Måste rida 15 mil

Om nu avlivning är enda alternativet och din veterinär rått dig att gå med hästen så är det sannolikt genomförbart. Jag skulle promenera, inte rida. Och låta hästen vila ett par dar på varje ställe. Det är ett stort projekt men säkert genomförbart om du har gott om tid och hittar stall på rimliga avstånd som är beredda att ställa upp med box och hage.
Och ev hovslagare om det händer nåt,
 
Jag och en av mina hästar har fått lite problem. Hon är på bete och nu får vi inte hem henne! Hon är 23 år gammal (tinker) och har fått problem med balanssinnet i transporten, något hon aldrig haft förr. vi har testat köra henne i veckan men hon vet inte vad som är upp och ner och klättrar efter väggarna och faller omkull.

Nu står det mellan avlivning på plats ellet att rida / gå med henne hem (hon ska inte ha fler ägare, hon har haft ett tufft liv). Valet faller självklart på det sistnämnda.

15 mil är dock inte en sträcka jag är van att rida så jag behöver alla tips jag kan få! Hon är i grundkondition och rids bara i grimma då hon har tandbekymmer.

Hur bör jag lägga upp det? Hur många mil per dag tror ni vi kan få in utan problem? Andra tips och råd?
Kanske ta med tält och tälta. Du behöver nog gå med hästen mycket beroende på hur tränad den är. Om dut tar med tält och hagmaterial och kraftfoder borde det väl gå bra, mat till dig inte att förglömma.

Det låter som ett härligt höstprojekt, hoppas du har tid att genomföra det. Kul. Skit i de där ridhusryttarna. Tar du det lugnt och anpassar dig efter hästen går det säkert bra. Kul. Lycka till.
 
Kanske ta med tält och tälta. Du behöver nog gå med hästen mycket beroende på hur tränad den är. Om dut tar med tält och hagmaterial och kraftfoder borde det väl gå bra, mat till dig inte att förglömma.

Det låter som ett härligt höstprojekt, hoppas du har tid att genomföra det. Kul. Skit i de där ridhusryttarna. Tar du det lugnt och anpassar dig efter hästen går det säkert bra. Kul. Lycka till.
ridhusryttarna? O_o:crazy:
 
Åtgärda tänderna och hyr lastbil så att hon kan komma hem, bind henne tight så att hon inte kan komma någonstans.
Vidrigt att du ens funderar på en sån oerhörd långtur.
Är det någonting som är vidrigt så är det ju att binda upp en häst som tydligt har sådan panik att den lägger sig ner på det sättet och sedan åka så 15 mil. En häst som innan varit okej att åka med, där kan man nog prata om trauma för hästen.

Att rida en långtur på 15 mil behöver inte vara värre än att låta hästen gå i en stor kuperad hage som uppmuntrar mycket rörelse per dag. Folk underskattar hur mycket hästar faktiskt rör på sig om dom får och dom underskattar otroligt mycket på alla sätt egentligen. Har man gott om tid och tar det lugnt med många övernattningar och några vilodagar beroende på hur hästen känns så är det inga problem att rida dom där milen, speciellt inte om veterinären ger klartecken för det. Dock blir det ju ett litet projekt för Ts att hitta övernattningar osv.
 
Jag blir lite fascinerad över tankesättet här. Nån skriver att man kan ju inte rida alla dagar i veckan. Varför inte? Nån skriver att 1 mil/dag är långt. I skritt borde det ta max 2 h. Det kan nog de flesta hästarna i någorlunda kondis klara. Så lägger man upp det på kanske 1,5-2 v så är det nog knappast nått som kommer köra slut på hästen. Men då gäller ju förstås att den är frisk och har en grundkondis.
 
Är det någonting som är vidrigt så är det ju att binda upp en häst som tydligt har sådan panik att den lägger sig ner på det sättet och sedan åka så 15 mil. En häst som innan varit okej att åka med, där kan man nog prata om trauma för hästen.

Att rida en långtur på 15 mil behöver inte vara värre än att låta hästen gå i en stor kuperad hage som uppmuntrar mycket rörelse per dag. Folk underskattar hur mycket hästar faktiskt rör på sig om dom får. Har man gott om tid och tar det lugnt med många övernattningar och några vilodagar beroende på hur hästen känns så är det inga problem att rida dom där milen. Dock blir det ju ett litet projekt för Ts att hitta övernattningar osv.

15 mil för en frisk och normal individ som är igång tycker jag inte är något att knussla över. Man går mycket på långturer och låter hästen vila sig mellan varven. Inga konstigheter!

Problemet är ju att hästen här av vet bedöms ha såna balansproblem att den inte klarar av att åka trailer ens. Den är äldre och har tydligen haft ett tufft liv.
Då undrar man ju hur det står till med hästen. Både fysiskt och mentalt.

Börjar den bli senil? Har den ont? Är den för svag i bakkärran? Etc etc..

Hade den varit 23 år, fullt igång och frisk som en nötskrika hade jag inte brytt mig det minsta om man bara rider med förstånd och delar upp det lite och ser till att vattna och fodra etc.

Problemet är ju som sagt att man inte vet varför den har kass balans. Att vet säger att det är åldersrelaterat är ju i mina ögon en förenkling av ett större problem. Dvs den har inte bara uppnått en viss ålder och vips har den i trailer balansproblem. Balansproblemen är konstanta och beror på något i kroppen. Någon är vaj med en häst som har såna stora balansproblem.
Antingen är den för slapp eller så är det något som är sjukt. Sen att man inte behöver avliva hästen för det är en annan femma.
Men man ska inte ta helt lätt på att den reagerar som den gör. Jag tycker man ska vara försiktig med sina djur och lyssna på dem.
Kan man inte ens stå i trailer är det något man bör ta på allvar.

Jag förstår att ts har ett jäkla dilemma! Men man ska inte vifta bort hästens reaktioner för det. De talar sitt tydliga språk. Och man får ta det på allvar och väga in i ekvationen.
 
Jag blir mest fascinerad av att många finner frågorna om övernattningar, närvaro av hovslagare och veterinär så svåra. Det får man ju lösa innan man ger sig av, sondera vägen och kolla upp stall/gårdar/hagar där man kan få hyra in sig, leta upp telefonnr till veterinärer och hovslagare på vägen. Det går ju faktiskt att prova att gå, och om hästen inte tycks må bra av det (då är den antagligen sjuk på ett eller annat sätt) försöka stalla in hos någon ett tag för att behandla (eller ta ut farmartjänst för den delen).

Edit. @MissFideli det är du och jag som är fascinerade, vi skrev typ samtidigt =).
 
Självfallet, är terrängen besvärlig så tar man ju det lugnt!
Att gå en mil tar ca 2 timmar, så 3 mil om dagen är väl realistiskt om man ska gå eller skritta en häst. Kan man lägga in travpass så bör man hinna 4 mil. Det innebär att du måste ha fyra eller fem övernattningar på vägen ... om du ger dig på detta så hade jag förberett det hela genom att cykla sträckan först och noga planeta f raster, övernattningar, vägväl mm
Fast att gå en mil tar inte 2 timmar för ngn människa till fots ens ? Jag går 11 km med hundarna i lugn takt och det tar inte ens 1,5 timma ?
 
Man ska ju tänka på, med sträckor, att de flesta rider inte mer än 4-8 km per ridtur och tycker 1 mil är relativt långt.

Det betyder att 1-3 mil per dag är vääääldigt mycket för de allra flesta hästar nuför tiden. För en häst som kanske inte är helt ok är 1-3 mil per dag oerhört mycket.
4-8 km per ridtur? Ja 8 km är väl rätt normalt, men bara som uppvärmning hinner jag någon km i ridhuset är ridhuset (20x40) ger knappt 100 meter per var, vårt är lite större så dryga 100 meter i stället.
 
Jag blir mest förvånad hur man kan tycka att det är en bra ide att ge sig ut på en så lång ritt, som varken häst eller ryttare gjort tidigare om jag förstår rätt, med en häst som uppenbarligen har något (eller flera) allvarliga problem :confused:

För en frisk, vältränad häst och dito ryttare hade jag inte reagerat. Men TS häst ramlar omkull i transporten (något den vad jag förstår inte gjort tidigare?), det kan ju inte med bästa vilja i världen anses vara en frisk häst som gör så?

Jag hade inte nöjt mig med veterinärens förklaring att den har balansproblem, för det är som sagt knappast normalt att en häst får sådana problem enbart p.g.a. att den är en viss ålder. Det ligger något annat bakom. Och med en häst som man vet har problem, men man vet inte VAD och hur det kan utveckla sig, då låter det galet att ge sig ut på en så lång ritt tycker jag. Vet man inte vad problemet är vet man ju inte heller hur det kan utvecklas, och det kan få hemska konsekvenser inte minst för ryttaren/människan som leder hästen.

Det är som jag ser det inte kontakten med veterinär, hovslagare, övernattning eller ens dagspackning som är problemet. Sånt har folk hittat lösningar på i alla tider. Det är hästens (o)hälsa jag oroar mig för.
 
Senast ändrad:
Jag blir lite fascinerad över tankesättet här. Nån skriver att man kan ju inte rida alla dagar i veckan. Varför inte? Nån skriver att 1 mil/dag är långt. I skritt borde det ta max 2 h. Det kan nog de flesta hästarna i någorlunda kondis klara. Så lägger man upp det på kanske 1,5-2 v så är det nog knappast nått som kommer köra slut på hästen. Men då gäller ju förstås att den är frisk och har en grundkondis.
Det tar inte 2 timmar att promenera en mil - ens till fots som människa som sagt .
 
Jag blir lite fascinerad över tankesättet här. Nån skriver att man kan ju inte rida alla dagar i veckan. Varför inte? Nån skriver att 1 mil/dag är långt. I skritt borde det ta max 2 h. Det kan nog de flesta hästarna i någorlunda kondis klara. Så lägger man upp det på kanske 1,5-2 v så är det nog knappast nått som kommer köra slut på hästen. Men då gäller ju förstås att den är frisk och har en grundkondis.

Jag vet inte omdu tänker på mitt inlägg där jag skriver att de flesta nu mer inte rider mer än 4-7 km per dag och att de tycker 1 mil är mycket?

Det är verkligen inte mycket. Speciellt inte i skritt. Men, det jag framförallt tänker med det (om det var mig du nu menade) är att många tycker att deras häst är i bra grundkondition när man bara hållt sig till de få kilometrarna per dag.
 
Jag vet inte omdu tänker på mitt inlägg där jag skriver att de flesta nu mer inte rider mer än 4-7 km per dag och att de tycker 1 mil är mycket?

Det är verkligen inte mycket. Speciellt inte i skritt. Men, det jag framförallt tänker med det (om det var mig du nu menade) är att många tycker att deras häst är i bra grundkondition när man bara hållt sig till de få kilometrarna per dag.

Jag vet inte vem jag tänkte på, jag la aldrig namn på minnet. Men 4 km för en häst är ju ingenting. Kanske med ryttare om den är ovan, men att promenera det kan nog de flesta göra utan kondis. Om den vanligtvis inte står i en liten grusruta och inte får röra sig förstås.
 
Jag blir mest fascinerad av att många finner frågorna om övernattningar, närvaro av hovslagare och veterinär så svåra. Det får man ju lösa innan man ger sig av, sondera vägen och kolla upp stall/gårdar/hagar där man kan få hyra in sig, leta upp telefonnr till veterinärer och hovslagare på vägen. Det går ju faktiskt att prova att gå, och om hästen inte tycks må bra av det (då är den antagligen sjuk på ett eller annat sätt) försöka stalla in hos någon ett tag för att behandla (eller ta ut farmartjänst för den delen).

Edit. @MissFideli det är du och jag som är fascinerade, vi skrev typ samtidigt =).
Så det känns fascinerande utifrån en inte veterinärt ok häst som öht inte gått distanser tidigare att rida 15 mil att få hem den bara sådär ?
Jag tycker tråden är full av kloka reflektioner utifrån TS redogörelse , följdfrågor osv .
 
Jag blir mest förvånad hur man kan tycka att det är en bra ide att ge sig ut på en så lång ritt, som varken häst eller ryttare gjort tidigare om jag förstår rätt, med en häst som uppenbarligen har något (eller flera) allvarliga problem :confused:

För en frisk, vältränad häst och dito ryttare hade jag inte reagerat. Men TS häst ramlar omkull i transporten (något den vad jag förstår inte gjort tidigare?), det kan ju inte med bästa vilja i världen anses vara en frisk häst som gör så?

Jag hade inte nöjt mig med veterinärens förklaring att den har balansproblem, för det är som sagt knappast normalt att en häst får sådana problem enbart p.g.a. att den är en viss ålder. Det ligger något annat bakom. Och med en häst som man vet har problem, men man vet inte VAD och hur det kan utveckla sig, då låter det galet att ge sig ut på en så lång ritt tycker jag. Vet man inte vad problemet är vet man ju inte heller hur det kan utvecklas, och det kan få hemska konsekvenser inte minst för ryttaren/människan som leder hästen.

Det är som jag ser det inte kontakten med veterinär, hovslagare, övernattning eller ens dagspackning som är problemet. Sånt har folk hittat lösningar på i alla tider. Det är hästens (o)hälsa jag oroar mig för.

Självklart ska hästen gås igenom först. Det står dock att hästen ridits långt tidigare.
 
Fast att gå en mil tar inte 2 timmar för ngn människa till fots ens ? Jag går 11 km med hundarna i lugn takt och det tar inte ens 1,5 timma ?
Ett marschtempo på 5 km i timmen är inte direkt långsamt, för all del inte så värst snabbt heller. Ska jag gå långt och får upp tempot så går jag runt 6-8 km i timmen men då är det målmedvetet traskande utan paus.
 
4-8 km per ridtur? Ja 8 km är väl rätt normalt, men bara som uppvärmning hinner jag någon km i ridhuset är ridhuset (20x40) ger knappt 100 meter per var, vårt är lite större så dryga 100 meter i stället.

Jag vet inte vad du egentligen ville säga med inlägget. Jag tycker inte att 4- km är långt. Det är den korta turen. Men, de flesta av mina stallkamrater jag haft sedan ´84 håller sig runt 4-6 km per dag och tycker det långt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 389
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 453
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 891
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 267
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp