Bukefalos 28 år!

Medryttare eller fult utnyttjande?

Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

joo för min egen del har det med betalningen att göra.
säger inte att det är så för alla, men för mig är det så att om jag betalar för att rida/motionera/låna *kalla det vad ni vill* så vill jag rida där det passar för dagen.
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

joo för min egen del har det med betalningen att göra.
säger inte att det är så för alla, men för mig är det så att om jag betalar för att rida/motionera/låna *kalla det vad ni vill* så vill jag rida där det passar för dagen.

Jag förstår inte varför det måste ha med betalning att göra. När jag haft medryttare/skötare har vi haft sån deal även utan betalning.
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Jag har precis skaffat mig en medryttare och skulle inte komma på tanken att ta betalt. Hon hjälper ju mig och min häst får ridas och pysslas med ordentligt de dagar jag har lite mindre tid. Hon och jag ligger på samma utbildningsnivå och rider ungefär på samma sätt.
Tar man betalt för det känns det dessutom som om man har "mindre att säga till om", eftersom personen faktiskt betalar. Nu sker ju allt på mina vilkor även om hon får göra (nästan) vad hon vill med hästen, bara jag vet om det.
Hon hjälper dig men du hjälper ju henne oxå att få ridning och hästliv utan att behöva lägga en massa pengar på att köpa häst. Jag tycker inte det vore fel att ta betalt av medryttare. Priset kan ju vara i förhållande till hur mycket ridning och arbetsinsatser medryttaren gör.
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

jaa men givetvis måste det inte enbart ha med betalningen att göra, tror du missförstår mig, givetvis kan du göra lite olika saker med hästen även om du inte betalar!! :D
om du får göra massa olika saker med hästen, pilla, borsta, pyssla, rida, tömköra, träna, vad helst som och du slipper betala är det hur bra som helst.
jag har även själv haft det så!

men det jag menar är att om jag nu Måste betala för att hjälpa ngn annan med deras häst vill jag inte få tillsagt tex. att jag bara får rida i paddocken.
- men det kanske bara är jag som ser det så, givetvis blir en sådan häst ointressant för min del med... ^__^
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

men det jag menar är att om jag nu Måste betala för att hjälpa ngn annan med deras häst vill jag inte få tillsagt tex. att jag bara får rida i paddocken.
- men det kanske bara är jag som ser det så, givetvis blir en sådan häst ointressant för min del med... ^__^

Bara den meningen "att om du MÅSTE betala för att HJÄLPA någon" skär i ögonen på mig. Det låter som du gör ett barmhärtighetsjobb.. När du igentligen utövar ditt intresse!!!!!!
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Hon hjälper dig men du hjälper ju henne oxå att få ridning och hästliv utan att behöva lägga en massa pengar på att köpa häst. Jag tycker inte det vore fel att ta betalt av medryttare. Priset kan ju vara i förhållande till hur mycket ridning och arbetsinsatser medryttaren gör.


Tycker själv att ta betalt för att få hjälp av någon som har tid/lust dom dagar man själv inte har det skulle kännas konstigt. Det är ju ändå jag som behöver hjälpen, sen att nån "får ridning och hästliv utan att behöva lägga en massa pengar på att köpa häst. " är väl en win/win ?
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

KL

Jag skaffade foderhäst tillsammans med en yngre tjej, som efter ett par månader ville börja dansa istället för att rida, och lämnade mig ensam med en arab och hela kostnaden.

Eftersom jag varken hade tid eller råd med en egen häst skaffade jag en medryttare, vars mamma betalade mig 50kr varje gång hon red, vilket var två dagar i veckan. Jag behövde helt enkelt hjälp på båda fronterna! Det är väl inget fel med det? Dessutom fick hon göra vad hon ville med hästen. Jag sade till henne att hon inte fick "träna" hästen, eftersom jag försökte skola om/rida in henne, men hon fick välja mellan paddock, ute, hoppa, allt hon ville göra!

Själv har jag varit medryttare på en underbar häst och behövde inte betala en spänn. Anledningen? Ägaren hade inte tid, men hon hade pengar. Fair deal.

När jag åker till USA kommer min kompis hjälpa syrran med våran häst. Hon kommer inte behöva betala, eftersom vi idag har råd att ha häst utan problem.
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Tycker själv att ta betalt för att få hjälp av någon som har tid/lust dom dagar man själv inte har det skulle kännas konstigt. Det är ju ändå jag som behöver hjälpen, sen att nån "får ridning och hästliv utan att behöva lägga en massa pengar på att köpa häst. " är väl en win/win ?

Så vi hästägare ska sponsra andras intresse, nej du tack.. Alla gör väl som dom vill, men så snäll är i alla fall inte jag och om jag inte hade egen häst skulle jag inte kräva det av någon annan heller. Jag skulle själklart vilja betala för mig, skulle inte vilja känna att jag utnyttjar någon annan. Jag vet vad det kostar att ha egen häst och skulle aldrig vilja åka med på en räkmacka på någon annans bekostnad..

Enda gången jag skulle kunna tänka mig att se det på det viset vore om jag blev sjuk och helt oförmögen att ta hand om min häst eller reser bort en längre tid. Annars vill jag ha betalt om jag ska låna ut min häst. Nu har jag valt bort det pga som jag skrev tidigare att jag snarare tycker det är en belastning än en hjälp!
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Klart det kostar att ha häst, men det hoppas jag verkligen man tänkte på innan man köpte sin häst =) och om man behöver hjälp med sin häst så tycker jag själv att man ska betala någon annan för att ta hand om den, menar.. inte tar man väl betalt för att någon annan ska passa/sköta om hästen om man är på semester? men som sagt det är upp till var och en, själv skulle jug aldrig ta betalt för att FÅ hjälp
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Tycker själv att ta betalt för att få hjälp av någon som har tid/lust dom dagar man själv inte har det skulle kännas konstigt. Det är ju ändå jag som behöver hjälpen, sen att nån "får ridning och hästliv utan att behöva lägga en massa pengar på att köpa häst. " är väl en win/win ?
Jo man kan se det på olika sätt. Men ta ett exempel:

Två tjejer - samma kunskaper, samma ålder, samma ekonomi. Båda älskar hästar och vill rida men ingen har tid att rida alla dagar i veckan.

Tjej 1 lägger 80 000 kr på att köpa en häst. Hästen kostar sen runt 4000kr /månad att ha.

Tjej 2 väljer att istället för att köpa häst bli medryttare på första tjejens häst.

Dom delar lika på både förmåner och jobb. Lika mycket ridning, träning och arbete.

Det vore väl inte orimligt om dom då också delade på dom löpande kostnaderna?
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Kommer man överens om något är inget orimligt =)
Men kan bara svara för mig själv att om jag hade gått och köpt den hästen även fast ja visste att jag inte hade tiden så hade jag ju vetat redan innan att jag kommer behöva hjälp. Och då hade jag förmodligen letat efter nån som kunde va halv-fodervärd, eller hittat en som kunde hjälpa mig som medryttare men jag hade då inte tagit något betalt för att få hjälp dom dagarna ja visste att jag inte kunde.
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Klart det kostar att ha häst, men det hoppas jag verkligen man tänkte på innan man köpte sin häst =) och om man behöver hjälp med sin häst så tycker jag själv att man ska betala någon annan för att ta hand om den, menar.. inte tar man väl betalt för att någon annan ska passa/sköta om hästen om man är på semester? men som sagt det är upp till var och en, själv skulle jug aldrig ta betalt för att FÅ hjälp


Jag kan betala om någon kommer ut och mockar och tar hand om utrustningen för då skulle jag se det som hjälp. Men när någon kommer ut och rider på min häst i min sadel med mitt träns då ser jag det enbart som en shans för den personen att utöva sin hobby och då är det självklart att den ska betala. Du kan ju prova att ringa turridningsföretaget och erbjuda dig att rida deras hästar gratis eftersom du hjälper dom med motionen av hästarna..

Det är just därför jag har valt att ha min häst i fullskötselstall så jag slipper snikna människor som försöker åka räkmacka på min bekostnad! Att vara medryttare och betala typ 500:-/mån är ju bara en droppe i havet när man är hästägare. Det är inte ens i närheten vad jag betalar bara för min hästs försäkring varje månad..
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Klart det kostar att ha häst, men det hoppas jag verkligen man tänkte på innan man köpte sin häst =) och om man behöver hjälp med sin häst så tycker jag själv att man ska betala någon annan för att ta hand om den, menar.. inte tar man väl betalt för att någon annan ska passa/sköta om hästen om man är på semester? men som sagt det är upp till var och en, själv skulle jug aldrig ta betalt för att FÅ hjälp

Det är en fri marknad och det är upp till var och en ifall man är beredd att betala för att vara medryttare.

Jag har hittills aldrig tagit betalt av någon medryttare men skulle någon vilja rida min häst på tid som jag själv skulle vilja rida så kan jag mycket väl tänka mig att ta betalt.

Skulle jag inte ha egen häst skulle jag kunna betala för att rida en välutbildad häst som jag kunde lära mig av men inte för en som är mindre utbildad än vad jag är och som jag bara får rida ut på.
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Jag kan betala om någon kommer ut och mockar och tar hand om utrustningen för då skulle jag se det som hjälp. Men när någon kommer ut och rider på min häst i min sadel med mitt träns då ser jag det enbart som en shans för den personen att utöva sin hobby och då är det självklart att den ska betala. Du kan ju prova att ringa turridningsföretaget och erbjuda dig att rida deras hästar gratis eftersom du hjälper dom med motionen av hästarna..

Det är just därför jag har valt att ha min häst i fullskötselstall så jag slipper snikna människor som försöker åka räkmacka på min bekostnad! Att vara medryttare och betala typ 500:-/mån är ju bara en droppe i havet när man är hästägare. Det är inte ens i närheten vad jag betalar bara för min hästs försäkring varje månad..

Bra för dig att du har valt att ha din häst i ett fullskötselstall där dom möter dina krav =) och detta har verkligen inget med din häst försäkring att göra.
Och sen vet jag inte vad du har råkat ut för gällande medryttare men alla är inte som dom du besrkiver i någon post i tråden "en belastning" .

Och om jag nån gång skulle behöva en medryttare skulle jag inte heller sätta upp vem som helst, utan förmodligen vara rätt kräsen. Men sen skulle jag heller inte ha något emot att om jag hittade en som jag tyckte va trevlig och duktig med hästen, sysslomässigt och ridmässigt, låta henne/han ta hand om hästen dom dagarna jag inte kan utan att betala. För det är ju trots allt min häst/mina åtanden/mitt ansvar =)
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

hejsan..Har bara en fundering och kastar ut en fråga som jag aldrig har fått ett bra svar på.

Varför ska man som medryttare betala? Jag menar om jag hade en häst som inte tiden fanns till till riktigt skulle jag ju vara så otroligt tacksam över att någon annan kunde avlasta mig någon/några dar i veckan och tycker faktiskt att jag snarare är skyldig medryttaren pengar för en tjänst än att dom ska betala mig för att hjälpa mig?
Har aldrig fattat systemet och tycker i ärlighetens namn att det är rätt skruvat. Känns snarare som ett utnyttjande av någons omöjlighet att ha egen häst eller att ta någons brinnande hästintresse o tjäna en liten kova på?

Har aldrig varit medryttare och skulle aldrig i livet tänka mig att betala någon för att "få" motionera och mocka etc åt någon annan.

Åsikter?

Jag hjälper en tjej med hennes häst typ alla dagar i veckan då hon inte har tid. Jag mockar,fyller på vatten motionerar ... Ja, typ allt. Fast hon sköter in och utsläppen. Jag betalar ingenting. Jag har ridit hästen i mer än 2 år nu och i början så erbjöd hon mig att jag skulle få pengar för att jag hjälpte till. men jag ville inte det.
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

som jag sagt tidigare om du läst...
så har jag som regel att jag inte betalar,
visst jag har fått utöva mitt intresse, men jag har också gett ägaren en förmån,
hästen hålls i kondition, så ägaren kan rida fullt ut de dagar denne har tid för detta.
ägaren slipper kanske även sälja hästen...

jag har själv egen häst nu, och om jag får för mig att jag skulle behöva en medryttare, väljer jag en person före pengar, finns många duktiga tjejer och killar som har hjärtat på rätt plats men det finns inte pengar till häst själv.
att kunna ha häst är en förmån!
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Nu lär det väl komma några råma skrin här men... även jag inte betalar något för min medryttarhäst så vill jag inte ägaren ska stå o säga idag är det ridbanan o i nästavecka är det skogen. Nej tack, jag rider där det passar för väder o vind samt vad jag för stunden känner för. Ägaren får lita på mig annars skulle jag inte vilja fortsätta med dennes häst om jag blir misstrodd hela tiden.

Om sen ägaren av någon anledning inte vill att jag ska rida utan ta en promenad eller enbart hålla mig i skritt så är det självklart. Men jag räknar med att jag o ägaren tillsammans håller ett bra träningschema tillsammans utan att denne ska säga åt mig vart jag ska rida.

Jag skulle aldrig ta betalt för att rida o sköta någon annans häst oavsett orsaksen men däremot märker jag att folk som inte har med hästar att göra tycker det är mkt märkligt att jag sköter om andras hästar utan att få nåt för det. Jag svarar att jag får ju närheten till hästen o ridningen, hela hästbiten helt enkelt.

Man ska vara noga när man söker medryttare... några konstiga människor kommer alltid att dyka upp o dem får man solla bort.

Tolou - de två tjejerna delar lika på allt men i slutändan är det en av dem som får ta besluten när hästen är sjuk, en av dem som äger hästen o som är dennes livskamrat. (under förutsättning att man tänker så om sin häst som ett långt kamratliv tillsammans) en av dem som behåller hästen om de båda skiljs åt i livet... detta oavsett om man betalar eller inte...

elanor.. jag tycker inte alls det är något fel i att du tog en peng för att tjejen red din häst.... om hon o hennes mamma var med på det är det ju perfekt att ni har kommit överrens...

Ni som tycker det är sniket o snålt av medryttare o rida på andras hästar utan att betala något.. kan ni förstå att andra hästägare vill använda sig av dessa medryttare för att hinna med annat en dag o samtidigt få hästen motionerad?
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Det är väl ingen som tycker illa om de som har sina medryttarhästar gratis. Det är ju skitbra att parter kommer överens.

Det är inställningen att man gör någon en tjänst/ett jobb när man utövar sin hobby. Det är oförskämt.
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

här kan du och jag nog gå hand i hand. skriker dem på dig, får dem nog skrika på mig med ;)
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Har bara alltid hört om saken som något dåligt och vill därför se vad andra tycker. Som jag sa innan..Jag får ju hjälpen av medryttaren..borde inte det vara betalning nog eller?

söker jag medryttare så är det inte för att jag varken har råd eller tid, utan känner att likaväl som jag rider 1 eller 2 dagar mindre i veckan kan någon annan göra det och jag får en slant.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
9 808
Senast: Mumfie
·
Träning Jag berättade för nån vecka sen om att jag nyss tagit mig tillbaka i vuxen ålder till ridskola och hur fantastiskt det känns men att jag...
Svar
2
· Visningar
1 322
Senast: Lager
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 411
Senast: vildeld
·
G
Hästmänniskan Hej! Jag har under flera års tid sökt häst som jag kan bli medryttare till. Tyvärr har det inte gått så bra eftersom de flesta...
17 18 19
Svar
371
· Visningar
26 607
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp