Bukefalos 28 år!

Vi skulle klara oss hyfsat. Vatten har vi alltid ståendes i en dunk i skafferiet eftersom somliga vattnar djur och glömmer stänga av kranen så vattnet är slut lagom till matlagningen haha.

Värmen löser vi genom vår kamin och vi har köpt en sån himla bra pryl nyss. Det är en fläkt som vi ställer på kaminen och den drivs av värmen. När kaminen blir varm, då börjar fläkten snurra och sprider värmen i hela huset! Perfekt!
Vi har inte testat men skulle kunna laga mat på kaminen också.
Vatten löser sig genom att vår hv har ett dieselaggregat (och stor dieseltank). I värsta fall finns det vattendrag att tillgå.
Skulle prognosen se dålig ut är det bara skjuta en gris. Vi har så mycket vildsvin här att det inte skulle vara någon svårighet. Mjölk får vi från grannens kossor (och getter), dom skulle nog gladeligen få hjälp m mjölkning eller annat mot lite mjölk).
 
Vi skulle klara oss hyfsat. Vatten har vi alltid ståendes i en dunk i skafferiet eftersom somliga vattnar djur och glömmer stänga av kranen så vattnet är slut lagom till matlagningen haha.

Värmen löser vi genom vår kamin och vi har köpt en sån himla bra pryl nyss. Det är en fläkt som vi ställer på kaminen och den drivs av värmen. När kaminen blir varm, då börjar fläkten snurra och sprider värmen i hela huset! Perfekt!
Vi har inte testat men skulle kunna laga mat på kaminen också.
Vatten löser sig genom att vår hv har ett dieselaggregat (och stor dieseltank). I värsta fall finns det vattendrag att tillgå.
Skulle prognosen se dålig ut är det bara skjuta en gris. Vi har så mycket vildsvin här att det inte skulle vara någon svårighet. Mjölk får vi från grannens kossor (och getter), dom skulle nog gladeligen få hjälp m mjölkning eller annat mot lite mjölk).

Skulle välja något annat än vildsvin att skjuta. Tror inte trikiner är roliga oavsett. Jag skulle sikta in mig på grannens get istället ;P
 
Många av oss bor ju i eget hus på diverse sätt.

Vi har ved för den här vintern och nästa. Vatten finns dels naturligt så länge det är plus, dels har grannen handpump.

Skafferiet är välfyllt och vi skulle ju äta upp färskvarorna först, såhär års kan de dessutom förvaras ute.

Typ som under Gudrun. När de väl röjt vägen så kunde man ju åka till ställen med ström o duscha tex. Tror dock vi hämtade vatten i dunkar, det går ju bort om alla är utan. Samma att vi ju handlade sådant som passade. Var utan i ngn vecka. Telefon ngn månad. Jag har dock förträngt det mesta :D Men det var ju bra väder. Kylvaror i en box ute o sedan elda o laga mat i pannan.
 
Svårast lär det bli att lösa toalettbestyren för de som bor i flerbostadshus i tätorterna.

Maten skulle nog räcka drygt ett halvår för mig, veden räcker nog i 2 år + 2 ganska stora tallar som är färdiga att kapas o klyvas. Vatten blir svårare.

Då tar man en sopsäck sätter ner i wc gör det nan ska när man tycker att säcken är tillräkligt använd knyts den i hop o plasers på balkong eller ute plats tills kommun? Samlar in dom. Fick jag lära mig på försvarsutbildarnas kris kurs.
 
72 timmar är inget problem på vintern. På sommaren skulle det bli problem pga frysarna så jag letar faktiskt efter ett elverk.

Toa=utedass, vatten=sjö (vattenreningstabletter finns) och jag har massor av torrmat. Fyra vedvärmekällor i huset varav en det går att laga mat på (sedan har jag två grillar och en rök också ;)). Batterier, ljus osv finns alltid i kopiösa mängder. Jag har inte alls prepperdrag, oh nej :angel:

Särbon är så illa tvungen att vara en prepper, i Norrland blir de ofta av med elen i mer än ett dygn (jämfört med hemma då). Han har elverk och egen brunn.
 
Det verkar vara en trend nu att kommuner uppmanar sina invånare att kunna klara sig i 72 timmar. I min tidning skrev man idag att man uppmanade att ha en krislåda. Hur är det för er? Skulle ni lätt klara i 72 timmar utan t.ex. el och vatten? Själv är jag en preppare. Sambon har hakat på, men gjorde narr av mig förut ;)


Rekomenderar kursen som försvarsutbildarna har i krisberedskap. Även om jag tycker att vi är förberedda så var den bra o man fick lite att tänka på vad man verkligen behöver.
 
Ingen frisk vuxen människa nej. Det är inte värre sova i en utkyld lägenhet påbyltad och med täcken och filtar osv än det är att sova i tält.

Det går att sova i snögrottor med. Om man har rätt klädsel och sovsäck osv.
Men nu finns det även gamla och barn. -23 är kallt och enligt SMHI blir det närmare -30 senare idag. Vid -30 är i alla fall jag inte så stöddig längre. Jag ser det som en krissituation för utsatta grupper.
 
Massa ved, egen brunn, ficklampor, massa Torrmat utan behov Av tillagning. Skulle lätt klara oss. Vi var utan vatten några veckor i somras, det gick bra om än lite knepigt.
 
Men nu finns det även gamla och barn. -23 är kallt och enligt SMHI blir det närmare -30 senare idag. Vid -30 är i alla fall jag inte så stöddig längre. Jag ser det som en krissituation för utsatta grupper.

Det är inte att leka med kyla. Är man nedsatt i kroppen är man betydligt känsligare. Det blir fort utkylt i hemmet o saknas alternativ värmekälla är det snart en krissittuation.
 
Det verkar vara en trend nu att kommuner uppmanar sina invånare att kunna klara sig i 72 timmar. I min tidning skrev man idag att man uppmanade att ha en krislåda. Hur är det för er? Skulle ni lätt klara i 72 timmar utan t.ex. el och vatten? Själv är jag en preppare. Sambon har hakat på, men gjorde narr av mig förut ;)

Har ni elverk? Värme utsn el?
Ni som har elverk vad är bra mindre bra o användar vänligt?
Fotogen kamin? Bra värmekälla? Gärna tipps på elverk o värmekälla. Har kammin.
 
Då tar man en sopsäck sätter ner i wc gör det nan ska när man tycker att säcken är tillräkligt använd knyts den i hop o plasers på balkong eller ute plats tills kommun? Samlar in dom. Fick jag lära mig på försvarsutbildarnas kris kurs.
Och vad har man hemma då om inte skit-säckar (haha) från valfritt byggvaruhus-stormarknad så när man lyfter säcken rämnar den av tyngden eller läcker och så sprider man dyngan genom lägenheten när man ska ha ut eländet. :arghh:
Fint sen när man ska försöka sanera bort skiten utan vatten. :angel:
 
Just det fetade kan du glömma, du kommer att ha 10+ innan natten om elen går på förmiddagen och värmen stannar och inom ett par dygn vid nollgradigt är det 2-3 + inomhus samt att toaletten ju inte heller går att använda som vanligt. Bo i hyreshus med kommunalt vatten och avlopp och kopplat till fjärrvärmen, dom bostäderna blir väldigt snabbt eländiga att försöka klara sig i
.

Jag litar på katterna och hunden att hålla mig varm då. Vi får dela sovsäck. Eller vandra långtur ut till stallet där det finns vatten och varma hästar.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 115
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 139
Senast: Grazing
·
Samhälle Jag har en gammal mamma som ramlade hemma härom veckan, fick en fraktur i höften och låg inlagd först på ortopeden och därefter på...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
10 454
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
815
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp