Bukefalos 28 år!

min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Fast det är väl inte det som Bebben skriver ( iaf inte som jag tolkar det).

En Amstaff har lika välutvecklat hundspråk, men kanske inte visar signalerna lika tydligt. Som jag förstod så menar hon att det skiljer sig i hur hundar använder språket ?

Jag har ingen direkt erfarenhet av amstaffs, jag har mer erfarenhet av staffar och pitbulls. Bebben menar bland annat att det aldrig skulle gå så långt att hundarna står och spänner sig mot varandra, det smäller innan det gått så långt. Det jag berättat i tråden om hundar som spelar ut hela registret av hotbeteenden rör uteslutande staffar och pitbulls.
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Fast du verkar mest bara vara en bråkmakare i tråden. Bebben verkar väldigt kunnig genom erfarenhet. Du kan ju välja att var kunnig av att ha läst Hundsport.

Nä, nu föder jag väl bara in bråkmakarlust, ska bli intressant att se om du kan låta bli att svara. För du verkar mest bara vilja ha uppmärksamhet och nu får du ju det. Dumt av mig att skriva kanske. Jag orkar nog inte med mera dock, så låter tystnaden tala, från nu.

Tack Bebben för enormt givande inlägg i tråden!

Ts: Lycka till med din hund!


Om jag då berättar att jag ägt hundtypen i 10 år och känner ett antal staff- och pitbulluppfödare? Dessutom känner jag ett stort antal hundägare av dessa raser. Förutom det har jag även arbetat med mina hundar på brukshundklubben i många år. Så utöver hundsportartikeln har jag också praktisk erfarenhet av hundtypen. Det intressanta med artikeln är att det är hundkunnigt folk som uttalat sig om hundtypens hundspråk.

Det du missar är att det finns olika uppfattningar bland uppfödare och raskunnigt folk. Det finns många uppfödare med lång erfarenhet av rasen som inte delar Bebbens uppfattning.
 
Senast ändrad:
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Min erfarenhet ( jag anser mig känna till min egen ras väl ) säger att det trots allt är skillnad på Staff och Amstaff. Jag har umgåtts mycket med Staffar och i jämförelse med dom Amstaffs jag träffat på så skiljer sig hundspråket till viss del.

Dvs de Amstaffs jag träffat har haft otydligare alt inte visat språket lika tydligt !?
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Jag håller verkligen inte med dig i att DanTheMan är en bråkmakare, han har bara annan erfarenhet och det måste man ju få ha eller hur ?

Han delar med sig som alla andra och har i andra trådar rörande just kamphundar kommit med givande fakta tycker jag =)
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Min erfarenhet ( jag anser mig känna till min egen ras väl ) säger att det trots allt är skillnad på Staff och Amstaff. Jag har umgåtts mycket med Staffar och i jämförelse med dom Amstaffs jag träffat på så skiljer sig hundspråket till viss del.

Dvs de Amstaffs jag träffat har haft otydligare alt inte visat språket lika tydligt !?

Fast det är ändå märkligt hur hundspråket kan skilja sig så pass mycket mellan så närbesläktade raser. Hur uppfattar du staffarnas hundspråk? Min egen uppfattning är att de har ett tydligt hundspråk.
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Japp det anser jag också, att Staffarna har ett tydligt hundspråk och att amstaffarna inte är fullt lika tydliga =)
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Kl.
kanske detta kan vara till någon hjälp i er diskussion? Detta snubblade jag över när jag ville läsa på efter att min ena hund hade blivit attackerad. Jag har här kopierat in text direkt från en sida från SLU, "Den nya tillsynslagen med inriktning mot aggressiva hundar"

"Man har även stört beteendet för normal kommunikation hos dessa raser (Serpell 1995). De flesta hundar visar upp olika signaler på aggressivitet som ger motståndaren chans att dra sig tillbaka och på så sätt undviks slagsmål ofta (Pounds & Rant 1991, Stahlkuppe 2000). Stahlkuppe hävdar vidare att det för en kamphund är en fördel om motståndaren inte kan förutsäga attacken. Genom avel har man lyckats kuva signalbeteendet hos kamphundsraserna och de besitter därför inte längre förmåga att uttrycka sin aggressivitet. När hunden väl har inlett sin attack så svarar den inte heller på undergivenhetssignaler från motståndaren utan fortsätter istället att anfalla (Stahlkuppe 2000)."

Jag är inte så insatt annars i dessa raser men jag tycker att det verkar väldigt logiskt att de inte visar så tydliga signaler. Hela uppsatsen kan man läsa här: http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00002397/01/Studentarbete_178.pdf

Mvh
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Du behöver inte misstolka med flit, det är rätt onödigt. Jag har påpekat ett antal gånger och fetmarkerat och varit hur tydlig som helst med att inte ALLA hundar av den här typen (Amstaff, Staff, APBT, Bullterrier mfl) är som jag beskriver. Vissa har bättre språk än andra, alla är olika tydliga och dom har olika mycket tålamod och olika trösklar för provokation.

Jag förklarade att dom hundar JAG känner, och nu pratar jag bara om Amstaffar eftersom det är vad tråden handlar om, sällan låter det gå så långt att dom står spända som stålfjädrar, utan dom slåss innan dess. Jag har väl aldrig skrivit att varenda individ med ett uns av kamphundsursprung inom sig gör likadant?

Jag har haft Staffe innan också, och hon hade klart mycket större tålamod och högre trösklar än dom Amstaffar jag har, och känner.

Mina hundar har olika tydliga signaler, beroende på vad det är för situation dom är i. Min yngste visar en tydlig underkastelse gentemot den äldsta, inte ens en blind hade kunnat missa den. Min äldsta tik visar tydliga signaler och backar undan från samma hane, så länge som allt är på en lagom nivå. Däremot är allihopa totalt obrydda om rangordning sinsemellan om det skulle bli bråk. Bråkar exempelvis två av hundarna, så tvekar inte dom andra att hänga på trots att dom inte ens var i närheten från början. Där finns det inga signaler eller eftertanke, dom bara kastar sig rakt in, för att få slåss.

Jag skulle aldrig någonsin påstå att en hund, eller en ras, är statisk. Allt är individuellt och beror på situation, uppväxt, miljö och arv. Men den finns vissa generella röda trådar inom olika raser, så är det bara. Om du påstår att hundar av kamphundsursprung inte är ett dugg annorlunda i sitt språk eller beteende, så kanske du ska starta forskning om det? Någon kan ju behöva motbevisa den forskning som finns i sådana fall.
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Jag skulle aldrig någonsin påstå att en hund, eller en ras, är statisk. Allt är individuellt och beror på situation, uppväxt, miljö och arv. Men den finns vissa generella röda trådar inom olika raser, så är det bara. Om du påstår att hundar av kamphundsursprung inte är ett dugg annorlunda i sitt språk eller beteende, så kanske du ska starta forskning om det? Någon kan ju behöva motbevisa den forskning som finns i sådana fall.

Vad är det för forskning som finns och hur kan jag ta del av den? Jag har enbart talat om deras hundspråk, inte deras beteende i allmänhet. De har ett beteende som särskiljer dem från andra hundtyper. Det beteendet visar sig när hundarna väl har hamnat i slagsmål.
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Nej, det visar sig även för väldigt många innan ett slagsmål också. Det är det jag försöker att poängtera. Vägen till ett slagsmål är annorlunda för många med såna här raser, inte bara själva slagsmålet.

Jag kan inte ta fram forskningen just nu, men det finns lite referenser i den länken ovan som någon lade in. Jag hade tyvärr allt på min gamla dator som brann upp, så jag måste leta upp allting igen och har inte riktigt tid med det just nu. Har 5 Amstaffar att aktivera och ett hus att renovera efter en brand :p
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Nej, det visar sig även för väldigt många innan ett slagsmål också. Det är det jag försöker att poängtera. Vägen till ett slagsmål är annorlunda för många med såna här raser, inte bara själva slagsmålet.

Jag kan inte ta fram forskningen just nu, men det finns lite referenser i den länken ovan som någon lade in. Jag hade tyvärr allt på min gamla dator som brann upp, så jag måste leta upp allting igen och har inte riktigt tid med det just nu. Har 5 Amstaffar att aktivera och ett hus att renovera efter en brand :p

De hamnar fortfarande i slagsmål av precis samma anledningar som andra hundar. Det uppstår en konflikt, de visar hotbeteenden och sedan är slagsmålet igång. Däremot kan det uppstå allvarliga slagsmål över småsaker som hos andra raser enbart skulle leda till lite smågruff.

Hela teorin om att kamphundar inte skulle visa hotsignaler motsägs av hur regelsystemet ser ut som format hundtypen. Man har alltid inlett med att hetsa hundarna mot varandra, en sk "face off". Normalt sett har man hundar av samma kön som man placerar nära varandra och försöker provocera fram en reaktion. Efter detta moment går man till varsin hörna och vänder hundarna mot varandra, de behåller alltså ögonkontakten hela tiden. Först efter denna procedur släpps hundarna. De har alltså en lång tid på sig att bli provocerade och uppvisa hotsignaler mot sin motståndare.
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

A andra sidan sager man ofta har, dar pit bulls ar en av de vanligaste raserna och ofta 'rescues' fran en fighting ring, att ogonkontakt ofta ar allt som behovs for att dra igang ett slagsmal. Det ar mojligt att hundarna ser mer signaler, men vi manniskor hinner inte plocka upp mer.
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

A andra sidan sager man ofta har, dar pit bulls ar en av de vanligaste raserna och ofta 'rescues' fran en fighting ring, att ogonkontakt ofta ar allt som behovs for att dra igang ett slagsmal. Det ar mojligt att hundarna ser mer signaler, men vi manniskor hinner inte plocka upp mer.

Fast i det läget måste man också se till omständigheterna. Kommer hundarna från en "fighting ring" så lever oftast hundarna åtskilda. Den enda kontakten de har med sina artfränder är när de ska slåss.
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Japp det anser jag också, att Staffarna har ett tydligt hundspråk och att amstaffarna inte är fullt lika tydliga =)

Jag är inte överdrivet insatt i dehär raserna alls och tycker att de är väldigt svåra att läsa. Jag har alltid trott att just att många man ser är olika blandrasversioner och att blandningen i sig är orsaken till att de är svårlästa. Men amstaffen är alltså i grunden och botten svårläst i sig själv?

Försöker bara förstå då jag har följt tråden och tycker att det är intressant att läsa argument från hundägare som har raserna i fråga.
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Håller med i det mesta du skriver i tråden.
Nu har jag ju bara erfarenhet av Staffar o Amstaffar, tror aldrig jag träffat en APBT, många påstår att de har en sådan, renrasig naturligtvis, men de ser ut som rottiskorsningar med lite belgian blue i bakbenen.
Hur många renrasiga finns det här i landet? Kanske 400?
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Har jag påstått att dom slåss av andra anledningar? Du får försöka läsa inläggen lite bättre nu faktiskt. Jag pratar om beteenden innan bråk, och under bråk. Inte att dom skulle vara någon form av unika hundar som inte slåss för att det är en konflikt. Självklart är det en konflikt, utan sådana blir det inte bråk.

Och jag som har skrivit högre upp i tråden så är jag mycket väl medveten om att det oftare blir slagsmål än att det stannar vid bara gruff.

Herregud, hur mycket ska jag behöva upprepa mig?
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Jag har träffat några få renrasiga (Där jag sett stamtavlan) men i övrigt bara dylika korsningar som dom flesta träffat på. Dom har en liknande typ och blir då genast en renrasig Pitbull. Utan stamtavla såklart, men huruvida den är renrasig eller ej sitter visst inte i stamtavlan enligt många.

Amstaffar och Staffar har jag dock träffat väldigt många utav, och även en hel del Bullterriers.
Jag vet även om hur många uppfödare som "döljer" det faktum att deras hundar slåss inom flocken av och till, över ben, leksaker eller annat som kan trigga igång. Vilket jag faktiskt tycker är synd, för ingen tjänar på att saker och ting göms undan om rasen. Det är väl bättre att man vet exakt vad man har att handskas med (Exempelvis som valpköpare) så att man kanske kan välja vad man ska ha som mål? Avla mot mindre kamplust, behålla som den är, förändra andra beteenden eller vad som. Men så länge som dom flesta säger att det är en himla trevlig sällskapshund bara så känns det som att man ljuger inför dom som skaffar rasen, eller bara vill lära sig mer.
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Har jag påstått att dom slåss av andra anledningar? Du får försöka läsa inläggen lite bättre nu faktiskt. Jag pratar om beteenden innan bråk, och under bråk. Inte att dom skulle vara någon form av unika hundar som inte slåss för att det är en konflikt. Självklart är det en konflikt, utan sådana blir det inte bråk.

Och jag som har skrivit högre upp i tråden så är jag mycket väl medveten om att det oftare blir slagsmål än att det stannar vid bara gruff.

Herregud, hur mycket ska jag behöva upprepa mig?

Det är du som hävdat att min ståndpunkt motsägs av forskning på området. Du nämnde att det fanns referenser till den forskning du talade om i ett inlägg i tråden. Syftar du då till det inlägg som skrevs av Zantha? Vad är det man säger där? Jo, man menar att hotsignalerna till viss del är bortavlade för att motståndaren inte ska veta om den andra hunden ska attackera. Stahlkuppe menar tom att dessa är helt bortavlade, de ska anfalla direkt, utan att visa hotsignaler.

Själva syftet med mitt inlägg var att visa att denna hundtyp har ett tydligt hundspråk och att de visar tydliga hotsignaler. Dessutom är Stahlkuppe mig veterligen en författare och inte en forskare.
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Det är min egna tolkning av dessa raser och som jag skrev har jag ingen jättebred erfarenhet av Amstaff däremot av Staffar.

Amstaff är mer osynlig i sitt hundspråk alt svårläst för en som är obekant med rasen, jag tycker att Staffen är betydligt mer klar och har mer tålamod ( rent generellt ).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har för första gången i mitt liv börjat fundera på försvarsspray och vill veta om någon provat - efter igår är jag rätt skakis...
Svar
12
· Visningar
1 197
Övr. Hund Dom flesta av er känner till min Ailu. Min 50kgs heffa av rasen Amerikansk Akita. Min stora frågeställning är; Att kastrera eller inte...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 299
Senast: Akitajenny
·
Hundhälsa Jag har en russel hane som är 5 år. Fick hem honom på foder när han var 9 månader, tanken var att han skulle bli utställnings/avels-hund...
Svar
4
· Visningar
1 305
Senast: Fille
·
Övr. Hund Var på träning med båda hundarna idag. Det var drop in och hundmötesträning så kunde ta med mig bägge då problemet kommer när jag har...
Svar
11
· Visningar
2 092
Senast: Hellas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp