Bukefalos 28 år!

Manifestation för "Hästmannen"

Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Eftersom jag bara hade förstasidan på passet kopierat (vilket inte godkändes heller, utan de skrev att hästen saknade pass) och inte livsmedelssidorna, så krävde de vet o medecinjournaler 5 år tillbaka. Ja, passet glömde de att fråga efter vid besöket, så jag fick maila in en kopia.
Jornaler nämndes det inte ett ord om förrän i protokollet, och då var det försent.

Men alltså... vem har hästens journaler hemma?
Och har man inte varit på klinik med hästen så finns det ju inga journaler heller? Dessutom har jag inte varit med om att något skrivits in i passet vid veterinärbesök vare sig hemma eller på klinik ändå :grin:

"journal" för man väl iof själv så tillvida att man skriver upp när hästen ev har fått behandling eller medicin men räcker det då som journal?
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Men alltså... vem har hästens journaler hemma?
Och har man inte varit på klinik med hästen så finns det ju inga journaler heller? Dessutom har jag inte varit med om att något skrivits in i passet vid veterinärbesök vare sig hemma eller på klinik ändå :grin:

"journal" för man väl iof själv så tillvida att man skriver upp när hästen ev har fått behandling eller medicin men räcker det då som journal?

Just därför har jag inskrivet i båda hästarnas pass att de inte ska gå till livsmedel :) Iof fick den ena inskrivet livstids karens pga narkos ändå.

Inte för att det bekommer mig om köttet äts upp när de väl är döda, utan för att slippa föra journaler över medicin och foder.

För det vet du väl att om du inte har uttryckligen skrivit in på livsmedelssidorna i passet att hästen inte ska gå till livsmedel så är du skyldig att föra journal på allt hästen äter och journal på behandlingar! :devil:
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Detta hittade jag för 29 § DjsL: Ändringen till skall infördes 1992 och punkt 5 kom 2002 med följande motivering:

"Det är inte heller ovanligt att tillsynsmyndigheterna gång på gång tvingas
ge samma djurhållare förelägganden. Oberoende av förseelsernas svårig-
hetsgrad
måste sådana personer anses ha visat en påtaglig brist på respekt
för djuren. Risken för att en sådan person kommer att göra sig skyldig till
liknande gärningar på nytt är typiskt sett stor. I fortsättningen bör därför
även upprepade brott mot djurskyddslagstiftningen och upprepade över-
trädelser av förelägganden leda till ett förbud att hålla djur. "


Verkar helt extremt, de allra flesta stall jag känner till skulle kvalificera för djurförbud om inspektören bara är tillräckligt nitisk eftersom det nästan alltid går att hitta något, om än så obetydligt, som inte är enligt föreskrifterna.
Men de kanske skulle kunna visa att de kan rätta till felen och göra det också. I de fall man beslutar om djurförbud har det varit allvarliga brister ständigt återkommande. Det finns säkert ett och annat beslut som överklagats där djurägaren får rätt, men jag känner inte till något, kanske någon annan gör?? Sedan går man ju även efter prejudikat och sånt så nej, jag tror inte att folk som fått djurförbud har fått det på bristfälliga grunder eller på grund av brister som inte varit "av väsentlig betydelse från
djurskyddssynpunkt".
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Nej jag måste erkänna att jag inte ens tänkt på det. Att dom inte ska gå till livsmedel har jag ju bestämt för länge sedan av just den anledningen men har inte tänkt på att skriva in det i passet! Det ska jag genast göra!

För veterinärerna verkar ju inte bry sig om att fylla i något i passen :crazy:

Men det betyder ju också att köper man en häst kan man ju verkligen inte anta att den inte blivit behandlad.... vilka hästar går egentligen till livsmedel och hur troligt är det att dom verkligen är godkända för detta :cool:

*Springer och plockar fram alla pass*

Sorry för OT
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Jag tittade också lite på några rättsfall gällande djurförbud och ett fall som gick upp i regeringsrätten (RÅ 2009 ref. 75) handlade om en lantbrukare som har köttdjursuppfödning. Han fick djurförbud efter att ha fått förelägganden om att han flyttat djuren för sent till vinterbeteshagarna med ligghallar och trots att han följt föreläggandena. Djuren var bevisligen i god kondition, var väl lämpade för utevistelse och utfodrades utan anmärkning. Men han hade upprepade (tre) förelägganden mot sig gällande detta så det blev djurförbud, regeringsrätten slutligen konstaterade att förbudet var korrekt utfärdat men tyckte synd om honom och lät han få behålla djuren.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Länka gärna till ett rättsfall där regeringsrätten går emot en underrätt för att de tyckte synd om den svarande!
PL
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Men det förstår du väl att de inte skriver det, om man vill kan man istället välja formuleringen att de inte tyckte det var rimligt med djurförbud. Lagparagrafen medger ett visst spelrum med skrivelsen "om det är uppenbart att det inte kommer att ske ett upprepande". Och de behövde inte gå emot kammarrättens utslag eftersom kammarätten tyckte samma, dvs. att han skulle få behålla djuren.

Sök på rätttsfallet så hittar du det säkert.
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Jag tittade också lite på några rättsfall gällande djurförbud och ett fall som gick upp i regeringsrätten (RÅ 2009 ref. 75) handlade om en lantbrukare som har köttdjursuppfödning. Han fick djurförbud efter att ha fått förelägganden om att han flyttat djuren för sent till vinterbeteshagarna med ligghallar och trots att han följt föreläggandena. Djuren var bevisligen i god kondition, var väl lämpade för utevistelse och utfodrades utan anmärkning. Men han hade upprepade (tre) förelägganden mot sig gällande detta så det blev djurförbud, regeringsrätten slutligen konstaterade att förbudet var korrekt utfärdat men tyckte synd om honom och lät han få behålla djuren.
Tyckte synd om??? Nej, de ansåg uppenbarligen att beslutet inte var korrekt och därför gick inte djurförbudet igenom. Annaars hade de ju gått på samma linje som länsrätten och ev. kammarrätten. Dessutom fick djurägaren uppenbarligen prövningstillstånd vilket innebär att ny information måste ha tillkommit till ärendet som då tydligen ändrade förutsättningarna för den här djurägaren. Det var väl bra att han fick till en bra lösning.

Man kan inte besluta om djurförbud och sedan låta djurhållningen fortsätta för att man tycker synd om någon.
 
Senast ändrad:
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Har läst den domen jag med :) kammarrätten ansåg att det inte var uppenbart att ett upprepande kunde ske medan regeringsrätten ändrade det och sa att det inte kunde formuleras så men eftersom bonden byggt ligghallar för så mkt pengar för fyra år sedan ( det tar tid med överklaganden) så kunde han gott få behålla djuren typ :)

det är faktiskt JÄTTEkonstigt med tanke på hur lagen är skriven så jag tippar oxå på att de tyckte att ett djurförbud vad orimligt som proportion till vad han hade brutit emot/ blivit förelagd om

Mumin
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Tyckte synd om??? Nej, de ansåg uppenbarligen att beslutet inte var korrekt och därför gick inte djurförbudet igenom. Annaars hade de ju gått på samma linje som länsrätten och ev. kammarrätten. Dessutom fick djurägaren uppenbarligen prövningstillstånd vilket innebär att ny information måste ha tillkommit till ärendet som då tydligen ändrade förutsättningarna för den här djurägaren. Det var väl bra att han fick till en bra lösning.

Man kan inte besluta om djurförbud och sedan låta djurhållningen fortsätta för att man tycker synd om någon.

Länsstyrelsens beslut var korrekt, det skrev Regeringsrätten uttryckligen.

Han fick föreläggande 2003, 2004 och 2005 för att han inte flyttat djuren till hagarna med ligghallar när de inspekterade, efter föreläggande flyttande han djuren. Beslutet om djurförbud kom juli 2006. Överklagades till länsrätten som gick på länsstyrelsens linje, kammarrätten ändrade till lantbrukarens fördel. Hösten 2006 och 2007 flyttade han djuren först efter uppmaning från inspektör så helt uppenbart att det inte skulle upprepas kan man nog inte säga att det var, dock byggde han 2008 ytterligare en ligghall.
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Har läst den domen jag med :) kammarrätten ansåg att det inte var uppenbart att ett upprepande kunde ske medan regeringsrätten ändrade det och sa att det inte kunde formuleras så men eftersom bonden byggt ligghallar för så mkt pengar för fyra år sedan ( det tar tid med överklaganden) så kunde han gott få behålla djuren typ :)

det är faktiskt JÄTTEkonstigt med tanke på hur lagen är skriven så jag tippar oxå på att de tyckte att ett djurförbud vad orimligt som proportion till vad han hade brutit emot/ blivit förelagd om

Mumin
Ja, då hade det tillkommit saker som ändrade läget. Det är ju det som gör en rättssäker handläggning/myndighetsutövning, möjligheten att få saken prövad i högre instans oavsett om man är djurägare eller myndighet. Det är också (enligt min mening) det enda sättet att veta om man som myndighetsperson har tolkat regeln rätt (eller fel förstås). Visst, det är skitjobbigt (och en helsikes massa pappersarbete) när någon överklagar något beslut, men i vissa fall hoppas jag faktiskt att ett beslut överklagas just för att få det prövat ordentligt, både för kontrollmyndighetens skull och för djurägarens skull.
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Länsstyrelsens beslut var korrekt, det skrev Regeringsrätten uttryckligen.

Han fick föreläggande 2003, 2004 och 2005 för att han inte flyttat djuren till hagarna med ligghallar när de inspekterade, efter föreläggande flyttande han djuren. Beslutet om djurförbud kom juli 2006. Överklagades till länsrätten som gick på länsstyrelsens linje, kammarrätten ändrade till lantbrukarens fördel. Hösten 2006 och 2007 flyttade han djuren först efter uppmaning från inspektör så helt uppenbart att det inte skulle upprepas kan man nog inte säga att det var, dock byggde han 2008 ytterligare en ligghall.
Nej, uppenbart var det tydligen inte då...
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Ja, då hade det tillkommit saker som ändrade läget. Det är ju det som gör en rättssäker handläggning/myndighetsutövning, möjligheten att få saken prövad i högre instans oavsett om man är djurägare eller myndighet. Det är också (enligt min mening) det enda sättet att veta om man som myndighetsperson har tolkat regeln rätt (eller fel förstås). Visst, det är skitjobbigt (och en helsikes massa pappersarbete) när någon överklagar något beslut, men i vissa fall hoppas jag faktiskt att ett beslut överklagas just för att få det prövat ordentligt, både för kontrollmyndighetens skull och för djurägarens skull.

Förstår inte riktigt hur du menar. Brukaren hade i detta fall fått flera förelägganden som han inte följt. Och Regeringsrätten dömde inte ut ett djurförbud eftersom han flera år senare byggt en ny ligghall för stora pengar och det är ok?

Medans hästmannen som fått flera förelägganden som han har följt föranleder inte en annan bedömning än att han ska få ett djurförb eftersom han har många förelägganden?

Antingen får man tycka att flera förelägganden är tillräcklig grund för ett djurförbud eller inte eller beror det på vem som fått dem :confused:

Regeringsrätten tyckte inte att det var tillräcklig grund att brukaren fått tre förelägganden som var helt korrekt skrivna och väl motiverade.

Dvs om hästmannen skulle ha byggt en ligghall och släppt ut hästarna på lösdrift samt vidtagit andra åtgärder skulle man då tycka att ett djurförbud är orimligt i även hans fall?
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Förstår inte riktigt hur du menar. Brukaren hade i detta fall fått flera förelägganden som han inte följt. Och Regeringsrätten dömde inte ut ett djurförbud eftersom han flera år senare byggt en ny ligghall för stora pengar och det är ok?

Medans hästmannen som fått flera förelägganden som han har följt föranleder inte en annan bedömning än att han ska få ett djurförb eftersom han har många förelägganden?

Antingen får man tycka att flera förelägganden är tillräcklig grund för ett djurförbud eller inte eller beror det på vem som fått dem :confused:

Regeringsrätten tyckte inte att det var tillräcklig grund att brukaren fått tre förelägganden som var helt korrekt skrivna och väl motiverade.

Dvs om hästmannen skulle ha byggt en ligghall och släppt ut hästarna på lösdrift samt vidtagit andra åtgärder skulle man då tycka att ett djurförbud är orimligt i även hans fall?
men regeringsrätten ansåg inte tydligen inte att bristen var "av väsentlig betydelse från djurskyddssynpunkt". Hästmannens fall har dock genom åren berört underlåtelse att tillkalla veterinär vid behov t ex. Något som definitivt är "av väsentlig betydelse från
djurskyddssynpunkt". Vad regeringsrätten skulle anse i hästmannens fall kommer vi tydligen inte få reda på då hästmannen enligt pressen bestämt sig för att inte överklaga beslutet.
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Sedan får ett djurförbud upphävas efter en tid om det anses lämpligt. Inte för att det har med det här fallet att göra men ändå...
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

men regeringsrätten ansåg inte tydligen inte att bristen var "av väsentlig betydelse från djurskyddssynpunkt". Hästmannens fall har dock genom åren berört underlåtelse att tillkalla veterinär vid behov t ex. Något som definitivt är "av väsentlig betydelse från
djurskyddssynpunkt". Vad regeringsrätten skulle anse i hästmannens fall kommer vi tydligen inte få reda på då hästmannen enligt pressen bestämt sig för att inte överklaga beslutet.

Aaah nu förstår jag, vi pratar om olika saker. De prövade § 29 punkt 5 inte § 29 punkt 1.

Dvs dom kunde i regeringsrätten inte ta någon hänsyn till hurvida det var av väsentlig betydelse eller ej. Däremot kunde de ha motiverat det med att det inte var uppenbart att ett upprepande inte kommer att inträffa dom kammarrätten gjorde men regeringsrätten gjorde inte det. Dom tyckte kammarätten gjort fel i sin bedömning då det inte fanns några synnerliga skäl till att man kunde anta att det inte skulle upprepas.

Ändå dömde dom till brukarens favör. Med motivationen att han byggt en ny ligghall för mkt pengar.

Så med andra ord gjorde dom som dom ville trots att allt i lagstiftningen säger att han borde ha djurförbud. :angel:
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Aaah nu förstår jag, vi pratar om olika saker. De prövade § 29 punkt 5 inte § 29 punkt 1.

Dvs dom kunde i regeringsrätten inte ta någon hänsyn till hurvida det var av väsentlig betydelse eller ej. Däremot kunde de ha motiverat det med att det inte var uppenbart att ett upprepande inte kommer att inträffa dom kammarrätten gjorde men regeringsrätten gjorde inte det. Dom tyckte kammarätten gjort fel i sin bedömning då det inte fanns några synnerliga skäl till att man kunde anta att det inte skulle upprepas.

Ändå dömde dom till brukarens favör. Med motivationen att han byggt en ny ligghall för mkt pengar.

Så med andra ord gjorde dom som dom ville trots att allt i lagstiftningen säger att han borde ha djurförbud. :angel:
Det är ju högsta instans som vars dom är den som gäller. Regeringsrätten ansåg att det inte fanns synnerliga skäl eftersom ytterligare en ligghall ställts upp. Därmed ska de dömma till djurägarens favör. De har ju då följt lagen lika mycket som de som inte gjorde samma bedömning och inte heller hade samma grund (med tanke på att ytterligare ligghallar har uppförts).
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Det är ju högsta instans som vars dom är den som gäller. Regeringsrätten ansåg att det inte fanns synnerliga skäl eftersom ytterligare en ligghall ställts upp. Därmed ska de dömma till djurägarens favör. De har ju då följt lagen lika mycket som de som inte gjorde samma bedömning och inte heller hade samma grund (med tanke på att ytterligare ligghallar har uppförts).

Nej det var inte så utan i domen skrev dom att det inte finns synnerliga skäl så som står i lagtexten. Synnerliga skäl ska vara sjukdom eller

"Länsstyrelsen förbjöd djurägaren att ha hand om nötkreatur då han vid tre tidigare tillfällen förelagts att ge djuren skydd mot väder och vind. Regeringsrätten finner dock att det är fyra år sedan det senaste föreläggandet och att djurägaren har uppfört en ny dyr ligghall. Enligt Regeringsrätten finns det inte tillräckliga skäl att besluta om en så ingripande åtgärd som djurförbud.Rätten fann att djurägaren hade följt de tidigare föreläggandena och att djuren inte hade varit utsatta för någon vanvård och varit vid god hälsa. Djurägaren hade uppfört ytterligare en ligghall för att minska behovet av omflyttning av nötkreaturen under den kalla årstiden. Kammarrätten fann det uppenbart att ett upprepande inte skulle komma att inträffa. Därmed förelåg det inte förutsättningar att meddela djurägaren förbud att ta hand om nötkreatur. Kammarrätten biföll djurägarens överklagande och upphävde underinstansernas avgöranden.
Regeringsrätten finner att djurägaren har varit föremål för sådana förelägganden som avses i 26 § djurskyddslagen (1988:534) vid tre tidigare tillfällen. Förutsättningarna för att meddela förbud enligt 29 § första stycket 5 djurskyddslagen är således uppfyllda om omständigheterna inte är sådana att undantagsbestämmelsen i andra stycket är tillämplig.Enligt Regeringsrätten har det inte framkommit något som visar att förhållandena vid tidpunkten för länsstyrelsens beslut var sådana att undantagsbestämmelsen var tillämplig. Länsstyrelsens beslut var således riktigt.
Det är nästan fyra år sedan det senaste föreläggandet utfärdades. Djurägaren har uppfört en ny ligghall till en tämligen hög kostnad. Regeringsrätten finner inte att han under denna tid brustit i de skyldigheter han har enligt djurskyddslagstiftningen. Regeringsrätten gör därför bedömningen att det i dag inte finns tillräckliga skäl att besluta om en så ingripande åtgärd som ett djurförbud skulle innebära.
Regeringsrätten avslår länsstyrelsens överklagande."


Dom säger själva att det inte finns några skäl för undantag men tycker ändå att det är för ingripande.:angel:
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Du och jag tolkar det där på olika sätt.
Enligt mig står det att när Länstyrlesen tog beslutet var det rätt. Det har dock gått 4 år sedan det beslutet och djurägaren har under den tiden investerat i en ny ligghall vilket gör att problemet inte kommer upprepas. Det är altså fel att belägga djurägaren med djurförbud nu iom att förhållandena har förändrats. Att ligghallen var dyr spelar nog knappast någon roll (kan man bygga en billig ligghall?) det som spelar roll är att den nu finns där så att djuren har det skydd de ska ha.
Edit
Enligt Regeringsrätten har det inte framkommit något som visar att förhållandena vid tidpunkten för länsstyrelsens beslut var sådana att undantagsbestämmelsen var tillämplig.
Det handlar altså om att när länsstyrelsen tog sitt beslut gällde inte undantagsbetstämmelserna. När regeringsrätten tag sitt beslut var det dock en ny situation.
 
Senast ändrad:
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Du och jag tolkar det där på olika sätt.
Enligt mig står det att när Länstyrlesen tog beslutet var det rätt. Det har dock gått 4 år sedan det beslutet och djurägaren har under den tiden investerat i en ny ligghall vilket gör att problemet inte kommer upprepas. Det är altså fel att belägga djurägaren med djurförbud nu iom att förhållandena har förändrats. Att ligghallen var dyr spelar nog knappast någon roll (kan man bygga en billig ligghall?) det som spelar roll är att den nu finns där så att djuren har det skydd de ska ha.
Edit

Det handlar altså om att när länsstyrelsen tog sitt beslut gällde inte undantagsbetstämmelserna. När regeringsrätten tag sitt beslut var det dock en ny situation.

Men domen är en fingervisning om att undantagsregel bör tolkas mer generöst än vad som skrivs i förarbetena till paragrafen. RR skriver:

" Enligt andra stycket ska förbud dock inte meddelas, om det är uppenbart att ett upprepande inte kommer att inträffa.
I fråga om tillämpningen av andra stycket uttalades i förarbetena att omständigheterna ska vara sådana att det finns en logisk förklaring till det inträffade och att det inträffade utan tvekan framstår som en ren engångsföreteelse (prop.2001/02:93 s. 20 f.)."


Djurägaren blev fick djurförbud april 2006 efter tre förelägganden men flyttade ändå inte djuren innan han fick tillsägelse från inspektör hösten 2006 och 2007 och även om en ny ligghall byggts så har han fortfarande inte ligghallar på alla betena. Det skall till en mycket välvillig tolkning av sista meningen i citatet ovan för att få ihopa det med RR:s dom.

Det som är mest intressant är att domen bör vara prejudicerande för att undantaget i lagparagrafen, om att om det är uppenbart att ett upprepande inte kommer att ske skall inte djurförbud utdömas, skall tolkas mer generöst än vad som står i proppen.

Översatt till fallet med hästmannen skulle det innebära att om han förbättrar förhållandena genom att tex. bygga en lösdrift och ordnar med inköp av tillräckligt med halm så skulle djurförbudet kanske kunna hävas.

Eller?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det handlar om den så kallade ”Hästmannen”, småländske lantbrukaren Stig-Anders Svensson, som fick djurförbud och fråntogs sina tre...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 011
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 413
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Hästnyheter Juha Toropainen, länsveterinär i Skåne län, var med om att besluta om det uppmärksammade djurförbud för avelsprofilen Jörgen Folkesson...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 446

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp