Bukefalos 28 år!

Kronofogden på Lambada

Sv: Kronofogden på Lambada

Rue la fayette köptes av Högdala för 160.000
.

SUPER DUPER!!! Team Högdala har fött upp hästen, och har syskon som presterat super på banorna, de har sålt unghästar för miljoner undan den stostammen på auktioner i Frankrike och tillhör snart de främsta där! Klart att dom köper tillbaka en av sina egna uppfödningar för att betäcka med det bästa som finns inom galoppen 2010!!!

Lycka till Jan; maja, Anna och Moa!!!

Från en som var med från början av karriären:D
 
Sv: Kronofogden på Lambada

*KL*

Jag är lite fundersam varför en småhandlare från Skåne är där och köper upp hästarna. Vart är handlarna från Tyskland, Frankrike, England och Irland? Antar att de inte visste om auktionen, då tror jag att någon av fullblodshandlarna hade varit på plats.

Det borde ha funnits någon representant från Goresbridge eller Tattersalls tycker man.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

För det första så visste ingen om auktionen, den offentliggjordes inte förrän några dagar innan. Men även om dom större auktionsfirmorna visst något är dom inte intresserade av svenska stammar eller svenskfödda. Som marknaden ser ut nuförtiden måste hingstarna vara anslutna till de olika Breeders programmen.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Men även om dom större auktionsfirmorna visst något är dom inte intresserade av svenska stammar eller svenskfödda. Som marknaden ser ut nuförtiden måste hingstarna vara anslutna till de olika Breeders programmen.
Att kvaliteten på de svenska hästarna är sämre jämfört med Irland/England är väl ingen nyhet, men är det så illa att de inte ens är villiga att köpa in hästar för ett spottstyvel för tex Point-to-Point (eller flapping ens en gång) så är det ju riktigt illa.

Då bör vi ju verkligen satsa på kvalitetshöjande åtgärder eller rent utav sluta producera svenska fullblod för galoppindustrin.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Lambada är knappast representativt för svensk galoppavel. Jag tror för övrigt att det finns tillräckligt med engelska och irrländska hästar i den prisklassen för att det ska vara intressant för köpare att komma ända hit och handla.

Vad som ska göras åt svensk fullblodsavel har blötts hit och dit i åratal till ingen uppenbar nytta. Vi får sätta vårt hopp till att Dubais ekonomi blir så usel att priserna på topphästarna sjunker till nivåer där vi har råd att handla.

Tyvärr lär vår svenska fördelningspolitik - där man är så himla livrädd för att inkomstklyftorna ökar - förhindra att tillräckligt många svenskar får råd att investera de pengar som behövs för att vi ska kunna handla det bästa, eller ens det nästbästa, avelsmaterialet. Så länge Jockey Club inte tillåter AI är vi hänvisade till hingstar som vi har tillgängliga här eller möjligtvis i Tyskland även om några av de större uppfödarna skickar enstaka ston till England och Irrland.

För övrigt försvinner de större professionella uppfödarna i takt med att de åldras och inga nya tillkommer. Den vanligaste fullblodsuppfödaren nu för tiden är en tjej som betäcker sitt sto med grannhingsten och det lär inte föra aveln framåt. Men om vi kan få in nya aktiva den vägen så det är absolut inte att förakta.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

De som avlas på här är ju många gånger hästar som importerats och som inte haft riktigt så det räcker till att vara en topphäst i sitt hemland, så varför skulle nån åka hit för att köpa deras avkommor:confused: Om man hårddrar det är det ju så till stor del.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Jag skrev inte att hästarna skulle användas till den offentliga galoppbanan. Vad jag skrev var att om priserna var så dumpade borde de hitta fynd till point-to-point marknaden och flapping. Det är olika delar. I Sverige har vi inte en så bred galoppmarknad som man har i tex England eller på Irland. Där finns det dessutom fler köpare till galoppörerna än vad det gör i Sverige.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Jag tror att priserna är ganska dumpade "over seas" också. I höstas nästan gav dom bort unghästar där också. Förhoppningsvis börjar marknaden bli bättre nu när ekonomin blir bättre. Annars funderar jag på att åka över och köpa föl där nästa år. Jag har fått blodad tand efter Donna-äventyret.:D
 
Sv: Kronofogden på Lambada

KL

Nu har det gått en månad sedan auktionen, och flera är det ej gjort ägarbyte på. De står ännu kvar på Lambada.

Flera är de som såldes vidare direkt efter div annonser...
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Dom har tillräckligt många hos sej med dumpade priser, dessutom var det inget nytt med dumpade priser just på denna auktion, det har det varit länge på fullblod, jag har själv redan för 20 år sen köpt friska fräscha hästar med riktigt bra stam (även för ridhäst som jag sökte) för några tusenlappar och den trenden har ju fortsatt. Så jag tror inte dom skulle komma just nu det är bara det jag menar, våra hästar här har ingen intresse..
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Kl

Jag hörde på omvägar att några åringar/2-åringar(?) var efter hingstar från utlandet. Hingstarna i fråga var ej betalda och därför kunde inte hästarna registreras in.

Vet ni något om det?
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Vad jag vet var där 2 st 1-åringar efter Bosuns Watch, som fölavgiften ej var betald på. Båda sålda till galoppfolk. Resten tror jag var ok.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Okej, himlans surt för de nya ägarna. Antar de får betala fölavgiften själv.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Det framgick vid auktionen, att fölavgiften skulle tillkomma med tror jag 10000 kr.
Priset blev därför relativt lågt. Tror den ena gick för 3000 kr till Agne. Såldes sedan vidare till en amatörtränare.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

köpte en dunder fin liten loppa... efter shawdon. skygg och super rädd när jag hämtade henne. efter bara en dag blev jag hennes tryggve:) underbar häst.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Va' kul att din också är fin! Donna är en totalpärla, aldrig något tjafs med något. Hon fyller 1 år idag!:love:

Vilken mamma har din?

CaOs
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 869
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 344
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 897
Senast: WBanna
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 605
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp