Bukefalos 28 år!

Marsvins Tråd 2008

Sv: Marsvins Tråd 2008

Naaaw, så sött! :love:
Det lär ju definitivt bli en present som uppskattas!
Hehe, det blev det. Buren blev som följer (inspirerad av nyponros här på forumet, men med några förändringar):

bur2kv2.jpg


Ska dock bygga två trähus och även lägga till en övervåning. Vi fick även tag på två marsvinsungar på Djurmagazinet i stan som de precis hade fått in. Det blev två bröder (Rex och Mys):

rexomys2rh0.jpg


Har dock en del frågor. Nu är de visserligen bara just precis sex veckor gamla, och detta är ju fortfarande deras första dag i vår ägo, men de verkar oerhört blyga. Framförallt en av dem (den närmast kameran i bilden ovan) rör sig inte i över huvud taget och har inte kommit ut ur huset ännu. Är det helt normalt beteende eller när ska man bli orolig?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Marsvins Tråd 2008

Du behöver inte bekymra dig. Flytten är en stor omställning speciellt för ett ungt marsvin, det tar allt ifrån ett par dagar till någon vecka innan de känner sig någorlunda trygga med den nya miljön.
Låt de få tiden själva i buren och locka med lite grönsaker under tiden så ska du se att de snart är modigare och mer sociala. :)

Jättesöta pojkar!
 
Sv: Marsvins Tråd 2008

Hej,

Ja, nu har jag lite andra frågor... Vi köpte alltså marsvin för 1½ vecka sedan (se inlägget två poster upp). Två bröder som nu är ca 7 veckor gamla. Nu till problemet. De verkar inte vara trygga, men dock bra mycket tryggare än de var i början. De får inte panik och springer och gömmer sig så fort man kommer nära buren och de vågar snaska på en morot ur handen, om än de tvekar ett tag och spelar ointresserade.

Det stora problemet är dock att de inte verkar komma så bra överrens med varandra. Jag har hört att det inte skulle vara så stora problem med två killar, men de här bråkar verkligen en hel del. Men då vet jag visserligen inte vad som är normalt. De verkar göra sitt klagande pipljud mot varandra ganska ofta och de blir ibland helt galna och börjar springa in i varandra med huvudet först och så vidare, men för mig är det svårt att veta om det är på lek eller om de bråkar. Tycker mig också ha sett att båda verkar tro att den andra är en hona... Ja, ni förstor nog vad jag menar, och det är inte så populärt.

Ironiskt nog, just nu när jag satt och skrev det här utspelade sig det största bråket hittils (iaf. av det vi har sett, och de är omkring oss dygnet runt förrutom när vi sover) och de båda hoppade på varandra på baktassarna och slogs med framtassarna och skuttade runt så i 5-10 sekunder. Det känns inte helt bra det här.

Tips och kommentarer?
 
Sv: Marsvins Tråd 2008

Försökte nu dessutom mäkla fred och det blev något misslyckat. Tog upp dem och kelade lite, och gav dem en stor gurkbit att äta på min mage. Båda tvekade först, och sen när den ena börjat äta några tuggor började den andra gnälla för fullt och den som ursprungligen åt började vända sig bortåt.

När den andra sedan började äta så började den första att försöka bokstavligen tackla undan den andra från min mage ned på golvet, och få bort den från gurkbiten på andra sätt också (stack in huvudet under den andras huvud och lyfte uppåt, etc.). Jag gick och delade upp gurkbiten för att se om det skulle gå bättre om de fick varsin, men de envisades att tjura om samma gurkbit och ville inte acceptera en var.

När jag sedan släppte in dem i buren igen lade jag en gurkbit i varje hus men då går givetvis den ena över till det andra huset och bråkar där.
 
Sv: Marsvins Tråd 2008

Jag skulle gissa på att de precis upptäckt att de är könsmogna, då kan det bli lite bråk om vem som ska vara högst i rang.

Eliminera allt som du kan tänka dig att de kan bråka om. Ha dubbla matskålar, dubbla vattenflaskor, 2 hö-högar osv så brukar de lugna sig. (Förutsatt att de har tillräckligt mycket plats, men det syns det ju på bilden att de har.)

Hoppas det blir bättre!
 
Sv: Marsvins Tråd 2008

Hur går det med den nya? :)

Fick du det jag skickade om dig ang abbykillen?

Jag har dragit ner Breakdown i träsket nu. Efter 3 dagar med mina 4 svin så är hon förälskad. :D
 
Sv: Marsvins Tråd 2008

Det går bara bra. han och Monster har blivit riktiga bästisar, de är så otroligt söta ihop, busar och pratar hela tiden. :love:
Nu när inte mamma och den marsvinsätande hunden är hemma får de dessutom bo ute i vardagsrummet, vilket är mycket uppskattat.

Jo, jag fick det om abbykillen, men hann bara läsa hälften innan datorn tvärdog. :mad: Hade tänkt höra av mig till de uppfödarna när det blir dags att skaffa ett par honor i alla fall.

Det är bra, ju fler marsvinsmänniskor det finns på buke, dess bättre. :D

Tänkte fota lite grisar idag, de brukar få vara med och fika på balkongen nu. Det tycks de trivas bra med.

Redan visad bild på Ghost, men har inte lagt in den här inne...
20030739.jpg
 
Sv: Marsvins Tråd 2008

Det är bara att höra av dig så kanske jag har några honor med kanske. :)
Jag har nya bra bilder på mina från helgen när dom fick ut och springa lösa i trädgården vid pojkvännens hus. Men du tror inte min dator har fått spelet och inte vill ta emot laddning? :(
 
Sv: Marsvins Tråd 2008

:) Det ska jag absolut göra. Får man sätta upp sig på kölista? ;)

Jag tror att det är en sammansvärjning, för inga datorer verkar fungera som de ska nu. Förrutom brorsans mac.
 
Sv: Marsvins Tråd 2008

Klart du kan. :p Du får gärna hjälpa mig välja hane med i sommar när det är dags för parning. :)

Ja och jag sitter med pojkvännens data. Sitter i lastbilen nere i karlskrona medans han lastar. :p
 
Sv: Marsvins Tråd 2008

Det vore jätteroligt! :bump: :bump:

Karlskrona? Nästan så man skulle ta tåget dit en runda och säga hej. Fast ni har nog hunnit lååångt iväg när jag väl är framme.
 
Sv: Marsvins Tråd 2008

kl*
Nu är alla hemmA:D, både honor och hanar..

Dock vill inte honan ta emot hanen, kande det bero på att han e för ung eller att hon inte e brunstig? hon e agresiv mot han:S delade på de direkt igen..
 
Sv: Marsvins Tråd 2008

kl

Jag har ju fortfarande inte lagt ut bilder pa Gunvald, men det kommer jag lovar.

Nu tankte jag passa pa att fraga er om marsvinsbeteende igen:

Mitt ena marsvin beter sig som en riktig ful gubbe! :o
Percy ar upp over oronen kar i den lille, uppvaktar honom som om det vore en tjej och jagar bort Glenn om han kommer for nara plutten (daremot sitter han garna och ater ihop med Glenn ifall lillen ar inne i huset eller ute pa aventyr pa egen hand).
Percy har ocksa borjat skvatta lite urin. Han liksom "blinkar" med halet dar bak och brummar och har skvatt urin pa bebisen nagon enstaka gang. Han slapar rumpan i backen ganska ofta ocksa.
Nar han forsokt bestiga biter den lille ifran direkt. Den andre hanen, Glenn, som ar lika gammal som Percy har inget "sexuellt" intresse eller hur man ska kalla det. Han star under Percy i rang.

Ar detta en fas som kommer ga over eller ar han en ovanligt hormonell liten gris? Han ar fodd i Oktober forra aret sa ar c 6 manader gammal. Om jag kastrerar honom, skulle det lugna ner parningsdanserna och urinskvattandet?

Den lille ar garanterat en hane, hans testiklar ar fullt synliga.
 
Sv: Marsvins Tråd 2008

Det är ett vanligt beteende bland hannar, de fajtas om rangordningen genom att rida varandra. Många gånger så kuttrar de på ett speciellt sätt och gungar på rumpan också.
Skvättandet har med revirmarkering att göra har jag för mig.
Allt det brukar lugna sig när marsvinen hittat sin plats i flocken ordentligt.

Så länge de inte visar några direkt aggressiva tendenser mot varandra så brukar det inte vara något att oroa sig över.
 
Sv: Marsvins Tråd 2008

KL* i söndags fick mina marsvin träffas, hona+ hane.. och det blev faktikst ganska lyckat. så nu hoppas jag på marsvins barn om några månader.

Ska även ta emot tre stycken marsvin till, som jag egentligen inteevt om jag vill ha:S.. usch behöver tänka mer på det..
 
Sv: Marsvins Tråd 2008

Vad roligt med marsvinbäbisar. Runt juli ska jag sätta ihop min lilla med en hane. Ska bli så kul. :D
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 547
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 305
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 362
Senast: Kirie
·
Övr. Hund Har inte sett någon BC tråd, så startar en själv. Så in med bilder och prestentationer med era bordercollisar. Sen kan vi väl tjattra...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 357
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp