Bukefalos 28 år!

Medryttare eller fult utnyttjande?

Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

*knappen*

Kan någon förklara för mig hur man kan jämföra barnpassning med medrytteri? Eller hundpassning? Ridning är en handelsvara. Jag har ännu inte sett någon reklam för "barnuthyrning" eller en skylt som säjer "hyr en hund, promenera den i en timme!" . Men om detta fenomen finns får någon gärna rätta mig. Så länge folk är villiga att betala för att få rida måste ju detta betyda att personen som betalar finner ett nöje i det hela. Något man är villig att betala för. Är man tillräckligt intresserad av att rida, man finner ett nöje i och en personlig utveckling av denna livstil, så köper man en häst. Jag upprepar, man köper en häst. Visst, man kanske har turen att få en häst också men detta tillhör ju inte direkt vardagen i en hästintresserads liv. Man betalar sedan vanligtvis hyra för boxplats åt denna häst. Man betalar foder. Man betalar försäkring. Man betalar veterinär då och då. Man köper utrustning. Så plötsligt känner man att det tär på plånboken att ha häst. Det tär på tiden. Nu måste jag välja. Sälja, kämpa på och dra in på annat eller skaffa medryttare som betalar för sig för att få nyttja mina ägodelar och för att få odla sitt intresse. En medryttare som älskar hästar och som tycker att pysslet runt hästen är roligt också, som gillar att se till att ett djur mår bra i en nymockad box med mat som väntar på rad utanför. Helt enkelt en person som inte själv anser sig ha råd eller tid till att äga en häst själv men gärna är med på en del av kakan, både kostnadsmässigt och utvecklingsmässigt. Kan någon vettig människa förklara för mig vad som skulle vara utnyttjande med denna tanke? Jag har bekostat hästen, utrustningen och betalar löpande utgifter. En medryttare kommer in och betalar en månatlig kostnad för att få använda detta. Jag ser inte felet. Så länge jag inte satt en pistol i tinningen på denna människa utan har annonserat efter någon som är villig att göra denna deal med mig så kan jag ärligt talat inte se något utnyttjande någonstans. Jag ser bara ett ömsesidigt avtal där bägge får ut något bra av det hela. :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

*knappen*

Kan någon förklara för mig hur man kan jämföra barnpassning med medrytteri? Eller hundpassning? Ridning är en handelsvara. Jag har ännu inte sett någon reklam för "barnuthyrning" eller en skylt som säjer "hyr en hund, promenera den i en timme!" . :

Jodå, hunduthyrning har jag tex sett i Kina.
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

joo för min egen del har det med betalningen att göra.
säger inte att det är så för alla, men för mig är det så att om jag betalar för att rida/motionera/låna *kalla det vad ni vill* så vill jag rida där det passar för dagen.


och min medryttare får bestämma hur och vad hon vill rida de dagarna hon har Gneisti och det hade hon fått bestämma oavsett hon betalar eller ej
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Jag är medryttare och rider 3 dagar i veckan och betalar 1500 kr i månaden och ser inget problem med detta! (Kan jobba av hyran med fodringar)

Jag "delar" ju i princip hästen med ägaren och får göra allt, tycker inte att det är fel att man vill ta betalt för att någon rider ens häst. Jag har inte råd att ha egen häst men "delar" gärna hästen.
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Eftersom tråden redan är avdammad så fortsätter väl jag. Jag är helt inne på din tankegång TS, därför har ingen av mina medryttare någonsin betalat.

Men jag kan däremot förstå att man vill ta en slant för att eliminera oserösa människor som kanske skiter i att dyka upp någon dag. Är nog lätt hänt om de slipper betala för hästen :grin:
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

*kl*
Har bara skummat igenom första sidan, men jag håller nog med om att om jag hjälper till och avlastar ägaren så ska inte jag betala. Om jag däremot bara vill rida utan att hjälpa till i övrigt så skulle det vara med rimligt att lägga en slant.
Har själv anonser ute om att bli medryttare, eller snarare "stallhjälp" där jag skrivit att jag vill få hjälp att komma igång igen. Och då givetvis hjälper till med diverse stallsysslor med mera mot att jag får hjälp att lära mig hur det är att ha häst - inför framtida hästägande.
Fick svar från en tjej och ska ringa henne i dagarna.
Sen får man ju kompromissa fram vad man tycker är skäligt.
Men när det gäller just faktum - tjänster/gentjänster så tkr jag inte det ska förekomma betalning utöver det.
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Jag tycker att en medryttare ska betala om den inte hjälper till med övriga stallsysslor. Jag har en tjej som kommer och rider mitt halvblodssto 2 ggr i veckan (helgerna) och hon står för hästens halva skoning. Det enda hon gör är alltså att ta in hästen, sadla den och rida och hon får både rida ut, hoppa och rida dressyr. Det kostar att ha häst! Om jag hade varit medryttare hade jag betalat en summa, oavsett om ägaren ville eller inte ville. Det är inte mer än rätt!

/Isabel
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

*knappen*

Kan någon förklara för mig hur man kan jämföra barnpassning med medrytteri? Eller hundpassning? Ridning är en handelsvara. Jag har ännu inte sett någon reklam för "barnuthyrning" eller en skylt som säjer "hyr en hund, promenera den i en timme!" . Men om detta fenomen finns får någon gärna rätta mig. Så länge folk är villiga att betala för att få rida måste ju detta betyda att personen som betalar finner ett nöje i det hela. Något man är villig att betala för. Är man tillräckligt intresserad av att rida, man finner ett nöje i och en personlig utveckling av denna livstil, så köper man en häst. Jag upprepar, man köper en häst. Visst, man kanske har turen att få en häst också men detta tillhör ju inte direkt vardagen i en hästintresserads liv. Man betalar sedan vanligtvis hyra för boxplats åt denna häst. Man betalar foder. Man betalar försäkring. Man betalar veterinär då och då. Man köper utrustning. Så plötsligt känner man att det tär på plånboken att ha häst. Det tär på tiden. Nu måste jag välja. Sälja, kämpa på och dra in på annat eller skaffa medryttare som betalar för sig för att få nyttja mina ägodelar och för att få odla sitt intresse. En medryttare som älskar hästar och som tycker att pysslet runt hästen är roligt också, som gillar att se till att ett djur mår bra i en nymockad box med mat som väntar på rad utanför. Helt enkelt en person som inte själv anser sig ha råd eller tid till att äga en häst själv men gärna är med på en del av kakan, både kostnadsmässigt och utvecklingsmässigt. Kan någon vettig människa förklara för mig vad som skulle vara utnyttjande med denna tanke? Jag har bekostat hästen, utrustningen och betalar löpande utgifter. En medryttare kommer in och betalar en månatlig kostnad för att få använda detta. Jag ser inte felet. Så länge jag inte satt en pistol i tinningen på denna människa utan har annonserat efter någon som är villig att göra denna deal med mig så kan jag ärligt talat inte se något utnyttjande någonstans. Jag ser bara ett ömsesidigt avtal där bägge får ut något bra av det hela. :confused:

Håller helt med dig.
Jag är, som jag skrivit tidigare, en betalande medryttare som inte har råd med egen häst. Jag delar hellre på hästen för jag skulle även om jag hade råd inte ha tid att åka ut 7 dagar i veckan (och sambon skulle nog inte bli alltför glad om jag gjorde det heller :p ) Så jag tycker inte att det är något "utnyttjande" så länge båda parter har klart för sig vad som gäller.
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Ja helt ärligt börjar den här tråden avskräcka mig från att någonsin ha en vanlig medryttare :crazy: så det får bli betald hjälp istället - beridare/lejd stallskötsel.
Betalar man 5000:- per månad åt en skicklig beridare jämfört med ca 3000:- per månad normalt sett bara till foder/stallhyra/spån och dylikt plus resor till och från stallet (kanske en tusenlapp) har mer tid så man hinner jobba över så är det bannemej så man går plus minus noll eller tillockmed plus.

Så hey, vem behöver medryttare egentligen? :p ;)


Instämmer till fullo! :p
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Halloj! Jag har varit "medryttare" till en upptagen hästäg och jag tog fodringar, in- o utsläpp mm. Betalade inget men fick rida när jag ville ( när hästen var frisk, det var en långtidskadad och en unghäst) och fick en period lite betalt då jag gjorde det mesta i stallet (skotta snö etc). Jag tycker att det är upp till var och en, själv skulle jag aldrig betala för att få sköta/rida nån annans häst men däremot om jag bara behövde borsta lite o sadla så... Har man inte tid att ta hand om hästen själv så får man betala nån. En barnvakt behöver väl inte betala för att få ta hand om barnen...:D


Jag betalar gärna någon, om det är en mycket skicklig person som kan vidareutbilda min häst. Om inte så löser jag tidsbristen genom byten med de andra hästägarna i stallet eller genom att köpa tjänsten av stallägaren. Lånar inte ut min häst gratis till folk som bara är för snåla för att köpa egen.
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Det där tycker jag också är fel.. MEN det är nästan bara hästägare i storstäder som kräver pengar. Beror väl på att det är dyrt att ha häst i storstad. Men då tycker jag att man skriver att man har ekonomiska problem och vill ha hjälp med hästen plus pengarna.. vara ärliga helt enkelt..
Bor nu I hulstfred och är medryttare/halvfodervärd och betalar INGENTING! men innan bodde jag i sthlm och var medryttare på en häst som jag betalade hela 800 kr för 3 dagar i veckan..
Man märker att det mest är de i storstäder som vill ha pengar.
Kanske inte något svar på någon fråga :P Men det är så jag har märkt att det ligger till i hästvärlden!


Det handlar väl om tillgång och efterfrågan skulle jag tro. Eftersom det är väldigt dyrt att ha häst i storstäderna är det färre som har det, och som då i stället uppskattar att ändå kunna få rida några dagar i veckan till ett hyfsat pris. 800:- i månaden för 3 dagar/vecka tycker jag inte låter dyrt alls. Är det däremot 800:-/vecka är det ju lite värre, men det beror ju på anläggningen och hästens utbildningsnivå - att betala åtminstone en tredjedel av de löpande kostnaderna är väl rätt rimligt om man rider hälften av dagarna?

Jag som hästägare tycker det låter som rena lyxen att få rida tre dagar/vecka för bara 800:-, om man inte är styrd med järnhand av hästägaren förstås, och slippa riskera att betala åtskilliga tusenlappar i veterinärräkningar om hästen råkar bli skadad :).

Däremot på landet är det mycket billigare att ha häst, så då skaffar man en egen häst om man vill ha en - därmed finns det ont om medryttare och man tar inte betalt på samma sätt.
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

För mig finns det lite olika typer av medryttare

den som kommer till stallet och bara rider(oavsett nivå) ev också mockar åt sin häst. men som inte gör mer än så.
Här skulle jag kunna tänka mig att ta betalt.

den peron som bara kommer och rider MEN som avtalat ska utbilda hästen
denna person skulle jag betala

Den medryttare som inte bara rider utan som hjälper till med det mesta i stallet: In/utsläpp/fodringar/stallpass.lagning av hagar målning ect.. då flera dagar i veckan.
Skulle aldrig ta betalat av denna person! beroende på situation så är skulle detta kunna ses som en hästskötare( tänker mig som skötarna i travstall/ridstall) och då få betalt.
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

En ingift släkting till mig tar betalt för att rida andras hästar trots att det är dennes hobby. Hon har lagt ner otroligt mycket tid och pengar på sin ridutbildning och den ger hon inte bort gratis eller betalar för.
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Ja där finns det ju två sidor av det hela.
om hon då bara vill rida hästen på hobby nivå utan att avtalat hjälpa till att utbilda hästen utan mer motions rida då skulle jag inte ha gett henne betalt för då "använder" hon inte sin utbildning.

Men om hon som jag skrev ovan hjälper till och rider hästen just för att hjälpa till att utbilda/vidare utbilda en häst så skulle jag absolut ge henne betalt.
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Jag skulle aldrig i mitt liv ta betalt för att någon ska rida min häst och göra stallsysslor m.m. Då är det i så fall jag som betala denne som hjälper mig!

Har man inte råd eller tid att ta hand om sin häst själv så ska man inte ha någon häst!

Tycker det är ett fult utnyttjande!
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

Det är väl ingen som tycker illa om de som har sina medryttarhästar gratis. Det är ju skitbra att parter kommer överens.

Det är inställningen att man gör någon en tjänst/ett jobb när man utövar sin hobby. Det är oförskämt.


Exakt - det är inställningen jag stör mig på, inte att vissa väljer medryttarhästar de inte behöver betala för. om jag mot förmodan skulle skaffa medryttare till min häst hade jag säkert kunnat tänka mig att låta rätt person rida gratis, men en person med inställningen att det inte ens är värt att betala för, och att det bara är hon/han som gör mig en tjänst skulle jag inte under några omständigheter släppa upp på hästryggen. Pga attityden.

Såvida det inte rör sig om en mycket skicklig ryttare som kan utbilda min häst förstås, hade den velat göra det utan betalning från min sida hade jag tackat och tagit emot, men det är inget jag räknar med. Sånt betalar jag för.
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

En ingift släkting till mig tar betalt för att rida andras hästar trots att det är dennes hobby. Hon har lagt ner otroligt mycket tid och pengar på sin ridutbildning och den ger hon inte bort gratis eller betalar för.


Jag hade absolut kunnat tänka mig att betala någon för att rida min häst, om personen verkligen är skicklig i mina ögon och utnyttjar sin skicklighet på ett sånt sätt att hästen förbättras. Det finns många som har sin hobby som yrke, helt eller delvis. Men då är det ju ingen vanlig medryttare det handlar om heller.
 
Sv: Medryttare eller fult utnyttjande?

KL


Jag har inte orkat läsa hela tråden så flikar bara in med mina åsikter.

Jag tror det beror på situationen om medryttaren ska betala eller inte.

Om jag som ägare verkligen inte har TID att sköta/rida min häst vissa dagar i veckan så tycker jag att medryttaren INTE ska behöva betala för sig. Det är ju jag som hästägare som ordnat sitsen så jag inte klarar av hästen på egen hand - jag blir alltså TACKSAM för att någon vill ägna sin tid åt att vårda min häst som jag själv inte har tid för.

Men nu sitter jag i en annan sits. Jag kommer ha TID för min häst, men däremot kanske inte tillräckligt med VILJA för att träna o tävla henne i den mån hon egentligen är "värd" (om hon nu blir så bra som jag hoppas)

Alltså jag tänka mig att en medryttare kan få betala en slant för att få chans att träna och tävla en mkt fin o trevlig häst. Annars skiter jag i det som sagt, då får hästen gå som den går i dagsläget. Men om någon letar häst o inte vill köpa utan vill träna o tävla, tja då kan de väl få betala mig varje månad så får de rida på min häst. Men då utan krav på prestation, medryttaren får tävla de klasser hon själv känner för o jag är med och väljer tränare och upplägg för hästens bästa.

Vill jag däremot att hästen ska utvecklas och vidareutbildas utan att jag själv klarar av det, ja då är det JAG som får betala medryttaren för att denne ska utföra ett jobb ÅT mig. Men då även med kommande krav på prestationer och krav på framsteg och resultat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
9 721
Senast: Mumfie
·
Träning Jag berättade för nån vecka sen om att jag nyss tagit mig tillbaka i vuxen ålder till ridskola och hur fantastiskt det känns men att jag...
Svar
2
· Visningar
1 312
Senast: Lager
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 386
Senast: vildeld
·
G
Hästmänniskan Hej! Jag har under flera års tid sökt häst som jag kan bli medryttare till. Tyvärr har det inte gått så bra eftersom de flesta...
17 18 19
Svar
371
· Visningar
26 557
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp