Bukefalos 28 år!

@Pudlan hälsar tre liter vatten per vuxen och dag. Cider/vin/vatten... kategorierna blir lite blurriga där mitt i krigsutbrottet och förvirringen. :angel:

Det känns som lite lite, jag tycker @Wingates får ta sig till Systembolaget och handla lite mer så det blir minst 3 l per dag :up: 2,5 l känns som en väl stor chansning. Omräknat till vatten då, inte alkoholhalten :p

Vad gäller alkoholhaltiga drycker klarar jag mig garanterat längre än 72 timmar :rofl:
 
Jag litar på katterna och hunden att hålla mig varm då. Vi får dela sovsäck. Eller vandra långtur ut till stallet där det finns vatten och varma hästar.
Bo i stallet är skitmysigt :heart jag bodde i stallet medans jag rev ut köket och ett golv och la om på förra stället (råkade bli nästan ett år) :o men bara en varning, ställ inte sängen bredvid boxväggen för då riskerar du att väckas av varma blöta pussar väldigt tidigt och vill du ha sovmorgon så kan det "råka" hända att "någon" snor täcket så du måste gå upp. :angel: :p
 
Som jag minns det fanns liknande överlevnadsråd i telefonkatalogens "krisdel" tidigare, inget konstigt tycker jag. Jag tror att många människor idag har en övertro på att Någon Annan löser sådana problem åt dem, i synnerhet människor som vuxit upp i stadsmiljö. Samtidigt har vi ett samhälle, återigen främst i stadsmiljö, som i många avseenden är mer sårbart än för bara några decennier sedan. Många av våra samhällsfunktioner, både offentliga och privata, är bräckligt uppbyggda medan riskmedvetande, redundans och tålighet generellt varit lågt prioriterade bitar under lång tid. Då tänker jag på redundans och tålighet både mot oavsiktliga och avsiktliga störningar.

Själv klarar jag mig utan större problem utan el i tre dygn. Har rätt gott om batterier och ackumulatorer, och bensin till elverket. Fotogenlampor med gott om bränsle. Vatten från egen brunn med enfas pump, så det löser sig också. Duscha kan jag göra på jobbet (samhällskritisk verksamhet med hög redundans på vatten/el/värme), och hämta litet vatten också. Måste jag absolut värma huset kan jag elda i den gamla vedpannan, bara att ställa om några ventiler från normaldrift med värmepump.

Det mest akuta samhällsproblemet som jag ser det, är att ganska omedelbart efter elbortfall kommer brist på bränsle till fordon och därmed bl a svårt - eller omöjligt - för många att ta sig till sina arbeten, både samhällsnyttiga verksamheter och andra. Jag försöker ha minst halv tank i bilarna, men det är ändå en besvärande begränsning. Själv har jag 2,5 mil till jobbet och kan teoretiskt cykla om det skulle råda bränslebrist, men det tar ju sin tid. Dessutom faller ju i princip alla vanliga dagliga handelslösningar. Utan el går det inte heller att betala räkningar elektroniskt, men det spelar inte så stor roll för arbetsgivare kan ändå inte betala ut löner...

Men som sagt, tre dygn ser jag inte som något större stresstest.

Jag har också något vagt minne om det i telefonkatalogen. Kan ju själv relatera till Gudrun och Per. Många i min närhet som bor inom samhällen som blev utan ström ca ett dygn, och de var helt knäckta. Det gick ju inte spola och inget vatten i kranarna osv. Jag är själv uppväxt på landet och när man varnade för storm och liknande så fram med vattendunkar och hälla upp vatten. Och räckte inte det fanns två brunnar ute på gården.
 
Det var väldigt va alla var självsäkra på sin överlevnad. Jag bor i lägenhet. Tänker att om elen går så försvinner uppvärmningen, fast huset håller sig väl ok varmt rätt länge på isoleringen, sedan skyddar det ju ifrån blåst och nederbörd iaf.

Men vatten? Jag har typ aldrig något vatten hemma utan tar allting i kranen direkt. Två flaskor vin är det enda drickbara i mitt kök just nu. Intressant att leva på dem i tre dygn. Matvarorna är det lite bättre med, gryn och linser räcker länge.

Du får ju roligt i alla fall med två flaskor vin :) Jag har en hel drickbart i alkohol och hävdar att blir det kris så kan jag åtminstone ha roligt under tiden.
 
Är det inte snarare så att MSB har upptäckt hur dåligt rustade folk är och därför har det hamnat i ropet igen? På 80- eller 90-talet fick mina föräldrar en informationsplansch om vad man bör ha hemma för att klara sig i tre dygn - den sitter fortfarande kvar på insidan av en garderobsdörr i hallen hos min mamma. ;) (Hur väl hon följer råden vet jag dock inte. :D)

Vi skulle klara oss utan problem. Vi eldar med ved och har ved för några månader i vedboden (borde ha mer men vi var slöa i våras), egen brunn, andra vattenkällor inom promenadavstånd, mat i skafferiet som skulle räcka några veckor säkerligen (mycket bönor och linser), grill att laga mat vid, värmeljus och flertalet tändare... Batteridriven radio är det sämre med dock, liksom laddmöjlighet för mobilen. Vi är dessutom dåliga på att se till att bilarna är vältankade, så blir det krisläge någon dag när vi tänkt "äsch, jag tankar i morgon istället" kan det bli problem att ta sig några längre sträckor.

Tror också det är att man insett att många är dåligt rustade. T.ex. Tyskland uppmanar sina att klara sig i 9 dygn vid kris. Jag är så galen så jag har skaffat en dynamo-radio :) med inbyggd ficklampa :)
 
Bo i stallet är skitmysigt :heart jag bodde i stallet medans jag rev ut köket och ett golv och la om på förra stället (råkade bli nästan ett år) :o men bara en varning, ställ inte sängen bredvid boxväggen för då riskerar du att väckas av varma blöta pussar väldigt tidigt och vill du ha sovmorgon så kan det "råka" hända att "någon" snor täcket så du måste gå upp. :angel: :p

Kan tänka mig det är mysigt. Ser mig själv ha en hel drös med hönor på mig.
 
Tänker det också. Fast saker kan ju hända även på våren, sommaren och hösten. Man får hoppas om något händer att det inte är en rekordvinter :)
Det räcker med 10- för att vatten och värmeledningar ganska snabbt ska frysa sönder i ett hus under utkylningsfas och DÅ har man problem sen. Jag skulle gissa på en vecka till 10 dar ungefär i dagens betonglådor där kylan snabbt kryper i betongkonstruktionen hur "välisolerade" dom än påstås vara. Det finns gigantiska mängder hus från miljonprogrammets tid och dom kåkarna är "ganska" sparsamt isolerade milt uttryckt, jag har sett ett antal såna genom åren pga. det jobb jag haft och det är inga imponerande byggen om man ser det ur energilagringsaspekt, vissa hade både el-element OCH vattenburet, el för att inte det vattenburna ensamt klarade uppvärmningen ens med mindre än 10- ute.
 
Det var väldigt va alla var självsäkra på sin överlevnad. Jag bor i lägenhet. Tänker att om elen går så försvinner uppvärmningen, fast huset håller sig väl ok varmt rätt länge på isoleringen, sedan skyddar det ju ifrån blåst och nederbörd iaf.

Men vatten? Jag har typ aldrig något vatten hemma utan tar allting i kranen direkt. Två flaskor vin är det enda drickbara i mitt kök just nu. Intressant att leva på dem i tre dygn. Matvarorna är det lite bättre med, gryn och linser räcker länge.
Jag bor också i stan och det enda drickbara jag normalt har hemma som kan drickas direkt är just vin (och whisky). Förutom vatten i kranen då. Men jag litar betydligt mer på samhällets organisationer än på individuella överlevnadsprojekt, både till vardags och vid eventuell kris. Det har hänt att vi har haft strömavbrott, men vattenfrågan brukar då lösas per omgående av just de samhälleliga organisationer som sköter om sådant.

Pratar vi om 72 timmar, får jag väl gå bort till Ica och köpa en flaska mineralvatten eller två. Har Ica inte heller ström, är de dessutom angelägna om att bli av med sina kyl- och frysvaror, om jag nu inte skulle råka ha så mycket ätbart hemma.

Det som skulle bli ett problem redan inom 72 timmar är väl toalettbesöken. Det kräver ju ganska mycket vatten om det inte ska bli jätteäckligt.

Blir det kallt är ju staden en fördel, man kan ju tränga ihop sig lite med grannarna så att många sover i samma lägenhet och håller varandra varma.
 
Jag bor också i stan och det enda drickbara jag normalt har hemma som kan drickas direkt är just vin (och whisky). Förutom vatten i kranen då. Men jag litar betydligt mer på samhällets organisationer än på individuella överlevnadsprojekt, både till vardags och vid eventuell kris. Det har hänt att vi har haft strömavbrott, men vattenfrågan brukar då lösas per omgående av just de samhälleliga organisationer som sköter om sådant.

Pratar vi om 72 timmar, får jag väl gå bort till Ica och köpa en flaska mineralvatten eller två. Har Ica inte heller ström, är de dessutom angelägna om att bli av med sina kyl- och frysvaror, om jag nu inte skulle råka ha så mycket ätbart hemma.

Det som skulle bli ett problem redan inom 72 timmar är väl toalettbesöken. Det kräver ju ganska mycket vatten om det inte ska bli jätteäckligt.

Blir det kallt är ju staden en fördel, man kan ju tränga ihop sig lite med grannarna så att många sover i samma lägenhet och håller varandra varma.

Snökaoset i Gävle på 90-talet visade väl iofs att riktigt sådär enkelt blev det inte. Det man måste tänka på är de lägen där det är svårt ta sig fram. Sällan 72 h avbrott om inget större hänt, som storm, extremt snöoväder osv. Och då försvinner just möjligheten att åka/gå hit eller dit. Och vatten säljer slut på nolltid i affärerna bara en liten del av staden blir utan vatten, märks så fort nån stadsdel längre tid blir ålagda att koka vattnet, tar slut i affärerna direkt.

Men stan röjs ju först så sällan de behöver riskera 72 h. Men skulle stan slås ut i 72 h är det inte så bara att si eller så. Dessutom slår strömavbrott ut kassorna, kortbetalning går inte, bankomaterna slås ut. Osv.

Men många som inte bor i stan men inte såpass mycket på landet att de tycker att de bor avlägset kan nog få störst problem. För de inte tänkt på det hela. Sen kommer friska vuxna överleva ändå.

Här är inget tal om samhälleliga insatser mer än försöka nå sjuka personer. Skulle en vattentank ställas ut är den minst 1.5 mil bort, vilket i samband med eller efter snökaos eller storm lika gärna skulle kunna vara 15 mil, dvs ingen hjälp.

Lite ot - En manlig kompis fick förresten sitt krogragg fast hos sig i samband med snökaoset i Gävle 98. Inne i stan. Det tog knappt två dygn innan det gick att ta sig ut ur lägenheten. Han hade nog önskat att han hade mer sprit hemma, det hade blivit ganska jobbigt redan framåt lunchtid första dagen ;)
 
Och vad har man hemma då om inte skit-säckar (haha) från valfritt byggvaruhus-stormarknad så när man lyfter säcken rämnar den av tyngden eller läcker och så sprider man dyngan genom lägenheten när man ska ha ut eländet. :arghh:
Fint sen när man ska försöka sanera bort skiten utan vatten. :angel:


Om jag inte missförstod gör man nr 2 i säcken o kissar ute? men wc papper läggs i säcken. Finns extra tjocka säckar
 
Och så har vi målkonflikten: gasol/fotogen etc får inte förvaras hur som helst och är således som värmekälla omöjliga i flerfamiljshus. Dessutom finns oftast inte tillräcklig ventilation för öppen eld. Så vid en längre tid är det nog bättre att organiserat dra ihop folk i t.ex. skolor/shoppingcenter och värma dem med att packa folk tätt + t.ex. diselgeneratorer utanför, dvs en gemensam lösning är att föredra.
 
@Alexandra_W: Ok, så planerar man att ta hem ett ragg ska man kolla väderprognosen först! :rofl:

Jag tror det säkraste är kombinationen - kolla prognosen och ha gott om sprit hemma! Meteorologerna kan ju ha fel! ;)

(Det kom ingen förvarning riktigt om det snökaoset. Prognoserna sa inte riktigt att det skulle komma 70 cm snö på nolltid. Men där har vi ju något som lamslog i just ungefär 3 dygn)
 
Snökaoset i Gävle på 90-talet visade väl iofs att riktigt sådär enkelt blev det inte. Det man måste tänka på är de lägen där det är svårt ta sig fram. Sällan 72 h avbrott om inget större hänt, som storm, extremt snöoväder osv. Och då försvinner just möjligheten att åka/gå hit eller dit. Och vatten säljer slut på nolltid i affärerna bara en liten del av staden blir utan vatten, märks så fort nån stadsdel längre tid blir ålagda att koka vattnet, tar slut i affärerna direkt.

Men stan röjs ju först så sällan de behöver riskera 72 h. Men skulle stan slås ut i 72 h är det inte så bara att si eller så. Dessutom slår strömavbrott ut kassorna, kortbetalning går inte, bankomaterna slås ut. Osv.

Men många som inte bor i stan men inte såpass mycket på landet att de tycker att de bor avlägset kan nog få störst problem. För de inte tänkt på det hela. Sen kommer friska vuxna överleva ändå.

Här är inget tal om samhälleliga insatser mer än försöka nå sjuka personer. Skulle en vattentank ställas ut är den minst 1.5 mil bort, vilket i samband med eller efter snökaos eller storm lika gärna skulle kunna vara 15 mil, dvs ingen hjälp.

Lite ot - En manlig kompis fick förresten sitt krogragg fast hos sig i samband med snökaoset i Gävle 98. Inne i stan. Det tog knappt två dygn innan det gick att ta sig ut ur lägenheten. Han hade nog önskat att han hade mer sprit hemma, det hade blivit ganska jobbigt redan framåt lunchtid första dagen ;)

Det är extremt begränsat vad jag kan göra åt det, konstaterar jag lugnt. Risken för snökaos - för att inte tala om 30 minusgrader - är rätt liten här på västkusten. Hittills den här vintern har vi knappt ens haft temperaturer under noll.

För mig är det också en av de många saker jag gillar med städer: att man ingår i ett samhälle. Att livet inte handlar om att bunkra för att klara sig själv, utan att allting mer är ett flöde.

Om Ica hellre tar hand om sina tinade och därefter oätliga samt stinkande frysvaror själva, än att låta kunder få eller köpa dem på det ena eller andra sättet, blir jag förvånad. Så har de hittills inte hanterat sina strömavbrott, de är vanliga sociala människor. Och tycker väl lika illa om att städa ur rutten mat ur frysar som alla vi andra.

Men jag ska verkligen tänka på att kolla väderleksrapporten innan jag tar hem några krogragg! :D där pekar du på en aspekt av kris som jag aldrig hade tänkt på.

Lite mer seriöst undrar jag över den här överlevnadspropagandan. Varför är det så mycket sådant nu? I vems intresse? Vad står det för?
 
Jag bor också i stan och det enda drickbara jag normalt har hemma som kan drickas direkt är just vin (och whisky). Förutom vatten i kranen då. Men jag litar betydligt mer på samhällets organisationer än på individuella överlevnadsprojekt, både till vardags och vid eventuell kris. Det har hänt att vi har haft strömavbrott, men vattenfrågan brukar då lösas per omgående av just de samhälleliga organisationer som sköter om sådant.

Pratar vi om 72 timmar, får jag väl gå bort till Ica och köpa en flaska mineralvatten eller två. Har Ica inte heller ström, är de dessutom angelägna om att bli av med sina kyl- och frysvaror, om jag nu inte skulle råka ha så mycket ätbart hemma.

Det som skulle bli ett problem redan inom 72 timmar är väl toalettbesöken. Det kräver ju ganska mycket vatten om det inte ska bli jätteäckligt.

Blir det kallt är ju staden en fördel, man kan ju tränga ihop sig lite med grannarna så att många sover i samma lägenhet och håller varandra varma.


Samhället har inga förråd varken med mat mediciner mm som det var tidigare. Mobb föråd mm är tömt o bortskänkt o en del sålt,och samhället avsaknar nu mer beredskap för kris sittuationer. Inte ens militären har tillräckliga förråd. O inga militärsjukhus utan de skall använda vanlig vården....där av som allmänheten uppmanas till egen beredskap för minst tre dygn. Tre dygn minst tar det för samhället att ställa om o få hjälp utifrån enl info på utbildningen hos försvarsutbildarna. Det är f-n inte klokt i mina ögon!
 
Skulle välja något annat än vildsvin att skjuta. Tror inte trikiner är roliga oavsett. Jag skulle sikta in mig på grannens get istället ;P

Har ingen bättre källa än min man som har rätt bra koll på saker och just nu sa "ja det var ju något sånt" haha.
Men, för varje djur som skjuts ska man ta prov och skicka in. Man har tydligen inte hittat några trikiner sen 70-talet.
Det händer att vi äter vildsvin trots att det inte är kris ;)

Skulle jag ta livet av en av grannens mjölkgetter så skulle hon nog ta livet av mig, så det lät som en dålig idé haha! Händer det i februari så har vi iof drygt 100 små nyfödda killingar att knycka. ;)
 
Det är extremt begränsat vad jag kan göra åt det, konstaterar jag lugnt. Risken för snökaos - för att inte tala om 30 minusgrader - är rätt liten här på västkusten. Hittills den här vintern har vi knappt ens haft temperaturer under noll.

För mig är det också en av de många saker jag gillar med städer: att man ingår i ett samhälle. Att livet inte handlar om att bunkra för att klara sig själv, utan att allting mer är ett flöde.

Om Ica hellre tar hand om sina tinade och därefter oätliga samt stinkande frysvaror själva, än att låta kunder få eller köpa dem på det ena eller andra sättet, blir jag förvånad. Så har de hittills inte hanterat sina strömavbrott, de är vanliga sociala människor. Och tycker väl lika illa om att städa ur rutten mat ur frysar som alla vi andra.

Men jag ska verkligen tänka på att kolla väderleksrapporten innan jag tar hem några krogragg! :D där pekar du på en aspekt av kris som jag aldrig hade tänkt på.

Lite mer seriöst undrar jag över den här överlevnadspropagandan. Varför är det så mycket sådant nu? I vems intresse? Vad står det för?

Risken för Terrordåd är högre och risken för krig har ökat. Vi har allmänt dålig beredskap i samhället även hos militär på grund av neddragning o allmänheten. Många har inte mat o vatten hemma för nästa dag, utan handlar dagligen.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 196
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 269
Senast: Grazing
·
Samhälle Jag har en gammal mamma som ramlade hemma härom veckan, fick en fraktur i höften och låg inlagd först på ortopeden och därefter på...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
10 495
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp