samlad, taktfast och eleverad rörelse med diagonal fotflyttning, som ger intryck av att utföras på stället.

Hästen ska ständigt bjuda framåt och ge intryck av att utföra piaffen på stället, även om en synlig vilja till framåtgående avspeglar sig i att hästen omedelbart när ryttaren så begär, upphör med piaffen och övergår till önskad gångart.
 

Liknande trådar

Ridning Var på Norrköpings Horse show den här helgen och försökte tänka på allt jag har lärt mig de senaste månaderna för att titta noga, många...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 916
Senast: _Asynja_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp