Mytoman nummer 4 är killen som så innerligt ville platsa in. Han utlovade saker och sa sig ha saker bara för att få uppmärksamheten, det lyste igenom tillslut och gjorde inte honom populärare...
En sån har jag haft som arbetskamrat. Det är dock en ganska harmlös form av mytomani, den drabbar ingen annan.
Jag kände inget behov av att konfrontera eller avslöja honom, det var en i stort en väldigt rar och trevlig kille så jag struntade bara i hans lögner utan att spela med.
 
Jag har en mycket kär bekant som har blivit mytoman. tidigare var han alltid ärlig ibland brutalt ärlig sedan hände något och nu ljuger han om allt .... vad vi försöker få honom att göra är att säga sanningen igen, det är svårt . Han hade märkt att folk blev ledsna av sanning så han började undan för undan med sk. Vita lögner , ni vet typ ser jag tjock ut i den här ? Tills han ljög om allt....

Jag tror att något har fått personen att verkligen tvivla på sig själv- att jag inte duger och försöker skapa en ideal värld, men hur man får en person att lämna den är jättesvårt... Vi försöker inte bli arga på personen framförallt när den litet mer obekväma sanningen kryper fram och ALDRIG ironi- någonsin....
 
Det är verkligen underligt när mytomanen börjar dra sån historier att det är fullkomligt omöjligt att tro vad de säger och likförbannat så såtr någon nyvunnen tillskyndare och nickar och ler och tänker att OJ, vilken fantastisk människa detta är....
 
  • Gilla
Reactions: via
Det är verkligen underligt när mytomanen börjar dra sån historier att det är fullkomligt omöjligt att tro vad de säger och likförbannat så såtr någon nyvunnen tillskyndare och nickar och ler och tänker att OJ, vilken fantastisk människa detta är....

Jag anade ugglor i mossen i ett tidigt stadie i mitt fall. Men det var ju historier som att man suttit på slottet tagit en bira med kungen oxå...
 
Var har du fått det ifrån? Jag har varken hört eller läst att mytomani är ett symptom hos bipolära. Vid mani kan förhöjd självkänsla kombinerat med snabbt och mycket pratande förekomma. Det har inget med mytomani att göra.
Fast det kan komma ut saker som är så förvanskade att det faktiskt är väldigt osant. Säkert inte mytomani enligt reglerna, men dock många osanningar som kommer ut.
 
Jag skulle dock säga att lögner och bipolaritet inte har någon direkt korrelation. Vissa personer med bipolär sjukdom ljuger, andra gör det inte, oavset om det är i ett maniskt/hypomant skov eller inte. Att ljuga tillhör i vart fall inte symptombilden för bipolär sjukdom såvitt jag känner till.
 
Jag skulle dock säga att lögner och bipolaritet inte har någon direkt korrelation. Vissa personer med bipolär sjukdom ljuger, andra gör det inte, oavset om det är i ett maniskt/hypomant skov eller inte. Att ljuga tillhör i vart fall inte symptombilden för bipolär sjukdom såvitt jag känner till.
Nämen en del som drabbas av mani kan göra det.
 
@Gimlan

Ja, men varför dra upp bipolaritet i en tråd om mytomani utan att det ens nämnts något annat som tyder på bipolär sjukdom? :confused:
Jag var inte den som nämnde det först, jag bara filosoferar lite i ämnet. Det ÄR inte tankar son är helt åt h-vete ändå. (Ja, jag har både massa kunskap och erfarenhet, vi har bipoläritet i släkten och många på mammas sida har drabbats och jag har valt att lära mig så mycket som möjligt i ämnet.)
 
Jag skulle dock säga att lögner och bipolaritet inte har någon direkt korrelation. Vissa personer med bipolär sjukdom ljuger, andra gör det inte, oavset om det är i ett maniskt/hypomant skov eller inte. Att ljuga tillhör i vart fall inte symptombilden för bipolär sjukdom såvitt jag känner till.
Kanske räcker det att anta att poängen var att det kan ligga ganska komplicerad problematik bakom, tex av psykiatrisk karaktär?

Om personen verkligen lider mytomani eller ljuger av någon annan anledning, vet vi ju inte heller.
 
Jag var inte den som nämnde det först, jag bara filosoferar lite i ämnet. Det ÄR inte tankar son är helt åt h-vete ändå. (Ja, jag har både massa kunskap och erfarenhet, vi har bipoläritet i släkten och många på mammas sida har drabbats och jag har valt att lära mig så mycket som möjligt i ämnet.)

Jag svarade inte dig specifikt heller. Det jag vänder mig mot är att det lätt blir att man får uppfattningen att lögner hör till sjukdomsbilden hos bipolära, vilket inte stämmer. Jag har också mycket kunskap och erfarenhet eftersom jag inte bara känner flera som lider av bipolär sjukdom utan själv har diagnosen.

Kanske räcker det att anta att poängen var att det kan ligga ganska komplicerad problematik bakom, tex av psykiatrisk karaktär?

Om personen verkligen lider mytomani eller ljuger av någon annan anledning, vet vi ju inte heller.

DET håller jag absolut med om men då är det bättre att skriva just det än att blanda in ytterligare en diagnos.
 
Jag svarade inte dig specifikt heller. Det jag vänder mig mot är att det lätt blir att man får uppfattningen att lögner hör till sjukdomsbilden hos bipolära, vilket inte stämmer. Jag har också mycket kunskap och erfarenhet eftersom jag inte bara känner flera som lider av bipolär sjukdom utan själv har diagnosen.
Du taggade mitt namn... jag tolkade det som att du vände dig till mig...
 
@Fraggel_Tess Det är så tråkigt och chockerande när man uppdagar det och sen börjar man plötsligt tänka tillbaka på allt som sagts och gjorts och tillslut undrar man om allt denne sagt är lögn? :(

@LenaH Jag håller med dig fullständigt! Personen är ingen jag själv specifikt "avslöjat" :) Utan han snarare avslöjade sig själv när det han utlovat inte existerade. En killkompis till mig började prata med mig om honom i helgen, men även han tyckte väl att det var en liten ledsam situation som fick honom att försöka hävda sig konstant när det i grund och botten är en jättetrevlig och omtänksam person! :)
 
DET håller jag absolut med om men då är det bättre att skriva just det än att blanda in ytterligare en diagnos.

Jag har mycket bipolaritet omkring mig (ärftligt i både min och partners familj) och jag ser faktiskt inget underligt med att man råkar göra kopplingen, det var ju dessutom som ett exempel, inte som den enda möjliga psykiatriska bakgrundsfaktorn.

Inte för att mycket ljugande skulle vara något direkt symtom på bipolaritet, men för att bipolaritet är rätt besvärligt och tenderar att få de drabbade att bete sig rätt underligt mellan varven. (Just lögner, eller vad som skulle kunna uppfattas som lögner, har jag helt klart träffat på både vid depressiva och maniska faser.)

Själv är jag nog mer skeptisk till att kalla det mytomani. Det skulle jag inte ha gjort, känns bara spekulativt för mig. Jag skulle helt enkelt ha skrivit att en person ljuger mycket (eller att jag uppfattar det som att en person ljuger mycket).

Precis som jag inte heller skulle skriva att en person som stulit något från mig var kleptoman.
 
@Petruska Att @Fraggel_Tess "utnämner" personen som mytoman känns inte så avlägset eftersom det verkar handla om många lögner? Om personen gjort det någon gång hade det förstås känts konstigt att märka denne som mytoman
 
Angående biopolär sjukdom har jag nog aldrig hört att det skulle innebära att man var mytoman eller uppvisade något dylikt. Har även jag erfarenhet i ämnet och har mest uppfattat det som en bergochdahlbana mellan hypomani och depression där depressionen är under mycket längre perioder än själva hypomanin som gör en överaktiv i det mesta
 
Kanske räcker det att anta att poängen var att det kan ligga ganska komplicerad problematik bakom, tex av psykiatrisk karaktär?

Om personen verkligen lider mytomani eller ljuger av någon annan anledning, vet vi ju inte heller.

Komplicerad problematik av tex psykiatrisk karaktär är något helt annat än att säga att personen som ljuger kanske är bipolär. Det är stigmatiserande nog att ha av en psykiatrisk diagnos, tex bipolaritet, utan att den behöver kopplas samman med mytomani också. Saklighet om bipolaritet är en sak, det är bra att prata om psykiska sjukdomar. Osanningar och felaktigheter är en annan.
 
Angående biopolär sjukdom har jag nog aldrig hört att det skulle innebära att man var mytoman eller uppvisade något dylikt. Har även jag erfarenhet i ämnet och har mest uppfattat det som en bergochdahlbana mellan hypomani och depression där depressionen är under mycket längre perioder än själva hypomanin som gör en överaktiv i det mesta
Jag har erfarenhet av flera bipolära som gärna far uppåt och då verkar verklighetsuppfattningen bli lite så där. Ljuger nog inte med vilje, men det blir så ändå, så det förekommer absolut.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 613
Senast: Lobelia
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 390
Senast: Shaggy
·
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 882
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp