Mera valpar 2017 del två

Jag behöver tips på inkallningen, jag förstår att han är en valp och att jag inte kan ställa krav på honom att det ska funka alltid, men som det är nu så kommer han 8/10 gånger jättefint, dom andra två gångerna springer han åt andra hållet (i trädgården, det är inget farligt) han förstår absolut vad jag vill, men han vill inte. Jag har provat med godare godis men det skiter han i. Provat att sätta mig på huk och locka, skiter han i, såhär tränar vi nu

Han får godis varje gång han kommer (han gillar absolut godis)
massa beröm såklart, jag belönar även när han kommer självmant utan att jag kallar på honom, jag kallar ofta på honom utan att vi ska göra något, alltså att han kommer, får godis och sen får han fortsätta med vad han vill. Det känns inte som att leksak skulle trumfa godis i detta läget. Jag undviker i längst möjliga mån att följa efter honom när han gör så, många gånger är det lek. Jag har tränat inkallning med alla hundar såklart men inget har gjort såhär och dom har varit vuxna. Han struntar i om jag går åt andra hållet, han är självständig och inte klängig alls
 
Jag behöver tips på inkallningen, jag förstår att han är en valp och att jag inte kan ställa krav på honom att det ska funka alltid, men som det är nu så kommer han 8/10 gånger jättefint, dom andra två gångerna springer han åt andra hållet (i trädgården, det är inget farligt) han förstår absolut vad jag vill, men han vill inte. Jag har provat med godare godis men det skiter han i. Provat att sätta mig på huk och locka, skiter han i, såhär tränar vi nu

Han får godis varje gång han kommer (han gillar absolut godis)
massa beröm såklart, jag belönar även när han kommer självmant utan att jag kallar på honom, jag kallar ofta på honom utan att vi ska göra något, alltså att han kommer, får godis och sen får han fortsätta med vad han vill. Det känns inte som att leksak skulle trumfa godis i detta läget. Jag undviker i längst möjliga mån att följa efter honom när han gör så, många gånger är det lek. Jag har tränat inkallning med alla hundar såklart men inget har gjort såhär och dom har varit vuxna. Han struntar i om jag går åt andra hållet, han är självständig och inte klängig alls
Eva bodfält har massa tips på podden vår bästa vän på p4
 
Jag behöver tips på inkallningen, jag förstår att han är en valp och att jag inte kan ställa krav på honom att det ska funka alltid, men som det är nu så kommer han 8/10 gånger jättefint, dom andra två gångerna springer han åt andra hållet (i trädgården, det är inget farligt) han förstår absolut vad jag vill, men han vill inte. Jag har provat med godare godis men det skiter han i. Provat att sätta mig på huk och locka, skiter han i, såhär tränar vi nu

Han får godis varje gång han kommer (han gillar absolut godis)
massa beröm såklart, jag belönar även när han kommer självmant utan att jag kallar på honom, jag kallar ofta på honom utan att vi ska göra något, alltså att han kommer, får godis och sen får han fortsätta med vad han vill. Det känns inte som att leksak skulle trumfa godis i detta läget. Jag undviker i längst möjliga mån att följa efter honom när han gör så, många gånger är det lek. Jag har tränat inkallning med alla hundar såklart men inget har gjort såhär och dom har varit vuxna. Han struntar i om jag går åt andra hållet, han är självständig och inte klängig alls

Rekommenderar kikopup på youtube! Tycker hon har en hel del vettiga klipp. Flera som handlar om inkallning :)
 
@mysboll, först nu fattade jag att kompisens valp och Sheira är halvsyskon :love: Hade inte koll på Sheiras stamtavla men blev nyfiken då jag sett dig tagga den uppfödaren i fb-inlägg.
 
@Hazel Har du möjlighet att styra omgivningen så hade jag gömt mig, länge (två minuter var minst för min valp, men innan dess var hon INTE brydd). Det var det som funkade bäst på min valp. Jag gömmer mig fortfarande varje dag och så har vi en liten fest när hon hittar mig, men nu är det mer en lek än att hon är ouppmärksam.

Annars så belöna längre? Så att det verkligen blir jackpott när han kommer fram.

Jag hade samma problem i början, att jag var säker på att hon visste vad hon skulle göra. MEN jag bestämde mig för att just med inkallning så vill jag inte att det ska vara negativt.
Vid sidan om så tränade vi på kommandot i köket, varje gång jag sa det så var det riktigt gott godis.
Jag klickade även för rörelse mot mig och sedan fick hon även godis när jag tog i selen (även om jag inte höll fast).
Sedan vet jag de som lär in target med handen/ att ställa sig mellan benen.

Jag tänker som så här, terriers tycker inte det är värt det att göra samma sak flera gånger på raken, även om det blir fest. :meh:
 
@Hazel Har du möjlighet att styra omgivningen så hade jag gömt mig, länge (två minuter var minst för min valp, men innan dess var hon INTE brydd). Det var det som funkade bäst på min valp. Jag gömmer mig fortfarande varje dag och så har vi en liten fest när hon hittar mig, men nu är det mer en lek än att hon är ouppmärksam.

Jag har gått in några gånger men det slutar oftast med att jag ser honom lomma iväg till nån annan del av trädgården, han är väldigt social men han har verkligen inget emot att vara själv :angel:

Ska prova ta med nån pipleksak ut och se om det åtminstone gör honom intresserad.
 
@mysboll, först nu fattade jag att kompisens valp och Sheira är halvsyskon :love: Hade inte koll på Sheiras stamtavla men blev nyfiken då jag sett dig tagga den uppfödaren i fb-inlägg.
Kom på att jag kanske skulle nämnt det.. :angel: Det var därför jag hade stenkoll på vilken valp din kompis skulle ha. ;) :love:
 
23518899_1965884166763026_1007023054073631267_n.jpg

14 veckor idag :D

Förutom inkallningen så är han en otroligt lättsam liten valp. När vi åker bil somnar han på nån minut. Han går gärna och lägger sig i sin hage när den står öppen, jag har med honom på kontoret med massa grejer att tugga på men han låter det mesta va, han har varit ensam hemma själv runt 15 minuter och han tittar knappt upp när jag kommer hem igen :angel: han säger till när han behöver ut och bryr sig varken om regn eller kyla.
 
Kom på att jag kanske skulle nämnt det.. :angel: Det var därför jag hade stenkoll på vilken valp din kompis skulle ha. ;) :love:

Haha då förstår jag att du hade sån koll. Tänkte att du hade koll på aktuella kullar i rasen, man har ju det ibland. Och jag stalkar dig inte, känner uppfödaren sedan flera år och har denne på fb så dina inlägg kom liksom upp i mitt flöde.
 
Min valpis är intelligent och lättlärd, lär sig saker på två repetitioner (förutom när det gäller saker hon inte får göra). Hon är lite feg utomhus om det kommer okända människor gåendes, då råstirrar hon och flyr några meter framförallt om det är mörkt ute. Sen hon kom till oss har hon inte riktigt vågat hälsa på någon annan än oss vilket gör mig konfunderad eftersom hon var tvärtom hos uppfödaren. Hon blir även rädd när hon hör andra hundar skälla. Övriga höga ljud är hon dock inte ett dugg rädd för och hon verkar komma över sina rädslor snabbt så förhoppningsvis blir hon mindre feg med mer miljö- och socialträning.
Idag upptäckte hon tvn och har legat och stirrat på nyhetsmorgon helt fascinerad. Dammsugaren skäller hon på och jagar munstycket. Byxbenen biter hon tag i på promenaderna när man går.
Antar att hon är en helt vanlig valp ;)
 
Jag har inte provat det, vill helst inte rulla mig i gräset men får komma på något otippat till nästa gång :D

Äh, du får ju offra dig lite :D

Haha på kursen jag var på i helgen (kurs gällande belöningsutveckling mm) instruerade instruktören oss vid en övning att vi skulle tjuta och hoppa av glädje när hunden gjorde rätt beteende. Hon visade även exakt vad hon menade :rofl:. Älskar såna tränare!

Haha, det är underbart! Så länge man inte har en lättskrämd hund.... :D
 
Floki tycker att folk är jävligt önödiga när dom gör konstiga saker. Om det inte är jag eller sambon, då är det jättebra. :laugh:
Mina krakar blir härdade av att leva med mig... Idag fick jag ett paket på posten, och i den var det en låååång strip med såna där luftblåsor som används som emballage. Alltså som bubbelplast fast knytnävsstora.

Ni kan tro att det smäller bra när man hoppar på såna :angel: Valparna tyckte det var jättekul.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
710
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: iNTOHiMO
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 600
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 868
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp