Min bror har en dotter

Nja, delvis kanske. Det viktigaste för henne verkar vara att få träffa flickan. Hennes myndighetsskräck sitter väl kvar från när jag var barn och skolan kontaktade soc om mina hemförhållanden. Och vi hade kontakt med BUP osv. Men grejen är ju att ingen lyfte ett finger för att hjälpa mig, så hon vet ju mycket väl att soc knappast kommer åka och omhänderta dottern pga en gammal dom. Hon sa att om nåt inte står rätt till så är det ju bra att jag gör orosanmälan men hon vill ju inte att det ska bli problem om allt är okej. Men om allt är okej så blir det ju inte problem heller, och brors fd fru vet ju vem hon skaffade barn med så det bör ju inte komma som en överraskning för henne heller att andra kan känna oro för dottern.

Hon är ju verkligen orimlig! Tack och lov ser du det själv i alla fall, så jag hoppas hon inte gnager för mycket på dig.

Jag hoppas såklart myndigheterna hjälper mer nu än vad du fick uppleva (:(), men oavsett är det ju helt otroligt huvudet-i-sanden att det skulle vara synd om situationen anmäls "i onödan"!
 
Nja, delvis kanske. Det viktigaste för henne verkar vara att få träffa flickan. Hennes myndighetsskräck sitter väl kvar från när jag var barn och skolan kontaktade soc om mina hemförhållanden. Och vi hade kontakt med BUP osv. Men grejen är ju att ingen lyfte ett finger för att hjälpa mig, så hon vet ju mycket väl att soc knappast kommer åka och omhänderta dottern pga en gammal dom. Hon sa att om nåt inte står rätt till så är det ju bra att jag gör orosanmälan men hon vill ju inte att det ska bli problem om allt är okej. Men om allt är okej så blir det ju inte problem heller, och brors fd fru vet ju vem hon skaffade barn med så det bör ju inte komma som en överraskning för henne heller att andra kan känna oro för dottern.
Vet inte riktigt vad jag ska säga om detta mer än :banghead::banghead::banghead:
Det viktiga är ju att dottern inte far illa och det är tur hon har en faster som kämpar för henne!
Jag hoppas att en "gammal dom" i detta fallet faktiskt betyder något då iaf jag tycker att du har fog för din oro. Än en gång du gör helt rätt och du är stark som orkar göra det du gör :heart
 
En gammal dom visar att den som blivit dömd för brottet har gått över en gräns. Erfarenheten säger att har man gjort det en gång kan man göra det en gång till. Det är en sak att begå överfallsvåldtäkt på någon okänd, en annan sak att begå övergrepp på någon man har en relation till och som ofta har ett förtroende för en. Alltså är det värre att vara dömd för övergrepp på en närstående, sett ur socialtjänstens synvinkel.

Det man ska göra när man får in en sådan anmälan är att kontakta den andra vårdnadshavaren, kolla om den känner till domen. Höra hur föräldern skyddar sitt barn och hur denne resonerar kring domen. Är barnet så stor att man kan prata med det bör någon göra det. Hur man går vidare beror på vilka svar man får.
 
I min erfarenhet har soc reagerat väldigt snabbt. Min kära mor började dejta en man som var dömd för pedofili när mina småsyskon var runt 2 och 5 (jag var 17). Socialen tog ifrån henne vårdnaden så fort de fick veta det och gav min pappa vårdnaden(hon sa liksom uttryckligen till dem att hon inte hade något intresse av att avsluta förhållandet med mannen). Det var dock min far som anmälde det till socialen så fort han fick veta.

Nu fick hon tillbaka delad vårdnad runt ett år senare när hon slutade dejta mannen (mest för att min pappa pushade på det då han inte orkade med heltidsvårdnad av tre barn längre).
 
Soc kan inte ta ifrån
I min erfarenhet har soc reagerat väldigt snabbt. Min kära mor började dejta en man som var dömd för pedofili när mina småsyskon var runt 2 och 5 (jag var 17). Socialen tog ifrån henne vårdnaden så fort de fick veta det och gav min pappa vårdnaden(hon sa liksom uttryckligen till dem att hon inte hade något intresse av att avsluta förhållandet med mannen). Det var dock min far som anmälde det till socialen så fort han fick veta.

Nu fick hon tillbaka delad vårdnad runt ett år senare när hon slutade dejta mannen (mest för att min pappa pushade på det då han inte orkade med heltidsvårdnad av tre barn längre).

Socialtjänsten kan inte ta ifrån någon vårdnaden. Det kan endast en domstol göra.

Utifrån det du beskriver har socialtjänsten antagligen uppmanat din pappa att ha barnen boende hos sig på heltid för att skydda dem. När de bedömt att situationen hos din mamma inte längre kan utgöra ett hot för dina syskon så har man låtit det växelvisa boendet börja igen.

Gemensam vårdnad är en juridisk term som handlar om att båda vårdnadshavarna har rätt att fatta beslut om barnen.
Växelvis boende heter det när barn bor lika mycket hos båda sina föräldrar. Boende är också en juridisk term. Du har nog blandat ihop dessa. Det är väldigt många som gör det.
 
Soc kan inte ta ifrån


Socialtjänsten kan inte ta ifrån någon vårdnaden. Det kan endast en domstol göra.

Utifrån det du beskriver har socialtjänsten antagligen uppmanat din pappa att ha barnen boende hos sig på heltid för att skydda dem. När de bedömt att situationen hos din mamma inte längre kan utgöra ett hot för dina syskon så har man låtit det växelvisa boendet börja igen.

Gemensam vårdnad är en juridisk term som handlar om att båda vårdnadshavarna har rätt att fatta beslut om barnen.
Växelvis boende heter det när barn bor lika mycket hos båda sina föräldrar. Boende är också en juridisk term. Du har nog blandat ihop dessa. Det är väldigt många som gör det.

Det är väldigt möjligt, det var en väldigt stressig och förvirrande tid generellt under gymnasiet för mig när det gällde min mor :) Tack för att du reder ut begreppen!
 
Jag funderar på om någon av oss kanske kan anmäla istället? Så har du ännu mera ryggen fri?

Funderade på om nån annan kunde göra det men min bror lär ju ändå fatta att det kommer från mig liksom. Iofs vet jag ju inte vad han har gjort de senaste tio åren, vilka människor han träffat på och vad han varit inblandad i.
 
Var hos psykologen idag och fick väl inte riktigt det stöd jag hoppats på. Hon är jättebra men vissa dagar verkar hon inte riktigt vara i form ( :D ) och jag tycker att hon säger lite konstiga saker. Dessutom var det första gången efter hennes semester. Jag berättade om det här, och att jag fick veta det i tisdags så för mig är det ju fortfarande nytt att den här dottern finns. Och att det blir jättestort och jättehemskt för mig. Efter ett tag bytte hon ämne till nåt som inte alls är så allvarligt och jag sa att "just nu känns det som det minsta problemet". Och då fattade hon inte ens att jag menade att det största problemet för mig just nu är ju det jag precis berättat. Jag kommer ju få leva med vetskapen om att det kan vara så att min bror förgriper sig på ett barn han har i princip "fri tillgång" till, i flera år. Och övergreppen mot mig ligger "på ytan" igen. Innan tänkte jag inte så mycket på hans övergrepp längre.

Psykologen tyckte att jag skulle anmäla till soc men att det kanske var bättre att inte vara anonym, att jag skulle "stå för det". Jag :confused: :banghead: alltså hon uttrycker sig lite underligt ibland, försöker att inte överanalysera det så mycket, men jag tyckte det var puckat uttryckt. Är det nån som ska "stå för det" så är det väl min bror som ska stå för vad han har gjort. Liksom det handlar ju om att försöka skydda dottern. Frågade henne rakt ut om hon tyckte att jag skulle kontakta soc och då resonerade hon om att ett avtjänat straff är ett avtjänat straff, typ att man inte ska straffas vidare för samma brott men kom fram till att hon tyckte att jag skulle kontakta soc. Att kontakta soc handlar ju om att skydda dottern, inte att soc ska straffa min bror :confused: Men jag har märkt tidigare att min psykolog inte har jättebra koll på hur rättsväsendet funkar.
 
Du är inte överdrivet hysterisk alls.
Om det är något tok på gång så har du gjort allt du kan för att förhindra - är det inget tok så är det ju frid och fröjd och fläskpannkaka.

Jag tycker du är otroligt klarsynt - känns som om du har bättre koll än din psykolog just i den här frågan. Heja dig!
 
Självklart ska du omedelbart kontakta soc! Förstår att det är jättejobbigt för dig men som jag ser det har du inget val. Tänk på den lilla tjejen, hon kanske redan har blitt utsatt för övergrepp. :(

Att skicka domen låter som en bra ide, då har de svart på vitt vad han har gjort och kan agera.

En man som våldtar sin egen lillasyster är sjuk i huvudet, knappast något man växer ifrån... Sexualförbrytare borde spärras inne resten av livet! :mad:
 
:banghead::banghead:

Säger det igen - tur att du finns och att du vågar göra skillnad. Finns det något som en annan kan göra?

Jag vågar egentligen inte :nailbiting: men jag skulle verkligen inte kunna leva med mig själv om jag om några år för veta att han utsatt dottern och jag visste att risken fanns utan att göra nånting. Samtidigt vet jag ju inget om nuläget, han kanske är världens bästa pappa :confused: Lyckligtvis är det ju inte mitt ansvar att ta reda på det.

Jag blir lite extra oroad av att barnets mamma i alla fall tidigare var väldigt styrd av min bror och "valde hans sida" när övergreppen mot mig kom fram. Hon känns rätt typisk en sån förälder som tittar åt andra hållet när barnet utsätts för övergrepp (hon kan ju dock också ha förändrats). Mina föräldrar gjorde så, jag berättade att min bror "gjorde sexuella saker med mig" och pappa skällde ut bror och sen fortsatte dom att lämna oss ensamma.
 
Jag vågar egentligen inte :nailbiting: men jag skulle verkligen inte kunna leva med mig själv om jag om några år för veta att han utsatt dottern och jag visste att risken fanns utan att göra nånting. Samtidigt vet jag ju inget om nuläget, han kanske är världens bästa pappa :confused: Lyckligtvis är det ju inte mitt ansvar att ta reda på det.

Jag blir lite extra oroad av att barnets mamma i alla fall tidigare var väldigt styrd av min bror och "valde hans sida" när övergreppen mot mig kom fram. Hon känns rätt typisk en sån förälder som tittar åt andra hållet när barnet utsätts för övergrepp (hon kan ju dock också ha förändrats). Mina föräldrar gjorde så, jag berättade att min bror "gjorde sexuella saker med mig" och pappa skällde ut bror och sen fortsatte dom att lämna oss ensamma.


Jag tycker du är suveränt stark som försöker göra något. Oavsett om du kontaktar soc själv eller ber en vän. Jag kan verkligen inte förstå hur man som förälder kan blunda så när barnet flaggar att det utsatts för övergrepp.
 
Självklart ska du omedelbart kontakta soc! Förstår att det är jättejobbigt för dig men som jag ser det har du inget val. Tänk på den lilla tjejen, hon kanske redan har blitt utsatt för övergrepp. :(

Att skicka domen låter som en bra ide, då har de svart på vitt vad han har gjort och kan agera.

En man som våldtar sin egen lillasyster är sjuk i huvudet, knappast något man växer ifrån... Sexualförbrytare borde spärras inne resten av livet! :mad:

Tro mig, jag tänker på det hela tiden :crazy: jag ska skicka domen, måste bara komma iväg och kopiera (har ingen kopiator så får ställa mig på bibblan... kul). Och så bestämma mig för huruvida jag ska vara anonym eller ej ( @Görel kanske har nån tanke om det? är det troligt att soc skulle vilja prata med mig?).
 
Tro mig, jag tänker på det hela tiden :crazy: jag ska skicka domen, måste bara komma iväg och kopiera (har ingen kopiator så får ställa mig på bibblan... kul). Och så bestämma mig för huruvida jag ska vara anonym eller ej ( @Görel kanske har nån tanke om det? är det troligt att soc skulle vilja prata med mig?).

De vill jättegärna prata med dig för att kunna göra en riskbedömning för flickan!

Du kan inte be domstolen som utfärdat domen om att få en kopia via mail? Då kan du skriva ut den själv om du har en skrivare.
 
Psykologen tyckte att jag skulle anmäla till soc men att det kanske var bättre att inte vara anonym, att jag skulle "stå för det". Jag :confused: :banghead: alltså hon uttrycker sig lite underligt ibland, försöker att inte överanalysera det så mycket, men jag tyckte det var puckat uttryckt. Är det nån som ska "stå för det" så är det väl min bror som ska stå för vad han har gjort.

Jag hoppas och tror att hon helt enkelt har svårt att hitta orden riktigt rätt, och menade något i stil med att du kanske skulle känna dig stärkt av att stå upp mot något/någon som du är rädd för. Att du ska "stå för det" är en rent idiotisk sak att tycka!

Huruvida det faktiskt är något som du skulle känna dig stärkt av vet jag dock inte.

då resonerade hon om att ett avtjänat straff är ett avtjänat straff, typ att man inte ska straffas vidare för samma brott men kom fram till att hon tyckte att jag skulle kontakta soc. Att kontakta soc handlar ju om att skydda dottern, inte att soc ska straffa min bror :confused: Men jag har märkt tidigare att min psykolog inte har jättebra koll på hur rättsväsendet funkar.

Det låter för mig som en som inte riktigt tänkt igenom sin ståndpunkt ordentligt, utan bara anammat något hon hört som lät bra. Jag är också av den mer eller mindre bergfasta övertygelsen att ett avtjänat straff ska vara just avtjänat, men som du själv säger handlar en anmälan inte om straff eller hämnd, utan om att skydda någon annan. Gör soc bedömningen att det finns risk för barnet utreder de, om utredningen i sin tur visar att barnet är i risk/utsatt så blir det ju det som kommer att föra vidare. Inte domen för vad han gjort mot dig.

Jag blir lite extra oroad av att barnets mamma i alla fall tidigare var väldigt styrd av min bror och "valde hans sida" när övergreppen mot mig kom fram. Hon känns rätt typisk en sån förälder som tittar åt andra hållet när barnet utsätts för övergrepp (hon kan ju dock också ha förändrats). Mina föräldrar gjorde så, jag berättade att min bror "gjorde sexuella saker med mig" och pappa skällde ut bror och sen fortsatte dom att lämna oss ensamma.

Fy fan. :(

Hon har ju i alla fall lämnat din bror nu (eller gick han ifrån henne?), så förhoppningsvis har hon inte huvudet helt i sanden längre. Men även det är väl en sådan sak som en utredning kommer att värdera, om hon är helt världsfrånvänd så är väl det en extra risk för barnet? @Görel ?
 
Nu vet jag inte riktigt hur en dom ser ut, men står inte ditt namn med domen eftersom du är den förnärmade parten? Eller är det annorlunda för barn?

I så fall tänker jag att du kan anmäla anonymt och vill de prata med dig så har de ditt namn i domen?
 
Nu vet jag inte riktigt hur en dom ser ut, men står inte ditt namn med domen eftersom du är den förnärmade parten? Eller är det annorlunda för barn?

I så fall tänker jag att du kan anmäla anonymt och vill de prata med dig så har de ditt namn i domen?

Nej, mina uppgifter är sekretessbelagda så det står bara ett påhittat förnamn i domen. Dock står det att jag är syster till x, och våra föräldrar har bara två barn - jag och bror. Så det kan ju soc enkelt ta reda på vem jag är om de skulle vilja och sen skicka ett brev till mig. Men om jag lämnar mina uppgifter så ger det ju en vink om att jag är villig att prata med dom.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 813
Senast: gulakatten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 033
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 045
Senast: mars
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp