Mitt lilla projekt

@Gnist: Jag hoppas du inte gjorde dig av med den lösa inredningen som syns på första bilden :nailbiting:

Trots ihärdiga försök att bli både intapetserad och att ändra pälsfärg till gråblå :cautious: så är Monster intakt och som vanligt, hack i häl och hjälper till :love:

unnamed%201_zpshwcygshe.jpg


unnamed_zpsj6g6llo1.jpg


Att inspektera odlingarna är ingen match, när man är ett Monster :D

Diskussionen avseende vad jag kallar eller inte kallar de utrymmen där vi har våra kläder lämnar jag dock därhän, då jag tycker den är tämligen ointressant.
 
Efter att ha förflyttat ett gäng stenplattor och ett gäng trallplattor och fixat lite i hundgården
unnamed%203_zpsyxllv8de.jpg


så låg jag och slappade i solen i godan ro, när det hux flux blev ett satans liv på trastarna och eftersom det inte upphörde och de var förtretade som rackarn så drog jag på mig lite kläder och gick ner och spanade vad de var så elaka på och fann denna här alldeles solokvist och skapligt slö i stekhettan som råder och säkerligen stressad så det räckte och blev över dessutom.
unnamed%202_zpslplbdw4k.jpg


Ett uppfriskande bad senare så bor den nu i källaren och ska få lite mat också, men här finns inget vatten i nån direkt närhet, har inte funnit några som helst spår av nån and, vare sig stor eller fler pyttingar efter noga koll runt gården, så var den kommer från är en gåta :confused:

Men ska man som pytting-and förirra sig så helt och totalt så finns det nog sämre folk att bli upphittad av än en tidigare fjäderfäuppfödare skulle jag tro, så om den inte är sjuk på något vis eller har nån skada som inte går att se, så lär den vara flygfärdig i höst
 
Efter att ha förflyttat ett gäng stenplattor och ett gäng trallplattor och fixat lite i hundgården
unnamed%203_zpsyxllv8de.jpg


så låg jag och slappade i solen i godan ro, när det hux flux blev ett satans liv på trastarna och eftersom det inte upphörde och de var förtretade som rackarn så drog jag på mig lite kläder och gick ner och spanade vad de var så elaka på och fann denna här alldeles solokvist och skapligt slö i stekhettan som råder och säkerligen stressad så det räckte och blev över dessutom.
unnamed%202_zpslplbdw4k.jpg


Ett uppfriskande bad senare så bor den nu i källaren och ska få lite mat också, men här finns inget vatten i nån direkt närhet, har inte funnit några som helst spår av nån and, vare sig stor eller fler pyttingar efter noga koll runt gården, så var den kommer från är en gåta :confused:

Men ska man som pytting-and förirra sig så helt och totalt så finns det nog sämre folk att bli upphittad av än en tidigare fjäderfäuppfödare skulle jag tro, så om den inte är sjuk på något vis eller har nån skada som inte går att se, så lär den vara flygfärdig i höst
Den kan ha blivit andnappad och vem det nu var som tog den så tappade den hos dig. Tur för den lille att du hittade den. :)
 
:D

Tycker uppsynen ser ut såhär: :meh:

Inte helt tillfreds mao. Men ska man förvirra sig så har den uppenbarligen dragit en vinstlott

Håll oss uppdaterade.

Vem skulle vara tillfreds när man kommit sig vilse, håller på att få värmeslag och blir attackerad av trastar? :nailbiting:

Nu är den piggelin så det räcker och blir över i af efter mat, vila och ännu mer badande, så nästa projekt blir alltså att bygga en liten utebur som den kan vara i tills den vuxit på sig.

Tycker dock lite synd om den lille gynnaren som är helt ensam, så jag funderar på om jag ska tidigarelägga projekt skaffa fjäderfän igen och spana runt efter några små simpolare redan nu istf nästa år.
 
Den kan ha blivit andnappad och vem det nu var som tog den så tappade den hos dig. Tur för den lille att du hittade den. :)

Funderade på om det kunde vara nån mindre rovfågel som kommit in på trast-territorium, blivit attackerad och då tappat den, för på naturlig väg känns det ju smått omöjligt att den ska ha förirrat sig hit bara sådär på egen hand :cautious:

Fast då borde den ju kanske vara skadad kan jag tycka, så det är en liten gåta hur tusan den kommit sig hit.
 
Funderade på om det kunde vara nån mindre rovfågel som kommit in på trast-territorium, blivit attackerad och då tappat den, för på naturlig väg känns det ju smått omöjligt att den ska ha förirrat sig hit bara sådär på egen hand :cautious:

Fast då borde den ju kanske vara skadad kan jag tycka, så det är en liten gåta hur tusan den kommit sig hit.
Det kan ju varit en kråka som nappat åt sig den och sedan blivit attackerad av andra fåglar så den tappats? Kråkor brukar ju ta ungar om de kan och de är nog tillräckligt stora för att kunna flyga iväg med den för att död ungen i lugn och ro. Jag tror de nappar åt sig dem och sedan sticker direkt, inte att de hackar ihjäl ungen först med risk att mamman hinner försöka försvara den.
 
Mycket, men att bli med vildand fanns inte riktigt med i min plan för sommaren :D
Haha jag förstår det! Men den är ju så så så fin!! Jag är helt kär! Kolla in fjunet! :love: :love: :love:.

Bra att du är sån fågelexpert, jag beskrev det precis för nån som en "ankbebis" kort och gott. Kan inte ens komma på vad fågelvalpar heter :D.

Du får gärna uppdatera med mer bilder, du kommer ha en trogen följare ska du veta :D.
 
Du får gärna uppdatera med mer bilder, du kommer ha en trogen följare ska du veta :D.

Ällingen "Enigma" menar du har fått en trogen följare :D

Nu hade jag som sagt inte planerat för nån dylik krabat, så det fick bli lite man tager vad man haver, men nu har dunbollen fått bostad av överblivet material och den duger för nu i alla fall även om den inte är så vacker
unnamed%206_zpssgdchg2l.jpg


Spanar läget lite
unnamed%204_zps3degfov8.jpg

unnamed%205_zps1uuuztch.jpg


Myser i kvällssolen i sitt lilla bo, trygg och säker för mina väldigt nyfikna katter
unnamed%207_zpskwuybijt.jpg
 
Det kan ju varit en kråka som nappat åt sig den och sedan blivit attackerad av andra fåglar så den tappats? Kråkor brukar ju ta ungar om de kan och de är nog tillräckligt stora för att kunna flyga iväg med den för att död ungen i lugn och ro. Jag tror de nappar åt sig dem och sedan sticker direkt, inte att de hackar ihjäl ungen först med risk att mamman hinner försöka försvara den.

Låter som en trolig teori, för den enda skada jag kan hitta är fjäderskav kring huvudet och kråkor är ju inte poppis hos trastföräldrar direkt, så det skulle ju kunna förklara deras hysteriska skränande.

Blev i af väldigt paff när det visade sig vara en älling och inte en trastbebis som jag plockade upp :D
 
Ingen bäck eller damm alls i närheten? Här går änderna upp till 300 m från bo till vattnet.
 
De kan gå ganska långt de där små. Vi har ingen damm/vattenansamling/sjö på flera km men ändå kommer det då och då en liten andfamilj och knallar över vägen. Kanske har hen kommit på efterkälken och villat bort sig. Tur för henom att hen kom till rätt människa när det nu blev som det blev :heart
 
Har ju varit ute hela dan och låg i solen på baksidan när trastskränandet började, så jag tror att jag hade märkt om det knallat förbi en hel andfamilj över gården ;)
 
Odlingarna lever, men de frodas inte så bra som jag skulle vilja
DSC_0550_zpsfgyjizws.jpg

DSC_0556_zpsrrwjoi8h.jpg

Speciellt inte gurkorna
DSC_0551_zpsvetf0k1e.jpg


Sen fotade jag lite blomster
DSC_0546_zpszgpcbxsm.jpg

DSC_0520_zps0ogswrxh.jpg

DSC_0510_zpsx91za4fu.jpg

DSC_0506_zpsme33dfvm.jpg

DSC_0499_zpsrd0bnvev.jpg

DSC_0495_zpse0anbhvs.jpg

DSC_0482_zpsnlkweqze.jpg

DSC_0455_zpsz4iquni1.jpg

DSC_0530_zpsws1iued3.jpg

DSC_0529_zps0rxyzcbs.jpg


Och inne i en av de uråldriga och risiga syrenerna växer denna rosbuske
DSC_0467_zpsmhbkwlo0.jpg

DSC_0462_zpssefcetr7.jpg


Den skulle jag gärna veta namnet på och hur bäst att bära sig åt för att förflytta den från syrenen till ett eget space, där den kommer mer till sin rätt. Doftar helt ljuvligt gör den :love:
 
@Gnist: Spontant skulle jag säga att det är en pimpinell med tanke på doft, blad och att den blommar nu. Det är jättesvårt att säga helst säkert vad det är, speciellt via bild :D

Flytta den borde inte vara något problem men det bästa på dina breddgrader är att göra det på våren så den hinner få ordentligt med nya rötter. Jag har hört att en del kör ner spaden runt omkring den (så mycket man tänkt ta med) och hackar av rötterna några månader innan så det blir så lite stress för den som möjligt. Det är inte något jag testat själv dock. Gräv ett ordentligt hål där den ska stå så rötterna får bra med plats. Den ska också klippas ner ordentligt så det inte är så mycket grenar och bladmassa som behöver kraft.
 
@Gnist: Spontant skulle jag säga att det är en pimpinell med tanke på doft, blad och att den blommar nu. Det är jättesvårt att säga helst säkert vad det är, speciellt via bild :D

Flytta den borde inte vara något problem men det bästa på dina breddgrader är att göra det på våren så den hinner få ordentligt med nya rötter. Jag har hört att en del kör ner spaden runt omkring den (så mycket man tänkt ta med) och hackar av rötterna några månader innan så det blir så lite stress för den som möjligt. Det är inte något jag testat själv dock. Gräv ett ordentligt hål där den ska stå så rötterna får bra med plats. Den ska också klippas ner ordentligt så det inte är så mycket grenar och bladmassa som behöver kraft.

Knöfull med knoppar och blomster är den i alla fall och som sagt, doften :love: så jag tycker den förtjänar en bättre plats än inne i en risig syrenbuske :D Dessutom har den ju förvånansvärt lite taggar, bara nedersta ca halvmetern på de gamla stammarna, så ingen större risk att jag river mig sönder och samman :idea:

Såg också att där finns några små avläggare, så de tänker jag nog chansa med och flytta redan nu och sen kan jag ta mig an projekt stora busken till våren när de risiga syrenerna också ska tas itu med och hoppas den klarar att bli flyttad :)

Är ju ingen rosmänniska på så vis, men det känns ju onödigt att inte låta den komma till sin rätt nu när den ändå finns ;)
 
@Gnist: Är det en pimpinell skjuter den skott till förbannelse :D dvs du kommer nog att fortsätta hitta rosor i syrenen :rofl:

När jag klippte gräsmattan idag fanns det skott från min pimpinell kanske 3m (eller mer) från själva busken :nailbiting:
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag är så himla trött på att se djur behandlas på ett dåligt sätt. Jag är så less på att se djurägare med mottot "de överlever"- vadå...
Svar
16
· Visningar
1 534
Senast: maalin_
·
Hästmänniskan Vi har köpt en gård med tillhörande ladugård. Nu är det brådis att få klart ett stall innan hästarna (två st) flyttar hem. Hur bygger...
2
Svar
37
· Visningar
5 212
Senast: ang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp