Måste rida 15 mil

Menar du 15 mil mellan platsen hästen finns? Eller har du räknat med de omvägar som kommer till eftersom man inte kan ta samma vägar med en häst som med en bil?

Det är klart att det går att rida/gå 15 mil med en häst, frågan är om det är realistiskt. Ska du ha följebil eller bära med dig det mest oumbärliga i en ryggsäck? Du måste ha frågan om mat till dig och hästen ordnad, och hästen behöver äta oftare än du. Och vatten!!! Nattlogi för er båda måste också ordnas. Du behöver kunna nå en hovslagare vid behov, helst veterinär också. Samt en plan B för dig själv, när skavsår och blåsor tvingar dig att rasta eller bryta.

Och det var bara vad jag kom på direkt...
 
Hade inte ens ridit den sträckan på en fullt frisk häst i toppkondition.
Som någon skrev, djurambulansen borde ju kunna transportera hästen i hängmatta och ge lugnande. Det är väl det enda jag hade sett som ett alternativ om det absolut inte går att transportera hästen på något annat vis.
 
Jag och en av mina hästar har fått lite problem. Hon är på bete och nu får vi inte hem henne! Hon är 23 år gammal (tinker) och har fått problem med balanssinnet i transporten, något hon aldrig haft förr. vi har testat köra henne i veckan men hon vet inte vad som är upp och ner och klättrar efter väggarna och faller omkull.

Nu står det mellan avlivning på plats ellet att rida / gå med henne hem (hon ska inte ha fler ägare, hon har haft ett tufft liv). Valet faller självklart på det sistnämnda.

15 mil är dock inte en sträcka jag är van att rida så jag behöver alla tips jag kan få! Hon är i grundkondition och rids bara i grimma då hon har tandbekymmer.

Hur bör jag lägga upp det? Hur många mil per dag tror ni vi kan få in utan problem? Andra tips och råd?

Jag har faktiskt inte hört att det skulle vara vanligt att gamla hästar som är ok i kroppen får balansproblem i den graden. Däremot är det vanligt att de som inte är helt ok får det. Inte helt sällan visar det sig då hästen behöver kunna balansera sig bättre, tex vid transport eller skoning.
Tinkers kan inte helt sällan vara lite överrörliga och ha vinklar som gör det svårare att bära bak. Är den gammal och blivit slapp i muskulaturen kan man få balansproblem pga slappheten. En del konvalecenter får liknande. Men ofta är det då något mer inblandat i ekvationen, ett till fysiskt problem.
23 år är ju inte så lastgammalt för ett kallblod att de per ålder ska fått så pass dålig balans.

Jag förstår att man vill få hem sin vän och att det känns piss att behöva avliva för en sån här sak.
Men jag hade haft svårt att tro att hästen faktiskt är helt ok i kroppen. Jag har jobbat med gamla hästar som börjat få lite åldersproblem. Men som enligt vet och ägare mår utmärkt fortfarande av hagliv och kanske lite prommisar och mysturer. Men det är inte friska djur som blivit bättre. Man har fått avliva dem då de blivit sämre, innan de lider givetvis.
Så med din häst hade jag funderat kring om det kanske inte är så att den börjar bli dålig. Den kanske kan leva några år till hemma i hagen och med små turer.
Men jag hade inte vågat rida den 15 mil om den inte vore helspänstig och man funderar kring att det är någon tillfällig åkomma som vet hittar och behandlar innan.

Balansrubbningar ser jag som en tydlig varningssignal. Antingen förmår de inte balansera sig iom smärta eller att de är för svaga. Eller så tänker jag nerver; halskotpelare eller kanske anaplasma eller tumörer som kan påverka.

Så jag tycker du har ett svårt läge..
Gamla hästar kan ju också reagera på att byta miljö och sova på andra ställe, boxar och hagar etc.. Och att så länge ha en häst som haft ett jobbigt liv på resande fot vet jag inte om jag skulle tycka kändes ok. För jag hade med en sån häst om man skulle ge sig på att rida/gå velat ta lång tid på mig och inte kört särskilt långa sträckor/dag och övernattat på stall.
Risken med en häst som har såna balansproblem att den inte ens kan åka trailer är ju att den har för dålig balans att rida på också. Alt blir akut dålig på vägen..

Hästambulans upphängd och drogad finns väl också som alternativ. Men det känns inte kul att utsätta hästen för. Och ska man utsätta dem för något sånt måste man veta att de har ett bra tag kvar att leva ett BRA liv efter.

Jag fattade inte om ni testat lastbil eller inte. Men det hade kanske varit något annars.

Jättesvårt läge! Men tänk på hästen och om det känns berättigat att utsätta den för en större pers beroende på hur länge och bra den kan förväntas leva efter det.
Lycka till!
 
Man ska ju tänka på, med sträckor, att de flesta rider inte mer än 4-8 km per ridtur och tycker 1 mil är relativt långt.

Det betyder att 1-3 mil per dag är vääääldigt mycket för de allra flesta hästar nuför tiden. För en häst som kanske inte är helt ok är 1-3 mil per dag oerhört mycket.
 
Plus att man inte kan rida/gå alla dagar i veckan. Eller ens alla veckor. Både häst och människa behöver ta igen sig och läka småskavanker.
 
Går det inte att i samarbete med veterinär ge lugnande/söva och få hem henne i lastbil på det viset?
 
Jag och en av mina hästar har fått lite problem. Hon är på bete och nu får vi inte hem henne! Hon är 23 år gammal (tinker) och har fått problem med balanssinnet i transporten, något hon aldrig haft förr. vi har testat köra henne i veckan men hon vet inte vad som är upp och ner och klättrar efter väggarna och faller omkull.

Nu står det mellan avlivning på plats ellet att rida / gå med henne hem (hon ska inte ha fler ägare, hon har haft ett tufft liv). Valet faller självklart på det sistnämnda.

15 mil är dock inte en sträcka jag är van att rida så jag behöver alla tips jag kan få! Hon är i grundkondition och rids bara i grimma då hon har tandbekymmer.

Hur bör jag lägga upp det? Hur många mil per dag tror ni vi kan få in utan problem? Andra tips och råd?

Åtgärda tänderna och hyr lastbil så att hon kan komma hem, bind henne tight så att hon inte kan komma någonstans.
Vidrigt att du ens funderar på en sån oerhörd långtur.
 
Varför inte bara skriva ut rejält lugnande?Sövning? och stor transport att köra hem den halvsövda/sövda hästen i?
Femton mil är extremt långt och att hitta nattlogi till en häst längs vägen låter svårare än att hitta en lösdrift/stallplats på orten den är nu tillsvidare?
 
När jag var på ridsemester senast så red vi 4-5 mil om dagen i 6 dagar utan problem. När jag rider ut är vår en timmesrunda är den 7 km och vi rider lätt 2 mil på hästar i normal ridkondition på drygt 2 timmar, men då är det givetvis både trav och galopp. Så sträckan i sig tycker jag inte är så lång! Om du går m hästen bör du kunna gå 3 mil om dagen - om ni båda är i god kondition vill säga Men - det praktiska blir en svårighet! Som ngn annan skrev så måste du ju ha övernattningsplatser, mat, vatten, rastställen och framkomliga vägar och helst en person m bil som möter upp dig utmed vägen ngr gånger per dag. Det hade jag inte gett mig på utan mkt noga planering!
 
Då måste ni ha tagit det väldigt lugnt!

Fast det beror väl på hur naturen ser ut. Nu när jag var på ridresa i Frankrike red vi ca 2,5 mil per dag vilket tog ca 4-6 timmar beroende på hur bergigt det var.

Sträckan i sig är nog egentligen inga problem för en frisk häst om man tar det lugnt. Problemet kan nog bli att hitta stall för återhämtning och sen är man ju tvungen att ha någon som kommer ut med vatten någon gång under dagen.
 
Enligt Google maps skulle det ta 30 timmar att gå mil. 30 timmar. Det måste ju ta minst 3 dagar, ingen orkar gå 30 timmar i ett sträck. Eller ens uppdelat på 2. Jo självklart finns det NÅN som gör det men jag skulle aldrig i livet utsätta varken mig själv eller min gamla häst för det.

Jag har varit med om en äldre häst som tappade balansen så i en transport, det var fruktansvärt och han fick avlivas efter att han hade slagit sig halvt fördärvad.
Den gången trodde veterinären på en hjärntumör.
 
Åtgärda tänderna och hyr lastbil så att hon kan komma hem, bind henne tight så att hon inte kan komma någonstans.
Vidrigt att du ens funderar på en sån oerhörd långtur.

Oj.. Vilken otrevlig ton det var i det här forumet. Är ny här, registrerade mig för att förhoppningsvis kunna få vissa tips och råd men upplever att dom flesta mest vill döma istället för att hjälpa (med vissa undantag). Jag vill inte göra något som är dåligt för min häst, jag vill ju kunna hjälpa henne, det är därför jag frågar. Tycker ni det är en jättedålig idé tar jag in det precis lika bra om ni säger det med en god ton och berättar varför :)

Att säga att det är vidrigt till nån som eventuellt kommer behöva avliva sin häst och lägger skulden på sig själv (är ju vi som tagit dit henne) kan ju jag i sin tur tycka är lite vidrigt. Hade ni varit i samma sits tror jag att ni också tittat närmare på alla alternativ innan ni tog beslutet att avliva, för det är ett tungt beslut. Speciellt när det gäller en häst man känt i 15 år.
Att gå med henne är ett råd vi fått av veterinär, så det är väl självklart att jag kollar närmare på det.

Tack ni som tipsade om ambulans, det ska jag också kolla närmare på
 
Oj.. Vilken otrevlig ton det var i det här forumet. Är ny här, registrerade mig för att förhoppningsvis kunna få vissa tips och råd men upplever att dom flesta mest vill döma istället för att hjälpa (med vissa undantag). Jag vill inte göra något som är dåligt för min häst, jag vill ju kunna hjälpa henne, det är därför jag frågar. Tycker ni det är en jättedålig idé tar jag in det precis lika bra om ni säger det med en god ton och berättar varför :)

Att säga att det är vidrigt till nån som eventuellt kommer behöva avliva sin häst och lägger skulden på sig själv (är ju vi som tagit dit henne) kan ju jag i sin tur tycka är lite vidrigt. Hade ni varit i samma sits tror jag att ni också tittat närmare på alla alternativ innan ni tog beslutet att avliva, för det är ett tungt beslut. Speciellt när det gäller en häst man känt i 15 år.
Att gå med henne är ett råd vi fått av veterinär, så det är väl självklart att jag kollar närmare på det.

Tack ni som tipsade om ambulans, det ska jag också kolla närmare på
Eftersom det är ett forum, så går det även att ignorera inlägg som man själv inte tycker om eller upplever har otrevlig ton och istället inrikta sig på dom med trevlig ton som faktiskt ger kloka svar som kan hjälpa. Tips inför framtiden, har själv varit i den sitsen med otrevliga inlägg, bara att strunta i och gå vidare.

Lycka till med hästen.
 
Ts : jag tror du fått många svar utifrån att hästen är gammal, gått på bete hela sommaren, troligtvis inte varit i toppkondition ens innan att gå distansridning, och sen ytterligare på det, att veterinär nu säger att den har balansproblem av ngn sort som det verkar, ngt är ev fel med hästen .

Jag har heller aldrig erfarit /hört om ngra hästar som pga ålder men annars friska har balansproblem endast i transporten .
Att rida 15 mil under de omständigheterna blir galet udda . Stor belastning på hästen även om du sprider ut distanserna på ngn vecka . Det är nog därav många försökt svara i tråden och engagerar sig efter bästa förmåga utifrån infon du redovisat .

Hur har du tänkt rid-rutten och övernattningar osv för dig och hästen ? Det låter som det skulle vara väldigt tidskrävande att öht få till allt med assistens på vägen om ngt händer, ridbara vägar , övernattningar för dig och din häst som passar osv. Jag vet inte hur man planerat in övernattning öht om man inte vet att hästen är i kondition att definitivt orka vissa sträckor tex ....
 
Senast ändrad:
15 mil är dock inte en sträcka jag är van att rida så jag behöver alla tips jag kan få! Hon är i grundkondition och rids bara i grimma då hon har tandbekymmer.

Hur bör jag lägga upp det? Hur många mil per dag tror ni vi kan få in utan problem? Andra tips och råd?
Jag skulle nog vilja säga att 2-3 mil/dag är rimligt, om du kan hitta övernattningsplatser med ungefär sådana avstånd. Du kan ju alternera mellan att gå bredvid och sitta på hästen. Behövs det lite längre sträcka någon dag så rid hälften, stanna och ta mat- och vilopaus för både dig och hästen i några timmar och fortsätt sen.
Hästar är skapta för att förflytta sig större delen av dygnet, jag ser det inte som något större problem.

Du skriver att hästen är i grundkondition, vilket jag antar betyder att den är riden någorlunda regelbundet även under betesperioden - och det är förutsättning för att mitt ovanstående antagande ska gälla.

Jag har, utan några bekymmer, kört med shetlandsponny och vagn både till skolan (7 km) för att hämta barn efter skolavslutning och till en grannby (ungefär lika långt bort) för att hämta hö (när bilen var sönder). Och då var det lite tyngd att dra också.
Så här slutkörd var ponnyn efter höhämtningen...
303804_10150339332247404_859364909_n.jpg
 
Fast det beror väl på hur naturen ser ut. Nu när jag var på ridresa i Frankrike red vi ca 2,5 mil per dag vilket tog ca 4-6 timmar beroende på hur bergigt det var.

Sträckan i sig är nog egentligen inga problem för en frisk häst om man tar det lugnt. Problemet kan nog bli att hitta stall för återhämtning och sen är man ju tvungen att ha någon som kommer ut med vatten någon gång under dagen.
Självfallet, är terrängen besvärlig så tar man ju det lugnt!
Att gå en mil tar ca 2 timmar, så 3 mil om dagen är väl realistiskt om man ska gå eller skritta en häst. Kan man lägga in travpass så bör man hinna 4 mil. Det innebär att du måste ha fyra eller fem övernattningar på vägen ... om du ger dig på detta så hade jag förberett det hela genom att cykla sträckan först och noga planeta f raster, övernattningar, vägväl mm
 
Om nu avlivning är enda alternativet och din veterinär rått dig att gå med hästen så är det sannolikt genomförbart. Jag skulle promenera, inte rida. Och låta hästen vila ett par dar på varje ställe. Det är ett stort projekt men säkert genomförbart om du har gott om tid och hittar stall på rimliga avstånd som är beredda att ställa upp med box och hage.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 383
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 453
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 891
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 267
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp