Bukefalos 28 år!

Kronofogden på Lambada

Sv: Kronofogden på Lambada

Det finns något som heter "köpekontrakt". Där skrivs även villkoren.
Och det finns även något som heter välvilja mot kundens önskan.
Om du säljer din häst till mig med önskan att den SKA stanna hos mig för gott, och sedan ser den på nätet till försäljning...Hade du då blivit nöjd med det? Hade ditt förtroende verkligen växt för mig då, som köpare?:confused:

Absolut har du rätt i detta men folk i allmänt vet inte att när man väl sålt så har man och därefter kan man inget göra.

Därför skriver jag alltid in vite i mina köpekontrakt, då är det betydligt svårare att frångå köpekontraktet.

Men gör man inte det så kan man som köpare göra vad man vill med hästen oavsett vad som står i kontraktet. Det har hänt mer än en gång.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Hade ingen köpt stona hade de ju blivit slaktade (på myndigheternas begäran), dräktiga eller inte. Och det kan jag förstå, om det är myndigheter inblandade, vem ska ta ansvar för hästarna till dess de fölat? Då ska antligen sto+föl slaktas eller så får man vänta och låta fölet bli avvant (om det går att sälja?) alternativt sälja sto+föl efter nedkomst. Vilket också medför kostander.

Har full förståelse både för JB som köpte hästarna (och därmed tog en ekonomisk risk vilket KAN inbringa pengar om man har affärssinne och/eller tur) och hanteringen med slakt om ingen köpte.

Att det sedan är olyckligt att man missköter sin affärsverksamhet så det kommer till den här punkten - det tycker jag är en relevant diskussion. Jag tror vi får se mer av den här typen av hästauktioner då många balanserar på randen med sina verksamheter. Och många hästar far illa utan att någon ser eller gör något åt det.

Som jag förstår det så var dessa djur inte misskötta. Och jag menar att köper man ett dräktigt sto för att slakta tycker jag det inte är ok.

Till dessa hästar hade det funnits betydligt fler köpare om man annonserat bättre
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Nu var förutsättningarna som de var och tydligen fanns det inte tillräckligt många köpare på plats. Då menar jag att JB gjort en god sak genom att köpa hästarna och därmed köpa tid att hitta just nya ägare till dem.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Som jag förstår det så var dessa djur inte misskötta. Och jag menar att köper man ett dräktigt sto för att slakta tycker jag det inte är ok.

Till dessa hästar hade det funnits betydligt fler köpare om man annonserat bättre


Men det har INTE varit prat om att vi KÖPTE dräktiga ston för att slakta.
Saken handlade om att VI köpte hästarna FÖR att dom INTE skulle BLI slaktade av myndigheterna! Sen sålde vi ut dom till nya hem. Självklart köper man inte dräktiga ston för att sedan slakta dom. Det är absurt.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Och visst...självklart hade många fler människor kunna vara där om annonseringen varit mer utbredd, men det är knappast något som vi kan klandras för! Det är ju upp till Länstyrelsen/Polisen och auktionsförättaren.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Det ligger en annons på Bukes annonssidor, det var den jag uppmärksammade (och det var ju just hästägaren själv om jag förstår saken rätt)
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Det ligger en annons på Bukes annonssidor, det var den jag uppmärksammade (och det var ju just hästägaren själv om jag förstår saken rätt)

Det stämmer! Sten satte in annonsen med hjälp från Karin som skötte hela visandet och organiseringen på auktionen.
Han höll själv i ropen dock.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Måhända OT men nej det handlade inte om dräktiga hästar, Cutty sa att det var fel att slakta friska djur för att äta i samma andetag som hon säger att hon gillar kött, då blev det topic. Men jag fårstår att det är svårt att hänga med eftersom Cutty redigerat sina inlägg efterhand som de fått svar.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Men det har INTE varit prat om att vi KÖPTE dräktiga ston för att slakta.
Saken handlade om att VI köpte hästarna FÖR att dom INTE skulle BLI slaktade av myndigheterna! Sen sålde vi ut dom till nya hem. Självklart köper man inte dräktiga ston för att sedan slakta dom. Det är absurt.

Det har jag aldrig skrivit att ni har heller, dock kan ju annonserna tolkas så eftersom ni skrev att de skulle gå till slakt om de inte såldes innan den 15
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Hej

Elekton

Har du problem med att förstå mina svar?

Jag äter hästkött. Detta betyder ej att jag förespråkar avlivning på Lambada.
Tror du missuppfattat mig. Jag har sedan mer än 10 år tillbaka ätit hästkött. Vad är problemet för dig? Mina egna hästar, hästar som av en eller annan anledning ej kan vara kvar. Jag äter lammkött också, är det ett problem för dig? Då köper jag lamm, slaktar då tiden för mig och slaktare är rätt.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Det fanns annonser på minst tre olika ställen, varav jag länkade till en av dom tidigare i tråden ( med lista på hästarna som skulle säljas ). Så visst fanns det annonser ute.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Det ligger en annons på Bukes annonssidor, det var den jag uppmärksammade (och det var ju just hästägaren själv om jag förstår saken rätt)

Ja, var ju de jag skrev? Annonserade DE (=polisen/KFM) alls? De annonser jag såg, på tre olika annonssiter var alla från ST (= Sten Thynell).

Någon tyckte ju att polisen/KFM borde annonserat bättre - jag såg dem inte annonsera alls, utan de enda annonser jag såg (3 olika) var från Sten själv.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Det fanns annonser på minst tre olika ställen, varav jag länkade till en av dom tidigare i tråden ( med lista på hästarna som skulle säljas ). Så visst fanns det annonser ute.

Annonsen på buke och hästnet kom ut 3 dagar innan auktionen. I vart fall för mig så var det alldeles för tätt på auktionen och man hade tjänat på att annonsera i tex tidningen eller lite längre i förväg. Jag var inne och tittade alla fullblodsannonser dagen innan dessa annonser kom in
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Då har Jaybird alltså fel i det?


Dom var inblandade i det, BAKOM hela händelsen. Dom var DOCK inte aktiva PÅ platsen.
Sten hade fått restriktioner att hästarna SKULLE vara borta från gården senast 18.00 på söndagkväll.

Jag hoppas innerligt att denna händelsen är utagerad! Jag har gett svar på frågor som ställts.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Jag tror dig, det var därför jag inte bara köpte Cuttys påstående utan frågade henne om du/ni alltså då hade fel.

Det har varit så mycket spekulation och desinformation liksom, där folk med olika insyn uttalat sig lika tvärtsäkert.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 986
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 484
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 963
Senast: WBanna
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 214
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp