Måste rida 15 mil

Jag vet inte vad du egentligen ville säga med inlägget. Jag tycker inte att 4- km är långt. Det är den korta turen. Men, de flesta av mina stallkamrater jag haft sedan ´84 håller sig runt 4-6 km per dag och tycker det långt.

Kan skriva under på detta, i alla stall jag stått i har man ridit långtur om man rider 8-10 km. Då anses hästen behöva vila och ta det lugnt ett antal dagar för att återhämta sig :cautious:
Och rider man en kortare sväng på 4-5 km så är det otänkbart att rida i paddocken före eller efter. Hästen har ju redan fått jobba hårt...

Det är ryttare som anser att deras hästar har bra kondition, vill jag tillägga.
 
Hästen kanske är 160 cm hög och inte heller har kondis? ;)
Nämen det var ett exempel. För att vissa verkar tycka att det är långt för en häst att gå, även om den är frisk.
Ja det är lite konstigt om folk tycker att det är långt att motioneras i alla gångarter inkl långa sträckor i höga gångarter några mil med en frisk häst i kondition .
 
Jag vet inte vad du egentligen ville säga med inlägget. Jag tycker inte att 4- km är långt. Det är den korta turen. Men, de flesta av mina stallkamrater jag haft sedan ´84 håller sig runt 4-6 km per dag och tycker det långt.
Du kanske behöver skaffa dig bredare referensramar, 4 km är hinner du skritta på en 15-30 minuter. Hästen få ju knappt chans att komma igång.
 
Kan skriva under på detta, i alla stall jag stått i har man ridit långtur om man rider 8-10 km. Då anses hästen behöva vila och ta det lugnt ett antal dagar för att återhämta sig :cautious:
Och rider man en kortare sväng på 4-5 km så är det otänkbart att rida i paddocken före eller efter. Hästen har ju redan fått jobba hårt...

Det är ryttare som anser att deras hästar har bra kondition, vill jag tillägga.

Exakt min tanke.

Med det sagt är min tanke då att man ska tänka minst två gånger innan man tar en eventuellt sjuk häst och gå/rida en långtur, om ens sakta, om man tror att den har en grundkondis den kanske inte har.
Vilket den ju kan ha om TS rider mer än "de flesta" hobbyryttare.
 
Var står det att TS ska rida i höga gångarter? Det har jag missat. Har bara läst gå.
Det är en kommentar till den diskussion som pågår och inte till TS alls specifikt . Det tyckte jag var tydligt . Du har nog missförstått om du läst svaret som du tolkar det i svar till mig ?
 
Du kanske behöver skaffa dig bredare referensramar, 4 km är hinner du skritta på en 15-30 minuter. Hästen få ju knappt chans att komma igång.

Läser du vad jag skriver verkligen?

Jag har då aldrig i hela mitt liv tyckt att 4 km är mycket. Jag skriver att de flesta andra tycker det. Jag tycker inte ens 1 mil är mycket utan en ganska vanlig tur i skogen i mycket trav.
Läs lite nogrannare, det står till och med i inlägget du citerar att jag inte tycker att det är långt alls. "Jag tycker inte att 4 km är långt. Det är den korta turen"
d.v.s den man tar efter man ridit på volten eller inte ens är värt att sadla hästen för att komma ut.
 
Menar du 15 mil mellan platsen hästen finns? Eller har du räknat med de omvägar som kommer till eftersom man inte kan ta samma vägar med en häst som med en bil?

Det är klart att det går att rida/gå 15 mil med en häst, frågan är om det är realistiskt. Ska du ha följebil eller bära med dig det mest oumbärliga i en ryggsäck? Du måste ha frågan om mat till dig och hästen ordnad, och hästen behöver äta oftare än du. Och vatten!!! Nattlogi för er båda måste också ordnas. Du behöver kunna nå en hovslagare vid behov, helst veterinär också. Samt en plan B för dig själv, när skavsår och blåsor tvingar dig att rasta eller bryta.

Och det var bara vad jag kom på direkt...

Om TS ordnar övernattning i olika stall så har dessa antagligen hovslagar- och veterinärkontakter. Om nu inte TS befinner sig i nåt fjäll nånstans så går det ju i princip alltid att få tag i en veterinär. Och varför skulle TS få skavsår och blåsor?! Vet vi något om TS träningsbakgrund? De flesta någorlunda tränade människorna kan promenera ett par mil om dagen utan problem.
 
Frågan är snarare hur TS ska klara att rida/gå 15 mil. Och då vet vi inte om det är 15 mil fågelvägen, 15 mil på bilvägar eller 15 mil ridväg.
 
@mackan
Hade inte ens ridit den sträckan på en fullt frisk häst i toppkondition.
Som någon skrev, djurambulansen borde ju kunna transportera hästen i hängmatta och ge lugnande. Det är väl det enda jag hade sett som ett alternativ om det absolut inte går att transportera hästen på något annat vis.

Plus att man inte kan rida/gå alla dagar i veckan. Eller ens alla veckor. Både häst och människa behöver ta igen sig och läka småskavanker.

Har jag svarat på. Ser inget om snabbare gångarter där?
 
Läser du vad jag skriver verkligen?

Jag har då aldrig i hela mitt liv tyckt att 4 km är mycket. Jag skriver att de flesta andra tycker det. Jag tycker inte ens 1 mil är mycket utan en ganska vanlig tur i skogen i mycket trav.
Läs lite nogrannare, det står till och med i inlägget du citerar att jag inte tycker att det är långt alls. "Jag tycker inte att 4 km är långt. Det är den korta turen"
d.v.s den man tar efter man ridit på volten eller inte ens är värt att sadla hästen för att komma ut.
Nej precis - milen går man ju minst hundarna på långpromenad .
 
Frågan är snarare hur TS ska klara att rida/gå 15 mil. Och då vet vi inte om det är 15 mil fågelvägen, 15 mil på bilvägar eller 15 mil ridväg.

Men hen tänker ju göra det utspritt under en tid. I perioder promenerar jag 1 mil om dagen, utöver det "vardagsmotion" (typ cykla till skola, gå till mataffären osv). Om TS enda uppgift är att gå lugnt med hästen borde det inte vara några problem att gå två mil om dagen, dessutom med någon vilodag inlagd.
 
Problemet är ju att hästen här av vet bedöms ha såna balansproblem att den inte klarar av att åka trailer ens. Den är äldre och har tydligen haft ett tufft liv.
Då undrar man ju hur det står till med hästen. Både fysiskt och mentalt.
Men nu är det ju så att veterinären bedömer att hästen kan klara det, då får man ju lita på det. Läget är ju inte direkt så att veterinär har dömt ut hästen och Ts tänker göra turen ändå.

Sen så är det heller inte omöjligt att plocka ut en veterinär under vägen ifall det är så att hästen plötsligt blir sämre. Att ge det ett försök skadar inte alls, kan snarare bli en väldigt trevlig långtur sålänge man har många övernattningsställen och ett par vilodagar med jämna mellanrum. Sen är det ju bara att lyssna på hästen, antar att Ts märker om hästen plötsligt inte känns fräsch under vägen.
 
Frågan är snarare hur TS ska klara att rida/gå 15 mil. Och då vet vi inte om det är 15 mil fågelvägen, 15 mil på bilvägar eller 15 mil ridväg.

Jag tycker inte att det är en fråga som behöver belysas.

Hästen är den som måste tas hänsyn till. Den som inte kan svara för sig själv och den TS ju försöker få grepp om och få råd om.
Det är också hästen som lagligen inte får lida i onödan och inte själv kan säga stopp.
 
Frågan är snarare hur TS ska klara att rida/gå 15 mil. Och då vet vi inte om det är 15 mil fågelvägen, 15 mil på bilvägar eller 15 mil ridväg.

Förutsatt att inte TS är sjuk, har balansproblem etc så ser jag inte det som ett större problem. Det bör man orka.

Skavsår eller blåsor är inget man dör av heller..

I min värld är det det faktum att jag tvivlar på att hästen är helt ok som gör mig tveksam till det hela. Samt att en äldre häst som "haft ett tufft liv" och har balansproblem kan påverkats psykiskt av det och inte må helt bra av att övernatta på olika nya ställen etc..
 
Men nu är det ju så att veterinären bedömer att hästen kan klara det, då får man ju lita på det. Sen så är det heller inte omöjligt att plocka ut en veterinär under vägen ifall det är så att hästen plötsligt blir sämre. Att ge det ett försök skadar inte alls, kan snarare bli en väldigt trevlig långtur sålänge man har många övernattningsställen och ett par vilodagar med jämna mellanrum. Sen är det ju bara att lyssna på hästen, antar att Ts märker om hästen plötsligt inte känns fräsch under vägen.

Jag har varit med om att veterinärer släppt igenom rent halta, tydligt sjuka etc hästar för många gånger för att tro på att alla veterinärer ska kunna veta allt om alla åkommor och bedöma sånt. Tyvärr!
Utöver att vi inte får veterinärens ord direkt. Jag säger absolut inte att TS ljuger eller hittar på. Det vill jag poängtera.
Men veterinären kan ha en lite annan syn på vad som sagts. Det har man också varit med om fler gånger än man velat.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 389
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 453
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 891
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 267
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp