Bukefalos 28 år!

Min bror har en dotter

Vet inte vem du är eller något mer än det du skriver här, rätt ny på buke men jag ville bara säga att du är en hjältinna! Ett föredöme och en idol, en förebild för oss alla. All lycka, kärlek, hälsa och välgång önskar jag dig. Du är modig som få :heart
 
Jag har tyvärr bara erfarenhet av att soc "är sega" så jag hoppas du gör en anmälan och även står för det, kanske låter konstigt men de känns som de lätt blir så att föräldrarna hakar upp sig på vem som anmält istället för vad när de blir kontaktade av soc.


Jag anmälde min mans ex för 2 år sen. Det blev ett j-vla liv på henne och det gjordes inget med anmälan. Ett år senare blev hon grovt misshandlad. Jag är tvärsäker på att livet hon levde då gjorde henne "avtrubbad" och hon gjorde nått försök att skydda hennes familj att "den är vanlig" istället för att när anmälan kom berättat om våldet och fått ett slut på det hela. Kanske din brors ex oxå levde under hot och därför tog hans sida för att helt enkelt överleva?
 
Ok, nu är det dax. Har varit så mycket annat så jag har inte orkat ta tag i detta också. Ska skicka iväg den imorgon eller onsdag, har fixat kopior. Önskar att jag kunde veta NÄR bror får veta om anmälan så jag kunde bo borta några dagar då, tänker att största risken är just när han får veta (impulskontrollen är nog inte den bästa).

Min mamma har såklart inte hört av barnets mamma (som hon skickade brev till). Frågade om inte hon funderade på att kontakta soc? Nä, det ville hon inte utan hon tänkte skicka ett julkort :banghead: :rofl: vet inte om hon menade till bror eller till barnets mamma men antar mamman.
 
Ok, nu är det dax. Har varit så mycket annat så jag har inte orkat ta tag i detta också. Ska skicka iväg den imorgon eller onsdag, har fixat kopior. Önskar att jag kunde veta NÄR bror får veta om anmälan så jag kunde bo borta några dagar då, tänker att största risken är just när han får veta (impulskontrollen är nog inte den bästa).

Min mamma har såklart inte hört av barnets mamma (som hon skickade brev till). Frågade om inte hon funderade på att kontakta soc? Nä, det ville hon inte utan hon tänkte skicka ett julkort :banghead: :rofl: vet inte om hon menade till bror eller till barnets mamma men antar mamman.

Heja dig!
 
Ok, nu är det dax. Har varit så mycket annat så jag har inte orkat ta tag i detta också. Ska skicka iväg den imorgon eller onsdag, har fixat kopior. Önskar att jag kunde veta NÄR bror får veta om anmälan så jag kunde bo borta några dagar då, tänker att största risken är just när han får veta (impulskontrollen är nog inte den bästa).

Min mamma har såklart inte hört av barnets mamma (som hon skickade brev till). Frågade om inte hon funderade på att kontakta soc? Nä, det ville hon inte utan hon tänkte skicka ett julkort :banghead: :rofl: vet inte om hon menade till bror eller till barnets mamma men antar mamman.

Heja! Du är fantastiskt stark och klok.
 
Ok, nu är det dax. Har varit så mycket annat så jag har inte orkat ta tag i detta också. Ska skicka iväg den imorgon eller onsdag, har fixat kopior. Önskar att jag kunde veta NÄR bror får veta om anmälan så jag kunde bo borta några dagar då, tänker att största risken är just när han får veta (impulskontrollen är nog inte den bästa).

Min mamma har såklart inte hört av barnets mamma (som hon skickade brev till). Frågade om inte hon funderade på att kontakta soc? Nä, det ville hon inte utan hon tänkte skicka ett julkort :banghead: :rofl: vet inte om hon menade till bror eller till barnets mamma men antar mamman.

Heja!!
 
Ok, nu är det dax. Har varit så mycket annat så jag har inte orkat ta tag i detta också. Ska skicka iväg den imorgon eller onsdag, har fixat kopior. Önskar att jag kunde veta NÄR bror får veta om anmälan så jag kunde bo borta några dagar då, tänker att största risken är just när han får veta (impulskontrollen är nog inte den bästa).

Min mamma har såklart inte hört av barnets mamma (som hon skickade brev till). Frågade om inte hon funderade på att kontakta soc? Nä, det ville hon inte utan hon tänkte skicka ett julkort :banghead: :rofl: vet inte om hon menade till bror eller till barnets mamma men antar mamman.

Heja dig!!
Du gör skillnad på riktigt och är jättemodig som gör detta.
 
Soc har två veckor på sig att göra en förhandsbedömning av en anmälan som kommit in. Ibland kontaktar man föräldern genom att ringa, ibland ringer man. Det beror på vilka telefonnummer man får tag i och vilka rutiner det aktuella socialkontoret har.

Jag hoppas att de tar din anmälan på allvar. Jag har personlig yrkeserfarenhet av att anmälningar av det här slaget kan leda till att mycket kommer fram som kan leda till mycket.
 
Soc har två veckor på sig att göra en förhandsbedömning av en anmälan som kommit in. Ibland kontaktar man föräldern genom att ringa, ibland ringer man. Det beror på vilka telefonnummer man får tag i och vilka rutiner det aktuella socialkontoret har.

Jag hoppas att de tar din anmälan på allvar. Jag har personlig yrkeserfarenhet av att anmälningar av det här slaget kan leda till att mycket kommer fram som kan leda till mycket.

Om inte barnet redan är aktuellt där så lär de inte ha telefonnummer. Jag har inga nummer och både bror och mamman tycks ha dolt nummer.
 
Om inte barnet redan är aktuellt där så lär de inte ha telefonnummer. Jag har inga nummer och både bror och mamman tycks ha dolt nummer.

Då får du nog räkna med att det kan ta upp till en vecka innan han får veta att anmälan har kommit in.
 
Då får du nog räkna med att det kan ta upp till en vecka innan han får veta att anmälan har kommit in.

Och inte bara han om de har gemensam vårdnad. Då skickar de ju samma brev till mamman.

När min man fick brev från soc stod de ingenting om någon anmälan eller vad som hänt utan bara en inbokad tid för möte där de ville träffa båda vårdnadshavarna och barnet.
 
Och inte bara han om de har gemensam vårdnad. Då skickar de ju samma brev till mamman.

När min man fick brev från soc stod de ingenting om någon anmälan eller vad som hänt utan bara en inbokad tid för möte där de ville träffa båda vårdnadshavarna och barnet.

Olika kommuner har olika rutiner när det gäller sådant och man gör individuella bedömningar av informationen som kommer in. Bara för att ett ärende där du haft insyn behandlats på ett sätt betyder inte det att alla ärenden i hela landet alltid behandlas så.
 
Olika kommuner har olika rutiner när det gäller sådant och man gör individuella bedömningar av informationen som kommer in. Bara för att ett ärende där du haft insyn behandlats på ett sätt betyder inte det att alla ärenden i hela landet alltid behandlas så.

Jag vet, tyvärr, vårat ärende har hållt på länge och eftersom vi flyttat är flera kommuner inblandade.

Därför jag verkligen hoppas ts gör nått så snart som möjligt och verkligen ligger på!

Jag gjorde en allvarlig anmälan för väldigt länge sen som soc i den kommunen inte gjorde någonting med. Idag lever den familjen i skyddat boende och har hemlig id. Hade de tagit min anmälan på allvar hade de aldrig hänt.
 
Hur går det för dig?

Jo domen är skickad. Känner mig inte alls lättad av att ha gjort det, vilket jag trodde att jag skulle göra. Jag läste den innan (har tidigare läst två gånger: när den kom för 10 år sedan och för 4 år sedan då min psykolog fick läsa den). Höll på att kräkas.

Upplever lite mer stöd i detta från min psykolog nu, innan tyckte hon ju att jag skulle kontakta soc men resonerade lite fram och tillbaka om avtjänat straff blablabla. Det kändes liksom tveksamt. Och jag har så svårt att själv bedöma hur allvarligt nånting är, tänker att jag kanske överdriver. Nu sist jag träffade henne var hon väldigt tydlig med att hon tyckte det var bra att jag gjorde detta och det var skönt för hon vet ju typ allt och har läst både dom och förundersökning. I och för sig tycker jag att min psykolog ibland överdriver hur allvarligt det är, men hon är i alla fall inte "känslostyrd" i bedömningen.

Gulligt att du frågar, förresten! :)
 
Berättade för min mamma att den är skickad, hon lät inte så nöjd med det. Frågade om hon inte tyckte det var bra? (Det tror jag inte att hon gör.) Då sa hon att det beror ju på vad soc gör med det och att hon inte har förtroende för myndigheter. Jag kunde inte låta bli att påpeka att just socialtjänsten har inte jag heller nåt större förtroende för när det gäller barnärenden, eftersom de inte hjälpte mig från mamma :angel:
 
Jo domen är skickad. Känner mig inte alls lättad av att ha gjort det, vilket jag trodde att jag skulle göra. Jag läste den innan (har tidigare läst två gånger: när den kom för 10 år sedan och för 4 år sedan då min psykolog fick läsa den). Höll på att kräkas.

Upplever lite mer stöd i detta från min psykolog nu, innan tyckte hon ju att jag skulle kontakta soc men resonerade lite fram och tillbaka om avtjänat straff blablabla. Det kändes liksom tveksamt. Och jag har så svårt att själv bedöma hur allvarligt nånting är, tänker att jag kanske överdriver. Nu sist jag träffade henne var hon väldigt tydlig med att hon tyckte det var bra att jag gjorde detta och det var skönt för hon vet ju typ allt och har läst både dom och förundersökning. I och för sig tycker jag att min psykolog ibland överdriver hur allvarligt det är, men hon är i alla fall inte "känslostyrd" i bedömningen.

Gulligt att du frågar, förresten! :)


Att det inte är en lättnad kan jag förstå, det måste ju vara som att börja peta i ett sår igen. Sällan skönt. Det är antagligen samma för din mamma, hon kanske bara vill glömma och nu petar du (med all rätt) i något hon bara vill glömma.
Jag tycker du har gjort helt rätt, men det är ju väldigt lätt för mig att säga.
 
Jo domen är skickad. Känner mig inte alls lättad av att ha gjort det, vilket jag trodde att jag skulle göra. Jag läste den innan (har tidigare läst två gånger: när den kom för 10 år sedan och för 4 år sedan då min psykolog fick läsa den). Höll på att kräkas.

Upplever lite mer stöd i detta från min psykolog nu, innan tyckte hon ju att jag skulle kontakta soc men resonerade lite fram och tillbaka om avtjänat straff blablabla. Det kändes liksom tveksamt. Och jag har så svårt att själv bedöma hur allvarligt nånting är, tänker att jag kanske överdriver. Nu sist jag träffade henne var hon väldigt tydlig med att hon tyckte det var bra att jag gjorde detta och det var skönt för hon vet ju typ allt och har läst både dom och förundersökning. I och för sig tycker jag att min psykolog ibland överdriver hur allvarligt det är, men hon är i alla fall inte "känslostyrd" i bedömningen.

Gulligt att du frågar, förresten! :)

Strunta i psykologens åsikter om avtjänat straff! Det finns mycket forskning som visar att har man en gång gått över gränsen så som han har gjort så fortsätter man med det även efter avtjänat straff. Proffsen ska bedöma den information som du vidarebefordrar, inte en psykolog.

Du har gjort rätt! Nu för tiden finns det bedömningsinstrument för socialtjänsten för att göra risk- och skyddsbedömningar. Det finns också utredningsmetoder vars syfte är att fokusera på barns behov och förmågor. Jag vet att "förr i tiden" satte man fokus på föräldrar på ett sätt som gjorde att barnens perspektiv inte alltid blev ordentligt utredda.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 049
Senast: gulakatten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 441
Senast: Juli0a
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 196
Senast: mars
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp