Bukefalos 28 år!

min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

B

baloosan

min tio månader gamla amstaff hamnade precis i bråk i hundgården, han blev biten av sin bror, som inte heller var kastrerad ( men ibland fuknar det ju) Dom visade ingen spc aggressivitet mot varandra innan i släppte dom, den andra hunden bet honom strax under ögat och det har svullnat, sen haltar han lite. Blir det inte bättre i morgon så åker jag in. Vi kämpade i över 10 minuter men den andra hunden släppte inte, vi drog dom i bakbenen men den vägrade släppa, vi bet den även i nacken. Jag är helt skakad för han har blivit av med halva örat i ett hund bråk nu i Januari och när han var 4 månader blev han attackerad utav en schäfer som som tur var bara fick tag i kopplet och bet sönder det.
Min stora rädsla är att han nu ska bli aggressiv mot andra hundar, han har ju inte blivit det förr ( peppar peppar ta ett träd), men dennaa gången kanske han blir det. Ska ut och promenera med en hund som han gillar som en liten stund. så att han känner att inte alla hundar är elaka. Men någon som vet om det är farligt om han har blivit bliten strax UNDER ögat ? Någon som varit i samma situation, jag är fortfarande skaakis och det har gått snart mer än en timme.
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

jag kan omöjligt svara på om skadorna är allvarliga eller inte, efter att en bekants hund dog av blödningar under huden efter ett slagsmål så rekommenderar jag alltid att man åker in för säkerhets skull. men jag måste bara kommentera detta;

vi bet den även i nacken

ha aldrig någonsin ditt ansikte nära två hundar som slåss! det kan bli det sista du gör! jag har också hört att man ska lyfta hundarna i baktassarna, men jag har då aldrig fått det att fungera. det man kan göra är att ta ett tunt rep/koppel och hissa upp det precis under strupen och sedan dra åt så att hunden antingen får en kräkreflex eller tappar andan, och då släpper den. alt ta en käpp och försök bända isär käkarna. försök aldrig dra isär hundar som har bitit sig fast i varandra, det gör skadorna än värre!

de allra flesta hundar blir inte aggressiva efter en sådan här händelse om man hanterar dem på ett lämpligt sätt efteråt, men ett hett tips är att akta dig för att släppa ihop honom med jämnåriga hanar i framtiden.
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Jag själv skulle aldrig bita hunden i nacken, men den andra hundägaren gjorde detta. vet du om man kan släppa i hop honom med kastrerade jämnåriga han hundar i framtiden ? Eller ska man inte göra det heller ? bara äldre eller yngre, kanske ?
Tack för att du tog dig tid att svara iaf ! =D
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Jag själv skulle aldrig bita hunden i nacken, men den andra hundägaren gjorde detta. vet du om man kan släppa i hop honom med kastrerade jämnåriga han hundar i framtiden ? Eller ska man inte göra det heller ? bara äldre eller yngre, kanske ?

Det kan du faktiskt inte veta för än du testat.
Jag skulle råda dig att göra det med STOR försiktighet. Gå en lång koppelpromenad med hundarna och kolla noga hur dom reagerar, träffas gärna flera gånger innan ni kopplar loss hundarna och ha dom inte lösa på små ytor. Och absolut inte inomhus där det kan finnas något att vakta.
För säkerhetsskull är det givetvis bäst om ni har munkorg på båda hundarna - då undviker ni dom värsta skadorna ifall olyckan skulle vara framme.
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Ok tack tack. Tänkte han brukar leka med en kastrerad hane som han är lika gammal som, som han fungerar bra med, men nu efter olyckan med den andra hunden så känner jag mig så osäker. för när han leker med denna kastrerade hane brukar det gå bra eftersom han själv inte är kastrerad så då är det han som får bestämma om man säger så.
Tack för svaret.
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Om du vet med dig att du är osäker är det bättre om du ger över kopplet till någon som inte är det första mötena.
Hunden känner utan problem på sig att "matte är spänd", och då blir den mer vaksam och spänd själv = signaler en annan hund kan misstolka, eller att din hund misstolkar en annan hunds signaler eftersom den är spänd själv.
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

ja får nog låta min pappa som har varit hundförare i militären gå med honom då, för han harr stor erfarenhet. Har aldrig känt mig osäker förr men nu efter 3 gng så kommer jag ssäkert vara det om jag inte skärper mig nu. Jag får skärpa mig helt enkelt ! har ju gått utbildningen djurvård så bäst att inte visa osäkerhet. "men lätt hänt efter tredje gng haan blir anfallen" (Då jag aldrig har känt mig osäker när han träffar hundar annars).
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

finns det något behov av att han släpps ihop lös med andra hundar då?
jag skulle låta honom slippa det o bara umgås med hundar som du känner att det är ok att han umgås med. om det så vore bara tikar eller kanske ingen hund så tror jag inte han lider av det.

edit: din hund är inte kastrerad? varför inte?
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Vi kämpade i över 10 minuter men den andra hunden släppte inte, vi drog dom i bakbenen men den vägrade släppa, vi bet den även i nacken.
Ett tips, vilket inte alltid är så populärt hos alla, men som verkligen fungerar är att ta i halsbandet och vrida om så att hunden inte får tillräckligt med luft. Till slut släpper hunden, eller så svimmar den av syrebristen. Så fort man ser att hunden blir dåsig släpper man.

Bättre en hund som dåsar av än en hund som dödar en annan eller skadar en annan så illa att den behöver avlivas.
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Varför ska du tvunget ha honom att leka med andra hanar för? Sen min hane blev könsmogen och inte längre uppskattade den sortens umgänge så slapp han. Känns direkt onödigt att tvinga på honom någonting han själv inte ville. Han fick lära sig att umgås kontrollerat med andra hanar, på mina villkor. Jag vill kunna ta promenader med annan hane i närheten, eller vara i samma utställningsring eller liknande. Jag kräver dock inte att han ska kunna leka eller tycka om andra hanar.

Grundregel när hundar av denna typen slåss är;
Dra ALDRIG isär dom, du förvärrar skadorna direkt.
Hetsa inte upp dig, skrik, höjda röster och adrenalin hetsar hundarna mer.
Välj att bryta dom antingen genom att strypa båda två, eller att använda någon form av Break Stick.

Själv har jag valt att lära alla mina hundar (Amstaffar) att alltid, alltid sluta när jag säger ifrån. Oavsett om det handlar om gruff över en kula mat, att någon blir trampad på eller regelrätt bråk. Säger jag till, så ska dom backa - så är det bara.
Och eftersom dessa hundar rent generellt triggas igång mycket lättare till slagsmål än andra, anser jag det vara en väldigt viktig grej att lära in faktiskt. Skadorna dom åsamkar varandra blir enorma på mycket kort tid, därför måste man kunna bryta snabbt.
Och sen får man ha koll på att det är mycket vanligt med könsbunden aggressivitet inom rasen, och välja hur man ska hantera det väldigt tidigt, så att man är beredd om det blommar ut.

En av mina tikar är inte särskilt förtjust i andra tikar, som också är vuxna. Hon vill gärna vara bossig och dryg, och det retar gallfeber på många, vilket resulterar i gruff nästan omgående. Därför ser jag helt enkelt till att hon inte får umgås med vilken tik som helst, och om hon nu måste umgås med en främmande, så sker det helt under min kontroll. Aldrig lös, aldrig instängda någonstans, eller med ett revir att vakta.

Jag hade för övrigt åkt in och kollat upp skadorna, det kan ta rätt illa med en smäll precis under ögat, även om inte vi kan se det själva.
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

men jag menar ju det. jag fråga om jag nu efter detta kunde släppa honom med en hund som är kastrerad som jag vet att han brukar leka med förmesta dels. Jag har intee kastrerat honom för han själv haar aldrig visaat aggressivitet mot något/någon och han är inte heller så vild, vetrinären sa till och med för ett tag sedan att om han inte blir aggressiv eller vild så behövs det inte, så tycker inte att jag behöver göra det ännu, eftersom han alltid har haft ett stabilt lynne funderar jag i framtiden på valpar.
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

tack så mycket,, då vet man det i framtiden. om det nu skulle hända ngt med min eller ngn annans hund.
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

det är inte så att min hund inte gillar andra hanar, han älskar alla hundar. men deet var den andra hunden som tydligen inte gillade det, han attackerade liksom min hund. Hundar SKA ha socialt umgänge om dom fungerar meed andra hundar som fungerar med honom. min hund släppte ju också på en gång, det var den andra som höll fast honom och vi skrek inte, uppfödaren till min hund var ocksså där och försökte allt vad hon hade, som sagt har han fått stryk av en hane när han inte ens var könsmogen (halva örat).
Ska förmodligen åka in runt tio tiden, ska ringa om prata med blåa stjärnan i göteborg. För när han fick halva örat avbitet så saa dom exakt hur jag skulle göra över telefon, (det fungerade).
Tack iaf.
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

fungerar dina hundar tillsammans nu ? Såg på ett gammalt inlägg att din ena hund hade blivit rejält biten. Hur blev den imot andra hundar sen ?
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

. Hundar SKA ha socialt umgänge om dom fungerar meed andra hundar som fungerar med honom.

Säger VEM? Skulle aldrig släppa ihop min hund om han hade varit i slagsmål VEMS felet än är. Nästa gång kanske det inte slutar så lyckligt som det gjorde här. Vad är det som säger att det inte var din hund som var orsaken? Den andra hunden kanske signalerade att han ville vara ifred o det kanske inte du observerade eller din hund brydde sej om.
En hund klarar sej bra med flocken människor den har omkring sej.
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

kl
vanligaste orsaken till aggressivitet mellan hundar sägs vara att de ALDRIG fått umgås med artfräder. Sen kanske man får välja umgänge och tillfälle men att två unghanar ryker ihop är kanske inte helt ovanligt. Men jag tycker det känns anmärkningsvärt att den här hunden blivit utsatt tre gången - antingen sänder den signaler som föraren missar eller har den haft otrolig otur. Här hade jag funderat till ordentligt och kanske tagit hälp av t ex den militäre hundföraren som fanns i bekantskapskretsen.

I övrigt bugar jag för bebben och instämmer i det sagda även om hur man avbryter slagsmål där jag också har dålig erfarenhet av att lyfta/dra i bakbenen vilket även i de sammanhang jag sett det gett värre skador pga att såren även blivit "slitskador"
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Varför skulle man, bara för att? Göda veterinärerna?

Fö har TS fått flera bra svar i tråden, bl a från Bebben.

haha, nej jag menade inte att hon skulle "göda veterinärerna"

trodde att eftersom hunde varit med om 3 olika anfall av andra hundar att den kanske var en bidragande faktor. men TS svarade nu på min fråga så det verkar inte vara fallet :)
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Säger VEM? Skulle aldrig släppa ihop min hund om han hade varit i slagsmål VEMS felet än är. Nästa gång kanske det inte slutar så lyckligt som det gjorde här. Vad är det som säger att det inte var din hund som var orsaken? Den andra hunden kanske signalerade att han ville vara ifred o det kanske inte du observerade eller din hund brydde sej om.
En hund klarar sej bra med flocken människor den har omkring sej.

håller med dig
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har för första gången i mitt liv börjat fundera på försvarsspray och vill veta om någon provat - efter igår är jag rätt skakis...
Svar
12
· Visningar
1 198
Övr. Hund Dom flesta av er känner till min Ailu. Min 50kgs heffa av rasen Amerikansk Akita. Min stora frågeställning är; Att kastrera eller inte...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 310
Senast: Akitajenny
·
Hundhälsa Jag har en russel hane som är 5 år. Fick hem honom på foder när han var 9 månader, tanken var att han skulle bli utställnings/avels-hund...
Svar
4
· Visningar
1 305
Senast: Fille
·
Övr. Hund Var på träning med båda hundarna idag. Det var drop in och hundmötesträning så kunde ta med mig bägge då problemet kommer när jag har...
Svar
11
· Visningar
2 093
Senast: Hellas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp