Bukefalos 28 år!

Korrekt piaff

Tror bara vinnarekipaget från varje klass blev uppladdat. Lite kul att det är M-domaren som skrivit guiden där det står "Going more than 1 meter forward. This is only half steps not piaffe, therefore not more than 5".

Men detta fattar inte jag. 5? Ska de inte fa icke utfort moment? Tycker jag ser massor med piaffer som borde ga som ej utfort. Det ska val inte ge 5?
 
Men detta fattar inte jag. 5? Ska de inte fa icke utfort moment? Tycker jag ser massor med piaffer som borde ga som ej utfort. Det ska val inte ge 5?
Högst 5, fast det blir ju lite motsägelsefullt när han skriver "This is only half steps not piaffe". Där kanske är 6-7 bra steg +5 där hästen går framåt. Jag tycker iaf att man kan få någon poäng för det som ser bra ut. :angel:
 
Men detta fattar inte jag. 5? Ska de inte fa icke utfort moment? Tycker jag ser massor med piaffer som borde ga som ej utfort. Det ska val inte ge 5?

Tycker du verkligen att de borde få betyg 0 om hasten rör sig lite framåt i piaffen? Ur hästvänlig synvinkel kan jag tycka det är betydligt bättre att t.ex. låta en spänd häst röra sig lite framåt och ta sig igenom rörelsen med bibehållet självförtroende och med bra takt än att tvinga den att vara på stället och då få protester så som stegring, kasta sig bakåt osv. Att det inte borde ge överbetyg är en annan sak.

Ska man få då också få betyg 0 i lätt klass om hästen t.ex. går ut med yttre bakbenet i en bakdelsvändning? Råkar ta ett par travsteg när det ska vara skritt? Felställd i skänkelvikning? Alldeles för rak i skolorna? T.ex.
 
Tycker du verkligen att de borde få betyg 0 om hasten rör sig lite framåt i piaffen?

Nej. Det var ett daligt exempel om jag rakade svara sa. Men jag tycker mig ha sett flertalet ganger nar rorelsen som utfors inte ens kan klassas som piaff (i mtit tycke, tydligen domer domarna annorlunda). Tex. minns jag tydligt ett filmklipp pa en hast som star och hoppar upp och ner med bakdelen medan framdelen bar ALL vikt. Vilket ju torde vara det motsatta till piaff.

Felstalld i skankelvikning torde val vara ett sa gravt fel att det inte klassas som skankelvikning. Sa ja det borde absolut bli ej utfort.

Att rora sig nagot framat borde fa litet avdrag. Men det maste ju finnas en grans. Slutar du inte ga framat oht. sa ar det ju inte piaff.
 
Tycker du verkligen att de borde få betyg 0 om hasten rör sig lite framåt i piaffen? Ur hästvänlig synvinkel kan jag tycka det är betydligt bättre att t.ex. låta en spänd häst röra sig lite framåt och ta sig igenom rörelsen med bibehållet självförtroende och med bra takt än att tvinga den att vara på stället och då få protester så som stegring, kasta sig bakåt osv. Att det inte borde ge överbetyg är en annan sak.

Ska man få då också få betyg 0 i lätt klass om hästen t.ex. går ut med yttre bakbenet i en bakdelsvändning? Råkar ta ett par travsteg när det ska vara skritt? Felställd i skänkelvikning? Alldeles för rak i skolorna? T.ex.

Fast ändå, dressyr är väl en sport som bedöms efter rörelser, inte bara efter hur hästen är för dagen? Absolut är det bättre för hästen, men utförs rörelsen på rätt sätt då? Om det står byten i varje, är det okej att göra byten i vartannat för att det passar hästen bättre? Och ändå få bra poäng?
 
Om det står byten i varje, är det okej att göra byten i vartannat för att det passar hästen bättre? Och ändå få bra poäng?

Kan du ge en enda källa på där någon fått betyg 8 för ovan beskrivning?? En enda?

Tycker det räcker med EN enda miss i en serie för det ska falla ner till en 4:a, fler missar lägre beroende på vad som händer.
 
Kan du ge en enda källa på där någon fått betyg 8 för ovan beskrivning?? En enda?

Tycker det räcker med EN enda miss i en serie för det ska falla ner till en 4:a, fler missar lägre beroende på vad som händer.

Varför skulle jag ge en källa till nått som jag aldrig har påstått?
Jag har aldrig sett hela bedömningen på eliten tyvärr, vore intressant. Känns som att ju svårare program, desto större acceptans för missar.
 
Tror det är snittet för alla piaffer under testet.
14 Piaffe 2.0 - 8.5 8 7.5 9 9
15 Transitions from piaffe to passage - 8.5 8 8 8 9
http://online.equipe.com/sv/class_sections/89197/results
Låt säga att det genomsnittliga poängen är 8,5 för piaff eller totalt ca 17 poäng. Eftersom piaffen är misslyckad borde den inte ha gett mer än 5 poäng = totalt 10 poäng, dvs ekipaget fick nästan 7 poäng för mycket bara för piaffen.
Eftersom hästen inte piafferar utan visar passage på stället blir det ingen övergång öht mellan piaff och passage. Övergångarna från piaff till passage har också gett ca 8,5 poäng. Ekipaget har fått minst 3,5 poäng för mycket för denna rörelse.
Summerat blev det minst 10,5 poäng för mycket bara för den dåliga/ej utförda piaffen.
 
Ej utfört, alltså betyg 0 ?för felställt i skänkelvikning fast traven behålls, linjen är rak och tvärningen och sidoförflyttningen är rätt???

Jag blir förbryllad hur underligt en del av er tänker.

Men om du staller fel sa blir det ju en sluta. Eller forvand.. oppna, sluta, nagot. Dvs helt fel ovning.
Men nu var det ju inte skankelvikning det handlade om

Vad tycker folk i traden om detta? :
http://epona.tv/dressage-astray-part-one
 
Här är så nära korrekt piaff man kan komma på ett halvblod till och med :D
@fio jag är besviken att du inte lagt upp ännu
Fast var är det vinklade bäckenet? Den sänkta bakdelen? Den välvda ryggen? För mig ser det mer ut som trav på stället på ganska spänd häst ...

Piaff är (eller ska ju vara) en gymnastisk övning för hela samlingsmekanismen, dvs bakbenen ska söka sig in mot tyngdpunkt (eg. som förberedelse för att bära mer vikt inför nästa steg, levad) och bågen spännas. Bågen kan bara spännas om denna mekanism aktiveras, då måste babkenen in mer under hästen. Bäckenet vinklas, bakdelen sänks och ryggen välvs som ett resultat av effekten när bakbenen söker sig framåt utan att hästen rör sig framåt (framdelen stannar kvar). En häst som travar på stället, just bara travar på stället (diagonala benpar, upp-ner-upp-ner). Det är inte den samlande mekanismen in aktion för då skulle man tydligare se den här effekten.
 
Nej. Det var ett daligt exempel om jag rakade svara sa. Men jag tycker mig ha sett flertalet ganger nar rorelsen som utfors inte ens kan klassas som piaff (i mtit tycke, tydligen domer domarna annorlunda). Tex. minns jag tydligt ett filmklipp pa en hast som star och hoppar upp och ner med bakdelen medan framdelen bar ALL vikt. Vilket ju torde vara det motsatta till piaff.

Felstalld i skankelvikning torde val vara ett sa gravt fel att det inte klassas som skankelvikning. Sa ja det borde absolut bli ej utfort.

Att rora sig nagot framat borde fa litet avdrag. Men det maste ju finnas en grans. Slutar du inte ga framat oht. sa ar det ju inte piaff.

Fast betygsskalan innehåller allt från 0 till 10. Med ditt resonemang skulle det räcka med 0 och 6-10, alltså ingenting mellan 0 och 6. Jag tycker det är otroligt märkligt. För att få något betyg alls, ens i LC-LA, så måste alltså rörelsen utföras helt rätt, om jag tolkar dig rätt? Stackars ponnybarn som har ponnyn felställd i LC, fattar fel galopp osv osv. De ska alltså inte få några betyg?
Och den felställda skänkelvikningen, ska hänsyn inte alls tas till rätt gångart, rätt linje osv?
 
Fast ändå, dressyr är väl en sport som bedöms efter rörelser, inte bara efter hur hästen är för dagen? Absolut är det bättre för hästen, men utförs rörelsen på rätt sätt då? Om det står byten i varje, är det okej att göra byten i vartannat för att det passar hästen bättre? Och ändå få bra poäng?

Det vore intressant om du kunde ge referens till ett ekipage som lyckats få höga betyg på en sådan serie.
 
Men om du staller fel sa blir det ju en sluta. Eller forvand.. oppna, sluta, nagot. Dvs helt fel ovning.

Nu skrev du enbart att ställningen var fel, alltså inte att ställningens inre sida var eftergiven vilket innebär att det finns mkt i rörelsen som ändå faller under skänkelvikning vilket alltså ska ge poäng, alltså inte 0 som du menar.

Och även om det vore en ren sluta så blir det ändå några poäng just för att vissa saker är rätt ändå. skulle inte bli många poäng om du dömde om du resonerar som du gör, en mellantrav som blir en ökad trav= 0 för mellantraven utförs inte, inser du inte hur fel du tänker?
 

Liknande trådar

Ridning Var på Norrköpings Horse show den här helgen och försökte tänka på allt jag har lärt mig de senaste månaderna för att titta noga, många...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 855
Senast: _Asynja_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp