Bukefalos 28 år!

Korrekt piaff

Tror du att det är så cirkushästar tränas?

Det är definitivt inte så frihetsdressyr och annan träning för cirkushästar brukar gå till. Tennesse Walking Horse är inte cirkushästar, och deras träning är inte cirkus och tricks, det är för tävling. Trodde du att de tränas så för att uppträda på cirkus?
Tack!
 
Tror du att det är så cirkushästar tränas?

Det är definitivt inte så frihetsdressyr och annan träning för cirkushästar brukar gå till. Tennesse Walking Horse är inte cirkushästar, och deras träning är inte cirkus och tricks, det är för tävling. Trodde du att de tränas så för att uppträda på cirkus?

När man talar om cirkus och tricks inom tävlingsdressyrvärlden så talar man om felaktig och oschysst träning, där man genom dessa "genvägar" manipulerar hästarnas rörelser och form till att utföra något som liknar dressyrrörelser på tävlingsbanan. Det är ett ganska välkänt faktum.

Förövrigt är det väl oxå rätt välkänt att många djur på cirkus far illa.
 
Senast ändrad:
När man talar om cirkus och tricks inom dressyrvärlden så talar man om felaktig och oschysst träning .. Det är ett ganska välkänt faktum.
Förövrigt är det väl oxå rätt välkänt att många djur på cirkus far illa.

Det är väl inte fler djur som far illa på cirkus i Sverige idag än som far illa i dressyren.

Och jag kan tycka det är rätt förolämpande för frihetsdressyr att låta cirkus och tricks bli slang för felaktig och oschysst träning. Ungefär som om man inom cirkusen skulle kalla felaktig och oschysst träning för tävlingsdressyr. "Alltså, den där cirkusen, de ägnar sig åt tävlingsdressyr, de slår sina hästar och har dem alltid uppbundna!"

Det är möjligt att man säger så i dressyrvärlden, men för icke invigda blir det ju obegripligt. Om du säger "jag har lärt min häst ett trick!", så betyder det alltså att du har tränat den fel och oschysst? Inte att du lärt den pussas på kommando eller liknande, som väl är vad folk utanför dressyrvärlden menar med trick. Undra på att det är svårt att förstå sig på dressyrfolk...
 
Uttrycket används för att beskriva just den moderna tävlingsdressyren.. Så du slår in öppna dörrar här.
 
Och jag kan tycka det är rätt förolämpande för frihetsdressyr att låta cirkus och tricks bli slang för felaktig och oschysst träning..

Jag uppfattade inte fio så, utan mer att cirkuskonst eller trick är ett ord för träning utan ordentligt grundarbete först.
 
Jag uppfattade inte fio så, utan mer att cirkuskonst eller trick är ett ord för träning utan ordentligt grundarbete först.

Det är liksom ett internationellt begrepp som används över hela världen, jag är knappast dressyrfolk själv men det går ju att läsa överallt om man bara läser lite fackpress då och då...

Nu blev det rätt :rofl::rofl:

Inga ulvar här va :cautious:O_o
 
HAHAHAHAHAHA

On topic:
Fan vad jag älskade Kyra och Matador. Och jag har aldrig fattat varför Adelinde jämt får så höga poäng.
 
Uttrycket används för att beskriva just den moderna tävlingsdressyren.. Så du slår in öppna dörrar här.

Du missar min poäng. Att använda "cirkus" som slang för felaktig och oschysst träning är lika märkligt som att använda "tävlingsdressyr" som slang för felaktig och oschysst träning. Sen att det kanske finns de som tycker tävlingsdressyr innebär felaktig och oschysst träning är en sak, men ordet betyder inte det.

Ungefär som att jag skulle använda "Ryttare" som slang för dumskalle.

Jag har också stött på "cirkus" som slang i dressyrkretsar, men det har då inte betytt felaktiga ich oschyssta metoder, utan spektakulära rörelser/trick som inte är en del av modern dressyrsport, typ spansk skritt eller levader. Om skolorna ovan mark i spanska ridskolan t ex - visserligen lite nedvärderande, men inte med betydelsen att de tränar fel och plågsamt á la avarterna i TWH, utan bara att det de gör inte hör ihop med modern dressyrsport, det är "cirkustrick", i e för uppvisning och för att det är spektakulärt. TWH är snarare djurplågeri, inte cirkus.
 
Nej, det används just av de klassiskt skolade om modern dressyr för felaktigt och oschyssta träningsmetoder. Exakt sådant som jag räknade upp i inlägget. Dvs där man genom dessa "genvägar" manipulerar hästarnas rörelser och form till att utföra något som liknar dressyrrörelser på tävlingsbanan.

Inte sällan genom djurplågeri menar man.
 
Begreppet tog fart på allvar för 10-15 år sedan genom Anky och gänget och rollkur, ryktet med bjällror och snören på benen (för höga benlyft) inspända hästar i boxarna i timtal och annat oschysst som belönades högt på dressyrbanorna.
Cirkus och tricks och inte grundläggande dressyr!
 
Jag har inte varit med på ert lilla krig men i brist på bättre ord skrev jag "cirkus" i mitt inlägg. Det är självklart inte helt korrekt då cirkustrick inte behöver vara något dåligt. Ursäkta mig. :heart
Men...

Här är ett test som belönas med 80,360%
8 D Piaffe 12 to 15 steps (2x) 16 16 16 15 17 ±2
9 D Transitions passage - piaffe - passage 9 8 9 8 9 ±1

15 I Piaffe 12 to 15 steps (2x) 15 16 16 16 17 ±2
16 I Transitions passage - piaffe - passage 8 8 8 8

30 X Piaffe 12 to 15 steps (2x) 16 18 18 18 14 ±4
31 X Transitions passage - piaffe - passage 8 9 9 9 7.5 ±1.5
Källa

3:25, 4:38 och 7:44

När piafferna egentligen är 3-5.
Källa

Då säger man att det är cirkus för att ekipaget belönas för höga knän, för att hästen är flashig eller av någon annan konstig anledning. :confused::confused:
Det var så jag menade iallafall.
 
Senast ändrad:
Fast för mig är det mer circus och tricks när man exempelvis klickertränar fram en "Piaff" men det är inte en piaff som jobbats fram successivt med ökad styrka och samling utan bara en gimmick som hästen lärt sig som ett trick utan styrkan för det, alltså INTE det dom visas av de bästa på tävlingsbanan typ Patrik och Scandic.
 
Fast för mig är det mer circus och tricks när man exempelvis klickertränar fram en "Piaff" men det är inte en piaff som jobbats fram successivt med ökad styrka och samling utan bara en gimmick som hästen lärt sig som ett trick utan styrkan för det, alltså INTE det dom visas av de bästa på tävlingsbanan typ Patrik och Scandic.
Det också.
Ibland gör jag inkompletta inlägg. :)

1:00 :angel:
 
Jag har inte varit med på ert lilla krig men i brist på bättre ord skrev jag "cirkus" i mitt inlägg. Det är självklart inte helt korrekt då cirkustrick inte behöver vara något dåligt. Ursäkta mig. :heart
Men...

Här är ett test som belönas med 80,360%
8 D Piaffe 12 to 15 steps (2x) 16 16 16 15 17 ±2
9 D Transitions passage - piaffe - passage 9 8 9 8 9 ±1

15 I Piaffe 12 to 15 steps (2x) 15 16 16 16 17 ±2
16 I Transitions passage - piaffe - passage 8 8 8 8

30 X Piaffe 12 to 15 steps (2x) 16 18 18 18 14 ±4
31 X Transitions passage - piaffe - passage 8 9 9 9 7.5 ±1.5
Källa

3:25, 4:38 och 7:44

När piafferna egentligen är 3-5.
Källa

Då säger man att det är cirkus för att ekipaget belönas för höga knän, för att hästen är flashig eller av någon annan konstig anledning. :confused::confused:
Det var så jag menade iallafall.
Har du någon film och/eller resultat för något ekipage med korrekt piaff från samma tävling? Det vore intressant som jämförelse.
 
Nej, det används just av de klassiskt skolade om modern dressyr för felaktigt och oschyssta träningsmetoder. Exakt sådant som jag räknade upp i inlägget. Dvs där man genom dessa "genvägar" manipulerar hästarnas rörelser och form till att utföra något som liknar dressyrrörelser på tävlingsbanan.

Inte sällan genom djurplågeri menar man.
OK.
Så de personer du stött på, använder begreppet "cirkus och tricks" när de menar fula träningsmetoder.
men hur ska vi andra förstå att du sätter likamedtecken för de olika situationerna?
 
Jo Fiador, så är det! Dom kan piaff innan dom kan ett LB program!
Oj, låter som att jag behöver skaffa en sån häst då! Jag kan varken piaff eller LB-programmet utantill.

Annars vad gäller "såna hästraser" så plockas samlingen och piaffen fram under utbildningen. Det kommer inte gratis. Att de är byggda för, och har lätt för samling - ja det är ju hela syftet? Upplever att du finner det hela orättvist på något sätt att de har lättare för sig än andra?

Jag finner det också orättvist att en fjording inte hoppar lika bra, lika högt, lika elastiskt eller med samma TEKNIK som ett SWB.
 
Senast ändrad:
Ska det vara piaff vid 1:00? Det är möjligen passage på stället, ingen ökad vinkling i bäckenet öht. Vad fick de på den rörelsen?
Tror det är snittet för alla piaffer under testet.
14 Piaffe 2.0 - 8.5 8 7.5 9 9
15 Transitions from piaffe to passage - 8.5 8 8 8 9
http://online.equipe.com/sv/class_sections/89197/results

Har du någon film och/eller resultat för något ekipage med korrekt piaff från samma tävling? Det vore intressant som jämförelse.
Tror bara vinnarekipaget från varje klass blev uppladdat. Lite kul att det är M-domaren som skrivit guiden där det står "Going more than 1 meter forward. This is only half steps not piaffe, therefore not more than 5".
 
Oj, låter som att jag behöver skaffa en sån häst då! Jag kan varken piaff eller LB-programmet utantill.

Annars vad gäller "såna hästraser" så plockas samlingen och piaffen fram under utbildningen. Det kommer inte gratis. Att de är byggda för, och har lätt för samling - ja det är ju hela syftet? Upplever att du finner det hela orättvist på något sätt att de har lättare för sig än andra?

Jag finner det också orättvist att en fjording inte hoppar lika bra, lika högt, lika elastiskt eller med samma TEKNIK som ett SWB.

Jag upplever det inte som att fio upplever det som orättvist. Utan att hon sakligt förkunnar att de är bra på olika saker. Vilket ju är sant.

Det ÄR väldigt mycket lättare att piaffera iberier. På flertalet som ärligt talat är på lättklassnivå räcker det med att tänka korta steget så blir det piaff.
De flesta halvblod måste man utbilda med samlande rörelser utöver att rent tekniskt och lydnadsmässigt kunna korta stegen. Det är ett betydligt längre, gradvis arbete där man skolar bakbenen i att positioneras annorlunda och vinklas dito. Spanjackerna har andra vinklar och rörelsemönster och man kan med många lätt få dem dit oskolade.
Är det utbildningen, det stegvisa(alla de stegen och de små detaljerna inom varje) man är intresserad av är andra raser roligare än de som snudd på gör det per natur.
Är man dock riktigt nörd finns det ju hur mkt som helst att småpillra med även på en sån häst i utbildande och förbättrande syfte.
Men då måste just skolning till för att skapa signalsystem som gör att man kan småpillra..
Och kvalitetsmedvetenhet och kunskap om piaffen etc. Inte att man blir nöjd bara det trampas på stället.
 
  • Gilla
Reactions: fio

Liknande trådar

Ridning Var på Norrköpings Horse show den här helgen och försökte tänka på allt jag har lärt mig de senaste månaderna för att titta noga, många...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 823
Senast: _Asynja_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp